Gå til innhold

Dere som har en jobb som krevde sikkerhetsklarering -sier dere til fremmede hvor dere jobber?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal søke en jobb i staten der det kreves at jeg skal sikkerhetsklareres dersom jeg får den.

Vil det si at jeg ikke skal si til folk hva/hvor jeg jobber?

Hva gjør dere andre?

Anonymkode: 50249...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sier bare fagområdet jeg jobber med og sier det på en måte som får det til å høres ganske kjedelig ut. Mange folk liker helst å snakke om seg seg uansett, så det er ikke så stort problem med så mange spørsmål rundt jobben min. 
Du kan nok si hva du jobber som, men antagelig ikke så alt for mye om hva du jobber med. Uten at jeg vet nøyaktig siden jeg ikke vet hvilken stilling dette er :)

Anonymkode: cc545...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt flere jeg kjenner som har måtte bli sikkerhetsklarert, og de har kunnet si hvor de jobber, men ikke noe mer enn det. Vi snakker da om NATO, PST, Økokrim osv…

Anonymkode: 5cc20...c2f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg sier det selvfølgelig ikke til fremmede. Dersom jeg er på et eksternt kurs og noen spør hvor jeg jobber så svarer jeg veldig overfladisk og på en slik måte at det høres så kjedelig ut at ingen stiller noen oppfølgingsspørsmål. 

Anonymkode: 56853...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en venninne som sier at hun jobber "innen IT" i X etat. Vi er så nære venninner at jeg vet at det er litt mer komplisert enn som så, men ingen vet helt nøyaktig hva hun egentlig driver med :) 

Anonymkode: 2cac0...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varier utrolig mye. Men er kun få typer av jobber der man ikke kan si noe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjenner ikke til formalitetene rundt det, men jeg legger jo merke til folk i det offentlige rom som går med ryggsekker og lignende merket "Forsvarets Operative Hovedkvarter" f.eks. og da virker jo ikke det som det er spesielt hemmelig. Mulig E-tjenesten og lignende er mer diskret.

Anonymkode: 5d367...5cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nevøen min "sitter og glor på en dataskjerm på Haakonsvern". Jeg tror jeg vet hva han driver med, men har ikke prøvd å presse han til å si mer.

Anonymkode: 9ed50...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken stilling man har er sjelden hemmelig, men detaljer rundt jobben er jo det man ikke kan snakke om.

Anonymkode: 956d3...8bd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet mange år i Forsvaret (der mye av jobben faktisk var ugradert), jobber nå i en statlig virksomhet med kun graderte og skjermet informasjon. Sier at jeg jobber med X i virksomhet Y, og kan fint snakke om samfunnsoppdraget til virksomheten uten at det er veldig avslørende hva nøyaktig jeg driver med) 😊

Men det er en haug av jobber som krever sikkerhetsklarering uten at det er typisk PST eller Forsvaret. Eksempler på det kan være Riksrevisjonen eller departementene. 

Anonymkode: 633a4...3ed

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har noen familiemedlemmer og en del venner/bekjente som har hatt jobber som krever høy klarering i forsvaret. De sier de jobber i forsvaret, eller jobber på *** basen. 
Kjenner også noen som jobber administrativt i PST, de sier de jobber administrativt i politiet. 

Vi som kjenner dem godt vet mer om hvilken type jobb/stilling, men ikke mer detaljert. 
Hvis de får spørsmål fra fremmede, så svarer de veldig generelt, type "jobber med drift" eller "driver med opplæring" eller lignende. Blir det mer inngående spørsmål så svarer de at de har taushetsplikt. 

Anonymkode: 622ae...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange jobber som krever en form for sikkerhetsklarering feks diplomater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er selve arbeidsoppgavene som er konfidensielle, sier folk "stab", administrasjon, it, økonomi eller lignende. Jeg har en bekjent, hun sier "forsvarets overkommando , jobber i staben der." Får det til å høres veldig kjedelig ut. Men det er e-tjenesten hun jobber innen (jeg vet ikke mer og det er tilfeldig at jeg vet det). 
Og jeg hadde en onkel som i mange år jobbet i PST, vi trodde bare han var høyst allminnelig politimann, fikk vite det i begravelsen. 
Men sikkerhetserklæring trenger man vel i flere departement og byråkratjobber, slike adminjobber som faktisk ER kjedelige for andre også. Alle jobber på flyplasser tror jeg, jurister diverse steder, forsvaret de fleste nivåer. Tom renholdspersonell må sikkerhetserklæres hvis de har/kan få adgang til steder. Det vil de opplyse om på intervjuet. Det er ikke noe hemmelig at veldig mange jobber i departementer og etater der sikkerhetsklarering kreves fra alle som har adgang, det er ikke konfidensielt hva de gjør der på generelt grunnlag, det er informasjon du får tilgang til som er konfidensielt. 

Anonymkode: b9ee6...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg måtte ha det i flere steder. Og jobbet som renholder og kantine, sa jeg jobbet som renholder og kantine medarbeider. Sa ikke direkte hvor. Selv om fleste rundt viste jo hvorvog hvem jeg var renholder for🤣 pga stedet vi bor på og hvilke bedrifter de fleste jobber for

Anonymkode: ee3c2...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på. Mannen min er elektriker og må ha sikkerhetserklæring fordi firmaet tar oppdrag hos PST, regjeringskvartalet, hos ambassader etc. 

samtidig jobber min onkel i militæret og hans nærmeste familie (inkludert meg) blir sjekket annethvert år (eller noe slikt). Finner de snusk på oss, så kan det hende han må omplasseres. Ingen vet hva han jobber med, selv ikke kona hans. Jeg vet ikke engang hvilken enhet han jobber i.

Anonymkode: bbc5e...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I overfladiske samtaler sier man jo gjerne jobber i staten, jobber i forsvaret, jobber i politiet. Det er sjeldent en sikkerhetsklarering betyr at du ikke kan si hvem arbeidsgiver er 😊 

Men du jobber gjerne med informasjon eller spesifikke oppgaver som er graderte/unntatt offentlighet. Så du snakker kanskje ikke like inngående om arbeids dagen og dens utfordringer rundt middagsbordet. 

Anonymkode: 6be66...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

jeg er sikkerhetsklarert og ja jeg sier hvor jeg jobber men jeg sier ikke noe om HVA jeg jobber med som er innunder sikkerhetsklareringen.
Det er ikke "farlig" å si jeg jobber i Kongsberg Defence and Aerospace, det sier ikke en dritt om hva jobben min består av.. 

Anonymkode: b1765...af7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror som jobber i en stilling som krevde sikkerhetsklarering av både han og alle familiemedlemmer rundt han, da han fikk den. Jeg (som søster) måtte oppgi personnummer og alt, så de kunne sjekke meg og forsikre seg om at søkeren ikke hadde slektninger som drev med noe ulovlig eller var engasjert i noe stygg politikk retning eller lignende. Foreldrene våre måtte også oppgi personalia for sjekk.

Han fikk jobben og har jobbet der i mange år nå. Han sier bare at han jobber med data i staten. 

En av mine beste venninner har en samboer som også jobber i en hemmeligstemplet jobb. Han får ikke en gang lov å fortelle hjemme eksakt hvor han har kontoret han drar til hver dag. Han og alle ansatte må bl.a. legge fra seg mobiltelefonene sine ved inngangen når de kommer om morgenen, ikke lov å ha private mobiler inne på arbeidsplassen. Han har også hatt den jobben i mange år. Jeg vet ikke hva han svarer når folk spør hva han jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
William_S skrev (54 minutter siden):

Nå er det mange jobber som krever en form for sikkerhetsklarering feks diplomater. 

Enig. Alle i forsvaret har også sikkerhetsklarering, også de i førstegangstjenesten. Det er vel ingen i førstegangstjenesten som sier de ikke kan si hvilken stilling de har. 

Om man jobber som etteretningsagent så kan man åpenbart ikke si hva man jobber med, men et er jo fordi stillingen går ut på at fienden ikke vet hva de driver med. 

Anonymkode: 9fbef...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Alle i forsvaret har også sikkerhetsklarering, også de i førstegangstjenesten. Det er vel ingen i førstegangstjenesten som sier de ikke kan si hvilken stilling de har. 

Om man jobber som etteretningsagent så kan man åpenbart ikke si hva man jobber med, men et er jo fordi stillingen går ut på at fienden ikke vet hva de driver med. 

Anonymkode: 9fbef...1a1

Behov for skjerming av identitet koblet til oppgave. Er noen jobber som har det som du nevner, de fleste har det ikke. Tror helt ærlig at noen liker å virke litt spesielle ved å si at dem ikke kan fortelle hva dem jobber med, uten at det skulle være en saklig grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...