Gå til innhold

Har du gått ned i styrke på nærsyntheten etterhvert som du ble eldre og fikk alderssyn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på om man har liten grad nærsynthet -0.5 så kanskje det vil forsvinne etterhvert som aldersynet/langsynt kommer? 

Anonymkode: 110b8...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er meget nærsynt og har ikke gått ned i styrke, men blir bare mer og mer langsynt i tillegg. Samboeren min har derimot gått ned til -0,5 på hvert øye etter å ha ligget på -1 og -1,25. Vi er begge i begynnelsen av 40-årene.

Anonymkode: 31d2f...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenkte som deg, men nei, det er visst to ulike ting som ikke nuller hverandre ut. Jeg hadde -0,5 i mange år, og er fortsatt nærsynt selv om alderssynet har kommet. Nå har jeg -0,75 i nærsynthet og + 0,5/0,75 i alderssyn. Skulle egentlig hatt progressive briller pga det, men det klarer jeg ikke. Så foreløpig er bare nærsyntheten korrigert med vanlige briller. 

Anonymkode: e38fd...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare økt på nærsynheten, er snart 40. Fått alderssyn i tillegg, så bruker databriller på 0.5-0.75+ da, men ikke noe jeg merker til vanlig.

Anonymkode: 77b0f...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk ned fra -3,75 til nå 2. Lesefeltet er nå +0,5 så jeg tar av brillene når jeg leser

Anonymkode: 45a17...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nope. Begge deler har økt i hver sin retning nå etter fylte 50. Er ekstremt nærsynt og blir bare mer og mer leselangsynt i tillegg. Sjukt irriterende!

Anonymkode: b4788...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hah, nope. Like nærsynt som før (3,75/4,25), men nå ser jeg ikke på nært hold med linser, må ta dem av om jeg skal nappe bryn el. Må gjøre noe med saken når armene blir for korte. Mørkesynet er også redusert.

Dataskjermen er heldigvis langt nok unna til å slippe briller enn så lenge. Vurderer linsebytte på sikt, men har vært så mye skriverier i det siste om komplikasjoner at jeg ikke gjør det før jeg må.

Anonymkode: b3be0...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 42 og ligger på -8,5 og har ligget der i omtrent 10 år, gikk ned fra -1,5 fra jeg var 10 år til -7,5 da jeg var 25 år og etter det har det sakket av, men det blir fremdeles stadig litt dårligere. Overhodet ikke langsynt, kan lese de minste bokstaver hvis jeg bare får de heeeelt opp på nesa.

Anonymkode: 9888b...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått ned fra -10 til -9 på linsene, men jeg har egentlig ikke blitt så veldig mye mindre nærsynt. Har blitt litt mindre nærsynt, men det at jeg har gått ned i styrke betyr at jeg er mindre avhengig av å bruke briller. Men ser altså litt dårligere enn før.. 

Anonymkode: e61c4...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Individuelt. Merket jeg så dårlig i bakerste benk på skolen på videregående. Målt -0.75 hos optikker. Ble mer og mer nærsynt frem til jeg var rundt 30. Da stabiliserte synet seg på -2,5. Nå er jeg 48 år, og det har gått litt tilbake på nærsyntheten faktisk. Fikk målt -2 sist. Men har begynt å bli bittelitt langsynt. Ser ikke like skarpt på nært hold med linser, men ikke så ille at jeg må ha aldersbriller som andre på min alder har begynt med. Bruker ofte briller i stedet for linser, og dersom jeg skal lese bitteliten skrift tar jeg dem bare av meg og ser skarpt på nært hold. 

Anonymkode: ac8c1...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 61 år og har for første gang gått ned i styrke. Men siden jeg er veldig nærsynt, så merker jeg ikke selv forskjellen på -8 og -7,5. 

Anonymkode: db7f2...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått ned i styrke på linsene fra -4,50 på begge sider til -3,75 og -4 ☺️

kvinne 35 år 

Anonymkode: df1db...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...