Gå til innhold

Klarer kun å gjøre skolearbeid med press på meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en sånn type student som drøyer arbeidskrav og eksamener til "siste liten" fordi da kjenner jeg endelig på et press. Selv om jeg har visst om en innlevering i gjerne en måned, så starter jeg dagen før. Natten før innleveringsdagen sitter jeg gjerne oppe til kl. 04:00, for å sove et par timer før jeg finpusser på oppgaven og litteraturlista frem til innlevering. Jeg har en bachelor på 8000 ord i vente til høsten og er redd for at dette smeller hardt tilbake.

Hvor stor var din bachelor, hvor lang tid brukte du og hvilken karakter endte du opp med?

Anonymkode: 0464f...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er slik som deg, bortsett fra med bacheloroppgaven. Den skulle leveres i mai, startet på den i februar. Tror det var 14 000 ord om jeg ikke husker helt feil, er mange år siden. Fikk B.

Anonymkode: 9aca1...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk ADHD. Du må ta kontakt med veileder som kan hjelpe deg med å sette opp en plan som gjør at du rapporterer til veileder eller fagansvarlig regelmessig. Så får du gjort noe siste liten-jobb før den største jobben kommer. 

Anonymkode: b044c...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Typisk ADHD. Du må ta kontakt med veileder som kan hjelpe deg med å sette opp en plan som gjør at du rapporterer til veileder eller fagansvarlig regelmessig. Så får du gjort noe siste liten-jobb før den største jobben kommer. 

Mulig trådstarter har ADHD, men det hun beskriver er ekstremt vanlig blant studenter. Grunnen til at universitetene har arbeidskrav er fordi om de ikke hadde det så hadde ikke studentene gjort noe arbeid i fagene før siste uka før eksamen. 

Typisk ADHD er å starte på drøssevis av ulike studier uten å fullføre noen av dem og om man først fullfører så er det på langt over normert tid.  

Anonymkode: 000d0...8bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er typisk menneskelig å utsette kjedelige oppgaver! Trenger virkelig ikke å ha en diagnose. 

Skal du ikke ha noen veiledning av oppgaven underveis? Det blir jo noen stoppunkter som tvinger frem progresjon? 

Jeg var også slik som student. Det var slik jeg forstod at doktorgrad ikke er for meg, jeg trenger mer ytre struktur. 

Jobb med fastsatte frister og rutiner passer meg ypperlig 

Anonymkode: 07021...0aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig trådstarter har ADHD, men det hun beskriver er ekstremt vanlig blant studenter. Grunnen til at universitetene har arbeidskrav er fordi om de ikke hadde det så hadde ikke studentene gjort noe arbeid i fagene før siste uka før eksamen. 

Typisk ADHD er å starte på drøssevis av ulike studier uten å fullføre noen av dem og om man først fullfører så er det på langt over normert tid.  

Edit: Det er rundt 5 prosent av befolkningen som har ADHD. Det er de 5 prosentene som har dårligst impulskontroll.  De som klarer å fullføre en bachelorgrad på normert tid er sjeldent blant de fem prosentene med dårligst impulskontroll i landet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sett opp en plan med veileder! Ha jevnlige møter med 2-3 ukers mellomrom, hvor målet er at du skal ha skrevet x antall sider som veileder skal revidere til hver veiledning.

Anonymkode: c10e4...52d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vært samme typen, og har fått relativt gode karakterer hele veien. Mener min bachelor var ca 10.000 ord, ble «tvunget» til å starte å tenke på tema og søkeord før jul mener jeg, leverte i mai. Det var flere mindre innleveringer og veiledninger underveis som gjorde at jeg måtte jobbe med oppgaven i månedsvis, noe jeg ikke likte. Skrev det meste av oppgaven de siste to ukene før levering, da kjente jeg den indre motivasjonen kom for fullt! Fikk B

Anonymkode: 9ee07...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på samme måte, men det hjelper meg å sitte i et rom med andre folk (bibliotek eller lesesal). Får ingenting gjort hjemme. Hjelper det deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev min første bacheloroppgave ca 16000 ord på engelsk på to døgn. Hadde gjort forarbeid så klart. Fikk B. Fortrekker press.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei ærlig talt, typisk menneske vil jeg si. Scroll litt mindre på ADHD-TikTok. 

TS, jeg var ikke sånn som student men ble sånn i arbeidslivet. 😅 Løsningen for meg er å sørge for å ha en jobb som hele tiden har stramme tidsfrister. Jeg funker ikke uten press. Har ikke ADHD. 

8000 ord er helt overkommelig på kort tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en bachelor på 8000 ord i vente til høsten og er redd for at dette smeller hardt tilbake.

Anonymkode: 0464f...3b8

Her er mitt tips. Mange av de/oss som prokrastinerer setter opp planer for hvordan de skal slutte å prokrastinere, men planene blir ikke fulgt. En av feilene man gjør når man setter opp planen er å sette opp drøssevis av oppgaver man skal gjør i morgen og så gjør man ingenting i dag. Da er slaget nærmest tapt før man har begynt. Så i stedet for å tenke på alt du skal gjøre riktig når du skal skrive bachelor-oppgaven så fokuser på alt du skal gjøre riktig i dag. 

Ikke tenk på bachelor-oppgaven din nå. Det er en avsporing. Fokuser på oppgavene du burde gjøre i dag. Du trenger ikke gjør mye i dag, men du bør gjøre noe. Har du fått en innleveringsoppgave som skal levers inn om en måned så sett av X antall timer til å gjøre den i dag.  Timetallet bestemmer du selv, sett det gjerne lavt. Men sørg for at du i hvert fall har gjort noe i dag og ikke sett høyere mål for i morgen enn det du ikke klarte i dag. Det er en vanlig felle å tro at "i morgen skal det gå så mye bedre. Klokka er kun 10 om morgenen i dag. Så det er for tidlig å gi opp dagen. 

Har du ingen innleveingsoppgave å gjøre så gjør noe annet studierelatert. Om du er en som prokrastinerer så har du sikkert mye du skulle ha gjort allerede. Det mangler nok ikke på oppgaver å gjøre. Bare velg noen oppgaver og gjør dem i dag. Det kan være "lese 2 timer i pensum", "gå på forlesningene du pleier å droppe" eller noe annet. I tillegg må du si til deg selv at dette ikke er noe valg. Når man gjør noe valgfritt så er det alt for lett å utsette det. 

Det er også lurt å ha noen så samarbeide med. De som har venner på studiet fullfører oftere studiene enn de som ikke har venner. Så om du ikke har noen å samarbeide med så er det lurt å prøve å få noen å samarbeide med. Kanskje har studiet egne grupper å meld seg på for kollokvier, kanskje kan du spørre noen du kjenner om de vil ha kollokvie med deg og om du ikke kjenner noen så kan du kanskje spørre noen som sitter alene på forelesningene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også slik, jeg klarer ikke gjøre en dritt før det virkelig brenner under skoa 🙈

Jeg skrev oppgave sammen med noen. Og er evig glad for det, for ellers tror jeg ikke jeg hadde kommet i mål. Med en annen person på laget måtte jeg trå til, for jeg ville jo ikke skuffe denne personen og at hen skulle bli stående med alt arbeidet.

Anonymkode: d9f16...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke skrevet bachelor, men masteroppgave. Alltid vært helt lik, prokrastinerer helt til jeg må, går alltid bra (dessverre?). Skrev masteroppgave (80 000 ord) på en måned. Fikk A.

Men da var alt av dataanalyser og innsamling fullført, så var «kun» å skrive selve oppgaven. Leverte 50 min før fristen.

Men jeg var på lesesalen hver dag selv om jeg prokrastinerte, hang med medstudenter og levde «livsstilen». 

Jeg har godtatt at jeg er slik og tenker at dette er min «work smarter, not harder» selv om jeg alltid hater meg selv mot slutten 🤭

Anonymkode: d25d1...856

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannabanna skrev (4 timer siden):

Skrev min første bacheloroppgave ca 16000 ord på engelsk på to døgn. Hadde gjort forarbeid så klart. Fikk B. Fortrekker press.

I tillegg til at det er menneskelig å utsette ting man ikke liker å gjøre så tror jeg også en av grunnene at så mange gjør ting i siste liten på studiene er at mange slipper unna med det. De får godkjent arbeidskravene og de får gode karakterer. Da føler man sjeldent noe stort press på å bli mer disiplinert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prokrastinerer også. Har begynt å sette klokka. SKAL jobbe noe hver dag og setter første klokka på 30 minutter. Og det er minimum. Så tar jeg 15 minutter pause. Setter klokka og så 30 min jobbing til. Blir ALLTID at jeg jobber mer enn hva jeg hadde tenkt fordi jeg kommer inn i det. Så det er mitt tips. 

Anonymkode: f9cba...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa ikke AT TS har ADHD. Det er mer et tips for hvor TS kan oppsøke mestringsstrategier. ADHD er i vinden nå og det finnes en drøss med offisielle og uoffisielle råd og løsningsforslag som TS kan prøve frem til hun må levere bachelor.

OG det ingen for får ADHD av å behandle lignende symptomer som om det var ADHD.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sånn, og nå sitter jeg med masteroppgave som jeg føler jeg kommer ingen vei med, og har 2 måneder igjen til innlevering. Takk og lov for veileder og skriveseminarer! Da får jeg i alle fall NOE ned på papiret før det nesten er for sent. Har klart meg greit gjennom studiet da, jeg jobber best under press, men det er veldig slitsomt, og jeg skulle ønske jeg hadde fått endret studiestil litt før det ble tid for masteren.. 

Anonymkode: 5ef8c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...