Gå til innhold

Mor og barn som har adhd, burde jeg sjekke meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min mor har og barnet mitt har fått konstantert adhd. Jeg har blitt sjekket før men har en annen diagnose som kan gi lett samme symptom bildet. Derfor ikke satt noe diagnose på meg. Men nå som både leddet over og under meg har det, vurderer jeg sjekke meg på nytt litt grundigere. Burde jeg det? 

Anonymkode: 8eba1...8ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du betydelige vansker i livet som du mistenker kan henge sammen med en diagnose? 

Hvis ikke, ser jeg ikke poenget. 

Anonymkode: 11a00...6a1

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hva den andre diagnosen er. Kan jo være at du har adhd, da. Og at den andre diagnosen enten er feil, eller har dekket over at du også har adhd. Det er i alle fall arvelighet. 

Anonymkode: bf05e...d06

AnonymBruker
Skrevet

Er du plaget av ting i livet som gjør at du tenker at om du får en eller annen medisin vil livet bli mye bedre? Hvis ja: be om utredning.

Hvis ikke: hvorfor utrede?

Anonymkode: 2f232...fa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man utreder seg ikke bare for å utrede seg, i hvertfall ikke på statens regning.  Da går du privat.

Opplever du at du har et lavt funksjonsnivå, og store vansker som hindrer deg i hverdagen bør du vurdere det.

Anonymkode: ad763...562

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, min mor har og barnet mitt har fått konstantert adhd. Jeg har blitt sjekket før men har en annen diagnose som kan gi lett samme symptom bildet. Derfor ikke satt noe diagnose på meg. Men nå som både leddet over og under meg har det, vurderer jeg sjekke meg på nytt litt grundigere. Burde jeg det? 

Du får det til å høres ut som du bare kan svippe inn om et legekontor og ta blodprøve eller en urintest for å sjekke ut om du har en kjønnssykdom.

Anonymkode: 7d5a1...df5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lurer litt på hva den andre diagnosen er. Kan jo være at du har adhd, da. Og at den andre diagnosen enten er feil, eller har dekket over at du også har adhd. Det er i alle fall arvelighet. 

Anonymkode: bf05e...d06

Den har samme symptom bildet, men kan ikke medisineres. Jeg tenker at det er fullt mulig at jeg har det, men har slått meg til ro med at jeg «aldri blir frisk» bare bedre fra det jeg har. Nå som begge er utredet, tenker jeg jo som så at hvis jeg har denne diagnosen + adhd kan det jo være at jeg får bedre arbeidsevne om jeg får hjelp med adhd om det faktisk også er der. Så kanskje jeg etterhvert faktisk kan jobbe, har jo ikke lyst til å være ufør resten av livet heller. Er ikke noe liv å leve det. Så jeg har jo ett lite håp om at det er noe mer som gjør at funksjonsnivået blir bedre ved hjelp 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man utreder seg ikke bare for å utrede seg, i hvertfall ikke på statens regning.  Da går du privat.

Opplever du at du har et lavt funksjonsnivå, og store vansker som hindrer deg i hverdagen bør du vurdere det.

Anonymkode: ad763...562

Nei, jeg kan vell heller fortsette å være uføre på din regning 😂 Jeg ønsker komme meg ut i jobb, og da ville faktisk livet vært enklere om jeg  får den hjelpen som trengs. Ja jeg har store vansker i hverdagen ja, kan være adhd attpåtil den andre diagnosen. Men da må jeg inn til spesielt for å sjekke, da symptombildet er så likt på det jeg allerede har. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg kan vell heller fortsette å være uføre på din regning 😂 Jeg ønsker komme meg ut i jobb, og da ville faktisk livet vært enklere om jeg  får den hjelpen som trengs. Ja jeg har store vansker i hverdagen ja, kan være adhd attpåtil den andre diagnosen. Men da må jeg inn til spesielt for å sjekke, da symptombildet er så likt på det jeg allerede har. 

Spesialist*

AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok få avslag, om legen i det hele tatt skriver en henvisning til DPS. De har nok vært innom temaet på tidligere utredning.

Anonymkode: c0ff5...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde vært litt enklere å komme med råd om du kan fortelle mer om vanskene dine og årsak til at du er uføre.

Jeg klarte ikke å være i full jobb før jeg startet på adhd medisiner. Fikk et nytt liv på alle måter!

Anonymkode: bda34...fe5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nevne det for legen, men om du allerede er utredet for noe som har mange likhetstrekk med adhd så er det høy sannsynlighet for at de som utredet deg da allerede har avfeid at det er adhd. Kanskje du kan be om innsyn i journalen din først for å sjekke om det har vært vurdert tidligere?

Anonymkode: 64ab6...f78

AnonymBruker
Skrevet

Med bakgrunn i det du skriver høres det ut som det kan være verdt å forsøke. Hvis du eksempelvis har en annen nevroutviklingsforstyrrelse som asbergers syndrom så er det stor kormobiditet, altså stor sammenheng med at man også kan ha adhd. Samtidig kan sønnen sin ha adhd fordi mor har det. 

Uansett står nok noe i tidligere epikrise fra utredning av nåværende diagnose også om de har undersøkt indikasjon eller sett tegn på mulig adhd symptomer. Dette kan muligens hjelpe deg å legge det /tidligere epikrise som vedlegg om du vil søke ny utredning. 

Lykke til! 

Anonymkode: 019d4...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...