AnonymBruker Skrevet 27. februar #21 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 38 år, 172 høy og 74 kg. leser om at noen spiser for lite og kroppen da går i sparebluss. Er dette bare en myte? Har holdt på i flere uker nå stoffskiftet ble testet for et par år siden, og var helt fint. Anonymkode: 1366d...6f0 Det er myte. Jeg er 43, 172 og 55 kg. Mitt beste råd er periodisk faste kombinert med gåturer. Evt også skaffe deg en Ellipsemaskin hjemme. Det er alt jeg gjør og kroppen er slankere og mer veltrent enn da jeg var 20. Jeg har spisevindu mellom 12-18. Altså 18:6 periodisk faste med næringstett mat som rent kjøtt, egg, fisk, peanøttsmør, nøtter, salat, søtpotet, ris etc. For noen passer 16:8 periodisk faste bedre. Ved å ha et fast spisevindu der du gir kroppen det den trenger av næring og gi mage og tarmsystemet skikkelig hvile vil du merke at fordøyelsen vil bli mye bedre. I tillegg vil du kjenne at søtsug og craving på junk og mellom måltider forsvinner. Jeg startet med dette pga IBS da, men merker betydelig endring på både fettprosenten og energi nivået. Jeg kickstartet hele systemet med 48 timers faste. Anonymkode: 97c14...f10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #22 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er myte. Jeg er 43, 172 og 55 kg. Mitt beste råd er periodisk faste kombinert med gåturer. Evt også skaffe deg en Ellipsemaskin hjemme. Det er alt jeg gjør og kroppen er slankere og mer veltrent enn da jeg var 20. Jeg har spisevindu mellom 12-18. Altså 18:6 periodisk faste med næringstett mat som rent kjøtt, egg, fisk, peanøttsmør, nøtter, salat, søtpotet, ris etc. For noen passer 16:8 periodisk faste bedre. Ved å ha et fast spisevindu der du gir kroppen det den trenger av næring og gi mage og tarmsystemet skikkelig hvile vil du merke at fordøyelsen vil bli mye bedre. I tillegg vil du kjenne at søtsug og craving på junk og mellom måltider forsvinner. Jeg startet med dette pga IBS da, men merker betydelig endring på både fettprosenten og energi nivået. Jeg kickstartet hele systemet med 48 timers faste. Anonymkode: 97c14...f10 Forskning viser at det ikke har noe å si for kroppen når den spiser. Om jeg spiser klokka ett eller fem har null å si for kroppen, men bra det fungerer for deg! Anonymkode: 1366d...6f0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #23 Del Skrevet 27. februar Hvor mange kalorier pr dag har du i snitt pr uke? Anonymkode: 92834...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #24 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 38 år, 172 høy og 74 kg. leser om at noen spiser for lite og kroppen da går i sparebluss. Er dette bare en myte? Har holdt på i flere uker nå stoffskiftet ble testet for et par år siden, og var helt fint. Anonymkode: 1366d...6f0 Sparebluss er ikke en myte, men det fungerer ikke helt som de fleste tror. Det er ikke slik at kroppen tviholder på vekt/fett hvis man spiser for lite. Det som skjer ved sparebluss er at kroppen setter ned energiforbruket på en del fysiske funksjoner, som temperaturkontroll, fordøyelse, hormonproduksjon osv, og dermed reduserer energibehovet. Dette er hva kroppen gjør for å beskytte seg mot langvarig sult ved langvarig sykdom (for eksempel spisevegring), krig, og hungersnød. Anonymkode: acdc6...0c9 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #25 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forskning viser at det ikke har noe å si for kroppen når den spiser. Om jeg spiser klokka ett eller fem har null å si for kroppen, men bra det fungerer for deg! Anonymkode: 1366d...6f0 For min gjør det det pga IBS. Og mht 13 eller 17. Periodisk faste handler ikke om når en spiser i spisevinduet, men å lukke det så tarmene får skikkelig hvile mellom måltidene. Og det er vist gode resultater mht å gi tarmsystemet skikkelig hvile. Jeg har gått fra konstant oppblåst mage og masse fordøyelse og luft problemer til helt flat mage og bedre fordøyelse. Nå tar kroppen min opp næringen og klarer å utnytte den. Før kunne jeg spise og få diaré like etter. Anonymkode: 97c14...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #26 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sparebluss er ikke en myte, men det fungerer ikke helt som de fleste tror. Det er ikke slik at kroppen tviholder på vekt/fett hvis man spiser for lite. Det som skjer ved sparebluss er at kroppen setter ned energiforbruket på en del fysiske funksjoner, som temperaturkontroll, fordøyelse, hormonproduksjon osv, og dermed reduserer energibehovet. Dette er hva kroppen gjør for å beskytte seg mot langvarig sult ved langvarig sykdom (for eksempel spisevegring), krig, og hungersnød. Anonymkode: acdc6...0c9 Poenget var at sparebluss ikke påvirker vektnedgang. Anonymkode: 97c14...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #27 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange kalorier pr dag har du i snitt pr uke? Anonymkode: 92834...a18 Jeg spiser 1400 sju dager i uka. Anonymkode: 1366d...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. februar #28 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spiser 1400 sju dager i uka. Anonymkode: 1366d...6f0 Da er du muligens bare et par hundre kcal under det kroppen din normalt forbrenner pr dag. En kvinnes daglige vedlikeholdsmengde kalorier kan være helt nede på 1600 om dagen. Og du spiser 1400? Det KAN være at du ligger for tett opptil ditt normale forbrenningsforbruk til å gå ned noe. Det står på NHI at man må legge seg 500 kcal under, og hvis ditt normalforbruk er 1600 ligger du jo for høyt. Hvor mange kalorier må man ha for å gå ned i vekt som kvinne? Ønsker du vektnedgang, kan du ved å innta ca. 500 kilokalorier under ditt daglige kaloribehov, forvente å gå ned cirka et halvt kilo i uken. Dette kan være et fornuftig nivå å legge seg på, og det gjør det mulig å fortsette slankekuren på lang sikt. Finn ditt kaloribehov - NHI.no NHI.no https://nhi.no › kosthold › overvektfedme › finn-ditt-ka... Les her også: Mens kvinner vanligvis trenger rundt 1600 og 2400 kalorier om dagen, behøver menn mellom 2000 og 3000 kalorier. Muskler forbrenner mer kalorier enn fett, og menn har som regel mer muskelvev enn kvinner, dermed har de også høyere hvileforbrenning. Kalorikalkulator: Hvor mange kalorier trenger jeg? - MetaBurn metaburn.no https://www.metaburn.no › hvor-mange-kalorier-trenge... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #29 Del Skrevet 27. februar Million skrev (2 minutter siden): Da er du muligens bare et par hundre kcal under det kroppen din normalt forbrenner pr dag. En kvinnes daglige vedlikeholdsmengde kalorier kan være helt nede på 1600 om dagen. Og du spiser 1400? Det KAN være at du ligger for tett opptil ditt normale forbrenningsforbruk til å gå ned noe. Det står på NHI at man må legge seg 500 kcal under, og hvis ditt normalforbruk er 1600 ligger du jo for høyt. Hvor mange kalorier må man ha for å gå ned i vekt som kvinne? Ønsker du vektnedgang, kan du ved å innta ca. 500 kilokalorier under ditt daglige kaloribehov, forvente å gå ned cirka et halvt kilo i uken. Dette kan være et fornuftig nivå å legge seg på, og det gjør det mulig å fortsette slankekuren på lang sikt. Finn ditt kaloribehov - NHI.no NHI.no https://nhi.no › kosthold › overvektfedme › finn-ditt-ka... Les her også: Mens kvinner vanligvis trenger rundt 1600 og 2400 kalorier om dagen, behøver menn mellom 2000 og 3000 kalorier. Muskler forbrenner mer kalorier enn fett, og menn har som regel mer muskelvev enn kvinner, dermed har de også høyere hvileforbrenning. Kalorikalkulator: Hvor mange kalorier trenger jeg? - MetaBurn metaburn.no https://www.metaburn.no › hvor-mange-kalorier-trenge... Da er det jo null matglede igjen hvis jeg skal ned til 1200. Da får det bare være. Anonymkode: 1366d...6f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. februar #30 Del Skrevet 27. februar (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da er det jo null matglede igjen hvis jeg skal ned til 1200. Da får det bare være. Anonymkode: 1366d...6f0 Hvor mye forbrenner man ved å gå 10.000 skritt? «10 000 skritt forbrenner omtrent 300 til 400 kalorier.» Å øke forbrenningen med 300 til 400 kalorier daglig vil med tiden gi et vekttap, hvis du ikke fra før av spiser for mye, eller øker inntaket av kalorier ved å spise mer når du begynner å være mer fysisk aktiv. Hvor mye forbrenner man på 30 minutter løping? Så mye forbrenner aktivitetene: Trener du to rolige løpeøkter i uken på 30 minutter, forbrenner du cirka 880 kcal. Går du en halvtimes tur i moderat tempo hver dag i en uke forbrenner du cirka 1105 kcal. Trener du to rolige løpeøkter i uken på 30 minutter forbrenner du cirka 685 kcal. Endret 27. februar av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #31 Del Skrevet 27. februar Du vet du er i underskudd? Neppe. Kroppen din nok mindre kalorier enn du tror for å opprettholde vekten Anonymkode: 94fb2...046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #32 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spiser 1400 sju dager i uka. Anonymkode: 1366d...6f0 Skal ikke være behov for å gå lengre ned. Se på sammensetningen av de kaloriene og at det du spiser har stor verdi på metthet og makro. Du kan godt kutte ned på karbohydrater og holde deg til noe fullkorn der, men unngå det som gir mye kalorier og lite til ingen metthet. Fyll på med mye grønnsaker og magre fett og proteinkilder. Protein og fett er kilder kroppen anser som verdigfulle - fordi de er krevende å få tak i ett evolusjonsmessig perspektiv. Får du nok av det så bryr ikke kroppen seg så mye om at det er lite kalorier - for den anser ikke at den er i en katastrofe når kostholdet er kostbart. Ikke det at karbohydrater er skadelig - men ofte får du lite igjen for antall kalorier de bringer inn i en vektreduksjon som gir lite mat totalt. Vet ikke hva du mosjonerer, men 20K skritt sier ikke så mye. Er du i passe god form og de skrittene er uten å øke belastningen så gir det deg nesten ingen ekstra forbruk. Mennesket er veldig kostnadseffektive når det kommer til å gå. Kroppen går ikke egentlig i sparebluss, men tror den at det er hungersnød så vil den skru ned på alt den kan, og bevare de viktige energilagrene nært magen. Da tar den heller av muskler som er lengre unna først og dermed ikke så viktig. For muskler kan den bygge på nytt så lenge hjernen og fordøyelsen er sikret overlevelse. Du vil bli trøttere og bevege deg saktere i alt du gjør og der sparer kroppen mye hver dag, så det underskuddet du har blir mindre og mindre. Kan godt være du skal skru litt opp på kaloriene, og få kroppen tilbake til normal opplagthet før du skrur ned igjen. Anonymkode: 92834...a18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #33 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet du er i underskudd? Neppe. Kroppen din nok mindre kalorier enn du tror for å opprettholde vekten Anonymkode: 94fb2...046 Kan ikke forstå at kroppen min, med det aktivitetsnivået jeg har, forbruker færre enn 1400kcal, men for all del. Anonymkode: 1366d...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #34 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er myte. Jeg er 43, 172 og 55 kg. Mitt beste råd er periodisk faste kombinert med gåturer. Evt også skaffe deg en Ellipsemaskin hjemme. Det er alt jeg gjør og kroppen er slankere og mer veltrent enn da jeg var 20. Jeg har spisevindu mellom 12-18. Altså 18:6 periodisk faste med næringstett mat som rent kjøtt, egg, fisk, peanøttsmør, nøtter, salat, søtpotet, ris etc. For noen passer 16:8 periodisk faste bedre. Ved å ha et fast spisevindu der du gir kroppen det den trenger av næring og gi mage og tarmsystemet skikkelig hvile vil du merke at fordøyelsen vil bli mye bedre. I tillegg vil du kjenne at søtsug og craving på junk og mellom måltider forsvinner. Jeg startet med dette pga IBS da, men merker betydelig endring på både fettprosenten og energi nivået. Jeg kickstartet hele systemet med 48 timers faste. Anonymkode: 97c14...f10 Vet du enten hvor mange kcal du spiser i løpet av de 6 timene? Eller sånn ca hvor mange gram proteiner/fett/karbo du spiser? Anonymkode: 6246d...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #35 Del Skrevet 27. februar Ville tatt en tur til en PROFOSJONELL JEG TRÅDSTARTER!!!! For det er ingen her som kan signere med utdanning innen helse. og derav blir det mye synsing, "jeg har lest at", min erfaring er.... Så er det sånn at vi alle er forskjellige Gener, sykdom, og annet du ikke VET OM enda, kan være forklaringen. Snakk med noen som faktisk er utdannet innen dette. Anonymkode: 593b7...32e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #36 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet du enten hvor mange kcal du spiser i løpet av de 6 timene? Eller sånn ca hvor mange gram proteiner/fett/karbo du spiser? Anonymkode: 6246d...880 Jeg teller ikke kalorier. Men jeg bruker f.eks gjerne 2 ss med peanøttsmør, 200 gr kylling og koker inn med kokosmelk. Kombinerer med asparges bønner, tomat og salat i ett måltid. Grovt regnet er det ca 5-600 kcal. Så spiser jeg egg, avocado,chiapudding, mørk sjokolade, nøtter etc. til andre måltider. Her om dagen hadde jeg søtpotet burger med ost og salat. Jeg spiser godt og ren mat som metter og holder meg mett lenge. Koser meg med matlaging og eksperimenter masse med inspo fra diverse Insta reels. Anonymkode: 97c14...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #37 Del Skrevet 27. februar Det kan godt hende at du er i underskudd og har gått ned en kilo eller to med fett. Kroppen kan holde på vann slik at du ikke ser det på vekten, derfor vil jeg heller anbefalte måleband som en annen bruker har gjort. 1400 kalorier er lite for noen på din høyde så jeg vil ikke anbefale at du reduserer matinntaket når du i tillegg har tegn på at du er i underskudd. Anonymkode: 391ab...7c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #38 Del Skrevet 27. februar Hvorfor ikke kutte ut all gåingen, og trene styrke 3 ganger i uka? Du trenger muskelmasse, skal du se bra ut, og få normal forbrenning. Anonymkode: 72b53...0d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #39 Del Skrevet 27. februar Du burde ha gått ned i vekt. Du ligger i underskudd hvis du tar inn 1400. Du skal ikke trenge å spise mindre. Gi det mer tid er mitt forslag. Kan være hormonelle forandringer og siden du ligger nesten på normalvekt hadde jeg ikke stresset. Hvis du går ned 1 kg på 1 år er det helt greit. Eventuelt økt litt på aktiviteten uten å spise den opp. Anonymkode: 7050d...2e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #40 Del Skrevet 27. februar Målebånd, ikke vekt...! Anonymkode: c674c...7db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå