Gå til innhold

Gå ned etter å ha gått opp, kroppen nekter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du er i stress, går på adrenalin, og har høye kortisolnivå så kan kroppen produsere sukker selv. Det er en forsvarsmekanisme.

Hvis du er insulinresistent vil kroppen lagre «alt».

Spis ekte mat. Bygg tarmflora, ikke stress og tren moderat.

Anonymkode: 71933...40b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

Kommet i perimenopausen? Vektnedgang er vanskeligere da. Dessverre. 

Ikke hvis du har kontroll på inntaket. ALT ligger i det. 

Anonymkode: b34f3...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

- 500 under i fire uker tilsier en nedgang på ca 2 kg. Det kan være at kroppen holder mye vann.

- Har du nylig begynt å trene styrke? Kanskje det er noe muskelvekst som kan forklare dette. Nybegynnere vil kunne bygge muskler ved underskudd

- Begynn med å måle midjen i tillegg.

Har du veiet deg hver dag, eller kun den ene gangen etter fire uker? Hvis du kun har gjort det en gang, så kan vannteorien være forklaringen. 

Og til slutt - er du i underskudd, så vil vekta gå ned. Det er 100% sikkert. 

Jeg veier meg hver dag etter jeg har stått opp og tisset. 
Før gikk jeg rundt 10000 skritt, har økt nå og kanskje det er noen gram muskler som har bygget opp. Går i raskt tempo og i ulendt terreng. 

Hadde nylig en kraftig forstoppelse og har dermed økt vanninntak (i overkant mye, kanskje) og kuttet ned på salt. Håper det kan hjelpe litt, både på vannvekt og fordøyelse. 

har nå meldt lege for å sjekke stoffskifte og annet som kan påvirke dette. Er alt dette normalt må jeg bare lære meg å jobbe hardere. 

Anonymkode: 1366d...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

38 år, 172 høy og 74 kg. 
leser om at noen spiser for lite og kroppen da går i sparebluss. Er dette bare en myte? Har holdt på i flere uker nå  

stoffskiftet ble testet for et par år siden, og var helt fint. 

Sparebluss er en myte og har alltid vært, kroppen er ikke slik at den skjønner at "Oi, nå får jeg for lite mat så nå skal jeg bare holde på alt jeg har og ikke bruke kalorier". Den forbrenner kalorier, så går den på indre organer etterhvert. 

I ditt tilfelle ville jeg sett på flere ting, trener du? Da samler du mer vann i kroppen samt at muskler veier en del de og. Spiser du salt og karbohydrater som binder vann? Drikker du nok vann? 

Anonymkode: 4a5e2...e7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg klarte gå ned til 64, som var for lavt, men vil under 70, tror jeg. Selv om jeg virker til å ha et litt usunt forhold til dette. Virker som tallet er ekstremt viktig for meg, og at jeg er redd folk tenker jeg har blitt stor. 

Ser nå at du er 74 og ikke 94 som jeg trodde. Pass på nå, 172cm og 74kg er ikke for mye. 

Anonymkode: 4a5e2...e7b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

tøys, det hjelper lite å ha kontroll på inntaket om inntaket er forhøyt i fht det du tror du trenger når kroppen endrer kravene på hva du trenger.. 

Anonymkode: 310f3...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Håper du får overgangsalder med alle sine "gleder" selv, ikke slipper billig unna, for da får du se. Jeg vet GODT hva som funker for min kropp, jeg vet nok om kosthold til å spise sunt uten hysteri og jeg har tidligere gått ned 1-1,5 kg i uken på mindre mat enn jeg spiser nå. Jeg spiser samme type mat som sist diett, men ett måltid mindre, uten at jeg har økt mengden i de andre måltidene. Er overgangsalderen, og går nå noen uker ikke ned i det hele tatt (syklus spiller stor faktor), andre uker 200-500 gram. Som å sprinte i bratt motbakke hver dag. Kontroll på inntaket har jeg, men det går en grense for hvor langt ned man kan gå, for ikke å snakke om hvor lavt man må ligge hele tiden videre for å vedlikeholde. 

Anonymkode: aa35e...dcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 7.44):

Poenget var at sparebluss ikke påvirker vektnedgang.

Anonymkode: 97c14...f10

Men det gjør jo det. Sparebluss senker forbrenningen. Særlig en som har slanket seg før (som ts) vil oppleve lavere forbrenning enn en annen på samme størrelse som aldri har slanket seg. Denne effekten er godt dokumentert og gjør det mer krevende å gå ned i vekt fordi du må spise mindre enn hvis forbrenningen ikke var påvirket. Derfor er forebygging av overvekt viktig! 

TS - vekten til en kvinne kan fint variere med to kilo i løpet av en måned av naturlige årsaker. Slike variasjoner kan kamuflere reell vektnedgang. Ville derfor gitt det minst et par uker til. 

Var vekten stabil før du gikk ned i antall kalorier? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Forskning er uenig med deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (47 minutter siden):

Forskning er uenig med deg. 

Ikke den du siterer, men det finnes ingen forskning som motsier at kontrollert inntak av kalorier ikke fungerer mot fettøkning på kroppen. 

Anonymkode: 5ca52...617

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke den du siterer, men det finnes ingen forskning som motsier at kontrollert inntak av kalorier ikke fungerer mot fettøkning på kroppen. 

Men ALT ligger ikke i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg begynte å slanke meg gikk jeg ned 0,2 kg ila første måneden. Selv om jeg hadde stålkontroll på kcal og lå i underskudd. Sannsynligvis pga jeg begynte å trene og bevege meg samtidig noe som samler vann i muskulaturen. Neste måned gikk jeg ned 4 kg på samme kcal per dag. I månedene etterpå lå jeg på 2 kg nedgang, så plutselig 1 kg opp, og så litt ned. Stolte på prosessen og gikk ned totalt 20 kg ila et år. Litt ned, litt opp, plutselig mye ned, enkelte uker mye opp. Men totalt litt over 20 kg. 

Se på det som et maraton. Ikke gi opp så tidlig og tro at det du gjør ikke funker. Du har såvidt begynt!

Anonymkode: 67bb5...21a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (13 timer siden):

Men ALT ligger ikke i det. 

Når det kommer til årsaken til at man øker i fett så er det alt som ligger i det. Hvis man vil snakke om årsaken til at man ikke klarer å opprettholde riktig kaloriinntak (overspising) så er det flere grunner bak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for innlegg om for lavt matinntak og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 14.08):

Jeg veier meg hver dag etter jeg har stått opp og tisset. 
Før gikk jeg rundt 10000 skritt, har økt nå og kanskje det er noen gram muskler som har bygget opp. Går i raskt tempo og i ulendt terreng. 

Hadde nylig en kraftig forstoppelse og har dermed økt vanninntak (i overkant mye, kanskje) og kuttet ned på salt. Håper det kan hjelpe litt, både på vannvekt og fordøyelse. 

Snakket med min pt hvor jeg trener og man bygger ikke stort muskler ved å gå tur ,da må det styrketrening til .

Anonymkode: c685c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Da har det gått enda litt tid, og jeg har kun klart å gå ned 200 gram siste uken, og totalt siden januar har jeg gått ned 1,4 kilo. Det er jo helt krise. Alle blodprøver er fine. Alt telles og måles, ingen oljer blir brukt, ingen skjulte kalorier noe sted. Går masse, spiser i underskudd. Er det fordi jeg spiser for lite, eller er det kroppen som husker sist jeg gikk ned og ikke vil? Jeg blir gal av dette her. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har det gått enda litt tid, og jeg har kun klart å gå ned 200 gram siste uken, og totalt siden januar har jeg gått ned 1,4 kilo. Det er jo helt krise. Alle blodprøver er fine. Alt telles og måles, ingen oljer blir brukt, ingen skjulte kalorier noe sted. Går masse, spiser i underskudd. Er det fordi jeg spiser for lite, eller er det kroppen som husker sist jeg gikk ned og ikke vil? Jeg blir gal av dette her. 

Hvor mange kalorier ligger du på?

Anonymkode: 6ea6d...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange kalorier ligger du på?

1500. Er 172 høy og veier nå 72,5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og sist jeg gikk ned 30 kilo lå jeg på dette og gikk ned til 63 på det inntaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1500 er jo ikke så lite, det kan hende aktivitets nivået ditt er lavere nå enn sist. Prøv å legg deg på 1300 og se hvordan det går i et par måneder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...