Gå til innhold

Sennep

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror at jeg ikke liker sennep, men har vel aldri egentlig smakt det. Men jeg vil! Har noen forslag til hvilke sennepstyper som er gode (og kanskje milde)? Det finnes jo så mange varianter! Og hva er dijonsennep? Tenkte evt å prøve noe med sennep i på bakt torsk..

Takknemlig for svar! :)

Skrevet

Dijon-sennep er rett og slett sennep laget i Dijon i Frankrike. Du kan få den både i mild og sterk smak. Jeg synes Dijon provence-sennep er veldig god, litt annerledes og mer krydret smak. Colmans sennep er også veldig god, den er relativt sterk.

Gjest Gjesta
Skrevet

Min favoritt er Dijon honningsennep. Den er relativt mild og litt søt. :)

Gjest Gjest
Skrevet

min favoritt er skånsk sennep, grov og god. jeg liker ikke søt sennep, og heller ikke slike som er tilsatt div smaker.

liker du tunfisksalat? ha en liten klatt sennep i majonesen før du blander sammen med resten, kjempegodt.

Gjest gjest1
Skrevet

Dijon sennep blir vel strengt tatt ikke bare lagd i dijon, den er ikke beskyttet sånn som parmaskinke, men pytt, godt er det.

Men over til sprøsmålet, sennep brukt som smakstilsetning i en saus eller marinade gir bare et krydret piff til retten, enn når du spiser den "alene" til sylte eller pølser. Du kan jo begynne med en "nøytral" sennep som Iduns pølsesennep og avansere derfra.

Gjest Gjesta
Skrevet

Takker for svar! Tror jeg skal kjøpe meg to forskjellige og teste ut.. Jeg klarer ikke tunfisk, men ellers var det en god ide å prøve litt til salat! Sennep har for meg alltid vært noe veldig sært, er vel på tide å smake det ordentlig! :)

Skrevet

Hva med å starte med litt sennep på gul ost - det er godt (men bare hold deg unna Iduns pølsesennep - den er ikke god) - men ellers er det mange gode senneper å velgemellom.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme mål frem til i sommer! Da likte jeg faktisk sennep!

En del av mitt problem var at jeg hadde smakt milde senneper, men oppdaget i sommer at sterke senneper er bedre. Dessuten har jeg smakt og smakt og smakt sennep hver gang jeg har fått muligheten; til slutt var det godt.

(Det er flere ting jeg har smakt og smakt til jeg liker det, bl.a. honning og oliven. Nå gjenstår det bare ost, vilt og lam.)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme mål frem til i sommer! Da likte jeg faktisk sennep!

En del av mitt problem var at jeg hadde smakt milde senneper, men oppdaget i sommer at sterke senneper er bedre. Dessuten har jeg smakt og smakt og smakt sennep hver gang jeg har fått muligheten; til slutt var det godt.

(Det er flere ting jeg har smakt og smakt til jeg liker det, bl.a. honning og oliven. Nå gjenstår det bare ost, vilt og lam.)

Skrevet

Takket være denne tråden husket jeg å kjøpe sennep i sted. :)

Skrevet
Takket være denne tråden husket jeg å kjøpe sennep i sted. :)

Sikker på den ikke stod på handlelista di? [les: Handlehjelp] :ler:

Skrevet
Sikker på den ikke stod på handlelista di? [les: Handlehjelp]  :ler:

:ler:

Skulle bare ut og kjøpe hundemat i dag, ser du. :sjenert:

Skrevet

Jeg begynte med Bergys sennep.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har i en teskje dijonsennep av og til når jeg lager dressing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...