Gå til innhold

Lærer på VGS i programfag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man bli lærer på VGS i programfag (helsesekretær vg2 helsesekretær og vg3 helsesekretær) uten full utdannelse som lærer på VGS nivå ellers? (Voksenopplæringen, dersom det endrer noe) Er helsesekretær selv.

Anonymkode: 2fe0d...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

*VG2 helseservice! 

Beklager 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fagbrev i et yrke, kan du ta PPU-Y (yrkesfag) og bli lærer på vgs. Du vil ikke få all verden til lønn da, siden du ikke blir adjunkt, men lærer med 1 år pedagogikk. Usikker på hvilken stillingskode du blir plassert i, for å være ærlig. Skal se om jeg finner noe. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (2 minutter siden):

Her er info om studiet. Jeg finner dessverre ikke noe om lønn, siden vgs. lærere er tilsatt gjennom fylket. 

https://www.ntnu.no/studier/fppuy

Tusen takk for hjelpen! :papirfly:

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt mer nå. Tror man vil komme inn under nivå 3 her; altså Stillinger med krav om fagbrev og 1-årig fagskoleutdanning. Ikke noe under i alle fall. 

Skjermbilde 2025-02-26 kl. 23.53.57.png

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Yrkesfaglærere hos oss ligger inne som adjunkter. 

Du behøver PPU. Jeg ville ha tatt kontakt med aktuelle skoler og meldt interesse for å være vikar for å få en fot innenfor. Det kan variere mye om man kan få fast stilling,  så ville ha anbefalt å ta et fellesfag i tillegg på sikt. 

Anonymkode: 33333...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 9.10):

Yrkesfaglærere hos oss ligger inne som adjunkter. 

Du behøver PPU. Jeg ville ha tatt kontakt med aktuelle skoler og meldt interesse for å være vikar for å få en fot innenfor. Det kan variere mye om man kan få fast stilling,  så ville ha anbefalt å ta et fellesfag i tillegg på sikt. 

Anonymkode: 33333...03c

Det er jo bra da. Kan være kjekt å kontakte noen skoler for å melde seg som vikar, og du kan ta PPU over to år og samlingsbasert, slik at du kan jobbe ved siden av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var lærer på elektro tidligere, fikk mulighet til å ta ppu-y i løpet av de første årene så du trenger ikke nødvendigvis stresse med å ta det i forkant.

Anonymkode: cac75...b4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...