Gå til innhold

Blodfortynnende for å redusere sjansen for spontanabort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter tre spontanaborter, fikk jeg positiv graviditetstest igjen i dag. Skal etter mine beregninger være 4+2 uker på vei. De to første mistet jeg allerede i uke 5, den siste i uke 8. 

Nå er jeg selvsagt livredd for å miste igjen, og kjenner stadig etter tegn for at noe er galt. Tidligere har jeg hatt mange symptomer veldig tidlig, sterke symptomer. Nå har jeg nesten ingen, så kanskje det er et godt tegn😅kjenner murringer i korsryggen, og blir redd av det, selv om jeg vet det er normalt.

Fastlegen min sa at jeg kunne ta kontakt med henne om/når jeg ble gravid igjen, så kunne vi prøve blodfortynnende. Jeg kom ikke på å spørre hvorfor🙈 Noen som vet hvorfor det er noe gravide får, er det for å redusere risikoen for spontanabort? 

Anonymkode: 894bf...6e3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke erfaring med det selv, men ville takket ja til tilbudet. Selv prøvde jeg progesteron etter 3 spontanaborter og den gangen gikk det bra. Kan ha vært tilfeldigheter, men det kan man aldri finne ut. 

Anonymkode: 7a7a9...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er for å redusere sjangsen for spontanabort, men hvis man ikke har en underliggende årsak, så vil det antageligvis ikke ha så mye å si dessverre. Kanskje har du noe i din sykdomshistorikk som gjør at fastlegen tenker det kan være relevant å prøve? Eller så tenker hun at det skader ikke å gi det er forsøk. Etter tre spontanaborter har man rett til en utredning. Ble det gjort?

Jeg har selv vært utredet for habituell abort og får ikke prøve noenting jeg. Ikke blodfortynnende heller. Det ble tatt en god del prøver og jeg har ikke noe grunnlag for å prøve blodfortynnende, kanskje heller tvert i mot. 😛

Lykke til! Håper den sitter denne gangen. :)

Anonymkode: bfed8...400

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, TS, det er leit å høre. Tre spontantaborter kan ikke være lett. Du må foreløpig allikevel ikke miste motet, og huske, at sjansene er større at dette var sporadiske uhell, enn at det er "noe galt med deg". Samtidig, anfaller deg sterkt å snakke med noen, ikke hold det inne i det. Flere kvinner har opplevd SA i løpet av sitt liv, vi trenger ikke å tie om det, når det hjelper mange å snakke. 

Men når du har hatt tre SA på rad, blir du satt i en gruppe med pasienter der vi mistenker habituelle abort. Den eneste behandling som har dokumentert virkning, er blodfortynnende, og igjen, dessverre, vil dette hjelpe bare en veldig liten andel av de, som faktisk har koagulasjons-problemer. Du kan begynne med aspirin selv, men det er ikke dokumenter at det kan funke - den dokumenterte behandlingen er med sprøyter. Sprøytene må gjentas gjennom hele graviditeten daglig.  

Sitat

Det er fortsatt uklart om medikamenter har noen plass i behandlingen hos kvinner uten underliggende sykdom. Flere typer legemiddelbehandling er forsøkt, men ingen av dem har så langt vist seg å være spesielt nyttige. Unntaket er hos kvinner med påviste forandringer i koagulasjonssystemet i form av antifosfolipidsyndrom der forebyggende behandling med lavdose salisylsyre (Albyl-E 75 mg daglig) og sprøyter med lavmolekylært heparin (satt i underhuden 1 gang daglig) under svangerskapet er funnet nyttig. Slik behandling styres av en spesialist.
https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/gjentatte-spontanaborter/behandling

Anonymkode: a17c4...409

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange MA der de aldri fant noen årsak i utredningen. Fikk blodfortynnende i tilfelle det kunne hjelpe, fordi det kan bedre blodgjennomstrømming til morkaken/hindre blodpropper. Det er heller ikke noen ulemper med å prøve. Fikk også progesteron etter en ufrivillig senabort, en ny gynekolog som ville prøve noe nytt. Så vidt jeg husker, var det ikke noen ulemper forbundet med det, heller. 

De fleste gangene gikk det jo ikke bra, men plutselig gikk det likevel innimellom. Det som hadde best suksessrate i mitt tilfelle, tilfeldig eller ei, var faktisk å holde meg helt unna koffein og å ta det mest mulig med ro. Jeg fikk også litt trua på babyklister, siden jeg hadde brukt det de gangene det gikk bra. Tror ikke det selges i Norge lenger, jeg bestilte fra Danmark. Når man etter hvert blir desperat, bryr man seg ikke så mye om hva som er humbug og hva som faktisk kan hjelpe. 

Det er tungt å rykke tilbake til start gang på gang, så jeg føler virkelig med deg. Glad for å høre at du har en positiv test nå og kan se framover, krysser fingre for at det ikke kommer noen triste overraskelser denne gangen!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen ❤️

Jeg har tatt alskens blodprøver, både for stoffskifte, vitaminer og mineraler, lever -og nyrefunksjon, hormoner og for antifosfolipidsyndrom. Alle prøvene var fine, så finner ingenting som kan forklare abortene. Har heller ingen sykdomshistorikk som kan påvirke svangerskap, jeg har vært heldig og stort sett frisk hele livet.

Når bør jeg i såfall ta kontakt med lege for å diskutere blodfortynnende? Er det for tidlig nå, eller er det best å starte så tidlig som mulig?😅

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar alle sammen ❤️

Jeg har tatt alskens blodprøver, både for stoffskifte, vitaminer og mineraler, lever -og nyrefunksjon, hormoner og for antifosfolipidsyndrom. Alle prøvene var fine, så finner ingenting som kan forklare abortene. Har heller ingen sykdomshistorikk som kan påvirke svangerskap, jeg har vært heldig og stort sett frisk hele livet.

Når bør jeg i såfall ta kontakt med lege for å diskutere blodfortynnende? Er det for tidlig nå, eller er det best å starte så tidlig som mulig?😅

TS

På en måte er jo det bra, da kan du bare ha vært skikkelig uheldig. Og hvis man tenker at statistisk sett nærmere 1 av 3 svangerskap ender med spontanabort, bør du ha gode odds framover i dine kommende svangerskap (hvis du skal ha flere barn). 

Jeg fikk alltid beskjed om å ta kontakt med en gang for å starte med Albyl-E. Husker at jeg tok det veldig bokstavelig, sånn at jeg fikk litt himlende øyne en gang jeg kom omtrent før de greide å bekrefte graviditeten 😅 Men bare ta kontakt med legen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy_B skrev (1 time siden):

På en måte er jo det bra, da kan du bare ha vært skikkelig uheldig. Og hvis man tenker at statistisk sett nærmere 1 av 3 svangerskap ender med spontanabort, bør du ha gode odds framover i dine kommende svangerskap (hvis du skal ha flere barn). 

Jeg fikk alltid beskjed om å ta kontakt med en gang for å starte med Albyl-E. Husker at jeg tok det veldig bokstavelig, sånn at jeg fikk litt himlende øyne en gang jeg kom omtrent før de greide å bekrefte graviditeten 😅 Men bare ta kontakt med legen nå. 

Jeg håper du har rett 🥰

Haha, det er gøy!😆 ringer i morgen jeg da, har jo positiv test, så😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...