Gå til innhold

Binde renta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det lurt og binde rentene i 3 år? Mtp litt ustabile tider med ny president osv? Ønsker ikke at rentene plutselig skal stige høyt.

Anonymkode: a97c3...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det får du ikke svar på før om 3 år. Det kan nok fremstå som den kampanjen Nordea kjørte i fjor på 3,99% var fornuftig, men det som markedet tilbyr nå? Skeptisk.

Anonymkode: ba558...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det spådd at renta i Norge skal ned om en måneds tid. En passe fornuftig effektiv rente idag er 5,5%, og en god rente på 5,17%

image.png.2ebffc07afbc774aaf448648a4c98ad2.png

Man kan binde renta på 4,9% i tre år. Meget lav differanse mellom disse to. 

image.png.84503f8eb73a024629696547bf618a59.png

Så er jo spørsmålet om det blir handelskrig, politisk uro osv. Om dette har negativ innvirkning på markedet vil jeg tro det vil medføre lavere rentenivå, ikke høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør se på egen økonomi: tåler du store rentesvingninger? Om du kan klare det hadde jeg hatt is i magen.

Om du er avhengig av 100% forutsigbare utgifter (feks grunnet dårlig økonomi) hadde jeg ventet litt grunnet alle hint om nedgang i rentenivå, så hadde jeg muligens bundet halvparten av lånet. Kommer også ann på lånets størrelse, ikke bare din betalingsevne.

Bankene liker ikke å tape og fastrente er en russisk-roulette. Jeg bandt halve lånet litt (som da var 1 mill) i 2020 (2.75%) noe som gav meg romslighet til å få nedbetalt den flytende delen. Har nå under 400K igjen bundet  betaler 4500 i mnd og sparer opp det jeg ellers hadde betalt inn til banken. Jeg vant, men ikke alle er så heldig når de gambler...

Anonymkode: 13b04...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 14.17):

Du bør se på egen økonomi: tåler du store rentesvingninger? Om du kan klare det hadde jeg hatt is i magen.

Om du er avhengig av 100% forutsigbare utgifter (feks grunnet dårlig økonomi) hadde jeg ventet litt grunnet alle hint om nedgang i rentenivå, så hadde jeg muligens bundet halvparten av lånet. Kommer også ann på lånets størrelse, ikke bare din betalingsevne.

Bankene liker ikke å tape og fastrente er en russisk-roulette. Jeg bandt halve lånet litt (som da var 1 mill) i 2020 (2.75%) noe som gav meg romslighet til å få nedbetalt den flytende delen. Har nå under 400K igjen bundet  betaler 4500 i mnd og sparer opp det jeg ellers hadde betalt inn til banken. Jeg vant, men ikke alle er så heldig når de gambler...

Anonymkode: 13b04...f53

Ekspander  

Bankene taper ikke noe på at folk går for fastrente.

Anonymkode: 78571...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...