AnonymBruker Skrevet 27. februar #21 Del Skrevet 27. februar Jeg sa jeg jobbet i Forsvaret og at jeg ikke kunne si mer enn det. Førstnevnte var ikke helt sant - med moderasjoner. Men det ble respektert av folk uten videre spørsmål. Anonymkode: 7f875...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #22 Del Skrevet 27. februar Dette blir jo ren gjetting: Men man kan vel si det samme som opplyses i stillingsutlysningen? For eksempel er det ikke hemmelig at Forsvaret har kryptoforvaltere. Og folk kan publisere på for eksempel LinkedIn at de jobber som kryptoforvalter, samt selvfølgelig føre det opp på sin CV. Det som er hemmelig er detaljer i hvordan det jobbes med kryptomateriale. Anonymkode: bd97e...33f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #23 Del Skrevet 27. februar Jeg kan helt fint si at jeg jobber i forsvaret og hvilken leir jeg jobber i, men svarer bare generelt om type jobb. Tilbyr ikke noen info uten å bli spurt selv for da kan man avlede med å spørre tilbake om den andre Anonymkode: 72490...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 27. februar #24 Del Skrevet 27. februar Her er det mye ..sikkerhetsklarering kan være en enkel vandelsjekk til tilgang til sikkerhetsbelagt gradert informasjon... Men fra det til å leve et anonymt liv uten å si hvor man jobber er vel å ta litt i ..man bør jaffal ha en hoved arbeidsplass 🙂 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #25 Del Skrevet 27. februar Mannen er høyt sikkerhetsklarert (og som konsekvens måtte jeg og familien også sikkerhetsklareres). Tittelen hans er ingen hemmelighet. Anonymkode: 6eba4...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #26 Del Skrevet 27. februar Har en søster som har en sånn jobb. Hun sier at hun jobber hos en annen arbeidsgiver enn den reelle. Anonymkode: 7d964...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #27 Del Skrevet 27. februar Jeg jobber i IT-sektoren, og kan gjerne opplyse om arbeidsgiver eller arbeidssted hvis noen spør, men jeg snakker selvfølgelig aldri om de delene av jobben min som er grunnen til at vi må sikkerhetsklareres. Hvis noen spør hva jeg jobber med, forteller jeg det på en såpass kjedelig og generell måte at det ikke blir noen oppfølgingsspørsmål. Anonymkode: 58931...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #28 Del Skrevet 27. februar Lurt å si det på en annen måte som får det til å høres mest mulig kjedelig. Jobber som sivilt ansatt i Forsvaret = jobber som prosjektleder med ulike kjøretøy. Jobber i PST = jobber med administrasjon Jobber i DSB med overvåkning av atomanlegg = jobber med tilsyn og saksbehandling osv Anonymkode: 3464d...66b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #29 Del Skrevet 27. februar Baktus2024 skrev (1 time siden): Her er det mye ..sikkerhetsklarering kan være en enkel vandelsjekk til tilgang til sikkerhetsbelagt gradert informasjon... Men fra det til å leve et anonymt liv uten å si hvor man jobber er vel å ta litt i ..man bør jaffal ha en hoved arbeidsplass 🙂 På høyere nivåer og med den tiden vi lever i, så får man stadig beskjed på jobb om å være mer og mer forsiktig. Det har vært en stor endring de siste få årene, og nå anbefales det å si så lite som overhodet mulig. Anonymkode: 3464d...66b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 27. februar #30 Del Skrevet 27. februar Det er jo ikke sånn at det pr def er arbeidsplassen man har som gjør at man er sikkerhetsklarert, det er jo innholdet som er det eller kan være det. Jobber man i diplomatiet feks så vet jo alle om noen er ambassadør eller liknende - og de er sikkerhetsklarerte. Dersom man ikke kan si at man er ambassadør eller diplomat på andre nivåer, så kan man ikke gjøre jobben sin. Det blir voldsomt "føre var" å ikke kunne si hvor man jobber bare fordi man er sikkerhetsklarert og dermed kan få informasjon som ikke skal til hvermansen. Det eneste stedet hvor man, så vidt jeg vet, ikke skal si at man jobber er e-tjenesten, ellers er det uproblematisk å si hvor man jobber. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #31 Del Skrevet 27. februar Jeg er sikkerhetsklarert og kan selvsagt fortelle både hvor jeg jobber og hva jeg jobber med. Ingenting i min jobb er begrenset informasjon. Grunnen til at jeg har sikkerhetsklarering er at jeg kan få tilgang til skjermet informasjon i kraft av at jeg jobber der jeg jobber. Det har ingenting med mine nåværende arbeidsoppgaver å gjøre. Anonymkode: 84255...4cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #32 Del Skrevet 27. februar Min mann jobber i stilling som er sikkerhetsklarert ifbm med NATO-arbeid og det er null problem å si hvor han jobber. Han forteller selvfølgelig ikke detaljer om hva han jobber med, men det er jo null problem å snakke generelt. Har en nabo som jobber i Kongsberg-gruppen. Hun får ikke si hvor hun reiser i jobb og hva hun gjør osv, men hun kan fint si hvor hun jobber. Du kommer ikke høyere på sikkerhetsklarering enn i de to jobbene. Det finnes andre jobber som krever enda mer diskresjon, men det har ikke noe med sikkerhetsklareringen i seg selv å gjøre. Anonymkode: da6e1...464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #33 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min mann jobber i stilling som er sikkerhetsklarert ifbm med NATO-arbeid og det er null problem å si hvor han jobber. Han forteller selvfølgelig ikke detaljer om hva han jobber med, men det er jo null problem å snakke generelt. Har en nabo som jobber i Kongsberg-gruppen. Hun får ikke si hvor hun reiser i jobb og hva hun gjør osv, men hun kan fint si hvor hun jobber. Du kommer ikke høyere på sikkerhetsklarering enn i de to jobbene. Det finnes andre jobber som krever enda mer diskresjon, men det har ikke noe med sikkerhetsklareringen i seg selv å gjøre. Anonymkode: da6e1...464 Jeg og nærmeste familie er forøvrig også sikkerhetsklarert. Anonymkode: da6e1...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 27. februar #34 Del Skrevet 27. februar Tufsla&Vifsla skrev (6 timer siden): Det er jo ikke sånn at det pr def er arbeidsplassen man har som gjør at man er sikkerhetsklarert, det er jo innholdet som er det eller kan være det. Jobber man i diplomatiet feks så vet jo alle om noen er ambassadør eller liknende - og de er sikkerhetsklarerte. Dersom man ikke kan si at man er ambassadør eller diplomat på andre nivåer, så kan man ikke gjøre jobben sin. Det blir voldsomt "føre var" å ikke kunne si hvor man jobber bare fordi man er sikkerhetsklarert og dermed kan få informasjon som ikke skal til hvermansen. Det eneste stedet hvor man, så vidt jeg vet, ikke skal si at man jobber er e-tjenesten, ellers er det uproblematisk å si hvor man jobber. Og alle diplomater er offentlige navn. Går man inn på UDs nettsider finner man lett ut hvem som jobber på ulike ambassader. Ja UD publiserer også liste over diplomater akkreditert til Norge. E tjenesten er ganske skjermingsverdig men på små steder feks i Vardø vet nok alle hvem de er likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå