Gå til innhold

Rettssak om barnefordeling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er i en veldig vanskelig rettssak/posisjon og trenger gjerne å høre andre sine erfaringer og historier rundt dette.

Jeg har i 4 år vært i et forhold med en far som har drevet med psykisk vold, manipulasjon, og hatt problemer med alkohol og sinne. 
Vi har budd i hans hjemby med hele familien hans rundt i 4 år.

Historien fra start:

Etter 1 år i dette forholdet ble jeg gravid, ikke planlagt. Jeg var utrolig usikker på om det var lurt å beholde dette barnet da far/kjæreste kun var opptatt av fest og moro, og at han drakk mye alkohol.

Når far drakk ble han veldig sint og sendte meldinger, kom med trusler, påstander og ringte meg mye. Dagen derpå måtte jeg alltid fortelle han om hvordan han hadde oppført seg og hva han hadde sagt og han husket som regel ingenting av dette. Hadde totalt blackout for episoden men lovde å skjerpe seg hver gang. 

Dette fortsatt gjennom hele graviditeten, og hele samlivet vårt fram til gutten vår var 2,5 år og jeg til slutt måtte gå fra han pga min psykiske helse og selvtillit var helt på bånn.

I tillegg til alt dette hadde jeg vore alene om barnet vårt så og sei hele samlivet, fordi var har jobbet offshore og vore mye på jobb eller fest.

Noen få måneder før jeg klarte å gå fra han så gikk jeg til legen for å bli henvist til psykolog, her sa jeg ingenting til legen min om samboeren min og hvordan jeg ble behandlet fordi vi hadde samme fastlege.

Kort tid etter ble jeg innkallt til DPS, og begynte å gå til psykolog.

Jeg fortalte psykologen min om hvordan samboeren min hadde behandlet meg og min fortvilelse over dette med hans alkoholproblemer.

Gjennom hele graviditeten og hele forholdet har jeg også hatt god støtte fra hans familie da de har vore klar over situasjonen og vært vitner til flere hendelser.

Men når jeg gikk ifra han så valgte jeg å finne en leilighet som var i samme nærmiljø og far slik at gutten vår skulle få se begge.

Vi ble på mekling enige om delt fast bosted men en ordning på 80/20, at jeg hadde gutten vår mest både fordi han bare var 2,5 år og at vi delte på han når far var hjemme fra jobb/sjøen.

Far fortsetter med hans prioriteringer med fest og alkohol, og kontrollerer hva jeg gjør, hvor jeg er og hvem jeg er med. Jeg føler meg ikke bra og klarer ikke være en god mor til barnet vårt fordi jeg føler meg overvåket og rakket ned av far.
Etter noen måneder bestemte jeg meg for at jeg måtte flytte vekk/nærmere min familie som bor 35 minutter unna. Og begynner forberedelser med advokat og å fortelle dette til far at jeg ønsker å flytte. Far er ganske tydelig på at han nekter at jeg skal flytte vekk med barnet vårt.

Jeg tar kontakt med advokat og vi begynner saken med å sende et brev til far om at jeg flytter vekk om 3 måneder. 
Da engasjerer far en advokat og nekter meg å flytte i sitt brev.

Så får vi time til rettsmøte om midlertidig avgjørelse. I dette rettsmøte nekter far for sine alkoholproblemer og mener at barnet skal bo fast hos han og vokse opp i hans miljø.

Imens jeg ønsker å flytte med gutten min og bytte barnehage, her får jeg også frem i møtet hvordan far har behandlet meg og hans problemer med alkohol, og hvor mye jeg har vært alene med gutten vår.

Sakkyndig mener også i rettsmøte at hun tror det er far som synes det er vanskelig at jeg flytter vekk, og ikke for barnet. Sakkyndig sier også at hun mener far ikke annerkjenner barnets emosjonelle/vonde følelser om savn av mor/meg.

Kort tid etter dette møtet får vi en kjennelse om midlertidig avgjørelse, der det står fast bosted hos far, med halvparten samvær med meg/mor fram til hovedsaken som er 4mnd frem. Jeg blir helst sjokka av avgjørelsen fordi de har lagt vekt på satus quo, men ikke fars omsorgsevner med tanke på alkohol og sinneproblemer, og barnets tilknytning til meg.

Jeg og advokaten min bestemmer oss for å anke saken, og skal legge frem beviser fra pasientjournalen min der jeg forteller psykolog om hans alkohol og sinneproblemer, og i tillegg 3 taleopptak der jeg og far er i. I taleopptakene er det snakk om rus/alkohol og hans problemer, og der han sier jeg er narsissist osv.

Så lurer jeg på om det er flere som har vore i en lignende situasjon? 
Hvilke beviser tar lagmannsretten hensyn til? Vil de avvise saken min selvom jeg legger frem beviser/samtaler om dette med alkohol?

Og hvordan blir rettssaken? 
bør jeg ikke få medhold i å få gutten med meg 35 minutter vekk, da han er 3 år og ikke er svært tilknyttet til plassen han er på nå?

Vil gjerne høre deres erfaringer osv

Anonymkode: ff3eb...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du tatt vare på meldinger? Selv om ikke de i seg selv “beviser” noe om alkoholbruk, så vil de jo vise at han fremstår ustabil og kommer med trusler.

Jeg antar at han også kan pålegges å ta jevnlige Peth-tester som viser alkoholkonsum over tid, for eksempel i slutten av friperiodene, for han er vel edru når han er offshore.

Anonymkode: cf5a3...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dine påstander hjelper lite hvis du ikke kan underbygge de med fakta og beviser. 

Har du spart på talemeldinger, smser, messengermeldinger, har du lydopptak, vitner?

Hvis ikke så kan det hele være fabrikkert fra din side? Er dessverre nok av historier hvor kvinnen har kommet med påstander for å få samvær og som senere viser seg å være falske.

Men som sagt, hvis det har vært så ille så burde det ikke være vanskelig å finne Bevis på hans oppførsel. 

Anonymkode: bf102...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager gikk du med på delt bosted når du hadde sønnen din 80%? Og jeg forsto ikke helt hva du mente, skal sønnen din ha fast bosted hos far og 50/50 samvær? Jobber ikke far på sjøen lengre? Har han mulighet til å ha sønnen så mye?

Anonymkode: fd8a3...1d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har ikke din advokat krevd peth prøver helt fra start? Du burde sette dette som krav til samvær for far, og være veldig tydelig på at hans problem er årsaken til at du måtte ta med deg barnet og flytte

Anonymkode: a795c...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vitner som skal stille i hovedsaken, taleopptak, meldinger fra 2021 (3 år før bruddet) der jeg snakker med min mor om problemene hans, og at jeg får støtte fra hans familie som også prøver å få han til å skjerpe seg osv.

og journaler fra at jeg ble henvist til psykolog et halvt år før bruddet og i journalen min står det beskrevet hva jeg har fortalt min psykolog og at hun rådfører meg til å ta kontakt med familievernkontoret.

det står også i journalen min hvordan han oppførte seg etter bruddet mot meg, svertet meg osv, og om hvor mye bedre min psykiske helse ble etter bruddet osv. 

alle desse bevisene skal sendes inn i en anke, men tar lagmannsretten stilling til disse bevisene? Eller er det ikke bra nok beviser?

han fekk seg jobb på land for å få fast bosted for barnet vårt… så er dette som var det avgjørende midlertidig.

har noen råd?

kommer jeg til å få medhold enten i ankesaken eller i hovedsaken da jeg kun har flyttet 35 minutter vekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor har ikke din advokat krevd peth prøver helt fra start? Du burde sette dette som krav til samvær for far, og være veldig tydelig på at hans problem er årsaken til at du måtte ta med deg barnet og flytte

Anonymkode: a795c...545

Jeg har vitner som skal stille i hovedsaken, taleopptak, meldinger fra 2021 (3 år før bruddet) der jeg snakker med min mor om problemene hans, og at jeg får støtte fra hans familie som også prøver å få han til å skjerpe seg osv.

og journaler fra at jeg ble henvist til psykolog et halvt år før bruddet og i journalen min står det beskrevet hva jeg har fortalt min psykolog og at hun rådfører meg til å ta kontakt med familievernkontoret.

det står også i journalen min hvordan han oppførte seg etter bruddet mot meg, svertet meg osv, og om hvor mye bedre min psykiske helse ble etter bruddet osv. 

alle desse bevisene skal sendes inn i en anke, men tar lagmannsretten stilling til disse bevisene? Eller er det ikke bra nok beviser?

han fekk seg jobb på land for å få fast bosted for barnet vårt… så er dette som var det avgjørende midlertidig.

har noen råd?

kommer jeg til å få medhold enten i ankesaken eller i hovedsaken da jeg kun har flyttet 35 minutter vekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dine påstander hjelper lite hvis du ikke kan underbygge de med fakta og beviser. 

Har du spart på talemeldinger, smser, messengermeldinger, har du lydopptak, vitner?

Hvis ikke så kan det hele være fabrikkert fra din side? Er dessverre nok av historier hvor kvinnen har kommet med påstander for å få samvær og som senere viser seg å være falske.

Men som sagt, hvis det har vært så ille så burde det ikke være vanskelig å finne Bevis på hans oppførsel. 

Anonymkode: bf102...855

har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor i alle dager gikk du med på delt bosted når du hadde sønnen din 80%? Og jeg forsto ikke helt hva du mente, skal sønnen din ha fast bosted hos far og 50/50 samvær? Jobber ikke far på sjøen lengre? Har han mulighet til å ha sønnen så mye?

har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

har noen råd?

Ingen her kan svare deg på om du får medhold. Hva tror advokaten din om sjansene dine? Hva mer mente sakkyndig enn det du fortalte i HI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...