AnonymBruker Skrevet 28. februar #21 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har du familie som kan hjelpe deg TS? Anonymkode: c4274...572 Nei. ts Anonymkode: fb170...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #22 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du får avslag, fordi de kan ikke beregne verken behov eller inntekt før du faktisk er alene eller søker alene. Som alltid, skal du ha noe fornuftig hjelp med startlån spørsmål så er et minimum av info hvilken kommune dette gjelder. Anonymkode: c411b...1d7 Hva mener du forresten med «kan ikke beregne behov»? Behovet endrer seg jo ikke om jeg allerede har flyttet for meg selv? Inntekt kan de også beregne.. står svart på hvitt hva jeg vil ha i inntekt som enslig ufør på nav.no. Barnebidrag vet jeg selvsagt ikke, men her tror jeg ikke jeg vil få all verden uansett. ts Anonymkode: fb170...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #23 Del Skrevet 28. februar Det er et stort lotteri om du får startlån. Jeg fikk startlån med mindre EK og lønn den ene ganger, og avslag med noe mer EK og lønn andre gangen (men avslag pga for lite EK og lønn). Her er det nok en del trynefaktor og tilfeldigheter som disse byråkratene våre elsker. Kjenner du noen som deler ut disse pengene, så kan du nok få ja ganske automatisk. Anonymkode: 05a8c...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #24 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har hatt flere ulike jobber før jeg ble ufør, men jeg har ikke tjent nok til at det ville blitt mer enn det man får på minstesats. At jeg ville bli ufør, visste jeg ikke før flere år etter barnet kom (og jeg har derfor ikke fått flere). Livet kan ikke alltid planlegges - og blir hvertfall ikke alltid slik man hadde tenkt. Bare sånn for å svare siden du har så lett for å dømme. Jeg er ung (under 30), og hadde jeg fått en nedbetalingstid på for eksempel 50 år (+ evt tilskudd), skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle hatt noe mindre sjans til å betjene det enn en vanlig husleie. Å leie er på ingen måte heller ikke billig. Så sorry for at jeg er til for deg, men en plass må jeg nå ha å bo, enten du mener jeg fortjener det eller ikke. Barnet har hvertfall ikke gjort noe for å ikke fortjene den type stabilitet i livet sitt. ts Anonymkode: fb170...792 Vet du hva? Det er faktisk ikke en menneskerett å eie sin egen bolig. Det er heller ikke en menneskerett å få lån eller tilskudd fra Kommunens startlånsmidler. Startlånets første betingelse er at du skal kunne betjene det lånet du får innen vanlig nedbetalingstid. At du ikke kan jobbe men er ufør er faktisk og beklagelig, men det gir deg ikke en automatisk rett på å få et lån fra det offentlige Norge og alle skattebetalerne, når kommunen mener du ikke kvalifiserer til å få lån eller tilskudd. Det er livets harde realiteter. Anonymkode: c411b...1d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #25 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du hva? Det er faktisk ikke en menneskerett å eie sin egen bolig. Det er heller ikke en menneskerett å få lån eller tilskudd fra Kommunens startlånsmidler. Startlånets første betingelse er at du skal kunne betjene det lånet du får innen vanlig nedbetalingstid. At du ikke kan jobbe men er ufør er faktisk og beklagelig, men det gir deg ikke en automatisk rett på å få et lån fra det offentlige Norge og alle skattebetalerne, når kommunen mener du ikke kvalifiserer til å få lån eller tilskudd. Det er livets harde realiteter. Anonymkode: c411b...1d7 Tja. Vet ikke om det er en menneskerett, men uføretrygd, særlig når man er eneforsørger, gir jo langt på vei rett på Husbank-lån. Hva er poenget med et så krasst svar? Anonymkode: d5295...fc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #26 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er et stort lotteri om du får startlån. Jeg fikk startlån med mindre EK og lønn den ene ganger, og avslag med noe mer EK og lønn andre gangen (men avslag pga for lite EK og lønn). Her er det nok en del trynefaktor og tilfeldigheter som disse byråkratene våre elsker. Kjenner du noen som deler ut disse pengene, så kan du nok få ja ganske automatisk. Anonymkode: 05a8c...956 Det er ikke noe lotteri, nei, og heller ikke noe som går på trynefaktor slik du hevder. Når du har fått og nytt godt av ett av samfunnets knapphetsgoder en gang, så er en del av regelverket a5 du ikke skal kunne motta samme knapphetsgode to eller flere ganger. Med noen få unntak. Dette er jo bare en sutretråd av folk som leser eller ikke evner å forstå regeleverket for startlån, og tror at de skal få og få som en fugleunge som sitter og gaper etter mat foreldrene flyr inn til den. Anonymkode: c411b...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #27 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja. Vet ikke om det er en menneskerett, men uføretrygd, særlig når man er eneforsørger, gir jo langt på vei rett på Husbank-lån. Hva er poenget med et så krasst svar? Anonymkode: d5295...fc9 Lån er ingen rettighet, verken fra bankene eller fra kommunene, du må slutte å sutre. Anonymkode: c411b...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #28 Del Skrevet 28. februar Poenget med Husbanken er å bidra til at de som sliter med få kjøpt seg bolig skal kunne få hjelp til å få seg et nøktern og trygt hjem de kan klare å betale på så de slipper utryggheten rundt det å leie. I tillegg vil ofte lånebetingelsene være bedre mht bokostnader kontra å leie. Jeg gikk fra 17.500 for en liten leilighet i Oslo sentrum til et lån på 12.500 litt utenfor Oslo. For en som er ufør utgjør det stor forskjell og gir veldig trygghet om at evt leiekontrakt skal gå ut. Spesielt når det er barn i bildet. Anonymkode: e4f9a...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #29 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har hatt flere ulike jobber før jeg ble ufør, men jeg har ikke tjent nok til at det ville blitt mer enn det man får på minstesats. At jeg ville bli ufør, visste jeg ikke før flere år etter barnet kom (og jeg har derfor ikke fått flere). Livet kan ikke alltid planlegges - og blir hvertfall ikke alltid slik man hadde tenkt. Bare sånn for å svare siden du har så lett for å dømme. Jeg er ung (under 30), og hadde jeg fått en nedbetalingstid på for eksempel 50 år (+ evt tilskudd), skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle hatt noe mindre sjans til å betjene det enn en vanlig husleie. Å leie er på ingen måte heller ikke billig. Så sorry for at jeg er til for deg, men en plass må jeg nå ha å bo, enten du mener jeg fortjener det eller ikke. Barnet har hvertfall ikke gjort noe for å ikke fortjene den type stabilitet i livet sitt. ts Anonymkode: fb170...792 Husk at det er mange ekstra utgifter ved å eie som kommer i tillegg til det du betaler til banken! Dette er det mange som leier som fullstendig undervurderer. Du kan ikke si at husleie i leid leilighet = det samme som jeg ville betalt i lån og avdrag, så da går det fint. Husk også at inntekten din vil gå betydelig ned når barnet blir 18. Du må ha råd til å sitte på leiligheten da også. Her bør du gjennomføre bruddet, og sende inn søknad til husbanken med oppdaterte opplysninger. Det vil nok ta tid, du bør beregne at du skal leie (som singel) før du kan kjøpe. Lykke til! Anonymkode: 3be27...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #30 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet du hva? Det er faktisk ikke en menneskerett å eie sin egen bolig. Det er heller ikke en menneskerett å få lån eller tilskudd fra Kommunens startlånsmidler. Startlånets første betingelse er at du skal kunne betjene det lånet du får innen vanlig nedbetalingstid. At du ikke kan jobbe men er ufør er faktisk og beklagelig, men det gir deg ikke en automatisk rett på å få et lån fra det offentlige Norge og alle skattebetalerne, når kommunen mener du ikke kvalifiserer til å få lån eller tilskudd. Det er livets harde realiteter. Anonymkode: c411b...1d7 Nå er det ikke sånn at jeg bare måå eie min egen bolig... jeg hadde vært mer enn happy nok med å leie, men da måtte det vært mulig å leie noe mer stabilt enn at man hele tiden må gå rundt og være redd for at man ikke får bo der mer. ts Anonymkode: fb170...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #31 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget med Husbanken er å bidra til at de som sliter med få kjøpt seg bolig skal kunne få hjelp til å få seg et nøktern og trygt hjem de kan klare å betale på så de slipper utryggheten rundt det å leie. I tillegg vil ofte lånebetingelsene være bedre mht bokostnader kontra å leie. Jeg gikk fra 17.500 for en liten leilighet i Oslo sentrum til et lån på 12.500 litt utenfor Oslo. For en som er ufør utgjør det stor forskjell og gir veldig trygghet om at evt leiekontrakt skal gå ut. Spesielt når det er barn i bildet. Anonymkode: e4f9a...9b3 Dette 🙏🏼 Det er ikke verre enn at jeg ønsker en stabil bosituasjon, ikke at jeg skal «komme å tro» jeg har krav på så mye. ts Anonymkode: fb170...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #32 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Husk at det er mange ekstra utgifter ved å eie som kommer i tillegg til det du betaler til banken! Dette er det mange som leier som fullstendig undervurderer. Du kan ikke si at husleie i leid leilighet = det samme som jeg ville betalt i lån og avdrag, så da går det fint. Husk også at inntekten din vil gå betydelig ned når barnet blir 18. Du må ha råd til å sitte på leiligheten da også. Her bør du gjennomføre bruddet, og sende inn søknad til husbanken med oppdaterte opplysninger. Det vil nok ta tid, du bør beregne at du skal leie (som singel) før du kan kjøpe. Lykke til! Anonymkode: 3be27...df5 Og hva er de mange ekstra utgiftene? Oppdater meg gjerne. Nå er jo målet mitt å greie å jobbe litt en dag, så da er det ikke sikkert inntekten min går så veldig mye ned. ts Anonymkode: fb170...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #33 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hva er de mange ekstra utgiftene? Oppdater meg gjerne. Nå er jo målet mitt å greie å jobbe litt en dag, så da er det ikke sikkert inntekten min går så veldig mye ned. ts Anonymkode: fb170...792 Ta med alle driftskostnadene når du regner ut hvor mye du må ut med i måneden, som for eksempel: oppvarming strøm kommunale avgifter som vann, avløp, søppeltømming eventuelle tjenester som snømåking og strøing Forsikringer Buffer til vedlikehold og oppgraderinger etc Anonymkode: e4f9a...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #34 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta med alle driftskostnadene når du regner ut hvor mye du må ut med i måneden, som for eksempel: oppvarming strøm kommunale avgifter som vann, avløp, søppeltømming eventuelle tjenester som snømåking og strøing Forsikringer Buffer til vedlikehold og oppgraderinger etc Anonymkode: e4f9a...9b3 Evt felleskostnader Anonymkode: e4f9a...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #35 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ta med alle driftskostnadene når du regner ut hvor mye du må ut med i måneden, som for eksempel: oppvarming strøm kommunale avgifter som vann, avløp, søppeltømming eventuelle tjenester som snømåking og strøing Forsikringer Buffer til vedlikehold og oppgraderinger etc Anonymkode: e4f9a...9b3 Men er det ikke her husleia ofte kommer inn i bildet (ikke forsikring, selvfølgelig)? Oppvarming og strøm er vel normalt å betale når man leier også. Hvertfall gjør vi det. ts Anonymkode: fb170...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #36 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 12.08): Nå er det ikke sånn at jeg bare måå eie min egen bolig... jeg hadde vært mer enn happy nok med å leie, men da måtte det vært mulig å leie noe mer stabilt enn at man hele tiden må gå rundt og være redd for at man ikke får bo der mer. ts Anonymkode: fb170...792 Slik er det å være på leiemarkedet, beklageligvis. Men det er ikke et kriterium for å få lån. Nå så jeg nylig i en avis at en kommune ser ut til å ikke følge lover og regler for startlån. Så da blir det enda mer interessant hvilken kommune dette gjelder. Anonymkode: c411b...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #37 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men er det ikke her husleia ofte kommer inn i bildet (ikke forsikring, selvfølgelig)? Oppvarming og strøm er vel normalt å betale når man leier også. Hvertfall gjør vi det. ts Anonymkode: fb170...792 Husleie har du ikke i borettslag. Der har du fellesutgifter. Skal et brl rehabilitere, eller bytte rør, tak eller andre ting, så kan faktisk felleskostnadene øke med flere tusen hver måned. Noe bestemmes av generalforsamlingen, men et tak eller rør som lekker kan ikke styret utsette å reparere, og alle må være med på å betale. Tror ikke ts forstår hva og hvordan utgifter ved å eie foregår i forhold til hvordan det foregår når hun leier. Anonymkode: c411b...1d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #38 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 17.43): Livet skjer. Å sitte der på en pidestall og dømme andre er bare kvalmt. Jeg ble selv ufør etter å ha blitt syk under svangerskapet. Og fikk i tillegg et barn med diagnose. Det var null forutsetning for meg å se det komme. Anonymkode: e4f9a...9b3 Dette er et så dårlig argument at jeg blir flau. Selvfølgelig kan man forutsi at ting kan skje. Å påstå noe annet er å være naiv, på kanten av dum. Hvorfor tenker du at vi har så mye fokus på sikkerhet, beredskap, risikoanalyser og forsikringer? For at man nettopp har mulighet til å være et skritt foran. Det hadde ikke vært vits med øvelser eller beredskapsplaner, hvis man ikke kunne forutse hendelser. Og det gjelder også i private hjem. Ingen går igjennom livet uten sykdom, død, ulykker, brann, økonomiske kriser etc. Det er mer uvanlig å ikke oppleve, enn å gjøre det. Folk tenker dessverre mer på her-og-nå, og ikke hva som kan skje i fremtiden. Det er også en grunn for at man oppfordres til å ha en bufferkonto, og sikre seg selv på andre måter. Selv har jeg aldri fått noen store overraskelser eller sjokk, for at jeg har vært forberedt på ulike scenariorer. Bare se nå: Folk sliter på grunn av så høye renteøkninger og dyrtider, noe mange har advart om i lang tid. Hvis det blir krig har ikke Norge sjans til å hjelpe hele befolkningen, så da kommer de mest ressurssterke best ut. Anonymkode: 7a941...e86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #39 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 12.19): Og hva er de mange ekstra utgiftene? Oppdater meg gjerne. Nå er jo målet mitt å greie å jobbe litt en dag, så da er det ikke sikkert inntekten min går så veldig mye ned. ts Anonymkode: fb170...792 Ikke meg du siterer, men kjøper du leilighet kommer jo fellesutgiftene ("husleie") hver måned i tillegg til det banken skal ha. Som her jeg bor, f.eks, er de månedlige fellesutgiftene på nesten 6000 kr. Den er litt høy fordi alle baderommene i borettslaget ble totalrenovert for noen få år siden. Regn med noen tusenlapper i fellesutgifter til sameier/borettslag, som kommer i tillegg til renter og avdrag på boliglånet. Så har du strømregning og slikt i tillegg da. Kjøper man hus eller rekkehus, er utgiftene mange. Kommunale avgifter (vann/avløp/renovasjon), byggforsikring, diverse vedlikehold (som kan koste flesk! Hva om drenering og grunnmur må fikses på huset? Det koster hundretusenvis av kr å utbedre) Det er færre uventede utgifter til leilighet enn eget hus/rekkehus har. Anonymkode: 34880...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #40 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 12.19): Og hva er de mange ekstra utgiftene? Oppdater meg gjerne. Nå er jo målet mitt å greie å jobbe litt en dag, så da er det ikke sikkert inntekten min går så veldig mye ned. ts Anonymkode: fb170...792 I tillegg til det alle andre har nevnt kommer jo eiendomsskatt, det er i tillegg til kommunale avgifter. For min 3-roms i borettslag er det på nesten 9000 i året. Forsikringen må dekke mer enn når du leier, fordi den skal dekke alt i leiligheten om det f.eks begynner å brenne, som nytt kjøkken, baderomsmøblement, parkett ect som utleier ellers ville belostet. Ergo er prisen høyere enn du kjenner til nå. I tillegg må du har buffer for å fikse når du får lekkasje på badet, kjøkkenviften slutter å virke, kjøleskapet tar kvelden og tin som utleier ellers har dekket. Kjøper du ikke leilighet men hus blir det enda større behov for buffer, for da kan du får trøbbel med tak, drenering, knuste ruter, inngangsdør som går i stykker, rotter i veggene eller feil på el-anlegg. Som andre har nevnt kan fellesutgiftene i borettslag stige raskt uten at du kan motsette det dette, og klarer du ikke betale må du selge. I Bergen var det flere som oppplevde dette ifm renovering av rør og bad i et eldre borettslag, fellesgjelden steng med 3000 i mnd og flere måtte selge. Når strømprisen steg for et par pr siden var det også felre saker i media om borettslag som med svært kort varsel økte fellesutgiftene med tuselanppen pr leilighet pr mnd. Dette er ting man ikke merker som leietaker, men som må med i regnestykket når man skal eie. Anonymkode: 5ce25...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå