Gå til innhold

Er 50.000 kr utbetalt lønn i mnd mye/bra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 11.10):

Veldig kloke ord og holdninger. 
selv har jeg 6 års utdannelse fra universitet (mastergrad), men er dessverre uføretrygdet på grunn av sterke traume reaksjoner. Jeg får utbetalt under 24.000 i måneden, når jeg vet jeg kunne hatt ca det dobbelte, da jeg ville vært relativt nyutdannet. Det er fryktelig vondt å være så klar over, spesielt i en tid der alt bare blir dyrere. 
føler ofte på at jeg blir «straffet» for noe andre har påført meg gjennom så mange år (barndom og oppvekst), og at jeg må ta støyten. Har brukt lang tid på å fullføre studier og får derfor høyeste sats. Ønsker meg egen bolig å eie, og ikke veie opp hver eneste krone. Jobber aktivt i behandling, og håper jeg en dag om få år kan begynne å tjene pengene mine selv. Slike som meg får ofte mye tyn som ung ufør, men de skulle jo visst hvor mye enkelte av oss lider under dette. Ingen ønsker å være ufør, og jeg hadde gitt mye for å betale enda mer i skatt og bidra til velferdsstaten enn hva jeg gjør nå. 

Anonymkode: 6e94b...80b

Hvordan klarte du 6 år med studier men ikke jobb?  Mener det ikke på en dømmende måte.  Har en kollega som også er i uføreprosess etter å ha jobbet i mange år og fått 2 barn.....vet hun har vært borte lenge pga traumer i barne og unggdomsår.  Hvorfor får noen traumer etter så mange år?

Anonymkode: f666e...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tindre1 skrev (22 minutter siden):

Du forstår hva jeg mener… petimeter. 

Nei, jeg skjønner ikke hva folk mener med slike uttalelser. Det høres bare komisk ut i enkelte tilfeller. Jeg liker å se på luksusfellen, og der havner folk med god lønn hos namsmannen og må selge hus og bil. Så må de leve på et stramt budsjett i mange, mange år hvor de ikke har noe som helst økonomi for fritid. Da kan man ikke komme og klage over at man har dårlig lønn. Joda, man har lite penger utbetalt etter alle faste utgifter, men LØNNA er god. 

Har man 50 000 utbetalt i mnd etter skatt, før alle utgifter er betalt, da har man god lønn. Du kan fint klare deg på mindre her i Norge og likevel ha nok penger til overs til fritid, klær, turer, god mat, fest og moro. Hvordan du velger eller ender opp med å bruke disse pengene, er noe helt annet. 

Det blir litt dumt hvis man liksom kan komme og mene at man har lav lønn fordi man har høye utgifter. Da syns nok folk at du er litt rar og ikke helt realitetsorientert. Jeg hadde hvertfall syns det hadde vært veldig merkelig om en venn av meg med mer utbetalt enn meg i mnd som bor dyrere og har dyrere bil mener at hun ikke har høy nok lønn. Da har hun for høye utgifter i forhold til lønna. 

Anonymkode: 08e31...f80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har 49500 utbetalt og tjener 900K. 

Om det er en god lønn kommer an på hva man har av utgifter. Jeg synes pengene flyr med tre barn, stort hus, biler, fritidsaktiviteter, ferier for 5. Hadde vi ikke hatt lån hadde pengene strukket langt.

Anonymkode: 02de6...560

Men det er jo nettopp fordi du tjener godt at du har råd til alt det der. Hvis du ikke hadde gjort det, måtte du ha klart deg med mindre. 

Hvis jeg sier at jeg får utbetalt en million i uka, "men med privatfly og Michelin'restauranter, så pengene går fort" så hadde du syntes det var tåpelig, ikke sant? For dem som har (mye) mindre enn deg høres det du sier omtrent sånn ut.

Anonymkode: 99198...47e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men det er jo nettopp fordi du tjener godt at du har råd til alt det der. Hvis du ikke hadde gjort det, måtte du ha klart deg med mindre. 

Hvis jeg sier at jeg får utbetalt en million i uka, "men med privatfly og Michelin'restauranter, så pengene går fort" så hadde du syntes det var tåpelig, ikke sant? For dem som har (mye) mindre enn deg høres det du sier omtrent sånn ut.

Anonymkode: 99198...47e

Presis. Jeg sa hvor langt lønna strekker. Om det er en god lønn er en subjektiv ting, som du også ser her i tråden. Reelt sett bør lønn vurderes opp mot jobben man har. 900K som ufør eller som deltidsansatt i en barnehage er sykt bra, men 900K som president i USA, eller som toppsjef i landets største virksomhet er svært dårlig. Min lønn er helt normal for min jobb.

Men vi vurderer jo en god lønn opp mot  om det er nok til å gi oss livsstilen vi ønsker oss. Det har vi og det går fint, men ser jo også at pengene ikke er ubegrenset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Presis. Jeg sa hvor langt lønna strekker. Om det er en god lønn er en subjektiv ting, som du også ser her i tråden. Reelt sett bør lønn vurderes opp mot jobben man har. 900K som ufør eller som deltidsansatt i en barnehage er sykt bra, men 900K som president i USA, eller som toppsjef i landets største virksomhet er svært dårlig. Min lønn er helt normal for min jobb.

Men vi vurderer jo en god lønn opp mot  om det er nok til å gi oss livsstilen vi ønsker oss. Det har vi og det går fint, men ser jo også at pengene ikke er ubegrenset. 

En ingeniør som tjener 1 mill har god lønn. En sykepleier som tjener 1 mill har god lønn. 

La oss si at ingeniøren har stor familie, stor og dyr bil, stort hus med plass til hele familien, utgifter til aktiviteter og ferie til barna. Han har lite igjen hver måned. 

Sykepleieren har også lite igjen hver måned fordi han har kjøpt seg dyr leilighet og en fin bil. Han er singel, men bruker mye penger på hobby og reise.

Hvem har da høyest eller lavest lønn? 

Alle er ikke enige i at ledere o.l nødvendigvis bør ha høyere lønn enn alle andre. Og hvorfor er det kun ledere o.l som har rett til å mene at de har lav lønn? Mens f.eks en sykepleier med samme lønn ikke kan mene det? Har alle ledere automatisk høyere forbruk enn sykepleiere f.eks? 

Jeg tenker at man har god lønn hvis man har råd til en bra bolig, bil, kjøpe det familien trenger og fremdeles har noe til overs. Og klager man over lønna etter å ha brukt den på gigasvært boliglån, to ny biler, 5 barn, hobbyer og ferier, sminke og frisør, så har man HVERTFALL god lønn. Da må man også realitetsorientere seg. 

Jeg har ei venninne som har snakket om at hun vurderer å få barn. Men hun syns det virker så dyrt. Selv om hun og mannen tjener mer enn meg og mannen min. Men de har valgt å bo dyrere, er mye ute og reiser og spiser. Jeg har ikke sagt det til henne, men jeg syns det var en tåpelig kommentar. Man er nødt til å prioritere hva man bruker pengene på, og hun og mannen har ærlig talt helt fint råd til både ett og to og tre barn om de bare slutter å bruke masse penger på dyre reiser og mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det synes jeg. Her har vi to voksne i huset utbetalt rett over 60 000kr til sammen i mnd og har det fint med det!

Anonymkode: acdcb...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 20.07):

Gjennomsnittlig månedslønn i Norge er i overkant av 58 000, og median lønn er 50 000. 

Anonymkode: ed23d...85f

Det er vel brutto lønn du snakker om her vil jeg tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har utbetalt 50 000 pr mnd, har man en god lønn i Norge i forhold til de aller fleste. En gjennomsnittlig bruttolønn vil da være i området 850 000-950 000 med normalt skattetrykk

Hva man bruker pengene på har ingenting med inntektsnivået på gjøre. 

Anonymkode: 5b6d2...8a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett om det er før eller etter lønn mener jeg det er bra jeg altså. Skulle gjerne ha tjent såppass hahah

Anonymkode: 42739...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 11.10):

Veldig kloke ord og holdninger. 
selv har jeg 6 års utdannelse fra universitet (mastergrad), men er dessverre uføretrygdet på grunn av sterke traume reaksjoner. Jeg får utbetalt under 24.000 i måneden, når jeg vet jeg kunne hatt ca det dobbelte, da jeg ville vært relativt nyutdannet. Det er fryktelig vondt å være så klar over, spesielt i en tid der alt bare blir dyrere. 
føler ofte på at jeg blir «straffet» for noe andre har påført meg gjennom så mange år (barndom og oppvekst), og at jeg må ta støyten. Har brukt lang tid på å fullføre studier og får derfor høyeste sats. Ønsker meg egen bolig å eie, og ikke veie opp hver eneste krone. Jobber aktivt i behandling, og håper jeg en dag om få år kan begynne å tjene pengene mine selv. Slike som meg får ofte mye tyn som ung ufør, men de skulle jo visst hvor mye enkelte av oss lider under dette. Ingen ønsker å være ufør, og jeg hadde gitt mye for å betale enda mer i skatt og bidra til velferdsstaten enn hva jeg gjør nå. 

Anonymkode: 6e94b...80b

Du klarte å stå gjennom 6 års studium til master med bestått. Det er da et mesterverk. Hvordan klarte du det? Er det traumer fra barndommen? Hvilken alder er du i nå i dag? Er det null sjanse og klare å jobbe noe, eks en 30-50% stilling? Jeg tror de fleste med traumer, ville kunne ha helse effekt av å jobbe noe. Men vet selvfølgelig ikke hvor alvorlig disse traumene er hos deg. Samtidig vil de da være delvis uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 7.10):

Så hvis man har utbetalt 2 mill i året, men har skyhøyt huslån til et hus i oslo, billån, flere barn og andre høye utgifter så har man lav lønn? Mens en med 2 mill i årslønn som bor i en liten leilighet til 500 000 på en øy i nordnorge, er singel og ikke har barn, har høy lønn? 

Forstår bare ikke den logikken. Har jeg og min kollega som har akkurat like mye utbetalt, ulik lønn fordi en er singel og bor billig på landet, mens den andre har høyt huslån og 3 barn? Den single har da den beste lønna, mens den med familie har dårlig lønn? 

Lønna er ikke dårlig for den ene, dere tjener jo likt. Det er bare kostnadsnivået for den ene av dere som bor og lever dyrt som er høyt, slik at hen har mindre å rutte med når alt er betalt. Men lønna er like god.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 26.2.2025 den 20.26):

Om man heter Nicolai Tangen og er sjef for Oljefondet betaler man rundt 1,5 millioner i uka i skatt. Og da er inntekten medregnet og trukket fra 

Så nettolønn er totalt irrelevant i de fleste tilfeller 

Nope, dette er tull. Det er jo netto lønna du og de fleste lever av. Hvorfor mener du at netto lønn er irrelevant?

Har du sjekket skatten til Nicolai Tangen? Jeg tviler på at han betaler vel 17 millioner i skatt, kun på lønnsinntekten sin, men har ikke sjekket. Uansett ville nok da netto lønnen hans vært fort 17-18 mill noe som er eksepsjonelt god netto inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coachshinny skrev (36 minutter siden):

Nope, dette er tull. Det er jo netto lønna du og de fleste lever av. Hvorfor mener du at netto lønn er irrelevant?

Har du sjekket skatten til Nicolai Tangen? Jeg tviler på at han betaler vel 17 millioner i skatt, kun på lønnsinntekten sin, men har ikke sjekket. Uansett ville nok da netto lønnen hans vært fort 17-18 mill noe som er eksepsjonelt god netto inntekt.

Nicolai Tangen har en årslønn på 7,4 millioner, og betalte i 2023 132,6 millioner i skatt. 
Det blir faktisk 2,4 millioner i uka i skatt. Eller 10,4 millioner i måneden. Da har jeg trukket fra lønna

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Egentlig kommer det ann på hvor stor husstanden er. Syntes 58 ville vært alt for lite for meg, tjener 70 etter skatt i mnd, noen mnd mer. 130 i desember dog pga halv skatt osv, og vi får det KNAPT til å gå rundt. Kona er ufør. Har gammelt hus og problemer med biler hver mnd da…. Ikke så mye gjeld men pengene renner selv om vi kan gå med hull i skoene en stund før vi gidder å kjøpe nye.  Vurderer å flytte til et annet land pga dette. Jobber på plattform

Anonymkode: bd6e9...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Egentlig kommer det ann på hvor stor husstanden er. Syntes 58 ville vært alt for lite for meg, tjener 70 etter skatt i mnd, noen mnd mer. 130 i desember dog pga halv skatt osv, og vi får det KNAPT til å gå rundt. Kona er ufør. Har gammelt hus og problemer med biler hver mnd da…. Ikke så mye gjeld men pengene renner selv om vi kan gå med hull i skoene en stund før vi gidder å kjøpe nye.  Vurderer å flytte til et annet land pga dette. Jobber på plattform

Anonymkode: bd6e9...099

Det er ikke lønnsnivået som er utfordringen din.Det er kostnadsnivået. Og det er to helt forsjellige ting.

Jeg har utbetalt ca 40 000 en vanlig måned. Av det sparer jeg 10-15 000. Og da er ikke avdrag hensyntatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coachshinny skrev (1 time siden):

Lønna er ikke dårlig for den ene, dere tjener jo likt. Det er bare kostnadsnivået for den ene av dere som bor og lever dyrt som er høyt, slik at hen har mindre å rutte med når alt er betalt. Men lønna er like god.

Nettopp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har 61t utbetalt, mannen noe mer. Vi har det veldig greit, ingen lån, stort trekk til pensjon og helsetjenester som eldre. Men det er jo fordi vi klarer oss med en bil, følger litt med på tilbud, og har droppet sekundærbolig. Det er så lett å skru opp forbruket når man har muligheten, og så føler man at man har for lite, uansett hvor mye man tjener. 

Anonymkode: cbcc1...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke lønnsnivået som er utfordringen din.Det er kostnadsnivået. Og det er to helt forsjellige ting.

Jeg har utbetalt ca 40 000 en vanlig måned. Av det sparer jeg 10-15 000. Og da er ikke avdrag hensyntatt. 

Da jeg var nyutdannet, tjente jeg 25 000 i mnd. Sparte 10 000 i mnd i snitt. Men jeg hadde ikke bil, var singel, bodde billig, gåavstand til jobb og butikk. Brukte lite penger på klær osv. I følge noen hadde jeg da veldig god lønn? I dag tjener jeg også nærmere 40 000 i mnd, men har mye mindre igjen hver måned pga huslån, billån, barn osv. Men jeg har jo høyere lønn nå selv om jeg sitter igjen med mindre penger etter alle utgifter. Likevel mener noen her inne at jeg nå har lav lønn fordi jeg har lite igjen på slutten av mnd😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fagarbeider med full ansiennitet (20 år) i en norsk bygdekommune er lønna ca 44.000,- brutto, utbetalt ca 30.000,- kr. Derfor er 50.000,- kr/mnd voldsomt mye i mine øyne. Vi har cirka det tilsammen, da sambo jobber i redusert stilling.

Jeg har to fagbrev (kun videregående utdanning), null påvirkning på egen arbeidsdag, men jobber midlertidig som vikar for konsulent med bedre betalt uten å få noe ekstra for det. Ubetalte matpauser = 8 timer på jobb hver dag, kan arbeide opp avspasering time mot time utover de 8 timene.

Så til dere som er unge her inne: Ta utdanning! Så blir dere hersa mindre med og får samtidig bedre betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tekumseh79 skrev (41 minutter siden):

Som fagarbeider med full ansiennitet (20 år) i en norsk bygdekommune er lønna ca 44.000,- brutto, utbetalt ca 30.000,- kr. Derfor er 50.000,- kr/mnd voldsomt mye i mine øyne. Vi har cirka det tilsammen, da sambo jobber i redusert stilling.

Jeg har to fagbrev (kun videregående utdanning), null påvirkning på egen arbeidsdag, men jobber midlertidig som vikar for konsulent med bedre betalt uten å få noe ekstra for det. Ubetalte matpauser = 8 timer på jobb hver dag, kan arbeide opp avspasering time mot time utover de 8 timene.

Så til dere som er unge her inne: Ta utdanning! Så blir dere hersa mindre med og får samtidig bedre betalt.

Det er litt både-og, men vil si meg enig om man ser de store linjene gjennom livet. Det var egentlig bare flaks at jeg var akademisk interessert, og tilfeldigvis snublet inn på riktig studium. 

Man får jo lån, og fem år med tapt inntekt, sen inngang boligmarkedet. Så fulgte noen tøffe år. Stå på for å etablere en karriere, spare egenkapital, sene kvelder. Men også enorm vekst, mye gøy, tette bånd med kollegaer. 

Men så kommer frihet. Frihet til å styre egen arbeidshverdag, jobbe der du vil og når du vil, sette betingelser, føle deg verdsatt, ikke ha meldeplikt. Og en ganske god lønn på toppen. Som også gjør at man kan sette av til tidlig pensjon. 

Anonymkode: cbcc1...a54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...