AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Noen tips? Datteren min har ridd er halvt år, men jeg orker ikke mer der vi er. Hestene virker leie, sure, slitne, knøttsmå paddocker hvor de står alene, mye napping og krangling ved påsaling, sparking (på oppfordring av trenerne) etc. ikke mye mye erfaring med hest, og skjønner at islandshester på fjellet jevnt over er mer happy enn rideskolehester, men blir stressa av å overvære ridetimene på skolen. Er det i det hele mulig å lære å ri på rideskole uten at en føler at det grenser til mishandling? Anonymkode: a2279...cf9 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #2 Skrevet 26. februar Så innmari bra at du vurderer alternativer! Det er ikke god læring og legger ikke et godt grunnlag for fremtidige ryttere, når hestene på rideskolen ikke har det bra, og er misfornøyde, stressede, sure, e.l. Så fryktelig mange barn har et skjevt syn på hva godt hestehold og en fornøyd hest er, fordi det de har lært og har erfaring med er leie rideskolehester som biter når man saler opp, må sparkes og slås for å gjøre som de skal, og står i knøttsmå triste paddocker ute på dagen... Så lærer man at "det er sånn det er" liksom. Nei! Ridetimene skal være ålreite for hestene også, er de ikke det så er det noe galt. Jeg har ingen tips dessverre. Søndre Ås gård og miljøsenter er et bra sted, men det ligger på den andre siden av Oslo. Jeg har også hørt gode ting om Julles rideskole, men det er også et stykke unna området du ser for deg. Anonymkode: 56199...ac4 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar #3 Skrevet 26. februar Har du vurdert hest på halvfôr? Jeg hadde ei ung jente til min hest en gang i uka. Mor og datter stelte og ridde hesten. Det er mye selvlæring i det. Bytta selv ut ridetimer med halvfôr. Det funket godt her da stallmiljøet var slik at man hjelper hverandre. De dagene hun ville ri bane kom jeg og veiledet henne, men stellet tok de seg av. Anonymkode: 8a85b...875
AnonymBruker Skrevet 26. februar #4 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du vurdert hest på halvfôr? Jeg hadde ei ung jente til min hest en gang i uka. Mor og datter stelte og ridde hesten. Det er mye selvlæring i det. Bytta selv ut ridetimer med halvfôr. Det funket godt her da stallmiljøet var slik at man hjelper hverandre. De dagene hun ville ri bane kom jeg og veiledet henne, men stellet tok de seg av. Anonymkode: 8a85b...875 Tusen takk for tips, men ligger nok litt lengre frem i løypa, eventuelt😊 Anonymkode: a2279...cf9
AnonymBruker Skrevet 26. februar #5 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så innmari bra at du vurderer alternativer! Det er ikke god læring og legger ikke et godt grunnlag for fremtidige ryttere, når hestene på rideskolen ikke har det bra, og er misfornøyde, stressede, sure, e.l. Så fryktelig mange barn har et skjevt syn på hva godt hestehold og en fornøyd hest er, fordi det de har lært og har erfaring med er leie rideskolehester som biter når man saler opp, må sparkes og slås for å gjøre som de skal, og står i knøttsmå triste paddocker ute på dagen... Så lærer man at "det er sånn det er" liksom. Nei! Ridetimene skal være ålreite for hestene også, er de ikke det så er det noe galt. Jeg har ingen tips dessverre. Søndre Ås gård og miljøsenter er et bra sted, men det ligger på den andre siden av Oslo. Jeg har også hørt gode ting om Julles rideskole, men det er også et stykke unna området du ser for deg. Anonymkode: 56199...ac4 Ser veldig fint ut, men blir dessverre litt for langt til at det lar seg løse hverdagslogistisk. Takk for bekreftelse på at jeg ikke er overfølsom, i det minste😊 Anonymkode: a2279...cf9 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Skrevet 26. februar Det du ber om kan du bare glemme, det finnes ikke mange skolehester som liker forskjellige unger som drar dem i munn , og de må løpe rundt på de samme voltene dag etter dag, time etter time. Ikke kan folkene i landet her ri, eller drive hest heller. Bare jenter som ødelegger hestene og gjør de frustrerte med snillisme. Anonymkode: 4b9d9...36f
AnonymBruker Skrevet 26. februar #7 Skrevet 26. februar 😂 Nei - det er vel vel mye forlangt at hestene skal digge de timene. Tenkte bare at det kanskje finnes variasjoner mtp antall timer, erfaring på instruktører, utetid etc., slik at det kan føles forsvarlig å benytte rideskoletilbud. Alternativet blir lett ikke å lære seg å ri, og det går jo selvsagt fint å leve lykkelig uten den ferdigheten også😊 Anonymkode: a2279...cf9 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #8 Skrevet 26. februar Flott at du tenker på dette. Misfornøyde hester er det umulig å bygge et forhold til, og skal man lære seg å ri, så er det også viktig at man lærer hvordan det føles å ha et forhold til en hest som er bygget på tillit og omsorg. Man får ikke den erfaringen når alle hestene jenta omgås er sure og biter. For å sammenligne, en person som aldri har hatt et godt forhold til en hund, vil aldri kunne bli en god hundetrener. Det er ganske vanskelig å drive en rideskole hvor fokuset er velferden til hestene samtidig som man skal tjene penger for å holde driften oppe. Hestene har som oftest for liten plass ute, bruker for mye tid inne, har en hverdag uten faste og trygge rutiner, og må lide seg gjennom ridetimer med en drøss av ukjente, uerfarne ryttere. Alt dette fører til stress og frustrasjon, og som du har sett selv, blir det da mye konflikt mellom hestene også. Hva med å finne noen lokale hestegrupper og spørre om noen private hesteeiere har mulighet til å gi din datter ridetimer, lære om stell og få bli kjent med en fast hest i bytte mot betaling? Anonymkode: 07ab5...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #9 Skrevet 26. februar Det kan jeg prøve - takk! Anonymkode: a2279...cf9
AnonymBruker Skrevet 27. februar #10 Skrevet 27. februar Malene Vatnedal driver med rideundervisning på islandshest på Tveten gård på Tveita. Ikke Oslo vest, men T-banen er rett ved og den tar vel et kvarter opp fra sentrum. Altså ingen amerikareise. Min erfaring er at hun har små grupper på timene, og at hestene blir veldig godt tatt vare på Anonymkode: 83a96...572 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar #11 Skrevet 27. februar Vet om flere rideskoler, men på feil side av byen 😆 Drøbak, LiseLotte Lefdal Blixland har vel alle et ok rykte? Valstad i Sylling var helt greit for noen år siden. Hadde en bra trener, men hun sluttet, så vet ikke nå. Støtter forøvrig hun over om hest/ponni på fôr, 1-2 dager i uka. Er ofte en brå overgang for barna, læringskurven er bratt men er dere heldige er hesten oppstallet i en stall hvor man kan være med på organiserte ridetimer. Anonymkode: bf0b6...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #12 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takk for bekreftelse på at jeg ikke er overfølsom, i det minste😊 Anonymkode: a2279...cf9 Langt ifra! Jeg skulle ønske alle tenkte som deg ❤️ Anonymkode: 56199...ac4
AnonymBruker Skrevet 3. mars #13 Skrevet 3. mars Du kan jo høre med Bergvang i Asker. ellers så er jeg ofte på Drammen Ridesenter og vil si at de hestene har det ganske fint til å være rideskole… de går mye på tur, står mye ute men til syvende og sist er det rideskole som må tjene penger og de færreste hester trives lenge i rideskole. Tveita som nevnes over er pt. Under etterforsking fra Mattilsynet… Anonymkode: dee7d...9a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #14 Skrevet 3. mars Igjen feil side av byen for dere, men jeg har hørt mye positivt om Øvre Fossum gård. Håper dere finner en god rideskole. Anonymkode: 7cc62...cf4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #16 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 15.36): ellers så er jeg ofte på Drammen Ridesenter og vil si at de hestene har det ganske fint til å være rideskole… de går mye på tur, står mye ute men til syvende og sist er det rideskole som må tjene penger og de færreste hester trives lenge i rideskole. Enig i dette. Ville dog ikke startet på DRS nå. Bjørn Rune Gjelsten/Gjelsten Equestrian AS har jo kjøpt eiendommen/anlegget og ønsker og rive alt (bortsett fra det relativt nylig bygde restaurantbygget Violetta) og bygge nytt. Det er så vidt jeg vet til byggesaksbehandling nå og de håper å komme i gang i løpet av 2026, eller før om mulig. Så anlegget kommer sannsynligvis til å bli byggeplass i løpet av et år eller to og det er et stort prosjekt som vil ta sin tid. https://www.lierposten.no/jubel-for-nye-hestesenterplaner-bjorn-rune-er-klar-til-a-investere/s/5-65-311013 Anonymkode: 9ae1f...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå