Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg er en dame på 36 med to barn fra før, som nå skal selge leiligheten å flytte inn til kjæresten min. 
det er så mye og huske på, med papirer osv: er det noen som har en god oversikt over hva jeg bør huske på når vi flytter sammen nå?  samboerkontrakt har jeg på lista, men er det andre ting jeg bør tenke på? :) 

Anonymkode: 1c227...5d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde beholde leiligheten, og leie den ut. Nok av dumme damer som som flytter inn hos andre, og så ender pengene deres i en ny bil eller noe annet som dere trenger. Men den blir ikke noe mer verdt, men det gjør hans leilighet som stiger i verdi. Du er i ferd med å drite deg ut om du ikke har en god plan for å sikre egen økonomi. 

Anonymkode: bdc18...9ae

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal du kjøpe deg inn? 

Jeg hadde leid ut leiligheten i et par år før jeg solgte den tilfelle det går skeis.

Anonymkode: de3a2...932

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tar med unger og flytter inn til ham.

Ja, det første på lista er selvfølgelig at du ikke gjør det!

Anonymkode: 5e4d9...52c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kloke er som nevnt å beholde din leilighet. Leie den ut. 

Ha absolutt klare avtaler om økonomi og fordeling av husarbeid, ansvar og forventninger, og gå for all del ikke i fella at du i starten skal vise ham hvilken faktisk kokk, hushjelp, sexservice og støtte du er for ham uten tanke på at alt slikt skal være gjensidig. De vaner som etableres i starten blir akkurat vaner og forventninger, og DU blir den som er vanskelig og forandret deg om du etterhvert går lei av å være til ensidig service. Lag derfor gode rutiner med gjensidighet fra dag en. 

Anonymkode: 66074...e28

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare samboerkontrakt men testamente og. Hvordan skal kostnadene fordeles. Dere bør ha disse tingen på plass før en flytter sammen. 

Har dere ikke bodd sammen før? Ikke selg leiligheten. Man vet ikke hvordan det blir før man er der. Mange som har angret og ikke hørt på andre. Å vi har det så bra så, flytter sammen med ungene og alt skjærer seg. Som regel er det damene så går i fella i forelskelses perioden. 

Anonymkode: f206d...b6c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du kjøpe deg inn?

Vil heller beholdt leiligheten og leid den ut. Greit å backup til både deg og ungen.

Utover det en solid samarboer kontrakt og testament.

Anonymkode: e624b...422

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

Hvor godt kjenner han barna? Har dere bodd sammen som en familie over lengre perioder?

Er dere enige om fordeling av utgifter?

Har dere samme syn på barneoppdragelse, verdier, livssyn og syn på økonomi?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at det er mye vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet nå. Selger du leiligheten din er det ikke garantert at du klarer å kjøpe ny om det skjærer seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har allerede gjort en ting veldig feil: du har solgt leiligheten din. DET skulle du ALDRI ha gjort!!! 

Anonymkode: d30da...1c9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har allerede gjort en ting veldig feil: du har solgt leiligheten din. DET skulle du ALDRI ha gjort!!! 

Hun sier hun SKAL selge. Så hun har tid å ombestemme seg på det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Puh… da får vi alle krysse fingrene for at hun ikke selger! 
Lei ut leilighet.

Store muligheter for brudd innen to år. Da har du iallefall ein leilighet som du eier. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja med mindre hun er mangemillionær med høy lønn bør hun virkelig ombestemme seg. Å sikre seg selv og barna kan ikke nedprioriteres når man har barn. 

Vipps så er litt av egenkapitalen brukt, vipps så stiger boligprisene litt, plutselig fungerer ikke forholdet så godt likevel,  og så står man i en fryktelig vanskelig situasjon, og har vært altfor dum og naiv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nr 1 på huskelista er:

IKKE SELG LEILIHETEN DIN.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenkte og som de andre: Ikke selg leiligheten din. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja med mindre hun er mangemillionær med høy lønn bør hun virkelig ombestemme seg. Å sikre seg selv og barna kan ikke nedprioriteres når man har barn. 

Vipps så er litt av egenkapitalen brukt, vipps så stiger boligprisene litt, plutselig fungerer ikke forholdet så godt likevel,  og så står man i en fryktelig vanskelig situasjon, og har vært altfor dum og naiv. 

Jupp.

Hadde ALDRI solgt leilighet sånn som markedet er nå.

Betal litt husleie og fordel øvrige utgifter rettferdig som mat, strøm etc.

Gi samboerskapet noen år. Er han flott bonuspappa og dere er lykkelige sammen så kan du vurdere å kjøpe noe sammen.

Inntil da: ha leiligheten som reserveløsning og en sikker investering i din og barnets fremtid.

Hva om han viser en helt ny side du aldri har sett eller at han ikke er farsmateriale i det hele tatt? Eller han forventer at du er hushjelp og mamma for han også?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg er en dame på 36 med to barn fra før, som nå skal selge leiligheten å flytte inn til kjæresten min. 
det er så mye og huske på, med papirer osv: er det noen som har en god oversikt over hva jeg bør huske på når vi flytter sammen nå?  samboerkontrakt har jeg på lista, men er det andre ting jeg bør tenke på? :) 

Anonymkode: 1c227...5d1

Ja, ikke selg leiligheten, lei den ut

Anonymkode: befe1...680

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ønsker å holde en fot i døren, og ikke satse på forholdet 100%, så gjør som alle disse kråkene her foreslår. Om du gjør det så bør du ha god nok økonomi til å betale for både leilighet og husleie til «samboeren». Dersom du skal holde en fot i døren og bare være romkamerat som leier av kjæresten altså. 

Dersom du foreslår dette for kjæresten, så forvent at han sier at han vil beholde sitt hus også. Da kjøper dere noe felles, og har backup begge to - om dere klarer å betale for tre boenheter samtidig da hehe. 

Min kjæreste hadde tenkt å beholde sin leilighet så skulle jeg selge mitt og vi skulle kjøpe noe felles mente hun. Da tenkte jeg på det en stund og sa at jeg også ønsket å beholde mitt hus ved siden av. Det hadde hun ikke helt sett for seg, og vi ender jo opp uten økonomi til å flytte sammen likevel. 

Forhold anno 2025 her nå altså. Ingen vil være sårbare og gå all in  

Anonymkode: 79af2...c34

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min kjæreste hadde tenkt å beholde sin leilighet så skulle jeg selge mitt og vi skulle kjøpe noe felles mente hun. Da tenkte jeg på det en stund og sa at jeg også ønsket å beholde mitt hus ved siden av. Det hadde hun ikke helt sett for seg, og vi ender jo opp uten økonomi til å flytte sammen likevel. 

Forhold anno 2025 her nå altså. Ingen vil være sårbare og gå all in  

Anonymkode: 79af2...c34

Hvis en av dere ville kjøpt seg inn så begge eide det ene, vil jo det være en fin løsning.

Dersom Ts får kjøpe seg inn vil det være greit. Men om ha  skal eie det selv, og Ts selger sitt, da er det jo ikke greit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han barn fra før også?

Hvis svaret er ja, ikke flytt sammen.

Vær særboere til barna har flyttet ut

Anonymkode: 7cb4e...dad

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...