Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Hva er det som skader tennene? Jeg vet jo godt om sukker, men er det andre ting? Hva gjør dere for å ta var på tennene deres? Jeg har litt angst for å få dårlige tenner (har tannlegeskrekk) så jeg gjør det meste for å ha friske tenner. Jeg pusser tenner to ganger om dagen, skyller med tannskyll, tanntråd noen ganger i uken, tannpirkere noen ganger i uken. Hva er anbefalt å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 Syre i frukt, juice osv. etser på emaljen. Høres ut som du er flink med rengjøringen, men jevnlige turer til tannlegen bør man ta alikevel. Det er ikke alltid like lett å oppdage om man f.eks. har hull. Personlig synes jeg iallefall det er greiere å gå en gang i året og betale 500kr for det i stedet for å vente til at jeg merker at noe er virkelig galt og må betale 5-6000 for å få fikset tanngarden. Om du har tannlegeskrekk synes jeg du skal snakke med tannlegen om det. Dette er en situasjon som ikke er uvanlig for dem og det kan godt hende de har metoder for å hjelpe personer i din situasjon. Jeg mener å ha lest at noen bl.a. benytter lystgass. En venninne av meg har ekstrem tannlegeskrekk, og hun blir lagt i narkose når hun skal ha sine tenner sjekket.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Høres ut som om du har gode rutiner på tannstellet, tror ikke det er mye mer du kan gjøre der (annet enn kanskje å bruke tanntråden daglig). Når det gjelder syre fra juice og brus, så er det viktigste at du ikke pusser tennene rett etter du har drukket dette. Ellers er jeg enig i det gjesten over her allerede har svart. Finn en tannlege som tar seg tid og bidrar til å gjøre deg trygg. Hør med andre om de kan anbefale noen
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Høres ut som bra stell dette ja. Tanten min pusset tenner fem ganger om dagen, det er ikke anbefalt
Gjest Bite me Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Høres ut som bra stell dette ja. Tanten min pusset tenner fem ganger om dagen, det er ikke anbefalt ← Oi...ehm. Kan jeg spørre hvorfor?
Gjest Fruktfat Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 maks to miutter, mener jeg tannlegen min sa. slitasje på emaljen, tror jeg. det best eer elektrisk tannbørste, de fleste "varsler" når du har pusset i to min.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Vin, brus, sure godterier, juice...bidrar til syreskader. Man kan nøytralisere rett etter med litt melk, vann eller en ostebit! Og vente lenge før man pusser tennene..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå