Snuppa Skrevet 19. november 2002 #1 Skrevet 19. november 2002 Noen som vet hvor stor risiko det er for å ha en MA eller at en blir gravid utenfor livmoren? Vet en vil finne det ut ved å ta ultralyd, men er det andre måter en kan oppdage dette på? Da jeg var hos legen på min første svangerskapskontroll sa han at alt virket normalt og at det var ingenting som tydet på at jeg var gravid utenfor livmoren. Ble ganske paff og fikk ikke spurt han ut mer - det var nemlig noe jeg absolutt ikke hadde tenkt på tidligere. Tydelig at jeg skal bli mor og begynner å engste meg for alt mulig rart :-?
fruenge Skrevet 19. november 2002 #2 Skrevet 19. november 2002 Og så var et dette med forkortelser da, hva i alle dager er en MA? Vet hva en SA er, men MA var ny. Men så er jeg jo bare prøvere i tredje mnd da. Men je jeg kan ssnart ikke vente mer, jeg er bare så utålmodig. Mener ikke å tråkke noen på tærne som har prøvd lenge, bare min utålmodige sjel, eller skal jeg si vår, altså min kjære og meg.
Snuppa Skrevet 19. november 2002 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2002 Glemte å skrive det det, men MA står for Missed Abortion, dvs at fosteret er dødt, men ikke kommer ut av seg selv som ved en spontanabort.
*Lillian* Skrevet 19. november 2002 #4 Skrevet 19. november 2002 MA betyr Missed Abortion, altså at fosteret/embryoet er dødt men kommer ikke ut av seg selv. Så man må ha utskrapning eller sånn pille. Jeg vet ikke med graviditet utenfor livmoren, men jeg fikk høre av noen leger av ca. 3 av 5 førstegangsgravide hadde enten en SA eller MA. Ganske så mange med andre ord!!! :o Legene mente det var adskillig mer vanlig enn vi tror, og at noen ikke negang vet de er gravide før de plutselig oppdager at det ikke kan være en vanlig mensblødning. Men for Guds skyld, ikke gå og bekymre deg over det. Det er ikke bra verken for deg eller barnet! Ikke fokuser på det som er bekymringsverdig, fokuser på at du skal ha et lite mirakel! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #5 Skrevet 19. november 2002 Enig med *Lillian* ikke bekymre deg for det. Jeg har selv gått lenge og vært urolig både for det ene og det andre og at ting kanskje ikke er okay. Men nå har jeg prøvd å være så flink at jeg ikke leser meg til alle slags ting og setter opp symptomer både på det ene og det andre. Nå skal jeg nyte svangerskapet og vi prøver å være objektive ved å tenke at dersom det er noe som skulle gå galt så er det en grunn for det. Er ikke lett når man sitter midt oppe i en slik situasjon. Men du har ikke noen tegn på at noe er galt har du det og da trenger du ikke å bekymre deg. Ønsker deg all lykke med svangerskapet videre 11+3 :D
Snuppa Skrevet 19. november 2002 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2002 Takk for svar, selv om jeg fortsatt ikke føler jeg konkret har fått svar på det jeg lurer på. MEN nå er det ikke slik at jeg er superhysterisk omkring temaet og det opptar meg heldigvis ikke 24 timer i døgnet. Tenkte bare at kanskje noen av dere kloke hoder visste noe som ikke jeg visste...... Bakgrunnen for at dette har begynt å svirre rundt i hodet, har vel også noe med at nå er det ikke så lenge før det har gått 12 uker og vi kan offentliggjøre det for alle venner og kollegaer. Da hadde det vært ok å være sikker på at alt er som det skal være. MEN nå skal jeg til jordmor i begynnelsen av uke 12 og slik jeg har forstått vil hun da lytte etter fosterlyd og dermed vil jeg forhåpentligvis få det svaret jeg vil høre, nemlig at alt er ok
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #7 Skrevet 19. november 2002 Jeg har lest at risikoen for abort er 20 %, dvs. en av fem..
Gjest Fredagsbarn som gjest Skrevet 20. november 2002 #8 Skrevet 20. november 2002 Ifølge lommelegen (se http://www.lommelegen.com/kap103_10.html ) oppstår sympromene for graviditet utenfor livmoren normalt mellom 4. og 9. svangerskapsuke. Om symptomene inkluderer smerter. Normalt sett (ca 95% av feilplasserte svangerskap) sitter da egget i en eggleder. Og ettersom fosteret vokser vil eggledeen sprekke. Nå som du er 12 uker på vei anser jeg dette som relativt umulig, da den ville ha sprukket nå, (og da får du INTENSE smerter). Så dette behøver du nok neppe bekymre deg så mye for. Faren for abort synker jo for hver dag, og du nærmer deg 12 uker, da er jo den største faren for dette over. Tenk ikke så mye på det, det går nok bra (prosentvise sjangser kan jeg ikke komme med, det vet jeg ikke noe om)
Snuppa Skrevet 21. november 2002 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2002 Takk for bra svar, Fredagsbarn. Jeg er i 10. uke (ikke 12 som du antok utifra mine tidligere innlegg) nå, så da er nok faren for at det er graviditet utenfor livmoren over. Bekymringene forsvinner i takt med at kvalmen øker, i tillegg til at jeg alltid liker å få alle mulige fakta frem for å selv kunne analysere mulighetene for om ting går som det skal og for å vite hvor stor risiko det er for at ting går galt.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå