Gå til innhold

Ved hvilken alder slutter man å følge barna til legen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når begynner de å møte til legetime selv?

Anonymkode: e1f76...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når de må til legen for å få legeerklæring for ikke å få fravær på vgs🤣🤣

Anonymkode: 977be...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil jo være veldig individuelt ut fra modenhet. Og så litt hva det gjelder.

Anonymkode: d0fb3...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 28 år og mamma blir gjerne med meg til legen. Hun vil gjerne være med og det er trygt og koselig for meg.

Anonymkode: 90b9b...b3f

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man trenger støtte, så hender det jo at voksne også tar med seg noen til legen. Ingen aldersgrense tenker jeg. Det blir opp til den som skal til legen

Anonymkode: 7935f...560

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er 28 år og mamma blir gjerne med meg til legen. Hun vil gjerne være med og det er trygt og koselig for meg.

Ha ha, nice try 😘

Anonymkode: c1398...271

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo helt an på hva det gjelder. Men helt enkle ting som en øreinfeksjon o.l. klarer en 16-åring fint. Gynekologisk undersøkelse blir jeg med til barnet er pensjonist etter den Frosta-saken...

Anonymkode: cb140...4fe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ha ha, nice try 😘

Anonymkode: c1398...271

Nice try? Jeg er kronisk syk så det er jevnlig oppfølgning på Rikshospitalet. Samboer jobber mye og har ikke mulighet til å ta fri. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart det. Har en datter på 14 som jeg alltid er med når hun skal til legen og følger opp helsen hennes 100%. Men merker jo at hun er i en alder hvor hun søker etter mer autonomi og syns jeg maser for mye og bør trekke meg litt tilbake. Det stritter i mot, men så kommer jeg på hvordan jeg var selv i den alderen som ikke hadde like involverte foreldre og var på selvstyre og fikk utskrevet prevensjon da jeg var 16. 

Så det har mye med hvor mye frihet barna ønsker, hvor elementært det er for dem å ha denne friheten, eller om de selv ønsker tryggheten i at foreldre er involvert. Jeg vet at jeg må backe litt ut om noen år. 

Anonymkode: 3cbf8...268

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker til barnet ikke ønsker å ha deg med. Så spørs det jo litt på hva ting gjelder.

Her så jeg på eldste som nå er 20. Kunne vi kjøre til lege og vi satt ute fra han var 16, men ved enkelte tilfeller ønsker han oss med, som nå i høst da han tok å ødela kneet da ønsket han at en av oss var med når han skulle operer og oppfølgings timer, var redd han ikke skulle få med seg ting

Så ser vi den som er 18 ønsker oss med hver gang. Har epilepsi og er redd for å få feil medisiner osv hvis det er ny lege osv ved sykdom eller andre ting. Så bare da ho var hos gynekolog pga blødninger så var legen på vei til å skrive ut medisiner som ikke ska brukes med de medisinene ungdommen brukte.  Og som ungdommen sier selv når ho er på oppfølging for epilepsi blir det ofte mye informasjon siden da er det svar på blodprøver, tas eeg og svar på det og da som ho sier veldig greit å ha med noen som kan hjelpe til med ting. 

Anonymkode: b7ee0...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart det. Har en datter på 14 som jeg alltid er med når hun skal til legen og følger opp helsen hennes 100%. Men merker jo at hun er i en alder hvor hun søker etter mer autonomi og syns jeg maser for mye og bør trekke meg litt tilbake. Det stritter i mot, men så kommer jeg på hvordan jeg var selv i den alderen som ikke hadde like involverte foreldre og var på selvstyre og fikk utskrevet prevensjon da jeg var 16. 

Så det har mye med hvor mye frihet barna ønsker, hvor elementært det er for dem å ha denne friheten, eller om de selv ønsker tryggheten i at foreldre er involvert. Jeg vet at jeg må backe litt ut om noen år. 

Her har vi fra de var 12 spurt om de ønsket oss med. Tilogmed barnelegen på sykehuset sa altid før vi gikk inn: noe du vil prate med meg om før mamma og pappa kommer inn. Noen ganger gjorde barnet det og pratet med legen litt før vi og ble med. Fra 14 så fikk vi beskjed at barnet kunne nekte oss inn men var det noe livsviktig som vi måtte vite ga de beskjed.

Fra 16 hadde vi egentlig ingen  rettigheter  på å vite om medisiner osv hvis ungdommen ikke ønsker

Anonymkode: b7ee0...9b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønte ikke helt, mener du det er bra eller dårlig at du hadde frihet til å få skrevet ut prevensjon da du var 16?

Anonymkode: 5b462...629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det avhenger av barnet og årsaken til at de går til legen. Vi er opptatt av selvstendighet, så det er de som tar ordet hos legen fra slutten av barneskolen/starten av ungdomsskolen. Om det bare er en vanlig undersøkelse hos tannlegen så er det kanskje det første stedet de går alene, fra tidlig ungdomsskole. Jeg har en jente på 15 nå, og tenker hun fint kan gå til lege alene om det er f.eks for akne. Er det noe vanskelig eller noe jeg tenker de ikke helt får frem på egenhånd blir jeg jo selvsagt med. 

Anonymkode: 32d06...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønte ikke helt, mener du det er bra eller dårlig at du hadde frihet til å få skrevet ut prevensjon da du var 16?

Anonymkode: 5b462...629

Skjønte ikke dette jeg heller. Å få utskrevet prevensjon når man er 16 er jo bare positivt. Men, mulige jeg misforstår. 

Anonymkode: e5c5e...c6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår har gått inn alene fra ca 13 år, men hatt oss med på venterommet. Dratt helt selv fra 15.

Hun har bare vært der for småtterier. Hadde det vært noe alvorlig ville vi nok blitt med inn. Hun er ikke helt i mål på å huske alt som skal tas opp eller hva legen sier.

Anonymkode: 9d319...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det spørs hva barnet selv ønsker. 

Ser ikke for meg at min gidder å gå alene til lege før han er voksen. :D 

Anonymkode: ced72...23a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...