Gå til innhold

Arbeidstillatelse for min albanske forlovede

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er forlovet med en albansk mann, vi begge bor i Hellas nå og han har bodd i Hellas nesten hele sitt liv. Vi trives her nå begge to, men tenker jo etterhvert at vi skal flytte til Norge. Han er albansk statsborger og jeg er norsk. Jeg har prøvd å lese på UDI om hvordan han kan få arbeidstillatelse fortest mulig. Vi planlegger å gifte oss uansett, men er det enklere om vi gjør dette først? 
Noen som har konkrete tips og kan reglene? 

Anonymkode: cbaf8...cd2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For å få ektefelle inn må du bevise at du kan forsørge begge to. 

Anonymkode: 42f59...604

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk fra EØS har vel mulighet til å bo i Norge uten visum så lenge de har arbeid her? Han må ha et jobbtilbud fra en norsk arbeidsgiver 

Anonymkode: fdb0e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten sjekke med udi for å være helt sikker hva som er enklest. Reglene forandrer seg hele tiden, det som gjaldt for 5 år siden gjelder ikke nå osv.  Vi giftet oss først og deretter søknad og familiegjenforening,  men min er fra Kosovo og der var det omtrent umulig for en ung singel mann og få arbeidstillatelse( for 15 år siden). Måtte bo 2 år separat mens søknaden ble behandlet. Det er nok ikke så strengt med Albania. Din kan søke udi om arbeidstillatelse, men sjekk kriteriene først så slipper dere og bruke 6000 kr på en søknad som blir avslått fordi han eller du ikke innfrir kriteriene. Det er både dyrt og tidkrevende med "feil" søknad. Giftermål er det sikreste kortet hvis dere uansett skal gifte dere, husk at det er krav til forsørger evne hos deg da. 

Anonymkode: e5f7e...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk fra EØS har vel mulighet til å bo i Norge uten visum så lenge de har arbeid her? Han må ha et jobbtilbud fra en norsk arbeidsgiver 

Anonymkode: fdb0e...b94

Han er albaner står det i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...