AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden I barnehagen til barna mine er det et par barn som er direkte ufine og ekle mot andre. Mine snakker ofte om at disse to «bare er slemme» og «alltid er sure» osv. Og at de ikke vil leke med dem. Jeg er veldig på at alle må leke med andre men man kan trekke seg unna om noen er slemme eller si ifra til de voksne i barnehagen. Ved et par tilfeller når jeg har hentet barnet mitt, har jeg observert et av barna spytter på mitt barn eller kompisen, lugger, slår, setter seg oppå barnet mitt og andre hvis de leker i snøen. Barna sier ifra til det andre barnet uten hjelp. Selvom jeg står der så ser bare dette barnet på meg og fortsetter å være slem. Dette er på storbarnsavdeling og denne ene ungen er eldre enn min. Og selvfølgelig ingen voksne å se der hvor dette foregår. Jeg har jo så lyst å fortelle denne ungen at «Kanskje vi ikke skal spytte på andre» «Kan du være grei å gå av Ole for han får vondt når du gjør sånn?» osv.. men er det feil? Anonymkode: 1b860...7e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Tuller du? «Være så snill»? Hva med å opptre som en voksen og gripe inn litt kontant? Er det rart det er mye atferdsproblemer blant barn når voksne ikke reagerer? Anonymkode: 76aee...f36 16 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Du er voksen. Selvsagt griper du inn. Anonymkode: 0867b...e9d 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Jeg hadde glatt sagt ifra hvis noen hadde spyttet på barnet mitt eller satt seg oppå dersom det ikke var en del av en lek. Direkte til barnet, med streng stemme. Å jeg hadde også sagt fra til personalet selv om de nok er klar over utfordringene til dette barnet. Kjenner jeg blir nesten sint her jeg sitter. Å spytte på noen er nesten det verste man kan gjøre. Så nedlatende å ekkelt. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Hvis ingen av de voksne ansatte hadde reagert/sett det hadde jeg gjort akkurat det samme som jeg gjør med min egen unge, satt meg ned og søkt øyekontakt mens jeg sa noe sånt som «du kan ikke sitte oppå Ole sånn, hører du ikke at han sier at det ikke er greit? Ole blir lei seg så nå må du slutte.» Hadde barnet ignorert meg hadde jeg bare veldig pent løftet hen vekk og sørget for at barnet under kom seg opp igjen. Sånn kan man jo ikke holde på, det må tas opp med de ansatte og hvis ingenting hadde hjulpet hadde jeg forsøkt å prate med foreldrene for å forstå hvorfor ting er som de er. Det er faen ingen unger som skal få bare kjøre på med sånn drittoppførsel, men de er små barn og må bli guidet på riktig måte. Men å stå og se på sånt blir helt uaktuelt for min del, det er vårt ansvar som voksne å lære de å oppføre seg med hverandre. Anonymkode: 6ecf8...ef4 9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Hadde grepet inn øyeblikkelig og sagt at det ikke er lov å verken spytte eller lugge. Har grepet inn både på strender og lekeplasser. Om det er min eller andre sine barn. Ser jeg ikke foreldrene roper jeg ut: Hvem sitt barn er dette? Anonymkode: 1cf11...f6d 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du er voksen. Selvsagt griper du inn. Anonymkode: 0867b...e9d og uten noe "vær så snill" med et "tonefall" fordi unger ikke skjønner sarkasme.. Oppriktig talt! Tafatt passiv aggresivitet hjelper i allefall ikke! Du feiler, ikke bare eget barn men alle barna om du ikke sier fra. Anonymkode: 0e207...f91 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Du er jo å se? Du lar barn lugge, spytte og slå hverandre? Ikke si «Kanskje» og still spørsmål «kan du være grei(!)». Si STOPP. NEI, det er ikke lov å slå. Gå i mellom. «Du skal ikke spytte!». Så snakker du med de voksne. Det er da ikke noe kanskje og kan der og da (du tror barnet kanskje ikke kan la være og du vil spørre et barnehagebarn om å vurdere mulighetene?) Det er veldig feil å ikke gjøre noe. Det er også feil å stille retoriske spørsmål til fire/femåringer. Anonymkode: de54b...843 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Stopp barnet fra å slå/lugge bite - da er det helt innafor å ta tak i ungen med hendene. Si at hen skal stoppe. «Hei Ida! Jeg vil ikke at du slår» f eks. Si alltid fra til de ansatte når Ida slår. Anonymkode: 8cce5...8da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Si stopp! Anonymkode: 345ee...fcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Hadde sagt klart og tydelig fra til barnet om at det ikke er ok å oppføre seg sånn. Få ord, streng stemme. Så tatt barnet i handa, leid det bort til ansatte og sagt fra om oppførselen. Man spytter da ikke på andre. Det vet barn på storbarn-avdeling godt. Anonymkode: e1bd8...662 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden "Kanskje vi ikke skal spytte på andre"??? Du snakker med ungen, sier at ingen skal spytte på andre, det er både stygt gjort og ekkelt. Bare å ta tak i det når du ser det. Skjønner ikke hvorfor du ikke skulle bryte inn og få barnet til å slutte med spytte/slå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Dette må da være tull. Selvfølgelig griper man inn! Anonymkode: d0ca3...efe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Herregud her må du jo gripe inn? Jeg hadde aldri stått å sett på at noen var slemme mot barnet mitt. Hadde røsket ungen vekk jeg. Og kjeftet. Ja, faktisk. Den ungen skulle fått seg en støkk om jeg var der. Hadde gitt glatt faen i om det ikke var pedagogisk riktig. Dersom de voksne ikke følger med på dette barnet som åpenbart trenger barnevakt 24/7 så hadde jeg tatt saken i egne hender med én eneste gang. Anonymkode: 0caa4...7fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Et gammelt ordtak sier at "det trenges en landsby for å oppdra et barn". Jeg tror det er helt riktig, derfor mener jeg at man ikke skal være så redd for å korrigere oppførselen til andres barn, enten det er andre barn i barnehagen, barna til venner, kjente og familie, eller barn i nabolaget. Barn kan lære mye av å erfare at det er flere enn foreldrene som bryr seg om og legger merke til hvordan barnet oppfører seg. Anonymkode: b3985...c32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): I barnehagen til barna mine er det et par barn som er direkte ufine og ekle mot andre. Mine snakker ofte om at disse to «bare er slemme» og «alltid er sure» osv. Og at de ikke vil leke med dem. Jeg er veldig på at alle må leke med andre men man kan trekke seg unna om noen er slemme eller si ifra til de voksne i barnehagen. Ved et par tilfeller når jeg har hentet barnet mitt, har jeg observert et av barna spytter på mitt barn eller kompisen, lugger, slår, setter seg oppå barnet mitt og andre hvis de leker i snøen. Barna sier ifra til det andre barnet uten hjelp. Selvom jeg står der så ser bare dette barnet på meg og fortsetter å være slem. Dette er på storbarnsavdeling og denne ene ungen er eldre enn min. Og selvfølgelig ingen voksne å se der hvor dette foregår. Jeg har jo så lyst å fortelle denne ungen at «Kanskje vi ikke skal spytte på andre» «Kan du være grei å gå av Ole for han får vondt når du gjør sånn?» osv.. men er det feil? Anonymkode: 1b860...7e4 Jeg hadde røska ungen av den andre uten å tenke mer over det og sagt at "sånn gjør man bare ikke mot andre. Ser du ikke at XXX sa nei?! XXX får vondt!". Uavhengig om. XXX er mitt barn eller ikke. Men nå er jeg typen som hopper av sykkelen og irettesetter fremmede barn om jeg ser at de er slemme med hverandre. Mobbing er ikke tillatt bare fordi foreldre/skole/barnehagen ikke ser det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Har du seriøst sett på at barnet ditt blir spyttet på og ikke reagert?! Barnet ditt kommer jo til å tro at det er helt greit å spytte 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden «Kanskje vi ikke spytter på andre» ??!! Selvfølgelig spytter vi ikke på noen. Vær en voksen. Ta ansvar. Grip inn å si tydelig «stopp» Skill de fra hverandre. «Det er ikke lov til å spytte!» 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Hadde dradd den ungen av og kjeftet skikkelig. Gått til de ansatte. Herregud. Så.Tafatt. Anonymkode: b22e5...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde dradd den ungen av og kjeftet skikkelig. Gått til de ansatte. Herregud. Så.Tafatt. Anonymkode: b22e5...f43 Hvorfor i all verden skulle du kjeftet skikkelig? Hva oppnår du med kjefting? Anonymkode: 10383...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå