AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Jeg vet mange klager over læreryrket men jeg ser jo at tariffmessig er lønna kurant og de har mye avspasering (ikke ferie neida ) så vurderer å ta PPU i tillegg til masteren. Noen som har tips, er lærer og kan fortelle om det? Anonymkode: b8cdd...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Husk at også mange trives som lærer. Så lenge du vet hva du går til og det er den veien du ønsker å ta, kjør på. Men vær obs på at det er stor forskjell på å jobbe på barneskole, ungdomsskole og VGS. Jeg er på ungdomsskole, men vil helst være på VGS. Barneskole hadde jeg ikke villet jobbe på om jeg så fikk 2 millioner i lønn. Det hadde ikke passet meg. Anonymkode: a4b95...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Er lærer selv, og kjenner mange lærere. Har til gode å høre noen si at de liker jobben sin. Det var evt noe noen lirte av seg første året, pga at det va det «de skulle mene». Når man har vært i skolen i noen år, syns man i beste fall det er OK. Er min erfaring i hvert fall.. Hadde ikke valgt denne retningen hvis jeg kunne valgt på ny..Er bare en måte å finne ut av om det kan være noe for deg da… Anonymkode: f61a9...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er lærer selv, og kjenner mange lærere. Har til gode å høre noen si at de liker jobben sin. Det var evt noe noen lirte av seg første året, pga at det va det «de skulle mene». Hadde de forsøkt seg på en ordentlig jobb så hadde de nok sagt at de aldri ville vært noe annet enn lærer. Starte dagen 08.30 og gå hjem 14:00 er ganske bedagelig. Mye ferie har de også. Skulle prøvd seg i vanlige hardere den gjengen. Anonymkode: 908c3...1d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Jeg var lærer på vgs og likte det godt. Det var hektisk, men morsomt. Elevene er også såpass gamle at de forstår og kan folkeskikk, og er mottakelig for samtaler. Man kan til og med få elever som er eldre enn en selv. Jeg var over 30 år og fikk elever som var eldre enn meg. Dette var på yrkesfag, og fordelen er jo at man får motiverte elever som også hjelper godt på klassemiljøet. På yrkesfag er også klassene mindre og man får fulgt opp hver enkelt elev relativt godt. Man har de i ett år eller to, men blir godt kjent med de. Jeg hadde det veldig gøy med elevene. Var på typisk mannsdominerte linjer og vi var kun to kvinnelige lærere på avdelingen (det kom andre kvinner fra studiespes-fagene). Men det var mange jenter blant guttene som var elever. Måtte slutte pga fysisk sykdom, hvis ikke hadde jeg enda vært lærer der. Anonymkode: 4eeac...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde de forsøkt seg på en ordentlig jobb så hadde de nok sagt at de aldri ville vært noe annet enn lærer. Starte dagen 08.30 og gå hjem 14:00 er ganske bedagelig. Mye ferie har de også. Skulle prøvd seg i vanlige hardere den gjengen. Anonymkode: 908c3...1d9 Har vært både lærer, skiftaarbeider og kontorrotte. Alle har sine fordeler og ulemper. Nei, det er avspasering, ikke ferie. Som lærer er det mye jobb på ettermiddager og kvelder og i de typiske elevferiene som høst- og vinterferie. Juleferien ble brukt til å rette heldagsprøver for 2-3 klasser. Det er ikke gjort på en time for å si det sånn... Anonymkode: 4eeac...90a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Så mye klaging det er her inne fra lærere så ville jeg tenkt meg om to ganger. Det finnes knapt en ting som er bra med læreryrket, hvis vi skal tro de mange trådene om yrket. Anonymkode: 8bacb...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har vært både lærer, skiftaarbeider og kontorrotte. Alle har sine fordeler og ulemper. Nei, det er avspasering, ikke ferie. Som lærer er det mye jobb på ettermiddager og kvelder og i de typiske elevferiene som høst- og vinterferie. Juleferien ble brukt til å rette heldagsprøver for 2-3 klasser. Det er ikke gjort på en time for å si det sånn... Hvis du sitter hele juleferien med det arbeidet så gjør du noe feil. Men når du har den juleferien så jobber vaktmesteren og de andre i bygget som ikke har "avspasering". Anonymkode: 908c3...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Vil absolutt anbefale å ta PPU. Vær obs på at du kanskje også må ta flere fag for å kunne få fast, full jobb. Obs også at rutiner er ganske ulike mellom skoleslag, så det er tungt å bytte mellom dem. Ulike skoler på samme nivå (feks samme kommune eller fylkeskommune) kan også ha veldig ulik stil. Se an rektor og avdelingsleder; de sammen bestemmer de din skolehverdag. Kommer også veldig an på oppsettet hvor mye fritid du får (typisk gir yrkesfag el spes.ped lavere arbeidsmengde men også mer ansvar). Og ikke minst; som på alle arbeidsplasser, se etter et sted hvor folk oppriktig trives faglig og sosialt OG hvor de er åpne for å bli kjent med nye. Anonymkode: a5a3d...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så mye klaging det er her inne fra lærere så ville jeg tenkt meg om to ganger. Det finnes knapt en ting som er bra med læreryrket, hvis vi skal tro de mange trådene om yrket. Anonymkode: 8bacb...e16 Jeg elsker å være lærer, men det tar lenger tid å komme inn i yrket enn i en del andre yrker. Man får ofte ikke reell mentoropplæring som nyutdannet, og mye ansvar fra dag 1 i jobb. Jeg har brukt mye fra andre yrker i jobben. Man får ofte mye frihet men tilsvarende ansvar. Man må like denne måten å jobbe på. Jeg kom fra universitetet og privat næringsliv, og liker bedre hvordan felleskapet oftest organiseres i skolene. Jeg liker å lære fra meg, og diskusjoner rundt opplegg og pedagogikk, det kjedelige er prøverettinger og byråkrati. Anonymkode: a5a3d...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Skal du bli lærer, bør det være i vgs. Jeg hadde aldri giddet å arbeide i grunnskolen. Ikke bare på grunn av elevmassen, men også fordi det er mye planfestet tid, visvas-møter, inspeksjoner, samarbeid med instanser, osv. Frihet, fagfokus og voksne elever er det du i så fall bør gå for, særlig fordi du tar master + PPU. Anonymkode: 36145...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde de forsøkt seg på en ordentlig jobb så hadde de nok sagt at de aldri ville vært noe annet enn lærer. Starte dagen 08.30 og gå hjem 14:00 er ganske bedagelig. Mye ferie har de også. Skulle prøvd seg i vanlige hardere den gjengen. Anonymkode: 908c3...1d9 Tuller er du, eller liker du bare å komme med idiotiske utsagn? Starte dagen 08:30 og gå hjem 14:00? Hvilken verden lever du i? I dag startet jeg riktig nok 08:30, men jeg sitter fremdeles på jobb klokka 16:30. De fleste lærere har ganske mye å gjøre etter undervisning. Her er det møtedager tre dager i uken + planlegging og alt annet administrativt arbeid man skal gjennomføre. Jeg har ingen dager jeg slutter 14:00, og de dagene jeg går hjem etter undervisning 13:40, har jeg alltid arbeid hjemmefra. Du vet, hjemmekontor, som veldig mange har? Jeg har for øvrig jobbet i finansbransjen i mange år før dette. Jeg har jobbet i store norske og amerikanske konsern. Jeg jobbet 60 timer overtid under hele pandemien, og det er peanøtter sammenlignet med lærerjobben. Du har virkelig ingen peiling på hva du snakker om. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du sitter hele juleferien med det arbeidet så gjør du noe feil. Men når du har den juleferien så jobber vaktmesteren og de andre i bygget som ikke har "avspasering". Anonymkode: 908c3...1d9 Peiling på hvordan det er å være lærer har du i hvert fall ikke. Men vær så god altså: ta gjerne over mine 27 elever, og se hvordan det går, du som tror det er så innmari enkelt og greit. Jeg jobber ræva av meg som lærer, og jeg har ikke tenkt å la slike som deg la det blir historien som er sann om lærere. En lærer har komprimert arbeidsår, og det er tydeligvis vanskelig for enkelte å forstå. Ts: Jeg elsker jobben som lærer. Jeg virkelig elsker den. Jeg valgte å gå fra min kontorjobb i finansbransjen til læreryrket. Jeg er lektor med opprykk, men jobber som kontaktlærer på småskoletrinnet. Jeg elsker jobben min. Virkelig. For meg er dette drømmejobben. Men den er slitsom og krevende - den krever alt av deg. Ofte får man ikke lagt fra seg jobben når man kommer hjem heller. Så, man må regne med at det kan være krevende, men så lenge du er klar over dette, tenker jeg at det skal gå fint. For meg gikk overgangen greit fordi jeg var vant til å jobbe mye og sent, men det var allikevel tøffere i starten. I starten var planleggingen faktisk verst, fordi man har så lite å spille på. Nå i mitt fjerde år som lærer er dette mye enklere. Endret 40 minutter siden av SPOCA 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hadde de forsøkt seg på en ordentlig jobb så hadde de nok sagt at de aldri ville vært noe annet enn lærer. Starte dagen 08.30 og gå hjem 14:00 er ganske bedagelig. Mye ferie har de også. Skulle prøvd seg i vanlige hardere den gjengen. Anonymkode: 908c3...1d9 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis du sitter hele juleferien med det arbeidet så gjør du noe feil. Men når du har den juleferien så jobber vaktmesteren og de andre i bygget som ikke har "avspasering". Anonymkode: 908c3...1d9 Troll Anonymkode: 9c939...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du sitter hele juleferien med det arbeidet så gjør du noe feil. Men når du har den juleferien så jobber vaktmesteren og de andre i bygget som ikke har "avspasering". Anonymkode: 908c3...1d9 Vaktmesteren kan vel jobbe overtid og ta ut avspasering. Det er vanlig i mange yrker. Men for lærer er avspaseringen på faste tidspunkt hvert år. I andre yrker får man overtidsbetalt. Anonymkode: d827c...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden SPOCA skrev (2 timer siden): Tuller er du, eller liker du bare å komme med idiotiske utsagn? Starte dagen 08:30 og gå hjem 14:00? Hvilken verden lever du i? I dag startet jeg riktig nok 08:30, men jeg sitter fremdeles på jobb klokka 16:30. De fleste lærere har ganske mye å gjøre etter undervisning. Her er det møtedager tre dager i uken + planlegging og alt annet administrativt arbeid man skal gjennomføre. Jeg har ingen dager jeg slutter 14:00, og de dagene jeg går hjem etter undervisning 13:40, har jeg alltid arbeid hjemmefra. Du vet, hjemmekontor, som veldig mange har? Jeg har for øvrig jobbet i finansbransjen i mange år før dette. Jeg har jobbet i store norske og amerikanske konsern. Jeg jobbet 60 timer overtid under hele pandemien, og det er peanøtter sammenlignet med lærerjobben. Du har virkelig ingen peiling på hva du snakker om. Peiling på hvordan det er å være lærer har du i hvert fal ikkel. Men vær så god altså: ta gjerne over mine 27 elever, og se hvordan det går, du som tror det er så innmari enkelt og greit. Jeg jobber ræva av meg som lærer, og jeg har ikke tenkt å la slike som deg la det blir historien som er sann om lærere. En lærer har komprimert arbeidsår, og det er tydeligvis vanskelig for enkelte å forstå. Ts: Jeg elsker jobben som lærer. Jeg virkelig elsker den. Jeg valgte å gå fra min kontorjobb i finansbransjen til læreryrket. Jeg er lektor med opprykk, men jobber som kontaktlærer på småskoletrinnet. Jeg elsker jobben min. Virkelig. For meg er dette drømmejobben. Men den er slitsom og krevende - den krever alt av deg. Ofte får man ikke lagt fra seg jobben når man kommer hjem heller. Så, man må regne med at det kan være krevende, men så lenge du er klar over dette, tenker jeg at det skal gå fint. For meg gikk overgangen greit fordi jeg var vant til å jobbe mye og sent, men det var allikevel tøffere i starten. I starten var planleggingen faktisk verst, fordi man har så lite å spille på. Nå i mitt fjerde år som lærer er dette mye enklere. Hvorfor tok du det valget da? Trivdes du ikke innen finans eller ble det for tøft? Anonymkode: e6697...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Som lærer som er misfornøyd med yrkesvalg må jeg legge til: det er ikke elevene som er problemet. Det er rammene man forventes å jobbe i. Det kuttes ned til benet, og man forventes å skape fantastiske resultater. Vær så god for dem som tviler på dette. Prøv deg et par år som lærer, så skal du se. Nå snakker jeg om grunnskolen da. Mulig forholdene er bedre på VGS. Og til deg som sier at lærere har det enkelt: jeg er over i en annen bransje nå, som er mye mindre krevende. Anonymkode: f61a9...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor tok du det valget da? Trivdes du ikke innen finans eller ble det for tøft? Anonymkode: e6697...70f Det er faktisk de som vil bli lærere fordi man elsker det av hele sitt hjerte. Jeg jobbet der i 8 år, så nei, det ble ikke for tøft. Jeg tok 120 stp på 1 år mens jeg jobbet 100% + 60% overtid. Jeg er vant til å jobbe hardt. Men det var ikke noe jeg elsket slik jeg elsker læreryrket. Da jeg sluttet ble jeg erstattet av 3 personer, så den jobben mestret jeg meget godt skal jeg si deg. Jeg byttet fordi mitt kall faktisk er å være lærer. Det er noe jeg har drømt om siden jeg var 6 år. Jeg kunne jobbet på hvilket som helst trinn, og jeg valgte småskoletrinnet. Men jeg finner meg faktisk ikke i at folk rakker ned på et yrke jeg elsker, og som gir fullstendig feil bilde av det. Jeg måtte spørre noen kolleger, de bare lo av hele utsagnet om å skulle slutte tidlig. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden SPOCA skrev (1 time siden): Det er faktisk de som vil bli lærere fordi man elsker det av hele sitt hjerte. Jeg jobbet der i 8 år, så nei, det ble ikke for tøft. Jeg tok 120 stp på 1 år mens jeg jobbet 100% + 60% overtid. Jeg er vant til å jobbe hardt. Men det var ikke noe jeg elsket slik jeg elsker læreryrket. Da jeg sluttet ble jeg erstattet av 3 personer, så den jobben mestret jeg meget godt skal jeg si deg. Jeg byttet fordi mitt kall faktisk er å være lærer. Det er noe jeg har drømt om siden jeg var 6 år. Jeg kunne jobbet på hvilket som helst trinn, og jeg valgte småskoletrinnet. Men jeg finner meg faktisk ikke i at folk rakker ned på et yrke jeg elsker, og som gir fullstendig feil bilde av det. Jeg måtte spørre noen kolleger, de bare lo av hele utsagnet om å skulle slutte tidlig. Her var det litt i overkant selvskryt, eller? Anonymkode: f61a9...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var det litt i overkant selvskryt, eller? Anonymkode: f61a9...766 Nei. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden SPOCA skrev (1 time siden): Det er faktisk de som vil bli lærere fordi man elsker det av hele sitt hjerte. Jeg jobbet der i 8 år, så nei, det ble ikke for tøft. Jeg tok 120 stp på 1 år mens jeg jobbet 100% + 60% overtid. Jeg er vant til å jobbe hardt. Men det var ikke noe jeg elsket slik jeg elsker læreryrket. Da jeg sluttet ble jeg erstattet av 3 personer, så den jobben mestret jeg meget godt skal jeg si deg. Jeg byttet fordi mitt kall faktisk er å være lærer. Det er noe jeg har drømt om siden jeg var 6 år. Jeg kunne jobbet på hvilket som helst trinn, og jeg valgte småskoletrinnet. Men jeg finner meg faktisk ikke i at folk rakker ned på et yrke jeg elsker, og som gir fullstendig feil bilde av det. Jeg måtte spørre noen kolleger, de bare lo av hele utsagnet om å skulle slutte tidlig. Det var ikke meningen å kritisere deg det var et oppriktig spørsmål. Hvorfor ble du ikke lærer med en gang om det var en barndomsdrøm og ditt kall som du sier? Anonymkode: e6697...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå