Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten er gravid og både jeg og han eier hus. Jeg har barn fra før og det har ikke han. Planen var å flytte sammen men han ønsker å beholde hus men bo hos meg. Altså separert økonomi og han så godt som bor hos meg gratis siden han må betale sitt hus. Dette synes ikke jeg er greit. Vi ble enige om en husholdning. Å kun bidra litt med matbudsjette er ikke innafor når man ble enig å bo sammen og dele utgifter. Hvordan løser man dette?

Anonymkode: d9519...198

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg og kjæresten er gravid og både jeg og han eier hus. Jeg har barn fra før og det har ikke han. Planen var å flytte sammen men han ønsker å beholde hus men bo hos meg. Altså separert økonomi og han så godt som bor hos meg gratis siden han må betale sitt hus. Dette synes ikke jeg er greit. Vi ble enige om en husholdning. Å kun bidra litt med matbudsjette er ikke innafor når man ble enig å bo sammen og dele utgifter. Hvordan løser man dette?

Skal han bo hos deg, får han enten kjøpe seg inn og dele lån/utgifter eller evt. bare dele faste utgifter som strøm/mat og i tillegg en husleie som dekker halvparten av dine utgifter til huset (renter, vedlikehold, brøyting etc).

Altarnativt kan du ta abort og gjøre det slutt med denne fyren om det fremdeles er mulig.

Anonymkode: d8bb7...079

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skal han bo hos deg, får han enten kjøpe seg inn og dele lån/utgifter eller evt. bare dele faste utgifter som strøm/mat og i tillegg en husleie som dekker halvparten av dine utgifter til huset (renter, vedlikehold, brøyting etc).

Altarnativt kan du ta abort og gjøre det slutt med denne fyren om det fremdeles er mulig.

Anonymkode: d8bb7...079

Vurderer abort men er så vansklig å føle seg sikker på valg og at jeg ikke er den urimelige her.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sitter allerede på løsningen selv, klokt å holde seg til den. Ikke godta noe annet. 

Anonymkode: ac5d1...a13

AnonymBruker
Skrevet

Så, han har tenkt å beholde huset som en backup til når det blir slutt? Han planlegger allerede for brudd? Høres ikke ut som noe å satse på.

Anonymkode: add58...8fd

• Nyttig 2
Skrevet

Bedre å ta abort enn å enda opp med enda en barnefar du ikke er sammen med.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Du er ikke urimelig, Bor han hos deg, skal utgiftene deles. Selvfølgelig ikke renter og avdrag. Han kan leie ut sitt hus, om de er slik at han ikke ønsker å selge dette.

Endret av Vargas
AnonymBruker
Skrevet

Han vil jo ikke være i en familie, enkelt og greit. Du må velge om du orker å være alenemor med barnefar som kjæreste.

Anonymkode: cc6b2...607

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vargas skrev (7 minutter siden):

Du er ikke urimelig, Bor han hos deg, skal utgiftene deles. Selvfølgelig ikke renter og avdrag. Han kan leie ut sitt hus, om de er slik at han ikke ønsker å selge dette.

Ja jeg har sakt at om han selger eller leier ut er ikke mitt problem, men vi blir en husholdning og en familie om han skal bo her og ha baby med meg. Men om han leier ut og det dukker opp uforutsette regninger eller at han i perioder ikke får leid ut kan dette ikke påvirke vår felles økonomi eller omsorg for barnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han vil jo ikke være i en familie, enkelt og greit. Du må velge om du orker å være alenemor med barnefar som kjæreste.

Anonymkode: cc6b2...607

Jeg har gjort det klart at jeg ikke kan være I et forhold om han ikke stiller opp og vi blir en familie. Om jeg beholder og han svikter blir det samværsavtale og bidrag. Men jeg ønsker jo ikke det da og jeg vet ikke om jeg stoler nok på det til å gi han sjangsen.

AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at denne graviditeten ikke var planlagt. Snakket dere om å flytte sammen før dette skjedde? Hvor mye er dere sammen?

Anonymkode: 36637...b5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går ut fra at denne graviditeten ikke var planlagt. Snakket dere om å flytte sammen før dette skjedde? Hvor mye er dere sammen?

Han bor her men uoffisielt ja vi skulle flytte sammen og snakket om det flere mnd nå men tar ingen valg om sitt hus så er stuck i situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Er graviditeten planlagt? 
Uansett hva dere velger ville jeg dratt på familievernkontoret asap

Hvordan dere løser dette juridisk må dere snakke om. Gjerne involvere en advokat om dere skal bo sammen. 

Anonymkode: c4098...2c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han bor her men uoffisielt ja vi skulle flytte sammen og snakket om det flere mnd nå men tar ingen valg om sitt hus så er stuck i situasjon.

Hvor stor %-andel har du barna?

Jeg har en bekjent som er i en litt liknende situasjon. De har vært sammen flere år, hun har barn fra før og han ikke. De kjøpte hus sammen og han skulle selge sin bolig og flytte inn, men det har liksom aldri skjedd. 

Situasjonen der er vel ganske enkelt den at han ikke har lyst til å bo fulltid med hennes barn uten mulighet til å trekke seg unna (et av hennes barn har også litt ekstra utfordringer). Så han bor der fulltid mens de er hos far, og fra og til ellers. Hun sier det går greit, men jeg er litt usikker. De skal riktignok ikke ha felles barn, så den situasjonen er jo helt grei.

Det kan være at det er tilsvarende hos dere, og da må dere egentlig ha en helt ærlig diskusjon om det. Kanskje du kan prøve å legge det opp slik at han kan si hva han føler uten at du blir lei deg/sint, så får du sannheten.

At han bor gratis hos deg og leier ut huset, er uansett ikke et alternativ, og det bør han forstå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må nok gjøre noen valg for din egen del. Og der har du jo ikke god tid.
Ikke godta slike halveise løsninger. Bor han for seg selv, så er det der han skal oppholde seg. 

Det er ikke alt i livet som blir som planlagt, men det er når slikt skjer du ser hva andre er laget av. Tro dem på det de viser. Handling sier alt, snakk er bare støy. 

Anonymkode: 87bf8...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Oisann! Dette er et rødt flagg. Hvorfor vil han ikke bo sammen? Dere kan ikke få barn og være en familie hvis ikke pappa bor sammen med dere. Hva skal han med huset sitt om dere to skal være sammen? Har du spurt ham om det?

Og nei, en voksen mann skal ikke bo gratis og snylte på samboer. Hvorfor mener han du skal forsørge ham? 

Anonymkode: ed2e8...094

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså separert økonomi og han så godt som bor hos meg gratis siden han må betale sitt hus. Dette synes ikke jeg er greit. Vi ble enige om en husholdning. Å kun bidra litt med matbudsjette er ikke innafor når man ble enig å bo sammen og dele utgifter. Hvordan løser man dette?

Han må selvsagt betale for å bo hos deg. Det er en kostnad at han er der så mye! Han sparer jo på sine husutgifter ved å være hos deg, så det er bare rett og rimelig at han skal betale.

Hele forholdet høres dødfødt ut. Han viser ingen interesse i å bli en del av familien. Å tro at noe hos han skal endre seg nå, er som å tro på julenissen. Dere ble liksom enig om å dele utgifter, men nå har han valgt å ikke gjøre det. Du skal tro på det han gjør, ikke det han sier.

Anonymkode: e48e0...a5e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Separert økonomi og bo gratis når dere har barn sammen, er idiotisk. Han prøver å lure deg ved å bo gratis hos deg og bare betale for maten. Du løser dette ved å gå fra "særboere" til aleneforelder. Han får finne seg ei annen som er dum nok til å la seg lure.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja jeg har sakt at om han selger eller leier ut er ikke mitt problem, men vi blir en husholdning og en familie om han skal bo her og ha baby med meg. Men om han leier ut og det dukker opp uforutsette regninger eller at han i perioder ikke får leid ut kan dette ikke påvirke vår felles økonomi eller omsorg for barnet.

Så fint å høre at du er smart og tar vare på egne rettigheter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok tatt abort og dumpet han.

Anonymkode: b90ad...240

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...