AnonymBruker Skrevet 27. februar #41 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke vanlig å få overtidsbetalt i det offentlige, i administrative yrker. Vi tar ut ekstra tiden vi jobber som avspasering. Overtidsbetalt har du kun rett på hvis du blir pålagt overtid - og da løses det ved at det forventes at vi får gjort arbeidet innenfor arbeidstiden. Ingenting en fagforening trenger å bli involvert for. Anonymkode: 92ea9...3d9 Den relevante forskjellen er er jo at lærere ikke har avspasering, men undervisningsfri periode. Og de er like lange, helt uavhengig av hvor mye man har jobbet. Du jobber 50 timer ekstra og får 50 timer avspasering. En lærer får kan jobbe 50 timer hver eneste uke, og jobber da ubetalt for alle timene etter 43,5. Det blir ganske mange over tid. Det som er så rart i diskusjoner som dette, er at det er kun lærere som ikke får gehør for sine rammer. Det er mange i Norge som har tilsvarende ordninger, for eksempel oljearbeidere, folk med medleverturnus osv. Men det er ingen av dem som hele tiden må forsvare sin arbeidsfri periode. Det er kun lærere. Merkelig det der. Anonymkode: 32bc2...d8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #42 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den relevante forskjellen er er jo at lærere ikke har avspasering, men undervisningsfri periode. Og de er like lange, helt uavhengig av hvor mye man har jobbet. Du jobber 50 timer ekstra og får 50 timer avspasering. En lærer får kan jobbe 50 timer hver eneste uke, og jobber da ubetalt for alle timene etter 43,5. Det blir ganske mange over tid. Det som er så rart i diskusjoner som dette, er at det er kun lærere som ikke får gehør for sine rammer. Det er mange i Norge som har tilsvarende ordninger, for eksempel oljearbeidere, folk med medleverturnus osv. Men det er ingen av dem som hele tiden må forsvare sin arbeidsfri periode. Det er kun lærere. Merkelig det der. Anonymkode: 32bc2...d8d Hvem er det som ber lærere forsvare sin arbeidsfrie periode i denne tråden? Ikke jeg hvertfall! Jeg bare påpeker at det er langt fra noen automatikk i at man får overtidsbetalt i andre yrker. Å jobbe mer intenst i perioder for å ta det ut i mer arbeidsfri er vanlig for flere enn lærere, uten at det medfører større utbetaling. Det er jo "vi andre" som må forsvare oss mot fordommer i denne tråden, som om vi bare kan stikke på hytta i romjula uten å ta ut feriedager eller får ekstra betalt i hektiske perioder. Vi gjør jo ikke det. Oljearbeidere har en gullkantet avtale som aldri hadde blitt godkjent i dag. Anonymkode: 92ea9...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #43 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du skal være ganske tøff psykisk for å være lærer. Tåle at elever banner og sverter til deg, slår, sparker, kaster snøball på deg osv. Du må klare å holde roen når elever utagerer og er i konflikter. Du må tåle å stå i krevende mobbesaker eller skoletrivselssaker. Tåle foreldre som kommer med kritikk du kanskje er uenig i, som de kanskje retter personlig mot deg. Du skal kunne litt om alt. Faglig og sosialt. Være flink til å holde orden, ryddig, ha system. Du må være flink til å samarbeide med kolleger. Det er dager hvor jeg er helt utslitt og dritt lei jobben. Men det er så viktig å ikke ta ting personlig. Man kan ikke redde verden. Jeg har en klasse der en elev ikke vil være i mine timer. Hen liker ikke faget. Stikker bare av. I starten tok jeg det personlig og prøvde masse for å tilpasse, sette krav, skape relasjoner osv. Men til slutt ga jeg opp. Jeg kan ikke slite meg ut pga én elev. Jeg ga beskjed til både ledelse og kontaktlærer. Nå konsentrerer jeg meg om resten av klassen så jeg får undervist. På min jobb var det også en ganske heftig og krevende elevsak som varte i noen år. Ledelsen sa til slutt til foreldrene og eleven at det beste er egentlig skolebytte, vi har prøvd alt, men ingenting fungerer. Jeg bryr meg ikke lenger om en elev kaller meg fitte eller ber meg drar til helvete. Da bare sender jeg en melding hjem. Så prøver jeg å fokusere på de tingene som er positivt. Foreldre som er positive og samarbeidsvillige og som sier hyggelige ting. Elever som elsker faget mitt, elever som har meg som yndlingslærer osv. Og jeg må jo innrømme at det er deilig med fri hver helg, vinterferie, jul osv og om sommeren. Det passer godt når man har små barn. Og lønna er helt ok, selv om jeg ikke har master. Får se om jeg tar det etterhvert.. Men spørs om jeg orker å være lærer når jeg blir eldre og litt mer sliten. Da kunne jeg nok tenkt meg en roligere jobb. Anonymkode: d827c...a8d Bra skrevet! Kjenner meg igjen. Helt enig med det siste du skrev. Det er ikke en jobb jeg ønsker å bli gammel i. I hvert fall ikke i grunnskolen.. Anonymkode: f61a9...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Penny_Lane Skrevet 27. februar #44 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 19.06): Som lærer som er misfornøyd med yrkesvalg må jeg legge til: det er ikke elevene som er problemet. Det er rammene man forventes å jobbe i. Det kuttes ned til benet, og man forventes å skape fantastiske resultater. Vær så god for dem som tviler på dette. Prøv deg et par år som lærer, så skal du se. Nå snakker jeg om grunnskolen da. Mulig forholdene er bedre på VGS. Og til deg som sier at lærere har det enkelt: jeg er over i en annen bransje nå, som er mye mindre krevende. Anonymkode: f61a9...766 Hva jobber du med nå?:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #45 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvem er det som ber lærere forsvare sin arbeidsfrie periode i denne tråden? Ikke jeg hvertfall! Jeg bare påpeker at det er langt fra noen automatikk i at man får overtidsbetalt i andre yrker. Å jobbe mer intenst i perioder for å ta det ut i mer arbeidsfri er vanlig for flere enn lærere, uten at det medfører større utbetaling. Det er jo "vi andre" som må forsvare oss mot fordommer i denne tråden, som om vi bare kan stikke på hytta i romjula uten å ta ut feriedager eller får ekstra betalt i hektiske perioder. Vi gjør jo ikke det. Oljearbeidere har en gullkantet avtale som aldri hadde blitt godkjent i dag. Anonymkode: 92ea9...3d9 Det hele startet jo med en kommentar om at lærere har så mye ferie eller hva det nå var, som vanlig. Hvis folk ikke ønsker å bli sammenlignet med lærere på den måten du nevner, så trenger de da ikke komme med slike kommentarer. Får man ikke overtidsbetalt for overtidsarbeid så er det kanskje på tide å ta det opp med sjefen sin eller med fagforening. Ikke klage på andre yrker. Noen starta med å klage over lærernes arbeidstid her inne, derfor ble det nevnt tilbake at dette er avspasering på lik linje som i andre yrker. (Og andre får overtidsbetalt) Så sa noen at de ikke får hverken overtidsbetalt eller avspasering. Det handler ikke om at andre yrker må forsvare seg selv. Men at man ikke trenger å komme med sånne kommentarer med mindre man ønsker en forklaring på hvorfor læreryrket er som det er. Litt av poenget er at det er 1000vis av forskjellige yrker, og alle har både goder og ulemper. Min mann er f.eks elektriker. Har han ikke noe oppdrag en dag, så får han lønn for en full arbeidsdag for å rydde i firmabilen. Det tar ikke 8 timer, så han koser seg med fri... oljearbeidere har mye fri og godt betalt. Ekstremt godt overtidsbetalt. En i familien min jobbet mye overtid under korona, på oljeplatform, og fikk utbetalt 100 000 en mnd. Mens jeg som lærer måtte jobbe på søndager og fikk 0. Men så fikk jeg jo fremdeles den lange avspaseringen på sommeren, da. Jeg kjenner også ei som jobbet noen år som oversetter for en tv-kanal. Hun reiste rundt og koste seg i utlandet fordi hun kunne ha hjemmekontor hvor hun ville. Osv osv. Det er ikke noe vits i å sammenligne yrker. Og det er ikke noe vits i å påpeke goder i et yrke når folk i det yrket klager på noe. Han som jobbet på oljeplatform syns jo det var trist å måtte være på jobb i jula, f.eks. Får ikke han lov til å klage over det fordi han tross alt tjener godt og er hjemme 4 uker og 2 uker på jobb? Alle andre må jobbe hver dag og har ikke like mye fri og god lønn, så slutt og klag! Og hun som jobbet som oversetter kan bare drite i å klage over at lønna er lav og at jobben er usosial, hun har hjemmekontor hver dag og kan styre tiden sin som hun vil. Hun kan ta seg fri hver jul og påske og være med familien. Det kan ikke sykepleiere, så slutt og klag!!! Tåler man ikke å få en forklaring så trenger man ikke komme med slike kommentarer om yrket til folk. Anonymkode: d827c...a8d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #46 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 23.02): Min venninne er lærer for 2. klasse. Hun går på jobb kl 08:00, elevene begynner kl. 08:30. Hun er ferdig på jobb ca 14:30 og da går hun hjem. Hun hater barn og hun hater å jobbe. Konklusjonen min er at man kan være en lærer og that's it, ikke alle ønsker å være en god lærer. Anonymkode: 59c3b...f99 Høres ut som læreren til barna mine. Gift med en arkitekt og skryter av at hun jobber så lite som mulig og hvor ung hun ser ut. Anonymkode: c9c04...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå