Gå til innhold

Hvilke bønner eller linser er best på smak og gir minst luft i magen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

😊 

Har prøvd meg på litt vegetar for å redusere kjøttinntak. Er dessverre ikke så glad i fisk.

Jeg synes det smaker godt. Men får så luft i magen. Ser gravid ut🙈😄

Anonymkode: d81d1...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen... Alle gir ekstremt mye luft.

Anonymkode: 1748e...518

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye en vanesak for veldig mange, men dessverre ikke alle. 

Kan hjelpe å kjøpe bønner på boks som du skyller ekstra godt, eller til og med koker bittelitt til for å hjelpe på med gassen. Øke gradvis er også noe.

Jeg tåler dårlig bønner og linser selv, men tåler best linser, og litt sorte bønner, og kikerter. 

Ellers tåler jeg edamamebønner helt fint, men det er ofte ikke det folk tenker på med bønner og linser, men det er nå soyabønner. Ingen utfordringer med de som ligger i frysedisken.

Dette er nok veldig individuelt da, men å skylde godt hjelper veldig, samt øke gradvis.  😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan spise vegetarisk uten å spise bønner og linser. Bruk i stedet tofu, quinoa, nøtter eller bare flere grønnsaker. Du kan også prøve tempeh, men det er laget av soyabønner så kan ikke garantere at det ikke gir deg luft, men verdt et forsøk.

Anonymkode: 3f778...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du kan spise vegetarisk uten å spise bønner og linser. Bruk i stedet tofu, quinoa, nøtter eller bare flere grønnsaker. Du kan også prøve tempeh, men det er laget av soyabønner så kan ikke garantere at det ikke gir deg luft, men verdt et forsøk.

Anonymkode: 3f778...a6d

Og tofu er laget av soyamelk som er laget av soyabønner, blir ikke det omtrent det samme?

Tempeh inneholder litt mer fiber og ptotein, tofu litt mindre fett og kalorier.

Kjøp tørre bønner og linser, ts, og vann ut selv. Pass på å bytte vann 2-3 ganger, og bruk nytt vann når du skal koke dem. Litt mer arbeid, ja, men det kan hjelpe på luft i magen.

Ellers syns jeg at smørbønner (limabønner, butterbeans) og kidneybønner er både gode og gir lite luft. Edamame er godt, men der sliter jeg med luft uansett om jeg spiser dem rett fra posen eller kokt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser lav fodmap og har lært på kurs på sykehuset at hermetiske linser gir minst luft, men så går det på mengde begrensning. Bønner er verst tror jeg.

Anonymkode: 9c126...f91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er mest i overgangen, du blir vant og da er det ikke slik. Jeg bruker de ferdige på pappbokser. 

Anonymkode: 5713f...22d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Linser og bønner kan gi luft om tarmsystemet ikke er vant til mye fiber og annet. Når man begynner å legge til bønner og linser i kostholdet (og kanskje samtidig også begynner å spise mer grønt fordi man ønsker å spise sunnere), så får man lett luft i magen fordi tarmsystemet har ikke tidligere (basert på kosthold) hatt en grunn til å ha en høy nok befolkning av de tarmbakteriene som tar seg av den slags mat. Det er derfor lurt å begynne forsiktig også øke over et par uker så de riktige tarmbakteriene får en mulighet til å gradvis øke bestanden. Jeg som har spist mye grønnsaker, bønner og linser over de siste årene, får luft i magen om jeg spiser en frossenpizza eller annen fast food, for tarmsystemet mitt har ikke hatt en grunn til å holde antallet av de bakteriene som tar seg av sånn mat oppe. 

Da jeg begynte å spise bønner og linser mange år siden, fikk jeg litt luft i magen. Det gikk fort over og nå kan jeg spise en hel boks med sorte bønner, også hive nedpå med en linsegryte noen timer senere uten at jeg sitter og fiser utover kvelden. Null gass.

Begynn gjerne med linser. Jeg er selv veldig glad i røde linser, og kjøper de tørre på kiwi (billigere enn boks). Det er viktig å skylle de først. Begynn å legge de til i gryter og supper som kan stå og putre i en evighet så de blir ordentlig kokt og veldig lett fordøyelig. Jeg kan anbefale rød linsesuppe. Absolutt nydelig rett som smaker enda bedre neste dag, så det er et perfekt for når man ønsker å lage middag/lunsj for flere dager. Får jeg familie eller venner på besøk, så er det rød linsesuppe (eller rød linsegryte, da jeg liker den litt tykk), jeg ordner, og absolutt alle som har fått det servert har slukt det ned: både gamle og små barn, og ingen har klaget over luft i magen. Røde linser funker veldig godt i all slags supper og gryter. Grønne linser er veldig god i lasagne. Gule linser spiser jeg sjeldent. 

Ellers spiser jeg en del sorte bønner, spesielt i taco istedenfor kjøttdeig. Tørre bønner er billigere, men det er også langt mer jobb for de må ligge i vann en stund, for så å kokes i en evighet, så jeg går for sorte bønner i boks. Jeg skyller de, moser de littegrann, koker de i vann i panne i 5-10 minutter, også slenger jeg på tacopulver til slutt. Bruker også sorte bønner på pizza (overraskende godt). 

Så, begynn gjerne med linser som får kokt seg godt i gryter etc. I starten bør du unngå å stappe i deg både linser/bønner sammen med brokkoli og kål, da det kan bli litt mye for tarmsystemet å håndtere på én gang før den har fått mulighet til å gro og øke antallet av de bakteriene som bryter ned fiber og bønner og linser.

Anonymkode: bb0c8...737

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i overgangen som sagt, spiser det flere ganger i uken fast nå og får ikke mer luft nå av dette enn av annen mat. 
Smaken varierer jo hva man liker og forskjellige bønner og linser passer til forskjellige retter, men jeg er selv veldig glad i ovnsstekte kikerter.

Anonymkode: 7cb0d...efb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 11.22):

Jeg spiser lav fodmap og har lært på kurs på sykehuset at hermetiske linser gir minst luft, men så går det på mengde begrensning. Bønner er verst tror jeg.

Anonymkode: 9c126...f91

Røde eller svarte? Eller begge?

Anonymkode: d81d1...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...