Gå til innhold

Trump innfører 25% tollsats mot EU

Katten.2.0

Anbefalte innlegg

Snok1 skrev (På 27.2.2025 den 9.06):

Det er nettopp det som skjer. Det er forbrukeren som betaler tollen. Det er skjult skatt på forbrukeren for å finansiere skattelette for bedriftseierne. 

Ekspander  

Så er det vel ikke tollavgifter, og produksjonskostnader som setter prisen i butikken,  det blir sagt at bonden kan gi bort produktene sine og vi ville fortsatt ha Europas dyreste mat. Prisen er satt etter hva forbruker er villig til å gi, ikke etter kostnader i næringskjeden. 

Endret av Apis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huldra-78 skrev (På 27.2.2025 den 9.26):

Nå er det veldig gamle artikler du linker til...

Dette er prognosene for lam, og andre typer kjøtt

Prognose - www.totalmarked.no

Ekspander  

Så folk spiser plutselig lam 3 ganger i uka?

Står jo i prognosen at det ligger 800 tonn lam på frys i 2024. Tror ikke vi trenger å sette ned tollen på lammekjøtt helt ennå. Vi kan jo først spise opp det vi produserer selv, slik at bønder får lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 26.2.2025 den 19.35):

Strengt tatt ikke. 

Det er to utfordringer, og det er at vi typisk har handlet gjennom den bilatereale avtalen mellom EU og USA, så vi har ikke en separat bilateral avtale på plass, og at USA behandler Europa som helthet utenfor Storbritania. 

Rent praktisk er vi fri til å etablere en bilateral avtale med USA og fortsette handel.  Siden vi ikke er del av EU, har vi en del frihetsgrader.

På den annen side handler ikke straffetollen om å straffe OSS, men å støtte og bygge opp om interne kapasiteter ; så det er liten grunn til at de kommer til å støtte opp om Norske behov ved å gå inn på en egen bilateral avtale.

Se på det som Norsk landbrukstoll . 

Ekspander  

Hmm

https://www.nrk.no/norge/svensk-minister-vil-lofte-norsk-tollskvis-i-eu-1.17312542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er flink til å skaffe seg uvenner. Som min bestefar sier. Det er bra for USA på kort sikt, men på lang sikt er det nok ikke så lurt mtp samarbeid med Europa. Men han tenker kun USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assia skrev (På 27.2.2025 den 11.18):
Ekspander  

Jeg er overasket over at det tredje alternativet for EU ikke tas opp : å si opp den bilatereale avtalen med USA. Siden USA har dødsstraff, faller de strengt tatt ut som handlespartner for EU, hvilket gjør at det finnes en helt egen avtale for USA. Uten denne stiller de på lik linje som Belarus.   

Ganske kraftig verktøy, men det gir en klar melding. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (På 26.2.2025 den 19.31):

Er ikke verdens største eu tilhenger, men i kampen mot trump så er jeg 100% på eu sin side. Får håpe EU kan rette fokus dit det trengs, og ikke fortsetter med disse elendige direktivene om hvordan vi skal isolere husene osv osv..

Ekspander  

Der er du og jeg faktisk helt enige. Hadde de droppet det og stjernene i øynene for pengene våre så hadde det sett annerledes ut. Holdningen deres til innvandring må også endres. Om dette hadde skjedd, så hadde jeg ikke vært så negativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Assia skrev (På 27.2.2025 den 11.18):
Ekspander  

Tja.

Tenker at EU trenger stålet vårt og om de setter toll på det så biter de seg selv i halen...mulig de evt vil gjøre som Trump og presse Norge med i EU ved å sette opp toll - da risikerer de isåfall at EØS avtalen går i dass og at veien til EU blir enda lenger.   Jeg er 110% sukker på at det egentlige målet til EU er oljepengene våre og selvsagt energien.

Jeg lar meg ikke presse.. gjør dere?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (På 27.2.2025 den 10.03):

Så folk spiser plutselig lam 3 ganger i uka?

Står jo i prognosen at det ligger 800 tonn lam på frys i 2024. Tror ikke vi trenger å sette ned tollen på lammekjøtt helt ennå. Vi kan jo først spise opp det vi produserer selv, slik at bønder får lønn.

Ekspander  

Jeg sa ingenting om at det er behov for å sette ned tollen, ville bare si i fra om gamle artikler fra 2018. Og samtidig legge ved en link til litt ferskere tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra-78 skrev (På 27.2.2025 den 14.35):

Jeg sa ingenting om at det er behov for å sette ned tollen, ville bare si i fra om gamle artikler fra 2018. Og samtidig legge ved en link til litt ferskere tall.

Ekspander  

Helt innafor, det. Jeg ville bare poengtere at tollen på for eks lammekjøtt er der antakelig mest for å "mure ute" utenlandsk lammekjøtt, da vi har mye mer enn vi allerede greier/har lyst å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (På 27.2.2025 den 6.52):

Nordmenn forstår ikke selv hva de klager over - de bare gjentar mantraene fra mainstream-media i Norge..... 😉 

Ekspander  

Proteksjonisme for jorbruket har så å si alle de rike landene. Alle EU landene har det for eksempel. Selv om det nok i stor grad er på fellesnivå. Når det gjelder USA så har jo de selv ganske betydelig subsidier til sitt eget landbruk. Virker vel som om du er en slik person som er kontrær av pinsipp, uten særlig substans bak?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''Klager over Trumps nye tollsatser - Selv har Norge toll 443% på melk''.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (På 27.2.2025 den 7.52):

Nå er det jo nesten ingen i Norge som spiser lammekjøtt, foruten 1 gang til påske kanskje i noen distrikt, og fårikål 1-2 ganger i året. Vårt eget lammekjøtt står jo bare og støver på frysere. Hva i all verden skal vi med utenlandsk lammekjøtt da, proppfull av antibiotika og annet dritt.

At vi har så høy toll på 3-4 varer for å verne om egen produksjon og div andre grunner, er ikke det samme som det Trump driver med. Det tror jeg de fleste oppegående kan se.

Ekspander  

Vi er sånne vanskelige Rødt-velgere, og kjøper det vi kan direkte fra produsent. Spiser stort sett lam eller vilt, litt oksekjøtt iblant. Har selv 50 høns. Jeg aner ikke om disse produsentene er med i statistikken. I tillegg prøver vi å kutte ned på forbruket av andre luksusvarer, som ost. Vi har utrolig mange dyktige osteprodusenter i Norge. Det vi kjøper i butikk er som regel produsert i Europa, og helst i Norge, og vi har en laaang boykottliste.

Trumps avgjørelser og uttalelser er både skremmende og latterlige. Verdens mektigste mann er åpenbart ikke helt frisk, og det kan få alvorlige konsekvenser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 27.2.2025 den 9.01):

for info, antibiotika har vært forbudt i EU i 20 år... bare for info. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_05_1687

Ekspander  

Nei, dette er ikke et forbud mot antibiotika, men mot antibiotika som vekstfremmende middel i dyrefor. EU fortsatte å bruke langt mer antibiotika enn nødvendig. Senere ble det vedtatt strengere regler som trådte i kraft i 2022, men selv om det har gitt resultater, er det fremdeles langt igjen før de i det hele tatt nærmer seg det norske nivået.

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/lavt-antibiotikabruk-i-norsk-husdyrhold/

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...