AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #1 Skrevet 27. februar 2025 Hei. lurer på hva andre sin erfaring med refluks er. jeg sliter en del med refluks (svekket lukkemuskel) og føler medisiner ikke fungerer godt nok. Har derfor lest ekstremt mye om operasjon av refluks. min lege som jeg har vært mye til angående dette sier til meg at den operasjonen ikke utføres i Norge og at refluks blir behandlet med medisiner. har vært både sykemeldt og tatt egenmeldingsdager da refleksen er en ordentlig plage. Føler hverdagen er vanskelig og at livet styres mye av dette. er 26 år gammel og er redd for hvordan ting blir senere i livet. (Eks graviditet) Slet med stille refluks i mange år og var ikke før jeg var 24 år det brøt ordentlig ut. Men legen fant aldri ut av ting før det brøt ut. hva har andre opplevd når det gjelder dette? Anonymkode: 8f0e3...57f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #2 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei. lurer på hva andre sin erfaring med refluks er. jeg sliter en del med refluks (svekket lukkemuskel) og føler medisiner ikke fungerer godt nok. Har derfor lest ekstremt mye om operasjon av refluks. min lege som jeg har vært mye til angående dette sier til meg at den operasjonen ikke utføres i Norge og at refluks blir behandlet med medisiner. har vært både sykemeldt og tatt egenmeldingsdager da refleksen er en ordentlig plage. Føler hverdagen er vanskelig og at livet styres mye av dette. er 26 år gammel og er redd for hvordan ting blir senere i livet. (Eks graviditet) Slet med stille refluks i mange år og var ikke før jeg var 24 år det brøt ordentlig ut. Men legen fant aldri ut av ting før det brøt ut. hva har andre opplevd når det gjelder dette? Anonymkode: 8f0e3...57f Min mann har fått beskjed om at den operasjonen ikke har særlig effekt og derfor ikke anbefales. Spesialist har sagt at det eneste som hjelper er medisiner og ligge med sengen hevet i hodeenden, dvs sette klosser/sengeforhøyer på sengebena ved hodeenden. Ca 10 cm heving. Da hindrer du tilbakeslag av magesyre opp i spiserøret når du ligger, det er det at man ligger flatt som er med på å gi deg de kroniske problemene. Det har hjulpet min mann utrolig mye. Min mann har nesten ikke funksjon i lukkemuskelen. Anonymkode: 0ea52...719
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #3 Skrevet 27. februar 2025 Er du veldig overvektig med stor mage så vil det hjelpe mye med vektnedgang. Anonymkode: 8af7f...374
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #4 Skrevet 27. februar 2025 Jeg har slitt mye med refluks, og har funnet ut at det er litt sammensatt med både matintoleranser og lite magesyre. Jeg gikk privat, fikk mye mer hjelp. Anonymkode: 5222d...73d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #5 Skrevet 27. februar 2025 Moren min var noe plaget med det, og hun løste det noenlunde greit ved ikke å spise noe særlig (og spesielt ikke sterkt krydret mat) etter kl 20-21 om kvelden, hun brukte en ekstra pute de første timene når hun la seg, tok bort puten etter noen timer, for hun orket ikke ligge så høyt med hodet hele tiden. Så hadde hun alltid en flaske med vann stående på nattbordet, og drakk av den når hun følte for det. Akkurat det med å drikke vann er viktig. Hvis hun hadde spist noe sterkt til middag, eller ellers noe som var veldig krydret, eller et tungt måltid, så hendte det at hun tok en skje med Gaviscon før hun la seg. Da følte hun seg mye tryggere. Gaviscon får du uten resept, og det er visst det mildeste. Moren min hadde normal vekt, men jeg vet at det blir sagt at det er en stor fordel å slanke seg for de som er overvektige. Du kan altså hjelpe situasjonen din mye selv, særlig ikke å spise så mye før du skal legge deg, og være litt forsiktig med det som er sterkt krydret. Anonymkode: 9e6fd...bbb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #6 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei. lurer på hva andre sin erfaring med refluks er. jeg sliter en del med refluks (svekket lukkemuskel) og føler medisiner ikke fungerer godt nok. Har derfor lest ekstremt mye om operasjon av refluks. min lege som jeg har vært mye til angående dette sier til meg at den operasjonen ikke utføres i Norge og at refluks blir behandlet med medisiner. har vært både sykemeldt og tatt egenmeldingsdager da refleksen er en ordentlig plage. Føler hverdagen er vanskelig og at livet styres mye av dette. er 26 år gammel og er redd for hvordan ting blir senere i livet. (Eks graviditet) Slet med stille refluks i mange år og var ikke før jeg var 24 år det brøt ordentlig ut. Men legen fant aldri ut av ting før det brøt ut. hva har andre opplevd når det gjelder dette? Anonymkode: 8f0e3...57f Operasjonen heter flere ting, en metode er Nissen. Den kan gjøres 360, eller lavere grad. Den gjøres i Norge både på private sykehus og offentlige sykehus. Men å tro at en operasjon er bedre enn medisiner dersom medisinene brukes korrekt er å tro for mye. En annen sak er at fundoplikatet kan løsne helt eller delvis, og da kan tusen og ett være ute. Du får problemer med å spise etterpå, du kan ikke løfte noe særlig tyngde fordi fundoplikatet da kan løsne. Er fundoplikatet da sydd fast i spiserøret så kan du ende opp med hull i spiserøret. Kreftpasienter opereres på denne måten. Og som sagt du synes å tro at dette er en enkel måte å løse et problem på, det er det ikke, og derfor blir det sterkt frarådet. Anonymkode: e00e3...306
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #7 Skrevet 27. februar 2025 Jeg har slitt med refluks hele livet. Var undervektig i mange år pga kvalmen så jeg orket ikke spise, men var veldig sterkt plaget av refluks. Jeg er faktisk blitt bedre etter at jeg la på meg mye og ble sterkt overvektig. Å spise mye og ofte hjelper veldig mot min refluks, men det er motsatt av de «offisielle reglene». Anonymkode: 95fe1...9af
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #8 Skrevet 28. februar 2025 Hypopressiv trening har hjulpet min refluks! Anonymkode: 9b951...051
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #9 Skrevet 28. februar 2025 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har slitt mye med refluks, og har funnet ut at det er litt sammensatt med både matintoleranser og lite magesyre. Jeg gikk privat, fikk mye mer hjelp. Anonymkode: 5222d...73d Hvilket steder gikk du? Anonymkode: 8f0e3...57f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #10 Skrevet 28. februar 2025 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har slitt med refluks hele livet. Var undervektig i mange år pga kvalmen så jeg orket ikke spise, men var veldig sterkt plaget av refluks. Jeg er faktisk blitt bedre etter at jeg la på meg mye og ble sterkt overvektig. Å spise mye og ofte hjelper veldig mot min refluks, men det er motsatt av de «offisielle reglene». Anonymkode: 95fe1...9af Noe spesielt diett eller lignende som har hjulpet? Vet om krydderet mat og sjokolade og mye brus kan trigge refluks Anonymkode: 8f0e3...57f
Stor pike Skrevet 28. februar 2025 #11 Skrevet 28. februar 2025 Jeg har fått plager av hvetebakst. Tipper det er pga gjær. En hvetebolle er drepen. Hjemmebakt brød går fint, jeg har i lange perioder kun spist knekkebrød. Nå er det mye bedre. Jeg tar en somac hver dag. I tillegg tar jeg pepcidduo om det kniper om natten. Jeg har betennelse i lukkemuskelen, oppdaget da jeg tok gastroskopi.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #12 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvilket steder gikk du? Anonymkode: 8f0e3...57f Hexeberg Anonymkode: 5222d...73d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #13 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noe spesielt diett eller lignende som har hjulpet? Vet om krydderet mat og sjokolade og mye brus kan trigge refluks Anonymkode: 8f0e3...57f Nei, ikke for meg. I mange år fulgte jeg den anbefalte dietten strengt, men var likevel veldig sterkt plaget. Så bodde jeg utenlands et år og fikk prøve en annen medisin og ble mye bedre, og la på meg mye på kort tid og etter det er jeg blitt mye bedre. Om jeg spiser lite får jeg plager igjen så for meg hjelper det å spise ofte og mye. Anonymkode: 95fe1...9af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå