Gå til innhold

Mine foreldre skal møte svigerfamilien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg gruer meg. Jeg gruer meg fordi min mor fornærmer folk rundt seg, og særlig om hun føler seg truet. Hun tåler ikke de som ikke er lik seg selv. Svigermor er noe alternativ og meget dyktig innen det hun gjør. Hun har tjent godt og vært litt i rampelyset, og jeg vet at min mor kan finne på å drite seg ut ved å si « alle som ikke kom inn på studie X, valgte de mer alternative yrkene da jeg var ung…( indirekte si hun er en taper). 
Det jeg imidlertid tror, er at hun kommer til å snakke stygt om dagens politikere, skatter pg avgifter,helsevesenet, de stakkars pensjonistene, dårlig råd, håpløse utlendinger, dårlig mat, fordummende teknologi, vakinasjon og fornekte klimaendringene

Anonymkode: e2723...8dd

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke ansvarlig for dine foreldres oppførsel eller meninger. Du har kjent svigerforeldrene dine en stund, og de setter pris på deg for den du er. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med smurfebuss. Hvis du klarer, så kan du prøve å pense samtalen inn på temaer som du tenker at er ufarlige. Hvis du tror Trump kan bli et tema, så ville jeg lest meg opp på Norge sitt syn og øvd inn noen «diplomatiske» fraser. Og ha klart et par ufarlige temaer, som nå er det snart påske ol..

Anonymkode: 09db6...e2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det så nødvendig at de treffes egentlig? Jeg tenker at jeg som mor trenger ikke å møte foreldrene til typen til datteren min. Det er jo typen som er interessant her for meg. 

Anonymkode: fbc3b...d0e

• Liker 3
Skrevet

Du er ikke ansvarlig for dine foreldre vet du. Bare si ja og ha. Du er ikke den eneste med familie som sier og gjør dumme ting.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan nevne det for svigermoren din? Om dere to har et godt forhold..

Anonymkode: bb972...2b6

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Om dine svigerforeldre er oppegående og gode mennesker, så skiller de mellom henne som individ, og deg. Får mulig til og med litt vondt av deg.

Klarer de ikke dette, er nok sønnen oppdratt på samme måte, og det er et rødt flagg. 

Anonymkode: 56abc...8df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det så nødvendig at de treffes egentlig? Jeg tenker at jeg som mor trenger ikke å møte foreldrene til typen til datteren min. Det er jo typen som er interessant her for meg. 

Anonymkode: fbc3b...d0e

Selvfølgelig. Det er helt normalt. Jeg og mannen har etablert en familie. Det at våre foreldre, våre nærmeste utover hverandre, også har en relasjon betyr mye for oss. Så de har møttes mange ganger, sender hilsener ved jul og slik, med mer. 

Som mor vil jeg jo også ha stor interesse av å bli kjent med de som har oppdratt den som blir den viktigste personen i mitt barns liv. Bli kjent med mine barnebarns bakgrunn. Og hvem de som familie vil bruke like mye tid med som meg. Så føler at det er veldig merkelig å se på dette som "unødvendig". 

AnonymBruker
Skrevet

Din kjæreste vet vel hvordan din mor er? 

Tror du at det kommer til å bli ganske pinlig, men føler det som en "plikt" at de i det minste hilser på hverandre en gang, så kan vel din kjæreste gi en liten beskjed til sind foreldre i forkant? Fortelle at din mor dessverre kan oppføre seg litt merkelig, men at de får overse det. Men han kjenner sine foreldre. Han vet vel hvordan de kan reagere? Er de fornuftig lar de det sikkert gå, men hvis de også kan bli kranglete, blir det jo veldig krasj. 

Ellers må jo ikke foreldrene deres treffes ofte. Ikke alle gjør det utenom feks bryllup. Vi inviterer feks kun min side når jeg har bursdag og motsatt ved han. Men en gang i året treffes alle da i forbindelse med barnets bursdag. 

Anonymkode: d1d4a...28a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvfølgelig. Det er helt normalt. Jeg og mannen har etablert en familie. Det at våre foreldre, våre nærmeste utover hverandre, også har en relasjon betyr mye for oss. Så de har møttes mange ganger, sender hilsener ved jul og slik, med mer. 

Som mor vil jeg jo også ha stor interesse av å bli kjent med de som har oppdratt den som blir den viktigste personen i mitt barns liv. Bli kjent med mine barnebarns bakgrunn. Og hvem de som familie vil bruke like mye tid med som meg. Så føler at det er veldig merkelig å se på dette som "unødvendig". 

Jeg ser på det som helt unødvendig. 

Anonymkode: ea746...b0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser på det som helt unødvendig. 

Anonymkode: ea746...b0a

Hvordan er dine familierelasjoner? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har noen originale i familien, sånn for å pakke det litt pent inn (snakker om din mor her, ikke din svigermor for å gjøre det klart). Sier litt som det passer seg, gjør som de vil, og mangler litt sosiale antenner, og særlig ene er opptatt med å fremme seg selv noe veldig. Storfamiliens håndtering har vært ignorering, bytting av tema igjen og igjen, og være mer nøye med bordplassering i selskaper. Jeg tror de fleste har sagt litt til nye partnere før disse sammenkomstene, så her hadde jeg eventuelt sagt noe smått til dine svigers om du er nær nok til det. 
Det står dine foreldre i overskriften, men du nevner bare din mor, kan din far være med å bytte tema? Kan du få en alliert med ham? 

Husk nordmenn kan snakke i månedsvis om været, bare spor det rett tilbake når det kommer opp klima, global oppvarming, piggdekkavgift, salting som ødelegger lakken på bilen og annet en kan spore inn på. Med alt med Trump nå så støtter jeg den med å lese seg litt opp, si noen diplomatiske fraser, også si: «men nå skal vi kose oss med denne nydelige maten, så da trenger vi ikke snakke politikk». Samme frase kan brukes som det meste mer betent, og kan da tilpasses. Er dine svigers gode på det sosiale så vil de forstå, og håndtere det, men et lite vink på forhånd viser jo også at du har innsikt i hvordan din mor fremtrer, som igjen slår positivt tilbake på deg at du er der. 

Lykke til og hold oss gjerne oppdaterte. 

AnonymBruker
Skrevet

Må de møtes? I hvert fall kan du advare svigerforeldrene dine slik at de er forberedt. 

Jeg dropper å la foreldrene mine møte svigers så godt det lar seg gjøre, da svigermor er som moren din, og i tillegg baksnakker og dømmer andre enormt etter møter. Ser ikke vitsen. Litt enklere når de ikke bor i samme by. 

Anonymkode: 18724...d1c

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt umulig å si til din mor at det er viktig for deg at hun oppfører seg? Vi har gjort dette med svigermor i årevis; dette er ikke tid og sted for politisk debatt om Midtøsten (hun er ivrig israelvenn) og syns frem til i går at Trump var en grepa kar… 

Anonymkode: df8e6...40a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...