AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jah, her kommer en hysterisk førstegangs 14 uker gravid Jeg kjøper kokt skinke fra kolonihagen, den uten nitritt, det gjør da at den kar kortere holdbarhet (står at den skal brukes opp 2-3 dager etter åpning). Jeg åpnet den på søndag og spiste en skive også i dag (onsdag) så halveis i skive to ble jeg sånn.....oi, ekke det litt farlig da? Kunne listaria vokst seg fram her på den tia skinka var i kjøleskapet? (den var i originalpakningen, men med noe tung oppå, sånn at den e lism lukket) Og hjernen min bare OMG, ALARM, FARE. Så nå har det gått en halv dag og jeg fortsatt e livredd at den skinka var ikke helt god. Den lukta og så normal ut, men listeria kan man ikke lukte seg fram til. Er det noe flere listeria hysterikere her? Vi har også litt eldre kjøleskap, så om den er 2 grader varmere enn anbefalt hadde jeg heller ikke vært overasket over. Nei, jeg vet ikke helt hva jeg er etter her, tenkte at å skrive dette kunne hjulpet å roe meg ned. Skal jeg lism ringe legen og spørre? Eller hvis noen har noe historier der dem spiste el gammal åpnet skinke om overlevde, så bare å kjøre på Ja, jeg vet jeg er "hysterisk" så la oss ikke bruke tid på å pointere det, jeg bare prøver å finne måter å roe med ned, takk. Anonymkode: dac15...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Slapp helt av! Ingen fare. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Det er 99.99% sikkert at akkurat den pakken med kokt skinke ikke inneholdt én eneste listeriabakterie. Det er tre dager siden du åpnet pakken - det er 99.99% sikkert at hvis det skulle ha vært spor av listeria i akkurat denne pakken har det ikke rukket å formere seg til sykdomsfremkallende nivå. Sjansen for at du har fått i deg en skadelig mengde listeriabakterier er altså i praksis null. Anonymkode: ec20c...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er 99.99% sikkert at akkurat den pakken med kokt skinke ikke inneholdt én eneste listeriabakterie. Det er tre dager siden du åpnet pakken - det er 99.99% sikkert at hvis det skulle ha vært spor av listeria i akkurat denne pakken har det ikke rukket å formere seg til sykdomsfremkallende nivå. Sjansen for at du har fått i deg en skadelig mengde listeriabakterier er altså i praksis null. Anonymkode: ec20c...72c Tusen takk! Tror det e sånne ting jeg vil høre Anonymkode: dac15...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jah, her kommer en hysterisk førstegangs 14 uker gravid Jeg kjøper kokt skinke fra kolonihagen, den uten nitritt, det gjør da at den kar kortere holdbarhet (står at den skal brukes opp 2-3 dager etter åpning). Jeg åpnet den på søndag og spiste en skive også i dag (onsdag) så halveis i skive to ble jeg sånn.....oi, ekke det litt farlig da? Kunne listaria vokst seg fram her på den tia skinka var i kjøleskapet? (den var i originalpakningen, men med noe tung oppå, sånn at den e lism lukket) Og hjernen min bare OMG, ALARM, FARE. Så nå har det gått en halv dag og jeg fortsatt e livredd at den skinka var ikke helt god. Den lukta og så normal ut, men listeria kan man ikke lukte seg fram til. Er det noe flere listeria hysterikere her? Vi har også litt eldre kjøleskap, så om den er 2 grader varmere enn anbefalt hadde jeg heller ikke vært overasket over. Nei, jeg vet ikke helt hva jeg er etter her, tenkte at å skrive dette kunne hjulpet å roe meg ned. Skal jeg lism ringe legen og spørre? Eller hvis noen har noe historier der dem spiste el gammal åpnet skinke om overlevde, så bare å kjøre på Ja, jeg vet jeg er "hysterisk" så la oss ikke bruke tid på å pointere det, jeg bare prøver å finne måter å roe med ned, takk. Anonymkode: dac15...b63 Da er du litt hysterisk. Skinke blir ikke dårlig på bare et par dager, og smaker og lukter den ok er det uansett ingen fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Grüner skrev (Akkurat nå): Da er du litt hysterisk. Skinke blir ikke dårlig på bare et par dager, og smaker og lukter den ok er det uansett ingen fare. Jepp,e r hysterisk, vasnkelig å kontrolere det noen ganger, spesielt når man er grarvid. Har lest meg fram at man kan ikke lutke eller smake listeria, så derfor var redd. Skinka luktet og så bra ut. Anonymkode: dac15...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Det er jo ikke noe større sannsynlighet for listeria i maten du spiser når du er gravid sammenlignet med når du ikke er det. Anonymkode: 05bd9...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tusen takk! Tror det e sånne ting jeg vil høre Anonymkode: dac15...b63 Det er i utgangspunktet svært lite listeria i Norge. De fleste funnene er i upasteurisert melk - spesielt myke oster av upasteurisert melk - fulgt av rå produkter som spekemat og røykt/gravet fisk. Funn av listeria i varmebehandlet kjøttpålegg som for eksempel kokt skinke er såpass sjeldent at det er fullstendig usannsynlig at akkurat den pakken du spiste av skal ha vært infisert. Det er naturlig å være bekymret og forsiktig som gravid - å gro et helt nytt menneske er et enormt ansvar. Gi deg selv litt slakk og vær stolt av at du søker informasjon i stedet for å gruble til du ender med å overbevise deg selv om at den ufarlige skinken har gjort uopprettelig skade. Anonymkode: ec20c...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er i utgangspunktet svært lite listeria i Norge. De fleste funnene er i upasteurisert melk - spesielt myke oster av upasteurisert melk - fulgt av rå produkter som spekemat og røykt/gravet fisk. Funn av listeria i varmebehandlet kjøttpålegg som for eksempel kokt skinke er såpass sjeldent at det er fullstendig usannsynlig at akkurat den pakken du spiste av skal ha vært infisert. Det er naturlig å være bekymret og forsiktig som gravid - å gro et helt nytt menneske er et enormt ansvar. Gi deg selv litt slakk og vær stolt av at du søker informasjon i stedet for å gruble til du ender med å overbevise deg selv om at den ufarlige skinken har gjort uopprettelig skade. Anonymkode: ec20c...72c Takk for svaret ditt! Jepp, har lærte masse scientific facts gjennom alle bekymringene mine tenker abre at siden den skinke pakka var "åpen" i kjøleskapet så kunne det grodd noe fram på de 3 dagene. Men er ikke heeeelt sikkert på hvordan dette funker. Kjekt med lit vitenskap i hvertfall hehe Anonymkode: dac15...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for svaret ditt! Jepp, har lærte masse scientific facts gjennom alle bekymringene mine tenker abre at siden den skinke pakka var "åpen" i kjøleskapet så kunne det grodd noe fram på de 3 dagene. Men er ikke heeeelt sikkert på hvordan dette funker. Kjekt med lit vitenskap i hvertfall hehe Anonymkode: dac15...b63 Vakuumpakking hemmer bakterievekst, så hvis det er listeria i pakken vokser den raskere i en åpnet pakke enn i en uåpnet - men igjen er det forsvinnende liten risiko for at akkurat den pakken skulle ha spor av listeria. Anonymkode: ec20c...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vakuumpakking hemmer bakterievekst, så hvis det er listeria i pakken vokser den raskere i en åpnet pakke enn i en uåpnet - men igjen er det forsvinnende liten risiko for at akkurat den pakken skulle ha spor av listeria. Anonymkode: ec20c...72c Jeg googla til og med (eller spurte chatgpt som man gjør til dags) om tilfeller av listeria smitte i Norge siste året, og det var storsett fra rakfisk faktisk. Og et år fra camamber, der var det flere dødsfall faktisk. Så jeg få overtale hjernen min at den skinka var nok ålreit. Anonymkode: dac15...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå