AnonymBruker Skrevet 27. februar #21 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg var borti en lignende situasjon, bare at jeg fikk attest når jeg spurte om det. Den attesten var på to sider og anklaget meg for å være en løgner og en kriminell. Bakhistorien er rett og slett at jeg sa opp i protest etter å ha måttet føye meg etter arbeidsgiver og hans notoriske brudd på norsk lov noe som gikk ut over kundene økonomisk, og mitt rykte. Dette ville jeg ikke finne meg i og sa opp med begrunnelse. Som svar fikk jeg attesten nevnt over, samt et gigantisk inkassokrav på ting han mente jeg hadde stjålet, samt tapt inntekt fordi jeg hadde gitt kundene den kundeservicen de hadde krav på. (Han tjente faktisk på det, men ville ikke innse det). Han fikk da selvsagt beskjed av meg å anmelde hvis han mente jeg var en kriminell, og krave ble bestridt. Inkassoselskapet fortsatte å sende krav med forskjellige beløp (rettet med blanko!). Det havnet i forliksrådet der saken selvsagt ble dømt i min favør. Tidligere arbeidsgiver anket til tingretten og der ble det henlagt 2 uker etter og jeg ble tilkjent saksomkostninger. Etter å ha fått to avslag på nestleder stillinger begrunnet med uttalelser fra denne referansen (som jeg ikke hadde oppgitt som referanse) kontaktet jeg advokat. Denne advokaten sa at jeg så absolutt hadde en god sak om erstatning, men han rådet meg til å la det ligge da slike saker koster mer tid og krefter enn det man sitter igjen med. I tillegg så mistenkte han at tidligere arbeidsgiver ikke ville hatt penger til å betale erstatningskravet. Det hadde han rett i, da bedriften viste seg å ha blitt drevet med kraftig underskudd i årene etter. I etterkant har jeg snakket med mine tidligere kolleger, som hadde gått igjennom akkurat det samme. Jeg lot etter det vær å føre opp dette på CVen og hadde ingen problemer med å få andre jobber etter det, men det var veldig stressende å sitte på intervjuer å lyve om hvorfor CVen hadde hull. Så, da jeg ble permittert i oljekrisen så var det en på NAV som anbefalte meg å bare gå 10 år tilbake på CVen. Dette hjalp veldig, og jeg fikk drømmejobben på første forsøk. Min nåværende arbeidsgiver fikk etterhvert vite om denne historien og har uttalt at han var veldig glad for at det ikke kom frem under intervjuet, for da hadde jeg ikke blitt ansatt. Hva du kan gjøre må du kjenne litt på, men jeg håper du finner litt råd i min historie. Anonymkode: f0615...d4f Tusen takk for at du deler din historie! Herregud, det skulle vært straffbart å være en sånn leder. Det må ha vært helt forferdelig. Min nåværende leder er også helt på trynet og jeg er ikke den eneste som opplever det. Jeg er sjeleglad for at jeg har en god kollega der samt en god kollega på tidligere arbeidsplass, samt leder fra 2020 som vil være gode referanser for meg! Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 27. februar #22 Del Skrevet 27. februar Mange rævhol til ledere som liker å ødelegge for andre.. De bruker makta, dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #23 Del Skrevet 27. februar makkapakka skrev (Akkurat nå): Mange rævhol til ledere som liker å ødelegge for andre.. De bruker makta, dessverre. Huff ja. Mindreverdighetskomplekser kanskje? Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #24 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva når eneste gode referanse er fra 2020? Begge de to lederne jeg har hatt etter dette, har vært helt på trynet… Anonymkode: 2627a...9bb Man bruker uansett ikke en dårlig referanse. Og har du hatt 3 dårlige ledere på rad, er det kanskje ikke lederne som er problemet. Det går også fint å bruke andre ledere og kollegaer som du kjenner godt som referanser. Anonymkode: 34aae...4cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #25 Del Skrevet 27. februar Jeg forsto ikke helt forklaringene i innlegget, da det var veldig rotete formulert. MEN - er det slik at du har vært like mye borte/i permisjon som på jobb, omtrent? Der du var? Det er eneste inntrykket jeg sitter igjen med. Så kanskje jobbe litt med innsalget. Anonymkode: 96930...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #26 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva når eneste gode referanse er fra 2020? Begge de to lederne jeg har hatt etter dette, har vært helt på trynet… Anonymkode: 2627a...9bb Så du har hatt tre ledere og alle har "dårlig rykte på seg" eller er "helt på trynet". Av og til kan det være greit at gjør en liten selvransakelse, kanskje det kan være til hjelp og utvikling! Anonymkode: d0601...ff3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 27. februar #27 Del Skrevet 27. februar (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stemmer ikke. Attest sier oftest noe om hvordan jobben er utført. Dokumentasjon på at man har jobbet et sted heter «tjenestebevis». Anonymkode: d2e63...9d6 Dette er feil, når man avslutter ett arbeidsforhold har alle krav på en sluttattest, det eneste denne attesten skal inneholde er: 1. Navn. 2. Fødselsdato. 3. Hva arbeidet har bestått i. 4. Startdato og sluttdato. Hvordan arbeidet er utført skal ikke stå i denne attesten, unntaket er ved avskjedigelse. Endret 27. februar av bvp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #28 Del Skrevet 27. februar Hvis en kandidat oppgir en referanse som så snakker dritt om dem så burde det ringe en bjelle hos de som rekrutterer. Lederen som snakker ned kandidaten har åpenbart gitt et feilaktig inntrykk av at de vil være en god referanse, og så gått bak ryggen til vedkommende. Hvordan kan man stole på uttalelsene til en sånn person? Hvordan kan man ta det for god fisk, og bare droppe kandidaten, uten å gi dem sjansen til å forsvare seg? Dårlige rekrutterere er et stort rødt flagg, og gjør bedriften helt uaktuell for meg. Jeg tror du skal være glad for at du ikke endte opp der ts. Anonymkode: 865a0...ac5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #29 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man bruker uansett ikke en dårlig referanse. Og har du hatt 3 dårlige ledere på rad, er det kanskje ikke lederne som er problemet. Det går også fint å bruke andre ledere og kollegaer som du kjenner godt som referanser. Anonymkode: 34aae...4cb Jeg har ikke hatt 3 dårlige ledere på rad. De to siste lederne mine har vært helt på trynet og vi har vært flere som har opplevd de utroligste ting med disse lederne. Før disse to hadde jeg en veldig god leder. Jeg har også hatt en god leder i en sidejobb jeg har hatt nylig, men han ville ikke uttale seg om det fagfeltet som hovedjobben min er og da synes ikke rekruttererne at det er en nyttig referanse. Men ja, jeg har også oppgitt en kollega fra forrige arbeidsplass og i går sa en kollega på nåværende arbeidsplass at hun gjerne vil være referanse for meg siden jeg har vært referanse for henne også. Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #30 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis en kandidat oppgir en referanse som så snakker dritt om dem så burde det ringe en bjelle hos de som rekrutterer. Lederen som snakker ned kandidaten har åpenbart gitt et feilaktig inntrykk av at de vil være en god referanse, og så gått bak ryggen til vedkommende. Hvordan kan man stole på uttalelsene til en sånn person? Hvordan kan man ta det for god fisk, og bare droppe kandidaten, uten å gi dem sjansen til å forsvare seg? Dårlige rekrutterere er et stort rødt flagg, og gjør bedriften helt uaktuell for meg. Jeg tror du skal være glad for at du ikke endte opp der ts. Anonymkode: 865a0...ac5 Takk for nyttig innspill! Tror du har 100% rett i dette! Anonymkode: 2627a...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #31 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så du har hatt tre ledere og alle har "dårlig rykte på seg" eller er "helt på trynet". Av og til kan det være greit at gjør en liten selvransakelse, kanskje det kan være til hjelp og utvikling! Anonymkode: d0601...ff3 Les dette: AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke hatt 3 dårlige ledere på rad. De to siste lederne mine har vært helt på trynet og vi har vært flere som har opplevd de utroligste ting med disse lederne. Før disse to hadde jeg en veldig god leder. Jeg har også hatt en god leder i en sidejobb jeg har hatt nylig, men han ville ikke uttale seg om det fagfeltet som hovedjobben min er og da synes ikke rekruttererne at det er en nyttig referanse. Men ja, jeg har også oppgitt en kollega fra forrige arbeidsplass og i går sa en kollega på nåværende arbeidsplass at hun gjerne vil være referanse for meg siden jeg har vært referanse for henne også. Anonymkode: 2627a...9bb Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #32 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg forsto ikke helt forklaringene i innlegget, da det var veldig rotete formulert. MEN - er det slik at du har vært like mye borte/i permisjon som på jobb, omtrent? Der du var? Det er eneste inntrykket jeg sitter igjen med. Så kanskje jobbe litt med innsalget. Anonymkode: 96930...15a Beklager rotete formulering. Nei, ikke borte eller i permisjon. Jeg hadde svangerskapsvikariater. Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #33 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva når eneste gode referanse er fra 2020? Begge de to lederne jeg har hatt etter dette, har vært helt på trynet… Så hun første lederen var hun du klager på, og begge de to du har hatt etterpå har vært helt på trynet? Hmmm, lurer på hvem det er noe galt med her 🤔 Anonymkode: 0ef6e...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #34 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så hun første lederen var hun du klager på, og begge de to du har hatt etterpå har vært helt på trynet? Hmmm, lurer på hvem det er noe galt med her 🤔 Anonymkode: 0ef6e...5a7 Nei…. Jeg skriver at lederen fra 2020 var en veldig god leder. Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #35 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 7.33): Så jeg oppga henne som referanse og bad om attest, som hun måtte signere på. J Anonymkode: 2627a...9bb Jeg hadde også blitt ganske muggen om noen oppgav meg som referanse uten å spørre meg først. Det er helt normal folkeskikk å spørre, både for å forsikre seg om at de er villige til å gjøre det, og at de er forberedt. Anonymkode: 4b3fe...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #36 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde også blitt ganske muggen om noen oppgav meg som referanse uten å spørre meg først. Det er helt normal folkeskikk å spørre, både for å forsikre seg om at de er villige til å gjøre det, og at de er forberedt. Anonymkode: 4b3fe...433 Hvorfor antar du bare uten å spørre meg om det var det som skjedde? Selvsagt oppga jeg ikke henne uten å spørre, jeg spurte først og hun sa at det var greit. Anonymkode: 2627a...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #37 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor antar du bare uten å spørre meg om det var det som skjedde? Selvsagt oppga jeg ikke henne uten å spørre, jeg spurte først og hun sa at det var greit. Anonymkode: 2627a...9bb Men du har jo ikke ville svare på det tidligere... Anonymkode: 7d8c7...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #38 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men du har jo ikke ville svare på det tidligere... Anonymkode: 7d8c7...d2c Hææ? Anonymkode: 2627a...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå