AnonymBruker Skrevet 27. februar #1 Skrevet 27. februar Case 1: Jeg jobber 50% i en type omsorgsbolig. Har jobbet der i 15 år og stortrives der. Har tidligere jobbet 100% men reduserte stillingen etter jeg fikk barn. Nå er jeg derimot klar for å jobbe mer. Jeg har spurt om å få øke stillingen min for over ett år siden, men ikke fått enda og er derfor avhengig av å jobbe ekstravakter. Fikk for flere uker siden 5 vakter. I mellom tiden har sjefen bestemt seg for å redusere bemanningen og uka før jeg skulle ta vaktene ble de strøket. Fikk tilbud om å gå nattevakter i stedet, men det har jeg ikke mulighet for siden jeg er alene med barnehagebarn. Kan sjefen bare ta fra meg vakter hun har gitt meg flere uker i forveien?! Case 2: Jeg har som sagt ønske om å gå fra 50% stilling til 100% stilling og om jeg ikke får det, ønsker jeg å jobbe så mye ekstra som mulig, men at disse kun kan være dagvakter pga delt omsorg med barn og vanskelig kabal om jeg skulle jobbet kveld/natt. Til tross for dette opplever jeg å stadig blir den siste som blir spurt om dagvakter. De spør heller en ekstern pensjonist før meg ved hver minste ledige vakt som dukker opp. Så får jeg kun de vaktene som er igjen etter hun har valgt vakter. Om det er er noen igjen. Er dette lov? Har jeg ikke fortrinnsrett som fast ansatt deltidsarbeider? Anonymkode: 2bffb...d11
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Skrevet 27. februar På hvilken måte reduserte du stillingen? Sa du opp 50% eller har du hatt en form for permisjon i 50%? Anonymkode: 03d38...807 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar #3 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): På hvilken måte reduserte du stillingen? Sa du opp 50% eller har du hatt en form for permisjon i 50%? Anonymkode: 03d38...807 Jeg sa dessverre opp. Fordi jeg på det tidspunktet ikke kunne si når jeg klarte å komme tilbake i 100% igjen pga samlivsbrudd og diverse utfordringer. Så har nå jobbet 50 % i 6 år. Trodde ikke det skulle bli et problem å få 100% igjen når jeg var klar. Men det ble det visst. Anonymkode: 2bffb...d11 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar #4 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Case 1: Jeg jobber 50% i en type omsorgsbolig. Har jobbet der i 15 år og stortrives der. Har tidligere jobbet 100% men reduserte stillingen etter jeg fikk barn. Nå er jeg derimot klar for å jobbe mer. Jeg har spurt om å få øke stillingen min for over ett år siden, men ikke fått enda og er derfor avhengig av å jobbe ekstravakter. Fikk for flere uker siden 5 vakter. I mellom tiden har sjefen bestemt seg for å redusere bemanningen og uka før jeg skulle ta vaktene ble de strøket. Fikk tilbud om å gå nattevakter i stedet, men det har jeg ikke mulighet for siden jeg er alene med barnehagebarn. Kan sjefen bare ta fra meg vakter hun har gitt meg flere uker i forveien?! Case 2: Jeg har som sagt ønske om å gå fra 50% stilling til 100% stilling og om jeg ikke får det, ønsker jeg å jobbe så mye ekstra som mulig, men at disse kun kan være dagvakter pga delt omsorg med barn og vanskelig kabal om jeg skulle jobbet kveld/natt. Til tross for dette opplever jeg å stadig blir den siste som blir spurt om dagvakter. De spør heller en ekstern pensjonist før meg ved hver minste ledige vakt som dukker opp. Så får jeg kun de vaktene som er igjen etter hun har valgt vakter. Om det er er noen igjen. Er dette lov? Har jeg ikke fortrinnsrett som fast ansatt deltidsarbeider? Anonymkode: 2bffb...d11 Du kan lese her, det kan virke som du kan kreve fortrinnsrett for dagvakter i det du har skissert i “case 2” i hvert fall. Sitat Både faste og midlertidige deltidsansatte har fortrinnsrett til ekstravakter og lignende i virksomheten fremfor at arbeidsgiver ansetter eller leier inn arbeidstakere til dette arbeidet. Anonymkode: b6518...89d 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #5 Skrevet 27. februar Er du fagorganisert? Dette kan fagforeningen hjelpe deg med. Om vaktene dine blir endret eller tatt bort kort tid før vaktene, så skal du ha betalt. Husker ikke fristen, lurer på om det er 14dager. Anonymkode: 0be97...e0f 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar #6 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til tross for dette opplever jeg å stadig blir den siste som blir spurt om dagvakter. De spør heller en ekstern pensjonist før meg ved hver minste ledige vakt som dukker opp. Er hun billigere enn deg? Gjør hun jobben bedre? Passer hun bedre inn i arbeidsmiljøet? Anonymkode: 7dc7d...f64 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar #7 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er hun billigere enn deg? Gjør hun jobben bedre? Passer hun bedre inn i arbeidsmiljøet? Anonymkode: 7dc7d...f64 Hun er billigere fordi hun er pensjonist. Det er det eneste jeg kommer på. Jeg blir godt likt på jobb og hatt samme jobb i 15 år. Hun hadde en annen jobb før hun ble pensjonist og hun har derfor vært usikker på mange områder. Må ofte ha hjelp av andre spl osv.. Anonymkode: 2bffb...d11
AnonymBruker Skrevet 27. februar #8 Skrevet 27. februar Det er veldig spesielt å kreve bare dagvakter som ekstravakter et sted alle andre går turnus, det forstår jeg godt at arbeidsgiver ikke innvilger. Kanskje du heller skal søke deg fulltidjobb ett annet sted? Anonymkode: 075c2...abc 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #9 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er veldig spesielt å kreve bare dagvakter som ekstravakter et sted alle andre går turnus, det forstår jeg godt at arbeidsgiver ikke innvilger. Kanskje du heller skal søke deg fulltidjobb ett annet sted? Anonymkode: 075c2...abc Spørsmålet er om ts har fortrinnsrett på ledige dagvakter foran en “innleid” pensjonist. Lenken fra Arbeidstilsynet jeg la ved lengre oppe kan indikere at ts som fast deltidsansatt i hvert fall skal tilbys disse dagvaktene før vedkommende. Anonymkode: b6518...89d 5
Huldraisør Skrevet 27. februar #10 Skrevet 27. februar Case 1. Arbeidsgiver kan ikke ta fra deg vakter. Det er bindene hvis ikke det er gitt forbehold når du ble spurt, feks hvis du skal sitte med en døende og så kan de stryke vakta hvis personen dør- men da må det ha vært avklart. Hvis det ikke er noe som er avklart på forhånd skal du ha lønn uansett. Det kom en arbeidsrettsdom for noen få år siden som sa dette. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar #11 Skrevet 27. februar Hvis vaktene ligger i turnus og du er leid inn ekstra, så kan de ikke ta fra deg vaktene. Er du fagorganisert kan du også høre om å kreve høyere stilling basert på det du har jobbet utover stillingen din det siste året. Men de kan ikke garantere økt stilling der du er ansatt/ Anonymkode: 632ac...bab 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #12 Skrevet 27. februar Å kreve fortrinnsrett på kun dagvakter kan være til vesentlig ulempe for virksomheten, da de risikerer å miste tilgang på tilkallingsvikarer dersom de kun tilbyr vakter på ugunstig tidspunkt. Dersom TS har delt omsorg for barnet sitt så kan jeg vanskelig se hvorfor hun ikke kan jobbe kveld, natt og helg når barnet er hos sin far. Anonymkode: 73f46...42c 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar #13 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å kreve fortrinnsrett på kun dagvakter kan være til vesentlig ulempe for virksomheten, da de risikerer å miste tilgang på tilkallingsvikarer dersom de kun tilbyr vakter på ugunstig tidspunkt. Dersom TS har delt omsorg for barnet sitt så kan jeg vanskelig se hvorfor hun ikke kan jobbe kveld, natt og helg når barnet er hos sin far. Anonymkode: 73f46...42c Det er jeg enig i, men hvis leder for eksempel ikke tar hensyn til når ts faktisk er tilgjengelig for natt og helg, og foreslår slike vakter når hun har barna, forstår jeg at hun vil “safe” med dagvakter i stedet, for disse vet hun at hun kan ta uansett. Anonymkode: b6518...89d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #14 Skrevet 27. februar Hvis du er spl og organisert, så har du fortrinnsrett på ekstravakter dersom du har meldt/satt deg som tilgjengelig og det ikke genererer overtid eller brudd på AML. Slik er det ihvertfall hos oss på sykehus. Men det betyr at du må sette deg tilgjengelig på de dagene du kan jobbe. Vi bruker GAT og flaggfunksjonen der. Anonymkode: b4d8b...344 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar #15 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kan sjefen bare ta fra meg vakter hun har gitt meg flere uker i forveien?! Case 2: Er dette lov? Har jeg ikke fortrinnsrett som fast ansatt deltidsarbeider? Anonymkode: 2bffb...d11 Nei Og Nei. Dvs. Arbeidsgiver kan si at du ikke trenger å komme, eller bruke deg til alternative oppgaver du er kvalifisert for. Men du skal uansett ha betalt for de avtalte vaktene. Ja. Som fast, deltidsansatt så har du fortrinn til ekstravakter og skal tilbys disse før tilkallingsvikarer. (under forutsetning om at du ikke jobber et uten tariffavtale). Anonymkode: afcc5...729 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #16 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er du fagorganisert? Dette kan fagforeningen hjelpe deg med. Om vaktene dine blir endret eller tatt bort kort tid før vaktene, så skal du ha betalt. Husker ikke fristen, lurer på om det er 14dager. Anonymkode: 0be97...e0f I hvilket lov eller avtaleverk står det om frist? 14 dager? XX dager? Anonymkode: afcc5...729
AnonymBruker Skrevet 27. februar #17 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er hun billigere enn deg? Gjør hun jobben bedre? Passer hun bedre inn i arbeidsmiljøet? Anonymkode: 7dc7d...f64 Spiller ingen rolle. TS er vurdert som kompetent og er fast ansatt. TS skal tilbys vakter før tilkallingsvikarer. Anonymkode: afcc5...729 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #18 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er veldig spesielt å kreve bare dagvakter som ekstravakter et sted alle andre går turnus, det forstår jeg godt at arbeidsgiver ikke innvilger. Kanskje du heller skal søke deg fulltidjobb ett annet sted? Anonymkode: 075c2...abc Hun skal tilbys dagvakter det skal leies inn på, før tilkallingsvikarer. Hun skal også tilbys kveldsvakter først, men hun kan selvfølgelig si at hun ikke kan jobbe kveldsvakter og ikke trenger å tilbys disse. Anonymkode: afcc5...729 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #19 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørsmålet er om ts har fortrinnsrett på ledige dagvakter foran en “innleid” pensjonist. Lenken fra Arbeidstilsynet jeg la ved lengre oppe kan indikere at ts som fast deltidsansatt i hvert fall skal tilbys disse dagvaktene før vedkommende. Anonymkode: b6518...89d Spørsmålet tolker jeg likt som deg. Og da er svaret at TS skal tilbys vaktene først. Anonymkode: afcc5...729 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #20 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Å kreve fortrinnsrett på kun dagvakter kan være til vesentlig ulempe for virksomheten, da de risikerer å miste tilgang på tilkallingsvikarer dersom de kun tilbyr vakter på ugunstig tidspunkt. Dersom TS har delt omsorg for barnet sitt så kan jeg vanskelig se hvorfor hun ikke kan jobbe kveld, natt og helg når barnet er hos sin far. Anonymkode: 73f46...42c Lykke til med den i tvistenemd eller tingrett/arbeidsrett. Skjer ikke at du hadde fått medhold i at dette er til «vesentlig ulempe». TS skal spørres om både dag, kveld og natt før en tilkallingsvikar. At TS selv informerer om at hun kun kan jobbe dagvaktene er irrelevant. Anonymkode: afcc5...729 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå