AnonymBruker Skrevet 27. februar #1 Del Skrevet 27. februar Mener jeg leste en plass her inne om noen tips. Var det noe en burde spise litt før måltidet eller noe? Vet linfrø i vann skal være ok, hvor lenge skal det vannes ut? Noe mer? Anonymkode: 7debc...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Del Skrevet 27. februar Jeg drikker mye vann forresten og har høyt aktivitetsnivå. Anonymkode: 7debc...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #3 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener jeg leste en plass her inne om noen tips. Var det noe en burde spise litt før måltidet eller noe? Vet linfrø i vann skal være ok, hvor lenge skal det vannes ut? Noe mer? Anonymkode: 7debc...f41 Pleier å la linfrø og chiafrø ligge i vann/bløt natten over. Ellers kan også en glass lunket vann før måltid være bra for magen. Anonymkode: 54e5e...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #4 Del Skrevet 27. februar Tipset mitt er å snu. Reduser fiber gradvis til null. Fiber gir noen forstoppelse og noen diaré. Jeg har aldri hatt så god fordøyelse som etter at jeg kuttet ut fiber. Det er absolutt ikke nødvendig for god tarmhelse. Et animalskbasert kosthold uten fiber er bevist å gi bedre tarmbakterier enn et plantebasert kosthold med mye fiber. Spis heller smør (altså laget på fløte/rømme og ikke det margarinskvipet). Smør er rik på smørsyre, som er den syren vi får fra bakterier som bryter ned fiber i tarmen. De lager også masse problemer. Ved å spise smør kan du altså få alle fordelene uten ulempene ved å spise fiber for å få i deg smørsyre. I en studie på forstoppelse forsvant 100% av symptomene da de kuttet ut fiber. Og symptomene ble verre jo mer fiber de spiste. Anonymkode: 07eb9...230 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #5 Del Skrevet 27. februar Du skriver du drikker mye vann, men passer du på å gjøre det i kombinasjon med måltidet også? Ellers finnes det jo forskjellige former for fiber, du må bare prøve deg litt frem og ta det gradvis. Noe fiber i kosten er helt essensielt for tarmhelsen. Anonymkode: 61a34...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #6 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Noe fiber i kosten er helt essensielt for tarmhelsen. Anonymkode: 61a34...4e8 Dette er feil. Fiber er ikke essensielt for tarmhelse. For god helse og tarmhelse trenger man smørsyre og bittelitt eddiksyre. Man trenger ikke å gå omveien om fiber som gir oss mange ulemper. Smørsyre kan man få direkte fra meierismør og andre fete meieriprodukter. Eddiksyre kan man få fra fermenterte produkter som rømme, yoghurt, kulturmelk, eller syrnet smør som for eksempel rørossmør. https://sml.snl.no/tarmbakterier "disse bakteriene har flere gunstige helseeffekter. De produserer kortkjedede fettsyrer, som smørsyre (butyrat) og eddiksyre (acetat). Dette skjer ved at de bryter ned fiber (komplekse karbohydrater), som kroppens egne enzymer ikke kan, ved en prosess som kalles fermentering. Studier tyder på at smørsyre og eddiksyre er betennelsesdempende. Smørsyre er i tillegg en viktig energikilde for epitelcellene i tarmen. Ved at smørsyre bidrar til å styrke slimhinnen i tarmen, blir det mindre lekkasje av toksiner (som lipopolysakkarider fra bakterier) over i blodbanen." Anonymkode: 07eb9...230 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #7 Del Skrevet 27. februar Jeg tåler svært lite fiber. Det er de gangene jeg skipper fiber i den grad det er mulig at magen fungerer perfekt. Ingen smerter, ingen oppblåsthet, regelmessig tømming og det som kommer ut er av ypperlig kvalitet. Jeg spiser grønnsaker med fiber, og det går bra. Kanskje kan det hjelpe å øke mengden fiber gradvis? Anonymkode: 3cefb...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå