Tindre1 Skrevet 1. mars #61 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, jeg skjønner ikke hva folk mener med slike uttalelser. Det høres bare komisk ut i enkelte tilfeller. Jeg liker å se på luksusfellen, og der havner folk med god lønn hos namsmannen og må selge hus og bil. Så må de leve på et stramt budsjett i mange, mange år hvor de ikke har noe som helst økonomi for fritid. Da kan man ikke komme og klage over at man har dårlig lønn. Joda, man har lite penger utbetalt etter alle faste utgifter, men LØNNA er god. Har man 50 000 utbetalt i mnd etter skatt, før alle utgifter er betalt, da har man god lønn. Du kan fint klare deg på mindre her i Norge og likevel ha nok penger til overs til fritid, klær, turer, god mat, fest og moro. Hvordan du velger eller ender opp med å bruke disse pengene, er noe helt annet. Det blir litt dumt hvis man liksom kan komme og mene at man har lav lønn fordi man har høye utgifter. Da syns nok folk at du er litt rar og ikke helt realitetsorientert. Jeg hadde hvertfall syns det hadde vært veldig merkelig om en venn av meg med mer utbetalt enn meg i mnd som bor dyrere og har dyrere bil mener at hun ikke har høy nok lønn. Da har hun for høye utgifter i forhold til lønna. Anonymkode: 08e31...f80 Se hva jeg skrev: « så lenge man har så man klarer seg, så har man god råd» Det var innledningen:) F.eks. en helsefagarbeider har ganske så mye høyere lønn i Oslo enn de fleste andre steder i Norge.. fordi boligprisene er opptil 100?? ganger høyere i f.eks. Oslo enn ellers. Det er forskjell på å kunne kjøpe et svært hus til 500K enn en liten leilighet i Oslo til 5 ++ millioner… Eller ha leie til helt ville summer, slik at man betaler andres lån. Ut i fra norm/ beregnet normale/faste utgifter og bruk av budsjett, så skal man kunne klare seg på 50K utbetalt. KLARE SEG. Ikke drite seg ut og leve over evne. Jeg levde på under 30K netto i mindre by, med huslån på 3 mill + 1 barn. Gikk fint det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #62 Del Skrevet 1. mars Tindre1 skrev (11 minutter siden): Se hva jeg skrev: « så lenge man har så man klarer seg, så har man god råd» Det var innledningen:) F.eks. en helsefagarbeider har ganske så mye høyere lønn i Oslo enn de fleste andre steder i Norge.. fordi boligprisene er opptil 100?? ganger høyere i f.eks. Oslo enn ellers. Det er forskjell på å kunne kjøpe et svært hus til 500K enn en liten leilighet i Oslo til 5 ++ millioner… Eller ha leie til helt ville summer, slik at man betaler andres lån. Ut i fra norm/ beregnet normale/faste utgifter og bruk av budsjett, så skal man kunne klare seg på 50K utbetalt. KLARE SEG. Ikke drite seg ut og leve over evne. Jeg levde på under 30K netto i mindre by, med huslån på 3 mill + 1 barn. Gikk fint det. Ja, 50k er god lønn, fordi man faktisk klarer seg veldig godt med det med et normalt budsjett. Det kommer aldri an på. Det eneste det kommer an på, er hva man har igjen etter faste utgifter, men det har egentlig lite med lønna å gjøre. Det har med forbruk å gjøre. Det er viktig med bruk av riktig begrep og definisjoner syns jeg bare. En helsefagarbeider i Oslo som tjener mer enn en helsefagarbeider i Lom i Gudbrandsdalen, har høyere lønn. Det er helt uavhengig av at det er dyrere å bo i Oslo. Jeg bor forøvrig nærme Oslo og har like mye i lønn som de i samme yrke som meg, som får kjøpt seg stort hus til 2 mill i en bygd i Gudbrandsdalen. Mens det billigste vi fikk til, var en liten tomannsbolig med hageflekk til 5 mill. Ja, det føles kjempeurettferdig. Men jeg får ikke noe mer lønn av det. Jeg har jo ikke lav lønn av den grunn. Ingen nekter oss å flytte ut på bygda og søke jobb der. Men poenget mitt var som sagt at det er viktig med riktig bruk av begrep og definisjoner. Jeg syns det høres veldig rart ut om begrepene lav/ høy lønn bestemmes ut fra hva du har igjen etter alle faste utgifter. Begrepet "lønn" forteller jo kun hva du får utbetalt fra arbeidsplassen hver måned/ bestemte tider. Det er ikke et relativt begrep i den forstand. Anonymkode: 08e31...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #63 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 20.04): 50.000 kr utbetalt I måneden (netto), er det ansett som. over gjennomsnittet /bra lønn? Anonymkode: 830a4...874 Er du ute etter å skryte, eller er du litt «kort mellom ørene», siden du ikke klarer å vurdere dette selv og må spørre? Anonymkode: 37bb4...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #64 Del Skrevet 1. mars Tindre1 skrev (9 timer siden): Se hva jeg skrev: « så lenge man har så man klarer seg, så har man god råd» Det var innledningen:) F.eks. en helsefagarbeider har ganske så mye høyere lønn i Oslo enn de fleste andre steder i Norge.. fordi boligprisene er opptil 100?? ganger høyere i f.eks. Oslo enn ellers. Det er forskjell på å kunne kjøpe et svært hus til 500K enn en liten leilighet i Oslo til 5 ++ millioner… Eller ha leie til helt ville summer, slik at man betaler andres lån. Ut i fra norm/ beregnet normale/faste utgifter og bruk av budsjett, så skal man kunne klare seg på 50K utbetalt. KLARE SEG. Ikke drite seg ut og leve over evne. Jeg levde på under 30K netto i mindre by, med huslån på 3 mill + 1 barn. Gikk fint det. Hvor mye mer har en helsefagarbeidere i Oslo enn f.eks i Trondhjem? En helsefagarbeider kan vel knapt sitte med bolig alene sentralt i Oslo. Hvor god er den lønna da? Anonymkode: f666e...f16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #65 Del Skrevet 1. mars Tindre1 skrev (9 timer siden): Se hva jeg skrev: « så lenge man har så man klarer seg, så har man god råd» Det var innledningen:) F.eks. en helsefagarbeider har ganske så mye høyere lønn i Oslo enn de fleste andre steder i Norge.. fordi boligprisene er opptil 100?? ganger høyere i f.eks. Oslo enn ellers. Det er forskjell på å kunne kjøpe et svært hus til 500K enn en liten leilighet i Oslo til 5 ++ millioner… Eller ha leie til helt ville summer, slik at man betaler andres lån. Ut i fra norm/ beregnet normale/faste utgifter og bruk av budsjett, så skal man kunne klare seg på 50K utbetalt. KLARE SEG. Ikke drite seg ut og leve over evne. Jeg levde på under 30K netto i mindre by, med huslån på 3 mill + 1 barn. Gikk fint det. Jeg har lite gjeld og hadde levd som en dronning på 50 000 i mnd. Det bør de fleste greie om de ikke har mye gjeld. Anonymkode: f666e...f16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #66 Del Skrevet 1. mars Om det er en bra lønn kommer jo an på hvilken jobb er det, hvilket ansvarsområde. Anonymkode: 44b60...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #67 Del Skrevet 1. mars Det er ingen som er såpass friske i kropp og sjel at de er i stand til å jobbe og tjene 50 000 netto i måneden som samtidig hverken aner eller klarer å bruke åtte sekunder på å undersøke omtrent hva som er en normal lønn. Det er selvfølgelig riktig at bruttolønn er et langt bedre mål enn det nettolønn er, men alle normalt fungerende voksne vet eller kan på få sekunder få vite at 50 000 i nettolønn er mer enn det de fleste tjener. Dette er åpenbart en ren trolletråd. Anonymkode: 532d0...348 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå