Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har en lei tendens til å unnlate husarbeid. I lang tid har det vært en stor skjevfordeling i oppgaver, hvorpå jeg gjør mesteparten. Det er ikke et mål for meg at alt skal være helt likt, men jeg synes han bør bidra mer. Han er klar over det, men mener at han ikke bør behøve å gjøre så mye fordi han har mye jobb. Det stemmer at han jobber mye, og mulig mer enn mange gjør. Samtidig er det et valg han har tatt, og han trives godt i jobben. Jeg synes hans argument om jobbmengde ikke er godt nok.
Jeg ser det heller slik at begge bør bidra for at begge trives. Jeg har også mitt å drive med, og jeg kjenner at jeg blir lei av å ta ansvar fordi han ikke gjør oppgavene sine. 

Det handler om at jeg blir skuffet over hans manglende initiativ,- og jeg synes det er kjedelig å se ting hope seg opp de gangene jeg venter med å gjøre noe. Det er ei heller særlig trivelig  å være en som maser.

Som regel ender det opp med at jeg gjør mesteparten fordi det på et tidspunkt -må- gjøres. 
De gangene han gjør noe på eget initiativ er det som regel halvferdig, som for eksempel at han setter inn i oppvaskemaskinen, men ikke tørker av benken og bordet. 

Selv har han vansker med å innse hvor lite han faktisk bidrar på hjemmebane, og han synes han gjør mye. 
Jeg er ikke den typen som trenger å ha det strøkent hele tiden, og jeg kan være nokså tålmodig hvis jeg vet at han er sliten eller har det utfordrende. Men hvis jeg ikke gjør noe - enten i form av å gjøre ting selv/stadige påminnelser/mas, så ender det med at det for eksempel ikke blir vasket klær på mange dager, ikke blir laget middag før nærmere leggetid, ikke blir ryddet på kjøkkenet før etter flere dager, stinkende søppel og listen går videre. Selv med stadige påminnelser blir ting ikke gjort. 

Det er fortvilende. Selvsagt forstår jeg at det i perioder kan være behov for mer rom og hjelp fra meg som partner. Det har jeg ingen problemer med.
Over tid blir det imidlertid et problem og særlig når det virker som han bevisst unngår husarbeid. Samtidig forstår han ikke selv hvor stor denne skjevfordelingen faktisk er i form av tidsbruk og energi fordi han opplever at han selv gjør mye (han støvsugde for flere uker siden, men mener han gjør det veldig ofte). 
Det er ei heller slik at han ikke har fritid, men sant skal sies at han har noe mindre fritid enn mange, særlig i perioder. Likevel bruker han ikke 5 minutter av den til å gjøre noe husarbeid på eget initiativ. 

Er det noen som har en god idé på hvordan jeg bør løse dette? 

Anonymkode: 621d0...f9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var sammen med en sånn.

Ble aldri bedre og det viste også at han ikke brydde seg om meg og mine behov.

Nå er jeg sammen med en nydelig mann der vi gjør ting 50/50 uten å kommunisere. Han tar det som største selvfølge.

Anonymkode: 2afc2...c11

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke få barn med han!

Anonymkode: c9e20...c3f

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når han ikke ser behovet for mer husarbeid, ikke har viljen til å ta i ett tak når du ber om det, bare gjør ting halvveis, stadig kommer med unnskyldninger, og i tillegg vet at du ordner til slutt, så er det lite gjøre med det.

Det du forventer er en fullstendig holdningsendring. Ikke bare til husarbeidet, men også til deg.

Anonymkode: 11297...4eb

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På en side hvis han jobber mye og bærer en mye større økonomisk byrde, så bør det være greit at han gjør mindre.
Alt tyder derimot på at han  gjorde lite når han bodde hjemme som ungdom. Min sønn vasket badet en gang i uken fast i mange år når han bodde hjemme. Da setter du gjerne pris på et reint bad seinere i livet også.

Anonymkode: 84565...59b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor hører han ikke på deg?

Anonymkode: 14951...058

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor hører han ikke på deg?

Godt spørsmål. Det handler vel om at han mener jeg bør gjøre mest siden han jobber mer.  Jeg er imidlertid ikke enig i dette argumentet. Det er hans valg å jobbe mer, og ikke noe han må.  Vi har ikke felles økonomi. 

Hvis jeg tar opp tema, kan han si at «ja, men da tar jeg og gjør alt sammen da, du trenger ikke gjøre noe». Men det fungerer jo ikke i praksis, såpass godt kjenner jeg han. Dessuten ønsker jeg jo å bidra selv. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt spørsmål. Det handler vel om at han mener jeg bør gjøre mest siden han jobber mer.  Jeg er imidlertid ikke enig i dette argumentet. Det er hans valg å jobbe mer, og ikke noe han må.  Vi har ikke felles økonomi. 

Hvis jeg tar opp tema, kan han si at «ja, men da tar jeg og gjør alt sammen da, du trenger ikke gjøre noe». Men det fungerer jo ikke i praksis, såpass godt kjenner jeg han. Dessuten ønsker jeg jo å bidra selv. 

ts

Har dere ikke felles økonomi skal husarbeid deles 50/50

Anonymkode: 2fcd8...4dd

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Manglende respekt for deg.

Manglende omsorg for deg.

Ville vært uaktuelt som partner.

Mannen jobber mer, tjener mer, vi har felles økonomi, og han setter seg aldri på sofaen om det er noe han kan gjøre for meg/oss. 

Anonymkode: 68de4...92d

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

ts

Si at dere skal sette oppe en liste og at den skal følges. Man dumper ikke husarbeid på en partner fordi man selv har valgt å jobbe mer. Det er sånt man inngår en avtale om. Skulle dere hatt det, får han betale deg for at du gjør hans oppgaver, siden du da må jobbe mer i hjemmet. Det skal ikke være gratis når han har den holdningen. Er han en bra fyr ellers? Synes virkelig ikke dette høres prima ut. Bare da jeg pendlet og kom sent hjemme hadde jeg dårlig samvittighet for at eksen måtte lage middag til begge hver dag. Din fyr derimot, ville tatt alt sånn som en selvfølge og det er lite empatisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt særboer etter ha mislykkes å bli enige om arbeidsfordelingen etter en tid. 
Alle greier å lage mat og rydde etter seg uansett hvor mye en jobber. 
De som ikke vil er bare å fase ut før en går i fella og blir gravide med dem.  

Anonymkode: 61abc...d3a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill vaskehjelp annenhver uke. Den andre uka vasker du, og så gir du han regninga for vaskehjelpen som er innleid. 

Anonymkode: 3bff5...83f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordel oppgavene helt tydelig. Fast vaskedag en dag i uka/hver fjortende dag, der han har ansvar for de rommene dere har avtalt. Hvis det er sånn at f.eks torsdager kl 19 skal vi vaske, så er det verre å skulke unna. Evt vaskehjelp som han betaler.

Annenhver dag til å lage mat. Evt at han lager middag fredag, lørdag, søndag om han ikke jobber lange dager da. Den som ikke lager middag, rydder opp etterpå. Kopper og kar, tørke av benker, gå med søppel osv.

Bytte på å handle, eller gjøre det sammen. Ukeshandling og middagsmeny for hele uka er veldig tidsbesparende.

Snømåking, hagearbeid, beising av hus og sånne ting kan man gjerne gjøre sammen.

Anonymkode: 8c6a7...234

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ts

Da hadde jeg vært like barnslig, og ikke gjort noe hjemme for han. Ikke vasket klærne hans, ikke laget felles mat men bare til meg selv. Ryddet bare mine ting og latt hans oppvask stå igjen. For hvis han jobber mer av egen vilje, for en egen økonomi, mens han forventer at du skal ta deg av husholdningen som skal være felles, så fostrer du jo opp et mannebarn, som har det som plommen i egget. 

Anonymkode: efc08...766

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg vært like barnslig, og ikke gjort noe hjemme for han. Ikke vasket klærne hans, ikke laget felles mat men bare til meg selv. Ryddet bare mine ting og latt hans oppvask stå igjen. For hvis han jobber mer av egen vilje, for en egen økonomi, mens han forventer at du skal ta deg av husholdningen som skal være felles, så fostrer du jo opp et mannebarn, som har det som plommen i egget. 

Anonymkode: efc08...766

Jeg støtter denne. Gjør ditt, og la han få erfare hvordan klær og matstell blir etter noen dager/uker. Å ta det som en selvfølge at du skal gjøre alt, viser at han ikke har omsorg eller respekt for deg. Som man reder, ligger man. Det gjelder deg også. Her må du sette foten ned skikkelig, eller finne deg i å være dobbeltarbeidende resten av livet. 

Anonymkode: 15452...9e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så han gidder ikke diskutere det seriøst, han bare parerer med å si noe passiv aggressivt.

Nå gjelder det husarbeid i en husholdning med to voksne. Hva med den dagen det gjelder noe mer kritisk, kanskje med barn i bildet?

Skal han fortsatt kunne stille deg sjakk ved å fremstille det som et bidrag at han prioriterer det han vil (egen inntekt), overdrive egen innsats og nekte å diskutere saken uten hersketeknikker? Kanskje kan du leve med at han er lat, men kan du leve med at han er manipulerende og egoistisk?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bestill vaskehjelp annenhver uke. Den andre uka vasker du, og så gir du han regninga for vaskehjelpen som er innleid. 

Anonymkode: 3bff5...83f

Husarbeid er mer enn vasking en gang i uken.

Anonymkode: 74262...323

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du jobber eller er hjemmeværende? Vesentlig informasjon.

Og han gjør ingenting i hjemmet, verken skifter dekk eller klipper gress, måker snø e.l lignende heller?

Anonymkode: fc971...e6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Husarbeid er mer enn vasking en gang i uken.

Anonymkode: 74262...323

Ja, det er en rekke ting som må gjøres i et hjem, i tillegg til rydding og vasking.

Anonymkode: fc971...e6f

Skrevet

Ikke gidd å diskutere noe mer. 

Du skal se han finner vaskemaskinen når han går tom for rent tøy. 

Og ja, vaskehjelp helt klart. Annenhver uke er fint, og den betaler han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...