Gå til innhold

Grøt til baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Skal starte med fast føde nå snart når baby er 6mnd, har fullammet hele tiden, og tenker å teste grøt først. Har tenkt å kjøpe grøt, men er så mange å velge mellom og jeg lurer litt på dette da jeg er førstegangs.. Vet man kan lage grøt selv, men vi tenker å kjøpe grøt, da det blir enklere for far når jeg skal i jobb igjen. 

Er jo forskjellige typer grøt man kan kjøpe, men har sjekket ut Nestle sin, som jeg synest virker grei. Men når jeg skal gi grøt for første gang, uten å ha prøvd noe annet fast føde, kan jeg f.eks kjøpe Nestle sin grøt med banan og pære? Eller blir det da 3 forskjellige ting i 1 grøt? Altså grøt, banan og pære? Om dere skjønner hva jeg mener… Tenker at dersom han skulle reagere, så vil jeg vite hva han reagerer på. Eller tenker jeg helt feil?

Eller burde jeg gå for Nestle Mild eller Nestle God natt?

Er så mange å velge mellom, hva er erfaringene deres?

Ble mange spørsmål her nå🙈 På forhånd takk for svar!🥰

Anonymkode: e8ede...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville valgt GroGro-merket, det er ikke ultraprossesert, tilsatt sukker, allergivennlig osv.

Sjekk de ut på grogronorge.no

Anonymkode: 36d77...938

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kokte grøt med havremel, smør, vann. Hadde i litt morsmelk om jeg hadde det. Kneket en banan i, så ble det rett temperatur.  Veldig enkelt. Pappaen klarte det helt fint og, selv  om han generelt er dårlig til å lage mat. 

Anonymkode: df53d...8ee

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt syntes all grøt smakte dritt. Og jeg smakte selv og var helt enig. Vi var gjennom alle merkene til alle aldre. Det endte med at mor kokte havregrøt som falt i smak. Jeg fullammet i 9 mndr. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken grøt u velger betyr ingenting. Det er samme greia. Vi brukte den havre-varianten. Den uten mye stæsj

Anonymkode: 707d9...6c3

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Selger f.eks Rema1000 Grogro merket? Kan ikke huske å ha sett det i butikken. Men siden Grogro merket er allergivennlig inneholder det vel ikke gluten? Er det ikke anbefalt at baby får noe gluten gjennom mat ved 6mnd alder?

Hvordan gjør dere det når dere lager grøten selv, i forhold til at baby skal få nok vitaminer? Helsesøster sa at dersom jeg velger å lage grøten selv, var det viktig å passe på at han fikk i seg nok C-vitamin.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar!

Selger f.eks Rema1000 Grogro merket? Kan ikke huske å ha sett det i butikken. Men siden Grogro merket er allergivennlig inneholder det vel ikke gluten? Er det ikke anbefalt at baby får noe gluten gjennom mat ved 6mnd alder?

Hvordan gjør dere det når dere lager grøten selv, i forhold til at baby skal få nok vitaminer? Helsesøster sa at dersom jeg velger å lage grøten selv, var det viktig å passe på at han fikk i seg nok C-vitamin.

Ts

Tror de selger Grogro på noen Rema 1000, men du kan også kjøpe på nett.

Men det er veldig lett å lage grøt selv. Her lager jeg en liten porsjon på havremel og vann som holder i 3 dager (gir grøt to ganger om dagen, men de spiser jo så lite i starten). En pakke havremel koster 30 kr. Tar mindre enn 5 min å lage.

Jeg tilfører C-vitamin gjennom eplemos med mango. Har fryst ned i små terninger og tar bare opp 1 til hver porsjon. Hvis du har varmet grøten på forhånd så blir den fint temperert med en sånn isbit-terning.

Anonymkode: 09755...cdf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg koker grøt til baby så lar jeg kornet ligge i vann i noen timer (eller over natten) før jeg koker. Dette skal visstnok gjøre det lettere å ta opp jern. C-vitamin hjelper til å ta opp jern, så da kan man tilsette noe som inneholder mye C-vitamin i grøten. Jeg tilsetter litt nypemos - inneholder masse C-vitamin 🙂

Dersom du er nysgjerrig på babymat så vil jeg anbefale deg å låne/kjøpe en bok om babymat. Syntes selv det kunne være vanskelig å navigere i babymatverden på nett, og syntes det var kjekt å kunne forholde meg til en bok med enkle oppskrifter. Har ikke gjort meg kjent med så mange bøker, men finnes nok mange gode!

Anonymkode: bdc26...821

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har gjort mest blw, men når vi lagde grøt så var det enten med hirsemel (fra helsekost) eller havregryn. Gjerne med morsmelk og eplemos i. Tenker at det er best å gjøre det enkelt og greit med få ingredienser.

Anonymkode: 81a98...f1d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har gitt God natt-grøten til Nestle, og den har i hvert fall falt i smak her. I en ideell verden hadde vi sikkert styrt unna den og laget selv, men det har vært så lettvint og greit i en ellers travel hverdag. Og ikke minst fordi barnet faktisk spiste nestle sin (hun likte dessverre ikke Grogro-grøt, og da ble det dyrt å prøve å tvinge innpå noe som ikke blir spist, eller bruke tid på å lage noe som ikke blir spist). Det er en ganske kort periode totalt at barnet spiser mye grøt, i alle fall hos oss. Tok ikke lang tid fra vi innførte grøt og litt brødskiver uten skorpe, til hun spiste det samme som oss til alle måltider. Og vi lager for det meste mat fra bunnen med gode råvarer, men synes ikke det er krise å ty til kjøttdeig eller en Toro-pakke i ny og ne heller. Barnet er nesten to år og spiser fortsatt Nestle-grøt til kvelds av og til, men da er det bare en bitteliten del av det hun spiser i det store bildet. 

Anonymkode: ca7ec...9d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde hjemmelaget til to av mine. De elsket det. Men tredjemann brekker seg, spytter ut og nekter å spise den. Men han sluker nestle sin. Så da får han den. Godt nok! (Og MYE enklere enn hjemmelaget. Fatter ikke hvordan jeg hadde overskudd til det før🤯)

Anonymkode: 2c46b...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...