AnonymBruker Skrevet 26. februar #21 Del Skrevet 26. februar Ganske grei lønn ja. Jeg har en inntekt på ca 27.000 i mnd etter skatt (90% stilling) og har romslig økonomi. Er heldig og bor veldig billig, og har ikke noe lån utover boliglån og studielån. Hadde jeg hatt utbetalt 50.000 kr i måneden så hadde jeg knapt visst hva jeg skulle bruke pengene på. For meg er fritid og tid sammen med familie og venner mye viktigere enn å jobbe mye for å ha høy lønn og fancy hus, bil o.l. Anonymkode: 9682a...272 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #22 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ganske grei lønn ja. Jeg har en inntekt på ca 27.000 i mnd etter skatt (90% stilling) og har romslig økonomi. Er heldig og bor veldig billig, og har ikke noe lån utover boliglån og studielån. Hadde jeg hatt utbetalt 50.000 kr i måneden så hadde jeg knapt visst hva jeg skulle bruke pengene på. For meg er fritid og tid sammen med familie og venner mye viktigere enn å jobbe mye for å ha høy lønn og fancy hus, bil o.l. Anonymkode: 9682a...272 Bor i Oslo, utbetalt ca 70k i lønn samt AirBnb inntekter om sommeren. fordi jeg bor hjemme hos når foreldrene er på reise. Dro inn ca 135k på det ifjor. Likevel presterer jeg bare å spare opp ca 20-25k i året, selvom jeg sparer i alle kanter og kroker, bare kjøper mat på Rema. Alene på boliglån + felleskostnader ryker det 35k per mnd, så er på ingen måte rik. Anonymkode: 8099c...92b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #23 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): 50.000 kr utbetalt I måneden (netto), er det ansett som. over gjennomsnittet /bra lønn? Anonymkode: 830a4...874 Kommer helt an på hvilken jobb du har og hva bruttolønnen din er, for alt vi vet kan du ha en skatteprosent på 5, da er ikke lønnen så høy. Anonymkode: ec409...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. februar #24 Del Skrevet 27. februar (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bor i Oslo, utbetalt ca 70k i lønn samt AirBnb inntekter om sommeren. fordi jeg bor hjemme hos når foreldrene er på reise. Dro inn ca 135k på det ifjor. Likevel presterer jeg bare å spare opp ca 20-25k i året, selvom jeg sparer i alle kanter og kroker, bare kjøper mat på Rema. Alene på boliglån + felleskostnader ryker det 35k per mnd, så er på ingen måte rik. Anonymkode: 8099c...92b Så du har omtrentlig 81k/mnd netto, og 35k i borelaterte utgifter. Du har da altså et rent forbruk på 46'000 i måneden som dekker mat, trening, mobil, klær, bil og studielån... Ganske sikker på at det finnes rom for å spare mer enn 2000kr i måneden om du har 46'000 tilgjengelig for forbruk Endret 27. februar av newman01 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #25 Del Skrevet 27. februar Jeg jobber 80 %, har utbetalt ca. 40 000 og syns jeg har alt økonomisk rom i verden. Har ikke boliglån lenger da. Anonymkode: 1b22f...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tindre1 Skrevet 27. februar #26 Del Skrevet 27. februar Så lenge man har så man klarer seg, har man en bra inntekt. Det er også forskjell på å ha 50k utbetalt på en øy i Nord-Norge og i f.eks. Oslo. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #27 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Med normalt skattetrekk og lite sære fradrag har man vel i sjiktet 850-900.000 i året for å ha 50.000 utbetalt. Jeg vil si det er en god lønn som man bør klare seg fint på. Det er ikke rikmannslønn, man må gjøre fornuftige økonomiske valg for at pengene skal strekke til, lite luksus. Har i snitt 60.000 utbetalt i måneden selv. Klarer meg fint, ikke mye bekymring om økonomien og tåler noe mer dyrtid enn nå. MEN jeg kan på ingen måte sløse. Har ikke noe kaksehus eller millionbil, ferier og innkjøp må jeg spare til og begrense. Føler meg på ingen måte rik eller høytlønnet og må være strukturert for at pengene skal strekke til. Før var millionærer rike. Idag mener jeg man må være minst dollarmillionær for å være rik, helst mer. Har man noen få millioner kaller jeg det mer «behagelig» enn rik. En millioninntekt er også behagelig men ikke gir rikdom eller ubekymret økonomi. Skjønner jo selvfølgelig likevel at for lavtlønnede, uføre etc oppleves det som en helt annen verden å være i… Anonymkode: b741b...f2b Veldig kloke ord og holdninger. selv har jeg 6 års utdannelse fra universitet (mastergrad), men er dessverre uføretrygdet på grunn av sterke traume reaksjoner. Jeg får utbetalt under 24.000 i måneden, når jeg vet jeg kunne hatt ca det dobbelte, da jeg ville vært relativt nyutdannet. Det er fryktelig vondt å være så klar over, spesielt i en tid der alt bare blir dyrere. føler ofte på at jeg blir «straffet» for noe andre har påført meg gjennom så mange år (barndom og oppvekst), og at jeg må ta støyten. Har brukt lang tid på å fullføre studier og får derfor høyeste sats. Ønsker meg egen bolig å eie, og ikke veie opp hver eneste krone. Jobber aktivt i behandling, og håper jeg en dag om få år kan begynne å tjene pengene mine selv. Slike som meg får ofte mye tyn som ung ufør, men de skulle jo visst hvor mye enkelte av oss lider under dette. Ingen ønsker å være ufør, og jeg hadde gitt mye for å betale enda mer i skatt og bidra til velferdsstaten enn hva jeg gjør nå. Anonymkode: 6e94b...80b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #28 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kommer helt an på hvilken jobb du har og hva bruttolønnen din er, for alt vi vet kan du ha en skatteprosent på 5, da er ikke lønnen så høy. Anonymkode: ec409...602 Men hvem betaler så lite i skatt? I hvilke tilfeller kan man ha lav lønn og lite skatt, men få utbetalt 50 000 etter skatt? Hvorfor betaler den personen så lite i skatt? Får man ikke skattesmell da? Gitt at dette er lønna di fast hver måned. Skjønner jo at det helt sikkert er annerledes for sånne som freelancere som tjener godt en måned, og dårlig en annen. Jeg har ca 50 000 i mnd brutto. Får utbetalt ca 30 000. Hvis jeg hadde betalt 5% i skatt, hadde jeg jo fått utbetalt mindre enn 50 000 i mnd. Dvs at hvis du har 5% i skatt og får utbetalt 50 000 netto, så har du jo litt over 50 000 brutto. Er det virkelig en lav lønn? Anonymkode: 08e31...f80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #29 Del Skrevet 27. februar Tindre1 skrev (8 timer siden): Så lenge man har så man klarer seg, har man en bra inntekt. Det er også forskjell på å ha 50k utbetalt på en øy i Nord-Norge og i f.eks. Oslo. Nei, det er ikke forskjell på å ha 50k utbetalt i oslo og nord norge. Det er forskjell på hva man har igjen etter faste utgifter og hva man prioriterer penger på. Jeg kan ikke kjøpe meg et hus til 20 mill midt i oslo og klage over at jeg har dårlig lønn når huslånet er betalt. Anonymkode: 08e31...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #30 Del Skrevet 27. februar Jeg har 49500 utbetalt og tjener 900K. Om det er en god lønn kommer an på hva man har av utgifter. Jeg synes pengene flyr med tre barn, stort hus, biler, fritidsaktiviteter, ferier for 5. Hadde vi ikke hatt lån hadde pengene strukket langt. Anonymkode: 02de6...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #31 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har 49500 utbetalt og tjener 900K. Om det er en god lønn kommer an på hva man har av utgifter. Jeg synes pengene flyr med tre barn, stort hus, biler, fritidsaktiviteter, ferier for 5. Hadde vi ikke hatt lån hadde pengene strukket langt. Anonymkode: 02de6...560 Så hvis man tjener 2 mill i året, men har veldig høyt huslån og billån, mange barn og andre høye utgifter, så har man dårlig lønn? Anonymkode: 08e31...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tindre1 Skrevet 27. februar #32 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er ikke forskjell på å ha 50k utbetalt i oslo og nord norge. Det er forskjell på hva man har igjen etter faste utgifter og hva man prioriterer penger på. Jeg kan ikke kjøpe meg et hus til 20 mill midt i oslo og klage over at jeg har dårlig lønn når huslånet er betalt. Anonymkode: 08e31...f80 Huspriser er vidt forskjellige. Og det er litt mindre å bruke penger på ute på ei øy😂 Godt å se at du forstod hva jeg mente. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #33 Del Skrevet 28. februar Det spørs selvfølgelig hvem man sammenlikner med. Med en slik lønn tjener man mer enn snittet i Norge sett under ett, men jobber man i et yrke der "alle" andre tjener vesentlig mer, er ikke denne lønnen nødvendigvis bra. Man bruker for øvrig bruttolønn, ikke utbetalt lønn, når man snakker om hva man tjener, som mange her har påpekt. For å sette det på spissen; høy nettolønn kan bety at man er et økonomisk surrehue med enormt stor og usikret gjeld. Anonymkode: 43dc3...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #34 Del Skrevet 28. februar Jeg vil si ja Anonymkode: b8687...e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #35 Del Skrevet 28. februar 50.000,- utbetalt? Du har bra lønn, men fortsatt et mindreverdighetskompleks som gjør at du må skryte av lønnen din. Anonymkode: 41a2e...eb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #36 Del Skrevet 28. februar Tindre1 skrev (6 timer siden): Huspriser er vidt forskjellige. Og det er litt mindre å bruke penger på ute på ei øy😂 Godt å se at du forstod hva jeg mente. Så hvis man har utbetalt 2 mill i året, men har skyhøyt huslån til et hus i oslo, billån, flere barn og andre høye utgifter så har man lav lønn? Mens en med 2 mill i årslønn som bor i en liten leilighet til 500 000 på en øy i nordnorge, er singel og ikke har barn, har høy lønn? Forstår bare ikke den logikken. Har jeg og min kollega som har akkurat like mye utbetalt, ulik lønn fordi en er singel og bor billig på landet, mens den andre har høyt huslån og 3 barn? Den single har da den beste lønna, mens den med familie har dårlig lønn? Anonymkode: 08e31...f80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #37 Del Skrevet 28. februar Alle ønsker å være i en behagelig økonomisk situasjon hvor man får betalt regninger, kan leve det livet man ønsker og kan spare litt penger til en regnværsdag. For å komme i en slik situasjon kan man stort sett enten redusere utgifter eller øke inntekter. Hva som er «bra» lønn og om 50.000 utbetalt et «bra» avhenger av hvordan du definerer «bra» (og hvorfor du spør). Lurer du på om du tjener mer enn median-nordmannen? Svaret på det er nok ja. Lurer du på om lønna er «rettferdig» ut fra bosted, alder, utdanning, innsats? Aner ikke. Da må du oppgi alt dette pluss lønn før skatt. Anonymkode: a8c91...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #38 Del Skrevet 28. februar Jeg har 900k i årslønn og utbetalt noe over 50k netto. Om det er bra, spørs hvem man spør... mange mener jeg burde tjent mer, med min utdannelse, alder/ansiennitet og arbeidsplass. Jeg har jevnaldrende som tjener mer enn meg, kolleger som ikke nødvendigvis er flinkere enn meg eller smartere enn meg, som tjener mer enn meg. Sånn sett føler jeg ikke jeg har veldig BRA lønn, jeg har på en måte det minimumet man kan få med å stige jevnt og trutt med konsumprisindeksen. Det er et par ganger opp i gjennom hvor jeg har sagt lønna mi til noen, og alle synes det er lite, for de tror jeg må tjene mer. Jeg føler meg heller ikke rik, har leilighet i Oslo og betaler enormt for å bo. Forbruk stiger også med innekt. Da jeg var 25 og tjente lite hadde jeg tenkt at å tjene 50k i måneden hadde gjort meg til verdens rikeste, for da levde jeg vel fint på 25 000 i mnd. Mens nå holder det knapt til regninger, mat, en reise i året og nye bukser av og til. Hadde jeg hatt barn, tror jeg at jeg hadde slitt økonomisk. Anonymkode: 23de4...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #39 Del Skrevet 28. februar Alle har jo et visst skattetrekk, så jeg vil si det er veldig bra. Om man ikke blir trukket endel, så får man mye restskatt. Anonymkode: 975f5...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tindre1 Skrevet 28. februar #40 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så hvis man har utbetalt 2 mill i året, men har skyhøyt huslån til et hus i oslo, billån, flere barn og andre høye utgifter så har man lav lønn? Mens en med 2 mill i årslønn som bor i en liten leilighet til 500 000 på en øy i nordnorge, er singel og ikke har barn, har høy lønn? Forstår bare ikke den logikken. Har jeg og min kollega som har akkurat like mye utbetalt, ulik lønn fordi en er singel og bor billig på landet, mens den andre har høyt huslån og 3 barn? Den single har da den beste lønna, mens den med familie har dårlig lønn? Anonymkode: 08e31...f80 Du forstår hva jeg mener… petimeter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå