AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #1 Skrevet 26. februar 2025 Noen som har kommet over noe nyttig veiledning på bekymringsmestring? Jeg ønsker ikke å bruke tid på psykolog/coach etc., for jeg tenker det som vil bli sagt vil være veldig selvfølgelig og lite nyttig. Jeg vil heller sette meg inn i det selv, slik at jeg kjapt kan sile ut det som ikke ser ut til å være relevant for meg. Har vanligvis en svært sterk psyke (gikk mye i terapi i ung alder), men kjenner at det gradvis begynner å toppe seg for meg nå som det er utrolig mange ting jeg bekymrer meg for (barn med spesielle behov, egen helse, min forelders helse, parforhold, økonomi, boligsalg som gikk skeis, jobbsituasjon, krig - sånne ting). Bekymringene er reelle, jeg må bare lære å håndtere dem bedre. Anonymkode: dfb42...82e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #2 Skrevet 26. februar 2025 Du kan meditere og øve deg på å la tankene fare. Ha et gummistrikk rundt håndleddet. Hver gang du tenker på noe som bekymrer deg, så drar du i strikket. Høre på musikk for å koble ut tankene. Anonymkode: 140ea...758
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #3 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan meditere og øve deg på å la tankene fare. Ha et gummistrikk rundt håndleddet. Hver gang du tenker på noe som bekymrer deg, så drar du i strikket. Høre på musikk for å koble ut tankene. Anonymkode: 140ea...758 Har dessverre adhd, og får ikke til å meditere selv om jeg har hatt veldig lyst i mange år. Tenker på 10 andre ting i løpet av første minutt. Men de andre skal jeg prøve, takk for tips! Noen som kjenner til noen bøker eller fagpersoner som er verdt å se nærmere på? Ts Anonymkode: dfb42...82e
Blåsippa Skrevet 26. februar 2025 #4 Skrevet 26. februar 2025 (endret) Les om "metakognitiv terapi". Det handler om å la tankene være, ikke gjøre noe med dem. Mitt bilde på dette: Tenk deg at du går tur og går forbi et mørkt og kaldt tjern. Stuper du uti? Nei? Hvorfor ikke? Jo, fordi det er kaldt, ubehagelig og du kan kanskje få kramper og drukne. Bare prakk. Du registrerer at tjernet er der, men går så videre. Gjør det samme med tankene dine. Evt. kan du lage en avtale med deg selv om at du kun skal tenke på det som er trasig mellom kl. 19:30 - 20:00 (utsette tankene). Endret 26. februar 2025 av Blåsippa 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #5 Skrevet 26. februar 2025 Lær deg hva som er irrasjonelt. Og bekymre seg over noe man ikke kan gjøre noe med der og da er irrasjonelt. Innse at det er ikke reelt NÅ, som med helse for eks så er det et steg for steg prosess som ikke kan fikses nå. Det å bekymre seg for andres helse er mer irrasjonelt. Lær deg å lev i nuet å la bekymringene komme når det faktisk er reelt der og da, planlegg en tid du kan tenke over situasjonen og hva du kan gjør og gi slipp på sånn det ikke flyter inn i hverdagene. og ikke lev i fremtiden for mye. å innse hva det betyr og hvordan det gjør alt det verre enn det det er er løsningen på å få det vekk. Man må innse at det er ubrukeligt søppel før man kaster det. Jeg føler jeg kan si dette og komme med tips fordi jeg var der før bejymret meg over alt og det tok over med stress og følelser. men nå ikke sliter med dette selv om det er mye mer å bekymre seg for. Null bekymringer nå det løser ingenting gjør faktisk bare verre med fokus og stress. Anonymkode: 137fe...161 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #6 Skrevet 26. februar 2025 Blåsippa skrev (1 time siden): Les om "metakognitiv terapi". Det handler om å la tankene være, ikke gjøre noe med dem. Mitt bilde på dette: Tenk deg at du går tur og går forbi et mørkt og kaldt tjern. Stuper du uti? Nei? Hvorfor ikke? Jo, fordi det er kaldt, ubehagelig og du kan kanskje få kramper og drukne. Bare prakk. Du registrerer at tjernet er der, men går så videre. Gjør det samme med tankene dine. Evt. kan du lage en avtale med deg selv om at du kun skal tenke på det som er trasig mellom kl. 19:30 - 20:00 (utsette tankene). Takk for svar! Høres fornuftig ut og kan godt se hvordan det kan funke for andre, selv om det antagelig ikke er metoden for meg. Har forresten forsøkt det der med å utsette tankene til et spesifikt tidsrom, har ikke fått det til. Nye tanker popper opp i hodet mitt konstant som om de skytes ut av en tennisballmaskin, så jeg rekker liksom ikke filtrere ut bekymringene og spare dem til senere. Ts Anonymkode: dfb42...82e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #7 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lær deg hva som er irrasjonelt. Og bekymre seg over noe man ikke kan gjøre noe med der og da er irrasjonelt. Innse at det er ikke reelt NÅ, som med helse for eks så er det et steg for steg prosess som ikke kan fikses nå. Det å bekymre seg for andres helse er mer irrasjonelt. Lær deg å lev i nuet å la bekymringene komme når det faktisk er reelt der og da, planlegg en tid du kan tenke over situasjonen og hva du kan gjør og gi slipp på sånn det ikke flyter inn i hverdagene. og ikke lev i fremtiden for mye. å innse hva det betyr og hvordan det gjør alt det verre enn det det er er løsningen på å få det vekk. Man må innse at det er ubrukeligt søppel før man kaster det. Jeg føler jeg kan si dette og komme med tips fordi jeg var der før bejymret meg over alt og det tok over med stress og følelser. men nå ikke sliter med dette selv om det er mye mer å bekymre seg for. Null bekymringer nå det løser ingenting gjør faktisk bare verre med fokus og stress. Anonymkode: 137fe...161 Ja! Dette er akkurat det jeg trenger. Dette er min type metode. Har dette et navn, sånn at jeg kan lese mer om det og terpe på det helt til det sitter? Tusen takk! Ts Anonymkode: dfb42...82e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå