Gå til innhold

Baking!!

Mtrgh

Anbefalte innlegg

Jeg skulle lage gulrot kake men i oppskriften sto det ikke fremgangsmåte og jeg tok derfor alle ingrediensene sammen. Fant ut i etterkant at jeg skulle pisket eggedosis før resten ble tatt oppi ,så er spørsmålet, har jeg ødelagt kaken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alt kan vel spises, kanskje resultatet blir noe mer kompakt enn det ellers ville ha blitt men det kan alltid spises :) om det blir helt krise kan du lage cakepops 🤪

Anonymkode: 902c4...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du har ikke ødelagt kaken. Når du pisker eggedosis blir kaken luftigere. Uten eggedosis blir den litt mer kompakt, men ofte litt saftigere også. Tenk brownies (ingen eggedosis) vs vanlig sjokoladekake (med eggedosis). Det blir garantert godt. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mtrgh skrev (9 timer siden):

Jeg skulle lage gulrot kake men i oppskriften sto det ikke fremgangsmåte og jeg tok derfor alle ingrediensene sammen. Fant ut i etterkant at jeg skulle pisket eggedosis før resten ble tatt oppi ,så er spørsmålet, har jeg ødelagt kaken? 

Lærer virkelig ikke dagens unge slikt i mat og helse på barneskolen? At det er et par «standard» fremgangsmåter for kakebaking, som enten eggedosis, eller røre smør og sukker hvitt og tilsette resten? Enten er du et troll ellers så … vet jeg ikke… for dette blir bare litt for dumt til å kunne være sant… Det var slik jeg bakte min første kake da jeg var 9, lenge før vi hadde hatt heimkunnskap på skolen.. Er det virkelig mulig?

Anonymkode: f1feb...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pisker aldri eggedosis først når jeg baker. Har aldri gjort det heller. Jeg rører bare sammen sukker og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærer virkelig ikke dagens unge slikt i mat og helse på barneskolen? At det er et par «standard» fremgangsmåter for kakebaking, som enten eggedosis, eller røre smør og sukker hvitt og tilsette resten? Enten er du et troll ellers så … vet jeg ikke… for dette blir bare litt for dumt til å kunne være sant… Det var slik jeg bakte min første kake da jeg var 9, lenge før vi hadde hatt heimkunnskap på skolen.. Er det virkelig mulig?

Nå finnes det haugevis med oppskrifter som hverken krever eggedosis, eller der smør og sukker piskes hvitt. De fleste oppskrifter jeg bruker er uten noen av delene, særlig siden det meste her bakes uten egg. Jeg kan heller ikke ta igjen at vi i heimkunnskapen hadde så mye fokus på dette. Vi bakte minimalt med kaker, men bakte brød, og laget noen middager. Så ingen garantier her for at TS har lært nøyaktig det samme som deg, og hvor lenge siden er det da? For meg er det kjempelenge siden, og jeg har lært mer av mine foreldre enn jeg lærte i det faget når det gjelder både baking og annen matlaging. 

Vet ikke hva folk får ut av å skrive sånne kommentarer her inne, men jeg håper TS at du tar til deg det blant annet @Arkana skrev, og regner det ble en god kake igår 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bakte ikke en eneste kake i skolekjøkken og har laget plenty kaker uten eggedosis siden det. Makan til nedlatende tone for et enkelt spørsmål 🤯

Anonymkode: 3ce74...dbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (15 timer siden):

Neida, du har ikke ødelagt kaken. Når du pisker eggedosis blir kaken luftigere. Uten eggedosis blir den litt mer kompakt, men ofte litt saftigere også. Tenk brownies (ingen eggedosis) vs vanlig sjokoladekake (med eggedosis). Det blir garantert godt. :) 

takk for svar☺️ Det gikk overraskende greit, laget også en ny på siden med riktig fremgangsmåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...