AnonymBruker Skrevet 27. februar #41 Del Skrevet 27. februar Jeg er kommet dit at jeg stoler ikke på hverken kalkulatorer, apper, smartklokker eller leger som sier hvor mye min kropp liksom skal forbrenne. Alle sier at jeg skal ligge mellom 2000 - 2300 klorier per dag. Jeg er 155 høy, 55 kg. Trener 5 ganger i uken og beveger meg mye på fritiden (har kontorjobb men går mye rundt alikevel). For et år siden veide jeg 65 og fant ut at nå måtte noe gjøres. Jeg kan ikke spise karbohydrater og må faste fra 18-11 hver dag. Kan knapt skjeie ut en eneste gang før det vises på vekta. Jeg ligger på rundt 600-900 kalorier per dag og har gjort det i ca et år. Noen helger er jeg oppe i 1500. På et år så har jeg gått ned 10 kg. På et helt ÅR! Jeg har sjekket det som kan sjekkes av helse og alt er helt fint. Jeg har prøvd tidligere å bare ligge 500 kalorier under "mitt dagelige forbruk" og da skjedde det absolutt ingenting. Det eneste som fungerer for meg er å ligge langt langt under. Derfor tror jeg at for enkelte av oss så stemmer ikke disse kalkulatorene/målemetodene i det hele tatt. Genetisk er jeg sikker laget for å overleve 30 år med tørke på rad virker det som. Føler meg helt fin selv om jeg spiser ekstremt lite. Trener som sagt ganske mye, er aldri kvalm eller svimmel og har ingen mangelsykdommmer. Legen finner ingenting galt og mener at det må være noe genetisk som gjør at jeg rett og slett kan leve på veldig lite over veldig lang tid. (og nei, jeg er ikke et unikum, det finnes flere andre der ute med den samme type forbrenning som meg men de er sjeldne). Det kjipe er at jeg elsker mat. Og det å spise så lite hver dag er ganske kjipt. Men definitivt verdt det. Spent på å se om jeg om 1 års tid er gått ned noe som helst, for nå har vekten stått stille siden desember.. Argh, nesten så jeg kan rive av meg håret, men jeg vet at endel av det skyldes økt fokus/innsats fra meg for å bygge muskler. Anonymkode: cdb1f...eb4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #42 Del Skrevet 27. februar PCOS? Insulinresistens? Går du på noen medisiner? Prevensjon? Anonymkode: 7352c...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #43 Del Skrevet 27. februar Du spiser sikkert for lite, kroppen har stagnert og tvilholder på det fettet du har. Jeg hadde ikke orket å være så opptatt av vekta! Kanskje du bør ha èn dag i uka hvor du spiser fritt? Det kan gjøre noe med vekta. Anonymkode: b2625...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #44 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er kommet dit at jeg stoler ikke på hverken kalkulatorer, apper, smartklokker eller leger som sier hvor mye min kropp liksom skal forbrenne. Alle sier at jeg skal ligge mellom 2000 - 2300 klorier per dag. Jeg er 155 høy, 55 kg. Trener 5 ganger i uken og beveger meg mye på fritiden (har kontorjobb men går mye rundt alikevel). For et år siden veide jeg 65 og fant ut at nå måtte noe gjøres. Jeg kan ikke spise karbohydrater og må faste fra 18-11 hver dag. Kan knapt skjeie ut en eneste gang før det vises på vekta. Jeg ligger på rundt 600-900 kalorier per dag og har gjort det i ca et år. Noen helger er jeg oppe i 1500. På et år så har jeg gått ned 10 kg. På et helt ÅR! Jeg har sjekket det som kan sjekkes av helse og alt er helt fint. Jeg har prøvd tidligere å bare ligge 500 kalorier under "mitt dagelige forbruk" og da skjedde det absolutt ingenting. Det eneste som fungerer for meg er å ligge langt langt under. Derfor tror jeg at for enkelte av oss så stemmer ikke disse kalkulatorene/målemetodene i det hele tatt. Genetisk er jeg sikker laget for å overleve 30 år med tørke på rad virker det som. Føler meg helt fin selv om jeg spiser ekstremt lite. Trener som sagt ganske mye, er aldri kvalm eller svimmel og har ingen mangelsykdommmer. Legen finner ingenting galt og mener at det må være noe genetisk som gjør at jeg rett og slett kan leve på veldig lite over veldig lang tid. (og nei, jeg er ikke et unikum, det finnes flere andre der ute med den samme type forbrenning som meg men de er sjeldne). Det kjipe er at jeg elsker mat. Og det å spise så lite hver