AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Vi har stått på venteliste på løpende opptak til barnehage i Oslo og har nå litt uventet fått plass i kommunal barnehage fra april. Vi forventet ikke å få plass før til høsten, og har nå booket ferie med reise i både april og mai. Da jeg var sykemeldt i deler av min lønnede permisjon så har jeg også 2 uker lønnet permisjon igjen. Vi ser vi har mulighet til å utsette oppstart med 30 dager, men det vil ikke være nok for å unngå feriereiser. Vi ønsker heller ikke å utsette barnet for flere runder tilvenning om det kan unngås. Noen som vet hvilke muligheter man har til å utsette oppstart mer enn disse 30 dagene? Vi leser at plassen må tas i bruk ellers så mister man den... Anonymkode: 0d7c0...7fc
NinaLisa Skrevet 26. februar #2 Skrevet 26. februar Du må nesten ringe barnehagen å spørre. Det kan variere fra barnehage til barnehage hvilken praksis de har i slike tilfeller. 1
Ny Bruker Skrevet 26. februar #3 Skrevet 26. februar Hva er beligenheten? Er det en barnehage dere virkelig vil ha? Du skal vel ikke feriere i 60 dager på rad? Jeg hadde tatt bhgplassen og brukt den mens dere er i hjembyen. Evt tok fri når dere reiser bort og korte dager mens du har ferie fra jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #4 Skrevet 26. februar Tror nok du kan komme unna med å gå på besøk et par dager f.eks før dere reiser, og så kalle det tilvenning. Noe det jo i og for seg er. Anonymkode: ec904...df0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #5 Skrevet 26. februar Har sønnen min på småbarnsavdeling i bhg med rullerende opptak i Oslo. Dessverre er det et område med en del gjennomtrekk hvilket betyr at det blir mange nye barn og foreldre å forholde seg til hele tiden. Perioder med tilvenning setter i tillegg hele avdelingen litt på pause, de får ikke benyttet turdager og alt annet blir liksom litt nedprioritert. Vil med dette bare si at deres til enning er en belastning for alle de andre barna på avdelingen i tillegg. Det noen foreslår lenger opp med at dere bare skal slenge innom på besøk når det passer dere blir derfor helt håpløst for alle oss andre i en slik bhg. Vær så snill å forhold dere til oppsatt opplegg, hvis det passer dere dårlig fordi dere absolutt må månedsvis på ferie synes jeg helt ærlig dere heller får si fra dere plassen og vente til høsten som alle andre. Anonymkode: 66529...a34 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vær så snill å forhold dere til oppsatt opplegg, hvis det passer dere dårlig fordi dere absolutt må månedsvis på ferie synes jeg helt ærlig dere heller får si fra dere plassen og vente til høsten som alle andre. Anonymkode: 66529...a34 This 👆🏻 Det er så mange som tenker «meg, meg, meg», istedenfor å reflektere over at det kan ha konsekvenser for andre. Enten så avlyser man ferien og tar plassen, ellers så sier man ifra seg den og gir den til noen andre. Anonymkode: 91adc...b4a 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #7 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): This 👆🏻 Det er så mange som tenker «meg, meg, meg», istedenfor å reflektere over at det kan ha konsekvenser for andre. Enten så avlyser man ferien og tar plassen, ellers så sier man ifra seg den og gir den til noen andre. Anonymkode: 91adc...b4a Enig. Mest mtp på at plassen kan gå til noen som virkelig trenger den. Som kanskje ikke har råd til å være hjemme uten inntekt. Anonymkode: 363c4...b41 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #8 Skrevet 27. februar Dere har vel satt en ønsket oppstartsdato når dere har søkt plassen? Anonymkode: 6b10c...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #9 Skrevet 2. mars Her ville jeg ha undersøkt godt med bydelen i forkant. Oslo kommune er veldig strenge på dette. I barnehagen vår var det en familie som reiste på ferie og mistet barnehageplassen til ett av tre barn fordi lengden på reisen var akkurat over grensa for når kommunen kan gi plassen videre til et barn på venteliste. Anonymkode: 88eed...ab6
AnonymBruker Skrevet 2. mars #10 Skrevet 2. mars Vi betalte noen mnd uten å bruke plassen mer enn besøk i utetid så vi lekte der for å bli kjent. Anonymkode: a52ff...ed9
AnonymBruker Skrevet 2. mars #11 Skrevet 2. mars Ville bare sagt ifra meg plassen og heller ventet. Slik at noen som trenger den mer får den. Dessuten kan det jo hende dere får plass likevel før august Anonymkode: 65def...977
AnonymBruker Skrevet 2. mars #12 Skrevet 2. mars Så du tenkte da å starte i juni..? Så stenger barenhagen i juli og dere skal starte igjen i august? Det høres jo egentlig veldig dumt ut for meg, da må dere nesten regne med ny tilvenning etter ferien igjen... Jeg ville nok bare ventet til normal oppstart i august. Men må dere takke ja nå ellers mister dere plassen helt og får ikke rett på plass før 2026 igjen? Ville hørt med opptakskontoret/kommunen, for tror det er sånn at man må si ja egentlig. Anonymkode: dbb3e...8b6 1 1
mommyaka Skrevet 2. mars #13 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 19.51): Vi har stått på venteliste på løpende opptak til barnehage i Oslo og har nå litt uventet fått plass i kommunal barnehage fra april. Vi forventet ikke å få plass før til høsten, og har nå booket ferie med reise i både april og mai. Da jeg var sykemeldt i deler av min lønnede permisjon så har jeg også 2 uker lønnet permisjon igjen. Vi ser vi har mulighet til å utsette oppstart med 30 dager, men det vil ikke være nok for å unngå feriereiser. Vi ønsker heller ikke å utsette barnet for flere runder tilvenning om det kan unngås. Noen som vet hvilke muligheter man har til å utsette oppstart mer enn disse 30 dagene? Vi leser at plassen må tas i bruk ellers så mister man den... Anonymkode: 0d7c0...7fc Da ville jeg søkt om dere kan begynne i august. Dere har fått plass fra april men kommer ikke bruke den for juni. Så det er sjansen at dere mister plassen. Pluss om dere begynner i juni så er det bare 3-4 uker før barnehagen stenger ( om det er 3-4 uker) Pluss i juni kan det også være at det er flere vikarer etc da folk begynner på ferie. Dere har 2 valg 1 dere for plass i april..betaler for april,mai og juni...men deres barn begynner ikke før i august ( dette pga tilvenning) 2 dere må høre med barnet om dere mister plassen om dere ikke bruker den i 2 mnd. Om deres mister må dere søke ny barnehage. Nå har jo fristen for å søke gått vekk...så om dere skal søke ny plass nå vil dere få det vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå