AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Jeg har en sønn på 11 som har vært et englebarn fram til nå. I går fikk jeg en telefon som jeg aldri trodde jeg skulle få; sønnen min har blitt tatt i å stjele fra matbutikken. Jeg måtte da hente han på butikken og snakke med sjefen som viste meg alt han hadde prøvd å stjele. Det som i tillegg sjokkerte meg var at han var alene om det. Butikksjefen sa han ikke ville anmelde det, men akkurat nå så skulle jeg nesten ønske at han gjorde det. Hva gjør jeg nå? Føler meg helt hjelpesløs og total mislykket som foreldre. Anonymkode: ce560...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #2 Skrevet 26. februar Han har nok ikke vært et englebarn til nå. Anonymkode: f2479...0e7 19 2
Arkana Skrevet 26. februar #3 Skrevet 26. februar Huff, dette skjønner jeg ikke føles greit. Siden han ble tatt regner jeg med at han har levert tilbake det han stjal og bedt om unnskyldning, hvis ikke er det det jeg ville startet med. Jeg synes ikke du skal føle deg mislykket, du har ikke gjort noe galt her. Å ha stjålet én gang betyr ikke at det kommer til å skje igjen. Det er overraskende vanlig å ha gjort en gang, bare fordi det er spennende og fordi man ville prøve, og det betyr ikke at det kommer til å skje igjen eller at du kan se fram til en kriminell framtid for sønnen din. Siden det nå er dagen etter har dere begge roet dere litt og tenkt over saken. Jeg ville tatt en prat med ham senere i dag. Vær rolig og hør om han kan forklare hva som ligger bak. Utover å levere tilbake/betale for det som ble tatt og be om unnskyldning ville jeg ikke straffet ham (skammen ved å bli tatt er nok synes jeg), men samtidig er det viktig å gjøre det klart at tyveri ikke på noen måte er greit. Pust med magen, dette er ikke verdens ende og det kommer til å gå bra. 4
Bålkaffe Skrevet 26. februar #4 Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har en sønn på 11 som har vært et englebarn fram til nå. I går fikk jeg en telefon som jeg aldri trodde jeg skulle få; sønnen min har blitt tatt i å stjele fra matbutikken. Jeg måtte da hente han på butikken og snakke med sjefen som viste meg alt han hadde prøvd å stjele. Det som i tillegg sjokkerte meg var at han var alene om det. Butikksjefen sa han ikke ville anmelde det, men akkurat nå så skulle jeg nesten ønske at han gjorde det. Hva gjør jeg nå? Føler meg helt hjelpesløs og total mislykket som foreldre. Anonymkode: ce560...d1d Nå er det på tide at dere to tar en lang og rolig prat om hvorfor han stjal. Edit: Søk litt på bufdir sine sider for å lese deg litt opp på hvordan du skal forholde til barnet ditt nå, siden du er litt rådvill. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/skolebarn/folelser-grenser-og-konflikter/nar-barnet-lyver/ Husk at de fleste barn også kommer i en periode hvor de vil fristille seg fra foreldrene sine, hvordan du reagerer og hva slags forhold dere har mens dette skjer er ganske viktig for hvordan det kan gå senere. Du kan godt ha lyst til å rope, skjelle han ut etc, men det kan fort virke mot sin hensikt, det lureste er å puste deg igjennom det og tenke på at du skal ha et forhold med sønnen din i etterkant av dette, hvordan hadde du hatt lyst til at dine foreldre snakket med deg om ting som dette. Lykke til ❤️ Endret 26. februar av Bålkaffe 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #5 Skrevet 26. februar jeg ville fokusert på å finne ut hvorfor mer enn følelsen av at du har mislykkes som forelder i grunnen.. Anonymkode: 0bf24...039 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Skrevet 26. februar Jeg fikk en slik telefon fra politiet for noen år siden. Min datter og hennes venninner hadde blitt tatt for å stjele i en klesbutikk. Det som jo forundret meg var at min datter hadde mer enn nok penger på kortet sitt til å betale for dette selv.. Det vi gjorde i etterkant var å snakke om det. Hvorfor hun gjorde det, konsekvenser for butikk og de ansatte. Hun fikk heller ikke lov til å dra til sentrum uten meg en lang stund fremover. Det ble med den ene gangen, og jeg er veldig glad for at de ble tatt! Jeg tenker det er viktig å ha litt is i magen, og forholde seg rolig. Mest sannsynlig kommer han ikke til å gjøre dette igjen nå når han har blitt tatt, for jeg tenker nok det var ganske ubehagelig for han å sitte det. Anonymkode: cc138...2fd 6 1 3
Meowmere Skrevet 26. februar #7 Skrevet 26. februar Sjansen er svært, svært liten for at det er første gangen han stjeler. Nesten ikkeeksisterende, når du sier "alt han prøvde å stjele". Det høres ut som han prøvde å stjele flere ting samtidig, og det er tvilsomt at en person gjør første gangen. 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #8 Skrevet 26. februar Du er nok ikke mislykket som forelder. Unger har ikke ferdig utviklet konsekvenstenking og gjør dumme ting i blant. Din jobb som forelder er ikke å avverge alt, men å rettlede når de trår feil. Veldig bra du kom på butikken og snakket med butikksjefen der, slik at sønnen din får se at skammen en forelder føler når ungen gjør noe galt er en del av konsekvensen. Den stikker nok oftest dypest. Anonymkode: 1169d...414 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #9 Skrevet 26. februar Altså, jeg også stjal på kiosken da jeg var 12 år. Det handlet om utforskning, spenning og å teste grenser. Etter å ha blitt ferska gjorde jeg ikke det noe mer 😅 Foreldrene mine var gode foreldre likevel, og hadde ikke feilet på noen måte. Og det ble folk av meg og 😇 Anonymkode: 0517d...504 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar #10 Skrevet 26. februar Dette skjedde med min eldste sønn i den alderen som din sønn. Jeg ble oppringt av butikksjefen og innkalt til en samatale som ble en fornedrende opplevelse. Det jeg gjorde var å kjøre rett fra butikken ut til politistasjonen og ba om en samtale med politiet, sønnen min og jeg . Det ble en preventiv opplevelse siden det var aldri noe tull etter det Anonymkode: 0cc61...fa3 4 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #11 Skrevet 26. februar Det er mange barn som stjeler på butikken. Hvorfor tror du mange butikker har plakater om maks 3 skoleelever samtidig? Anonymkode: db57a...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Skrevet 26. februar Er da mange mange voksne som nasket som barn, og ble helt normale, oppegående som voksen. Så ikke tenk på at du har feilet eller at barnet har fremtid som kriminell. Anonymkode: 42cc9...01c 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Skrevet 26. februar Herlighet, ikke overdriv heller da. Han har ikke startet karrieren som yrkeskriminell nå. Du snakker alvorlig med han, og håper det var lærepenge nok. Hadde han vært på skråplanet hadde det vært behov for mer, men ikke skyt spurv med kanon Anonymkode: 6cdcb...713 3
Snok1 Skrevet 26. februar #14 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva gjør jeg nå? Føler meg helt hjelpesløs og total mislykket som foreldre. Jeg ble tatt for det samme når jeg var ca 13. Sjokket med å måtte innrømme dette for foreldrene mine gjorde at min naskekarriere stoppet der og da for aldri mer å bli gjenopptatt. Dette kommer også til å gå bra. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #15 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså, jeg også stjal på kiosken da jeg var 12 år. Det handlet om utforskning, spenning og å teste grenser. Etter å ha blitt ferska gjorde jeg ikke det noe mer 😅 Foreldrene mine var gode foreldre likevel, og hadde ikke feilet på noen måte. Og det ble folk av meg og 😇 Anonymkode: 0517d...504 Samme her Bonussønnen min ble også tatt sammen med et par kompiser, det har blitt folk av oss alle. Anonymkode: ce487...93f 1
Hareena Skrevet 26. februar #16 Skrevet 26. februar (endret) Arkana skrev (20 minutter siden): Å ha stjålet én gang Bør ikke dette rettes til "å ha blitt tatt for tyveri én gang"? Endret 26. februar av Hareena 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #17 Skrevet 26. februar Sønnen til ei jeg kjenner forsøkte å stjele fra en matbutikk, tror han var rundt 11-12 år. Butikksjefen ringte hjem og venninnen min kom. De ble enige om at sønnen skulle jobbe gratis i butikken 1 dag. Butikksjefen var ikke utrivelig, men tok da med seg denne gutten en hel dag på jobb der gutten måtte rydde varer, kaste søppel osv. Stjelingen ble ikke snakket mer om utover den første samtalen med foreldrene, men skammen denne gutten følte førte til at han aldri stjal igjen. Han var så flau der han måtte forholde seg til de andre ansatte, som også visste at han hadde stjålet, og han følte at kunder også visste det. Butikksjefen fortalte at han pleide å foreslå denne «straffen» til alle unge som ble tatt for tyveri og han opplevde det som veldig effektivt. Det gjorde sønnen og min venninne også. Anonymkode: cdd47...343 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #18 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har en sønn på 11 som har vært et englebarn fram til nå. I går fikk jeg en telefon som jeg aldri trodde jeg skulle få; sønnen min har blitt tatt i å stjele fra matbutikken. Jeg måtte da hente han på butikken og snakke med sjefen som viste meg alt han hadde prøvd å stjele. Det som i tillegg sjokkerte meg var at han var alene om det. Butikksjefen sa han ikke ville anmelde det, men akkurat nå så skulle jeg nesten ønske at han gjorde det. Hva gjør jeg nå? Føler meg helt hjelpesløs og total mislykket som foreldre. Anonymkode: ce560...d1d Been there, done that. Ble ikke tyv av meg. Var gøy frem til man ble tatt. Anonymkode: 53dec...d16 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #19 Skrevet 26. februar Når jeg tok barn i å naske, så gjorde jeg det verste som kunne gjøres. Jeg ga de telefonen og ba dem ringe hjem til Mamma for å fortelle hva som hadde skjedd. 1. Moren blir fratatt muligheten til å kritisere butikken. 2. Barnet lærer av skammen av å måtte fortelle selv. De som ble tatt og ble håndtert på denne måten gjentok det aldri i denne butikken 😊 Anonymkode: 53dec...d16 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #20 Skrevet 26. februar En fase alle skal gjennom... Ville tatt det opp hver dag i en uke så skammen setter seg. Da unngår du gjentagelse og han skjønner alvoret. Å la det gå sier at det er greit, og vil i verste fall føre til kriminalitet. Anonymkode: ae4bb...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå