Thomasine Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Jeg har ingen som helst tro på at det finnes noen som ALDRI er sinte på barna sine av en eller annen grunn. Jeg er selv både irritert og sint på barna mine til tider, spesielt gjentagende ting blir jeg sint av... F.eks hvis poden (8 år) etter at 3 par nyinnkjøpte hansker enda en gang har klart å miste hanskene sine på skolen... DA må jeg ærlig innrømme at frustrasjonene og irritasjonen glir over til sinne... hva jeg gjør? Vel jeg hever nok stemmen... , men jeg har aldri sendt ham på eget rom ( rommet hans skal ikke forbindes med noe negativt sted!) eller vært fysisk. I det siste har det vært mye kjefting , og jeg blir så trist og lei selv også... Ikke funker det heller... Glemme og miste gjør han okke som... I løpet av de siste 4 ukene har han mistet to klokker!! Hva gjør jeg??? Jeg har bestemt meg for å ta meg selv i nakken, gå ut av rommet vi er i og telle til 10 (20?) når jeg kjenner sinne koker over... Bare slik at han slipper høre på det... På den annen side må han også skjerpe seg. Hvordan får jeg ham til det?? Hjeeelp... Vil gjerne hører hvordan dere takler sinne deres. Hva gjør dere når nok er nok, ingenting har fungert og sinne stiger...? :klø: Og for at det IKKE skal være noe tvil: JEG ELSKER GUTTENE MINE OVER ALT I VERDEN!!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 De bør oppdras litt bedre. Det er da ikke normalt å glemme igjen så mye så ofte? Kanskje det er ADHD?
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 De bør oppdras litt bedre. Det er da ikke normalt å glemme igjen så mye så ofte? Kanskje det er ADHD? ← Å hallo da! 8 åringen her i huset er også svært glemsom!
Thomasine Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2006 De bør oppdras litt bedre. Det er da ikke normalt å glemme igjen så mye så ofte? Kanskje det er ADHD? ← Sånne kommentarer hjelper meg midt i ryggen og kommer ikke til å kommentere slike igjen... -og når var glemsomhet noen av kriteriene for å få diagnosen ADHD??? Skjønner at du kjeder deg, men svar heller på ting du har litt peiling på...
Gjest LoisLane Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Jeg brøler av og til. Jeg kan blir ganske tøff verbalt, men vi praktiserer ikk time-out eller noe sånt. Det kan hende at jeg ber dem gå unna bordet , hvis treåringen slår seg vrang og skriker når vi spiser, men ellers har det ikke vært noe behov å "sende" dem bort. Det hender at jeg blir så sint at jeg sier at jeg må gå unna. Har noen av oss vært sinte, prøver vi å ta det opp senere, når vi er rolige igjen. Lettere å snakke sammen da, og forklare litt rundt hva som skjedde. Hva som gjør meg sint? Flåkjeft Erting
Titti72 Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Jeg kjefter og sender min unge inn på rommet hvis hun går for langt. Det har jeg gjort siden hun var liten og hun koser seg alikevel inne på rommet sitt . Unger tar ikke skade av å få kjeft, men jeg banner ikke og sverter til henne. Hun har ikke vondt av å se at andre blir både sur, sint lei seg og frustrert. Hun kan jo ikke vokse opp i den troen at alle andre klarer å være snill og rolig til en hver tid uansett, og at hun er den eneste som blir forbannet. Syns det til tider er for mye putesying under armene til ungene våres. Vi fikk kjeft av mødrene våres og vi sitter ikke her som en gjeng skadeskutte kvinnfolk av den grunn.
Gjest LoisLane Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 De bør oppdras litt bedre. Det er da ikke normalt å glemme igjen så mye så ofte? Kanskje det er ADHD? ← Dette er bare for å provosere -kan vi ikke bare overse dette dumme innlegget?
Gjest Bodillen Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Jeg tror ikke unger har vondt av å se at foreldre kan bli eitrende forbanna innimellom, bare det ikke er sånn at det fykes opp og skrikes for bagateller. Hjemme hos oss er vi ganske "italienske" av oss - her bruker vi høye stemmer hvis ingenting annet biter på, og det forekommer ofte. Med tre barn, en av dem en vanvittig turbo av en 4-åring og med ei masete bikkje, blir det bare sånn. En unge har da vel ikke AD/HD for at han er glemsk?? Datteren min er rolig og grei som bare det, men jeg har ikke tall på hvor mange votter og hansker jeg har måttet kjøpe til henne i vinter...
Thomasine Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2006 Hvorfor kan man ikke brøle av og til? ← Joda, man kan brøle av og til, men når det ikke funker og alle ( inkludert "brøleren"!) blir trist og lei av det...? Alternativ...?
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Nå har ikke jeg barn, men jeg tar meg den friheten å si min mening likevel (dere driter vel i den ettersom flertallet av mødre mener man ikke kan ha meninger om barn når man ikke har det selv )... Å praktisere jevn, pedagogisk stemme hele tiden hjemme tviler jeg sterkt på at jeg kan klare gitt. Men for å prøve en pedagogisk innfallsvinkel; hva med å kjøre et belønningssystem for gutten? Lage en avtale; klarer han å passe på hanskene sine i f.eks. en måned vanker det en tur i svømmehallen, klarer han det i to mnd, blir det kinotur? Drev med slikt på den skolen jeg jobbet på, og det funket som bare det Gangen hadde aldri sett bedre ut, oppførselen bedret seg, osv, osv.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 Skulle likt å se den moren som på butikken en lørdag står og hyler til femåringen som maser om Donald-blad at "din helvetes forbanne horunge!!! Gi nå faen i å mase mer!!!"
Thomasine Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 9. mars 2006 Her hjemme har vi også et ganske "sydlandsk" temparement men innimellom føler selv jeg at det blir litt mye... LoisLane: Hva er flåkjeft??
Gjest LoisLane Skrevet 9. mars 2006 #14 Skrevet 9. mars 2006 (endret) Her hjemme har vi også et ganske "sydlandsk" temparement men innimellom føler selv jeg at det blir litt mye... Du kan fort bruke opp virkemidlene hvis det blir for mye av høy stemme osv., ja. LoisLane: Hva er flåkjeft?? ← At noen er frekk i kjeften, svarer o.l. Endret 9. mars 2006 av LoisLane
Gjest |H| Skrevet 9. mars 2006 #15 Skrevet 9. mars 2006 De bør oppdras litt bedre. Det er da ikke normalt å glemme igjen så mye så ofte? Kanskje det er ADHD? ← dette må være det dummeste jeg har lest til nå. Fordi man glemmer en ting ganske ofte, så er d ikke ADHD. Da er d mange rundt omkring som har ADHD. Du må bare forklare sønnen din at slikt koster penger og at man bør ta litt mer vare på dette. Det er lett å miste klær og annet når man er på skole eller barnehage. Det er mange unger, noen har samme klær, og tilogmed foreldrene kan ta med noen andre sine klær o.l viss de tror at d kan være ungene sine. Personalet på barnehagen hvor ungen min går, fant noen skjerf de mente var min lille`s, og når jeg åpnet sekken hennes en dag, var d 3 likens skjerf nedi der. Du må bare sette deg ned sammen med barnet ditt, forklere at han må ta bedre vare på tingene sine, fordi du rett og slett blir lei deg når ting forsvinner hele tiden. Si til han at når han er ferdig å bruke vottene eller noe, så skal han legge dem rett nedi sekken, da vet han hvor de ligger til neste gang han skal bruke dem. Viss han mister noe neste gang, så må du bruke av hans penger viss han må kjøpe seg noe nytt. Alle blir nok frustret på barna sine, og den måten du takler din frustrasjon på er veldig grei. Si til han at du misliker sterk at dette skjer gang på gang. Du må også vise at dette er noe du ikke aksepterer. Og har du fortsatt mye frustrasjon inni deg igjen, så kan du ta deg en tur på rommet og telle til ti. Prøv med belønning viss dette ikke vil gi seg. Ha en ark hvor man klistrer på klistremerker eller noe, viss han greier å ta med seg alt hjem igjen. D kan virke oppmuntrende for han, og kanskje han vil gjøre en innsats for å få dette til.
Thomasine Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2006 Nå har ikke jeg barn, men jeg tar meg den friheten å si min mening likevel (dere driter vel i den ettersom flertallet av mødre mener man ikke kan ha meninger om barn når man ikke har det selv )... Å praktisere jevn, pedagogisk stemme hele tiden hjemme tviler jeg sterkt på at jeg kan klare gitt. Men for å prøve en pedagogisk innfallsvinkel; hva med å kjøre et belønningssystem for gutten? Lage en avtale; klarer han å passe på hanskene sine i f.eks. en måned vanker det en tur i svømmehallen, klarer han det i to mnd, blir det kinotur? Drev med slikt på den skolen jeg jobbet på, og det funket som bare det Gangen hadde aldri sett bedre ut, oppførselen bedret seg, osv, osv. ← Bare kom med dine meninger du... Vel slike skjema har jeg benyttet mang en gang - noen ganger med bedre hell enn andre... Poden har ikke fått ukelønn siden før jul - det er konsekvensen han har å forholde seg til pga. all glemminga... Om det hjelper? Vel, nei! Denne uka kan det se ut som om han kan få ukeønna si...
Thomasine Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 9. mars 2006 Du kan fort bruke opp virkemidlene hvis det blir for mye av høy stemme osv., ja. At noen er frekk i kjeften, svarer o.l. ←
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #18 Skrevet 9. mars 2006 Ungene tar ikke skade av en "eksplosjon" innimellom tror jeg. Det er verre med en stadig masing og gnåling om det samme, da tror jeg de blir helt døve.... Elmat
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #19 Skrevet 9. mars 2006 Da må du finne på noe nytt ja... Straff da? Ikke data/tv en dag? Eller flere dager? Eller at han må bruke ukelønnen sin på å kjøpe nye hansker?
Gjest LoisLane Skrevet 9. mars 2006 #20 Skrevet 9. mars 2006 Ungene tar ikke skade av en "eksplosjon" innimellom tror jeg. Det er verre med en stadig masing og gnåling om det samme, da tror jeg de blir helt døve.... Elmat ← Enig i at mas, gnål og kjeft i eninga ikke hjelper noe særlig. Men det er greit med et forvarsel eller to før mor eller far eksploderer. Barn har behov for en viss forutsigbarhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå