Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å ta lappen i Norge når...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man kan komme fra hvilket som helst land med lavere krav å beholde førerkortet i Norge?

Eller tar jeg feil?

Anonymkode: e9a44...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nu vel…. Enkelte utlendinger kjører så dårlig i Norge at de blir kastet ut av landet 

https://www.nrk.no/nordland/kinesisk-turist-koyrde-sa-darleg-at-han-blei-kasta-ut-av-noreg-1.17313037

Anonymkode: da30c...50a

Jo men dersom du vil bo i Norge da. Ikke turist. Da beholder du vel førerkortet bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min venninne som tok førerkort i USA måtte ha oppkjøring i Norge. 

Anonymkode: 27788...aec

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her kan man lese seg opp

Anonymkode: 68790...682

Men de sier bare noe om hvordan du får et norskt et, ikke om det er andre krav til teori eller oppkjøring. Du kan bare ikke ha et førerkort med krylisk eller kinesisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de sier bare noe om hvordan du får et norskt et, ikke om det er andre krav til teori eller oppkjøring. Du kan bare ikke ha et førerkort med krylisk eller kinesisk.

Hvis du hadde lest det, så ser du at noen land har like retningslinjer som i Norge, mens andre bare er gyldige i 3 måneder - det betyr da altså at de åpenbart har lavere krav til oppkjøring i det landet, og at man må "ta et norsk førerkort".

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min venninne som tok førerkort i USA måtte ha oppkjøring i Norge. 

Anonymkode: 27788...aec

skulle bare mangle. i usa kjører de en runde rundt kvartalet og det er hele oppkjøringen. Det er omtrent ingen i usa som har tilstrekkelige kjøreferdigheter. bare se på millioner av dashcam videoer som ligger ute.

Anonymkode: 942bd...f5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det så vanskelige krav i Norge da? Hvem som helst kan jo ta lappen her. Hva de gjør i andre land er uansett irrelevant. Jeg vil bo her.

Anonymkode: aca0c...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke vanskelig å ta lappen i Norge? Bare styggdyrt. Uansett, det finnes mange land som ikke har gyldig sertifikat i Norge, der de faktisk må ta hele kjøreopplæringen på nytt i Norge til tross for at de hadde lappen i hjemlandet. Jeg har et familiemedlem som opplevde det.

Anonymkode: 4db67...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke noe særlig om kravene til å ta lappen i andre land. Vet bare at det kan være litt vanskeligere i Sverige, da den du skal øvelseskjøre med må ta et obligatorisk kurs. Noe som gjør det vanskelig om du ikke har en fast å kjøre med. Ellers syns jeg ikke det var sååååå ille å ha lappen. Jeg hadde skikkelig angst for å ta den og var ekstremt nøye med å gjøre absolutt alt riktig når jeg holdt på. Og jeg strøk på første oppkjøring. Bare peise på rett frem i et kryss uten å se seg for og å rygge ut i veien når det kommer en annen bil er ikke så lurt 🤣. Men det var nerver og at jeg egentlig ikke var helt klar. Andre gangen gikk det helt fint, men syns ikke sensor var veldig streng. 

Å ta lappen i Norge er bare sinnsykt dyrt. Også er det jo bra at man skal igjennom alt det obligatoriske. Trafikken kan jo være livsfarlig om man gjør feil. Satt på med taxi i Roma en gang og var sikker på at jeg skulle dø. Det er ikke nødvendigvis tryggere i trafikken i andre land, det bør man kanskje se på npen tall over før man uttaler seg. Og høye ulykkestall i trafikken kan jo handle om bl.a dårlig opplæring. Men det vet jeg ikke noe om. Klarer bare ikke tenke meg at Norge er et sted med generell utrygg trafikk. 

Anonymkode: 957e1...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta lappen, ikke ha lappen 😛

Anonymkode: 957e1...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde noen få kjøretimer utover det obligatoriske, og fikk lappen på første oppkjøring, så syntes ikke det var spesielt vanskelig. Dyrt ja, men det var jo bare å spare opp litt…

Anonymkode: e3cc1...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øve o g øve det er ikke så vanskelig 😊

Anonymkode: 2003e...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en kollega fra et afrikansk land, som hadde hatt førerkort i hjemlandet og kjørt bil der i 20 år. Han var så sint over de dumme norske reglene som ikke tillot ham å kjøre her med førerkortet fra hjemlandet.

Han begynte på kjøreskole men sluttet raskt fordi det var så mye tull som ikke hadde noe med kjøring. Blant annet snakket de om lyspærer, og han skjønte ikke hvorfor de snakket om at man skulle ha lyspærer i flere farger hjemme, og skjønte ikke hva det hadde med biler å gjøre. Viste seg at han aldri hadde sett et lyskryss før😅 Heller ikke rundkjøring, tunnel eller bussholdeplass. Han tok aldri lappen i Norge, for det var så mye unødvendig tull. 

Anonymkode: 4c670...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man kan komme fra hvilket som helst land med lavere krav å beholde førerkortet i Norge?

Eller tar jeg feil?

Er du sur fordi du strøyk til lappen? 

Anonymkode: 6d1b9...21a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...