dag er ganske kjipt. Men definitivt verdt det. Spent på å se om jeg om 1 års tid er gått ned noe som helst, for nå har vekten stått stille siden desember.. Argh, nesten så jeg kan rive av meg håret, men jeg vet at endel av det skyldes økt fokus/innsats fra meg for å bygge muskler. Anonymkode: cdb1f...eb4 jeg er et par cm under deg og samme vekt. Kommer heller ikke ned i vekt uten å kutte så mye at det påstås å være skadelig. Jeg er også veldig aktiv og har alltid hatt en sterk kropp, lite syk, men slanke seg vil den ikke! Helt utrolig hvor sakte det går, og for sinnsykt fort det kommer på igjen ved utskeielse. Anonymkode: aa35e...dcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #45 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du spiser sikkert for lite, kroppen har stagnert og tvilholder på det fettet du har. Jeg hadde ikke orket å være så opptatt av vekta! Kanskje du bør ha èn dag i uka hvor du spiser fritt? Det kan gjøre noe med vekta. Anonymkode: b2625...776 Nei, kroppen tviholder ikke på fettet. Hvor mange overvektige var det i konsentrasjonsleirene? Anonymkode: 6ea6d...85d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 27. februar #46 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er snakk om litt over en halv kilo med før bmi er på normalvekt. Jeg følger dessuten hva min ernæringsfysiolog sier, og en bmi på 25 er innenfor normalvekt for helsepersonell. Jeg har bmi på 27 og blir sett på som normalvektig av lege og de som følger meg opp Anonymkode: 430db...36a Ikke for å være slem men en bmi på 27 er overvektig som oftest (med mindre du er veldig trent ). Oppfattelsen av normalvektig har økt i takt med økt gjennomsnittsvekt blant befolkningen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #47 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): 38 år, 172 høy og 74 kg. leser om at noen spiser for lite og kroppen da går i sparebluss. Er dette bare en myte? Har holdt på i flere uker nå stoffskiftet ble testet for et par år siden, og var helt fint. Anonymkode: 1366d...6f0 Er 174 og 73 er idealvekta mi. Da trivdes jeg.. men ja det er vanskeligere å gå ned i vekt når man er "rett ved målet", mens når man er større renner de første overflødige kiloer lettere av. For de siste må man jobbe mye hardere. Også for hver gang man slanker seg må man jobbe hardere dessverre.. prøv en annen diett ?.. Du er nok ikke stor.. Anonymkode: 54845...a57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #48 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forskning viser at det ikke har noe å si for kroppen når den spiser. Om jeg spiser klokka ett eller fem har null å si for kroppen, men bra det fungerer for deg! Anonymkode: 1366d...6f0 Som AB#25 er inne på, så handler det ikke i så stor grad om når man spiser, men hvor lenge fordøyelsen får pause. Forskning viser at mange får bedre tarmfunksjon av å la tarmen hvile i lengre perioder. I forhold til vektnedgang handler det også om autofagi, en prosess der kroppen bryter ned og resirkulerer gamle eller skadede celler for å skape plass til nye og sunne celler. Dette har positiv effekt på stoffskiftet/forbrenning, men inntreffer ikke før etter 16 timers faste, noe som er en av årsakene til at 16:8 (16 timers faste, 8 timers "spisevindu") har blitt så populært. Man faster automatisk når man sover, så for mange blir det enklest å forlenge nattefasten med å spise sen frokost eller vente til lunsj. Utfordringen med kaloritelling er at dette er en ganske unøyaktig vitenskap, det er ikke mulig å beregne nøyaktig hverken hvor mye energi man inntar eller hvor mye man forbrenner. Det er beste fall et brukbart estimat. I tillegg er det flere andre faktorer som spiller inn, kanskje i mye større grad enn man har vært klar over. Hormoner, og da spesielt insulin og kortisol, har betydning, og vi vet også at det er et komplekst samspill mellom tarmfloraen og disse hormonene. Eksempelvis vil en sunn tarmflora bidra til å senke stresshormonet kortisol, og østrogennivåene og kroppens insulinproduksjon påvirkes også av tarmfloraen. Når vi også vet at ultraprosessert mat har en negativ effekt på tarmfloraen, blir bildet mer sammensatt enn bare kalorier inn - kalorier ut. Anonymkode: 7f2e6...632 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #49 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Som AB#25 er inne på, så handler det ikke i så stor grad om når man spiser, men hvor lenge fordøyelsen får pause. Forskning viser at mange får bedre tarmfunksjon av å la tarmen hvile i lengre perioder. I forhold til vektnedgang handler det også om autofagi, en prosess der kroppen bryter ned og resirkulerer gamle eller skadede celler for å skape plass til nye og sunne celler. Dette har positiv effekt på stoffskiftet/forbrenning, men inntreffer ikke før etter 16 timers faste, noe som er en av årsakene til at 16:8 (16 timers faste, 8 timers "spisevindu") har blitt så populært. Man faster automatisk når man sover, så for mange blir det enklest å forlenge nattefasten med å spise sen frokost eller vente til lunsj. Utfordringen med kaloritelling er at dette er en ganske unøyaktig vitenskap, det er ikke mulig å beregne nøyaktig hverken hvor mye energi man inntar eller hvor mye man forbrenner. Det er beste fall et brukbart estimat. I tillegg er det flere andre faktorer som spiller inn, kanskje i mye større grad enn man har vært klar over. Hormoner, og da spesielt insulin og kortisol, har betydning, og vi vet også at det er et komplekst samspill mellom tarmfloraen og disse hormonene. Eksempelvis vil en sunn tarmflora bidra til å senke stresshormonet kortisol, og østrogennivåene og kroppens insulinproduksjon påvirkes også av tarmfloraen. Når vi også vet at ultraprosessert mat har en negativ effekt på tarmfloraen, blir bildet mer sammensatt enn bare kalorier inn - kalorier ut. Anonymkode: 7f2e6...632 Forskningen viser også at tarmfloraen kan bli svekket av lang nattfaste, for bakteriene har ikke noe spise, så jeg trur man skal være litt mer forsiktig med disse påstandene. Det finnes IKKE konsensus på at så kalt 16:8 faste noen magiske helsegevinster... Men selvfølgelig de som selger bøker og kurs som har med fasting å gjøre vil gjerne ikke moderere budskapet sitt, for det er ikke sexy. Anonymkode: e042d...42e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #50 Del Skrevet 27. februar Jeg har et litt kjedelig forslag: sett av en måned til med samme opplegg som nå og se hva som skjer. Det kan godt hende at kroppen din holder litt vann, kanskje det er rett før vekta rykker litt ned. Hvis du er kvinne som menstruerer så vil syklusen sin påvirke vannvekt i stor grad. Hvis du ikke har gått noe ned etter neste måned så må du nok lavere på kalorier. Anonymkode: e042d...42e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #51 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forskningen viser også at tarmfloraen kan bli svekket av lang nattfaste, for bakteriene har ikke noe spise, så jeg trur man skal være litt mer forsiktig med disse påstandene. Det finnes IKKE konsensus på at så kalt 16:8 faste noen magiske helsegevinster... Men selvfølgelig de som selger bøker og kurs som har med fasting å gjøre vil gjerne ikke moderere budskapet sitt, for det er ikke sexy. Anonymkode: e042d...42e Ja, beklager - jeg klargjorde ikke i tilstrekkelig grad at lang nattfaste er forbundet med oppnå en tilstand av autofagi. Det som skjer ved faste handler vel ellers mer om fysiologi enn om "magi" Men takk! Anonymkode: 7f2e6...632 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #52 Del Skrevet 27. februar Dere må sette dere inn i makroer, ikke bare kalorier. Og kontakt trenere og kostholds coacher. Det er så mye tull og rare teorier i tråden her. Det er derfor dere ikke får det til. Anonymkode: 72b53...0d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #53 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): I fire uker har jeg nå spist i et ganske kraftig underskudd, dvs mer enn 500kcal under. Logget absolutt alt, så dette vet jeg. Men vekten nekter å røre seg. Jeg har ikke gått ned noe som helst. Kutter jeg flere kalorier begynner det å bli uansvarlig. Jeg fryser allerede mye og kjenner igjen dette fra forrige gang jeg gikk ned i vekt - da gikk jeg ned 30kg på samme underskudd. Hvorfor nekter kroppen min gjøre dette nå? Jeg er helt sikker på logging og underskudd, går lange turer hver eneste dag (20k skritt cirka), men nå nekter vekta å gå ned. Får lyst til å bare gi opp, for underskudd og sulten uten noe resultat er ekstremt demotiverende. Anonymkode: 1366d...6f0 - 500 under i fire uker tilsier en nedgang på ca 2 kg. Det kan være at kroppen holder mye vann. - Har du nylig begynt å trene styrke? Kanskje det er noe muskelvekst som kan forklare dette. Nybegynnere vil kunne bygge muskler ved underskudd - Begynn med å måle midjen i tillegg. Har du veiet deg hver dag, eller kun den ene gangen etter fire uker? Hvis du kun har gjort det en gang, så kan vannteorien være forklaringen. Og til slutt - er du i underskudd, så vil vekta gå ned. Det er 100% sikkert. Anonymkode: b34f3...b33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #54 Del Skrevet 27. februar Du må se på fettprosenten din, hvis du går 20k steg hver dag så kan det hende du går opp i muskler men ned i fett. Så få det målt og se på det. Anonymkode: 5ca52...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #55 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Anonymkode: 310f3...0f4 100 gram ned, og hun havner på 24,9, som er normalvekt. Anonymkode: f1e09...52d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #56 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): - 500 under i fire uker tilsier en nedgang på ca 2 kg. Det kan være at kroppen holder mye vann. - Har du nylig begynt å trene styrke? Kanskje det er noe muskelvekst som kan forklare dette. Nybegynnere vil kunne bygge muskler ved underskudd - Begynn med å måle midjen i tillegg. Har du veiet deg hver dag, eller kun den ene gangen etter fire uker? Hvis du kun har gjort det en gang, så kan vannteorien være forklaringen. Og til slutt - er du i underskudd, så vil vekta gå ned. Det er 100% sikkert. Anonymkode: b34f3...b33 Jeg veier meg hver dag etter jeg har stått opp og tisset. Før gikk jeg rundt 10000 skritt, har økt nå og kanskje det er noen gram muskler som har bygget opp. Går i raskt tempo og i ulendt terreng. Hadde nylig en kraftig forstoppelse og har dermed økt vanninntak (i overkant mye, kanskje) og kuttet ned på salt. Håper det kan hjelpe litt, både på vannvekt og fordøyelse. Anonymkode: 1366d...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #57 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, beklager - jeg klargjorde ikke i tilstrekkelig grad at lang nattfaste er forbundet med oppnå en tilstand av autofagi. Det som skjer ved faste handler vel ellers mer om fysiologi enn om "magi" Men takk! Anonymkode: 7f2e6...632 Det er denne biten jeg finner interessant for IBS. Jeg har ikke hatt noen IBS symptomer etter jeg startet med periodisk faste. Anonymkode: 97c14...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #58 Del Skrevet 27. februar Jeg hører at du sier du får lyst å gi opp, jeg kjenner så mye medfølelse med deg. Det slankejaget er så slitsomt, og en prøver og prøver og prøver og prøver. For meg hjalp boken Intuitive Eating av Tribole og Resch. Ikke nødvendigvis fordi du skal begynne med det, men for meg var det en veldig nyttig innsikt i hvordan jojo-slanking påvirker oss fysisk og psykisk. Jeg ønsker deg alt godt på din reise. Anonymkode: cebaa...6c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 27. februar #59 Del Skrevet 27. februar Kommet i perimenopausen? Vektnedgang er vanskeligere da. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #60 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan ikke forstå at kroppen min, med det aktivitetsnivået jeg har, forbruker færre enn 1400kcal, men for all del. Anonymkode: 1366d...6f0 Det er tydeligvis fullt mulig. Hvis kroppen bruker 1400kcal for å opprettholde vekten, så er en ikke i underskudd. Årsakene kan være mange, men kroppen din trenger tydeligvis få kalorier for å holde vekten. Men når du har så lav forbrenning, så ville jeg snakket med lege Anonymkode: 94fb2...046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå