Gå til innhold

Hjemmelaget iskaffe? Vil unngå ultraprosessert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil kutte ned så mye jeg kan på ultraprosessert mat og drikke, men jeg er helt avhengig av iskaffe med mocca, den fra Tine. Jeg har aldri prøvd å lage iskaffe selv hjemme og trenger moccasmaken siden jeg egentlig ikke er så glad i smaken av kaffe. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjenskape kaffen jeg liker hjemme? 

Anonymkode: 0a2c7...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan skal kaffen du lager hjemme bli mindre ultraprosessert enn den du kjøper i butikken tenker du?

Anonymkode: 26742...704

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lett. Lag kaffe og la den kjøle seg litt på benken, tilsett sukker mens den er varm eller sjokoladesaus eller hva du nå liker. Putt oppi isbiter og evt melk etter smak og hva du liker. Noen liker vaniljemelk eller andre smaker. Fordelen er at du kan mikse og trikse

Anonymkode: 65b0f...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingredienser (alt hjemmelaget, selvsagt!):

Kaffe: 10–15 kaffebønner, egenhendig dyrket, høstet, tørket, ristet og malt

Melk: 2 dl fersk melk, melket for hånd fra kua di i dag tidlig

Honning: 1 ts fra egen bikube (fordi sukker er for de late)

Isbiter: Laget av vann du har hentet fra en krystallklar fjellbekk

Vanilje: Skrap ut frøene fra en vaniljestang du har dyrket og tørket selv

Kanel: En klype fra barken på kaneltreet du har stelt med kjærlighet

Fremgangsmåte:

1. Høst kaffen: Plukk modne kaffebær, tørk dem i solen, rist dem i en panne over bål, mal dem med en stein og brygg kaffen med vann fra fjellbekken. Sett den til avkjøling i skyggen av epletreet ditt.

2. Melk kua: Gi henne litt kos og klø bak øret før du melker (god stemning gir bedre melk). Sil melken gjennom en ren klut for å fjerne eventuelle uønskede "overraskelser."

3. Høst honningen: Ta på birøkterdrakten din og be pent om en skje honning. Takk biene for innsatsen.

4. Lag isbiter: Frys fjellvannet ditt i en form laget av tre du har skåret ut selv.

5. Bland alt: Ha isbitene i et glass, hell over den kalde kaffen, tilsett melk, rør inn honning og topp med vanilje og kanel.

6. Nyt: Sett deg i hengekøya og nyt smaken av selvberging – mens du lurer på hvorfor du ikke bare kjøpte en iskaffe på kafeen i byen.

Bonusnivå for de ekstreme:

Dyrk egen havre og lag havremelk hvis du vil ha et plantebasert alternativ.

Bygg en manuell kaffekvern av treverk fra egen skog.

Lag en keramisk kopp av leire fra egen tomt.

Gratulerer! Du har nå laget en iskaffe som ikke bare smaker godt, men som også gir deg en enorm respekt for bønder, birøktere og baristaer over hele verden.

Anonymkode: 88a69...fd0

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager iskaffe selv. Tre skjeer Nescafe brasero, tre skjeer sukker. Jeg bruker et tomt syltetøyglass. Hell oppi iskaldt vann (hater isbiter) rist til månen og tilbake, ha i stort glass, fyll på med melk. Vanilje melk eller hva du liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal kaffen du lager hjemme bli mindre ultraprosessert enn den du kjøper i butikken tenker du?

Det var jo det jeg håpte på litt tips til her, men basert på noen av svarene ser jeg at det kanskje var et dumt spørsmål 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ultraprosessert er et tulleord som egentlig ikke betyr noe særlig. Du må nesten se på hva ingrediensene faktisk er, hva du mener er overflødig, hva du tenker er galt med produksjonsprosessen, og hvordan du kan fikse dette ved å lage drikken selv.

Ser også ved et kjapt googlesøk at Tine har tolv forskjellige iskaffer. Hvilken er det du vil lage?

Anonymkode: f2c3b...b22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fremgangsmåte:

1. Høst kaffen: Plukk modne kaffebær, tørk dem i solen, rist dem i en panne over bål, mal dem med en stein og brygg kaffen med vann fra fjellbekken. Sett den til avkjøling i skyggen av epletreet ditt.

2. Melk kua: Gi henne litt kos og klø bak øret før du melker (god stemning gir bedre melk). Sil melken gjennom en ren klut for å fjerne eventuelle uønskede "overraskelser."

3. Høst honningen: Ta på birøkterdrakten din og be pent om en skje honning. Takk biene for innsatsen.

4. Lag isbiter: Frys fjellvannet ditt i en form laget av tre du har skåret ut selv.

5. Bland alt: Ha isbitene i et glass, hell over den kalde kaffen, tilsett melk, rør inn honning og topp med vanilje og kanel.

6. Nyt: Sett deg i hengekøya og nyt smaken av selvberging – mens du lurer på hvorfor du ikke bare kjøpte en iskaffe på kafeen i byen.

Gratulerer! Du har nå laget en iskaffe som ikke bare smaker godt, men som også gir deg en enorm respekt for bønder, birøktere og baristaer over hele verden.

Du har fått en ny fan i meg, altså! Du skriver godt og morsomt. Får vel begynne med å dyrke kaneltre, så blir det hjemmelaget iskaffe om noen år. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var jo det jeg håpte på litt tips til her, men basert på noen av svarene ser jeg at det kanskje var et dumt spørsmål 😅

Hehe! Neida, min oppskrift var bare ment på gøy fra en kar i veldig rart humør i dag. Men for en drøm å kunne lage den helt fra bunnen på den måten. Ble tørst jeg nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fremgangsmåte:

Jeg dør 😂 takk! Trengte den der! 

Anonymkode: 6ae59...053

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har fått en ny fan i meg, altså! Du skriver godt og morsomt. Får vel begynne med å dyrke kaneltre, så blir det hjemmelaget iskaffe om noen år. 

Trodde jeg skulle bli kjølhalt jeg nå 😅.

Jeg er ikke så veldig opptatt av ultraprossesering eller ikke, men du kan få min metode allikevel. Den er overhodet ikke sunn 😊.

1. Brygg en espresso.

2. Ha i en teskje brunt sukker, en bit med freia boble og bland godt med melkeskummer til alt er oppløst.

3. Ta oppi en god dose småtint vaniljeis og bland igjen til det er oppløst og luftig.

4. Skum h-melk med melkeskummeren og etterfyll helt til toppen.

5. Topp med et dryss kanel blandet med oboy.

Nam nam 😁

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi folk pleier ikke å tilsette bl.a. stabilisatorer i kaffen som er laget hjemme... 🙄 Men hvis du tenker på iskaffe man kjøper på cafe - så ja, den er ikke ultraprosessert. 

Anonymkode: 6929c...13c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tine har selv lagt ut oppskrift på ismocca, men den inneholder sjokolade da, ikke bare aroma slik du er vant til å drikke. 
Hjemmelaget vil også ha en tynnere konsistens, med mindre du bruker fløte, eller at du skummer melken med en melkeskummer (eller bruker annet tykningsmiddel)
Ismocca - Oppskrift fra TINE Kjøkken 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fordi folk pleier ikke å tilsette bl.a. stabilisatorer i kaffen som er laget hjemme... 🙄 Men hvis du tenker på iskaffe man kjøper på cafe - så ja, den er ikke ultraprosessert. 

Men det er nesten garantert brukt ultraprosesserte råvarer til en ismocca, uansett om den lages hjemme, eller på kafe. 

Anonymkode: cd033...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det er nesten garantert brukt ultraprosesserte råvarer til en ismocca, uansett om den lages hjemme, eller på kafe. 

Vel, kanskje du har rett, akurat med ismocca er det slik :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å  fryse kaffe i isbitformer, så er det bare å blande med melk, og for eksempel sjokolade.  Jeg synes det er godt .

Anonymkode: 68df4...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...