Gå til innhold

Er sykepleier et yrke få vil ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er ditt inntrykk av sykepleier-yrket? Har det et rykte om at mange som ikke mestrer lengre utdanning/ bedre betalte yrker blir sykepleiere? Er flukten fra yrket fortsatt stor? 

Anonymkode: 5dff4...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flukten er stor fordi arbeidsforholdene ikke stemmer med lønnen. 

Anonymkode: a77ea...58a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo tre år på høgskole, så utdanningsargumentet faller. De jeg har kjennskap til rømmer fordi det ofte er en umenneskelig stor arbeidsmengde til forholdsvis liten lønn. Det er ikke alltid så lett å tilpasse familie- og skiftarbeidliv heller.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som det er en populær utdanning?

Anonymkode: 9eec5...2da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 9.34):

Virker som det er en populær utdanning?

Anonymkode: 9eec5...2da

Ekspander  

Men strykprosenten på de viktigste fagene er veldig høy, 25 %, og man kommer ikke videre uten. Jeg er ellers enig, det er overraskende mange som ønsker å bli sykepleier på tross av mye dårlig omtale av jobben som sykepleier. Her jeg jobber tror jeg vi har hatt 100 % turnover det siste året, ca. 10-12 stk, jeg er også på vei ut. Det er helt umenneskelige forhold, jeg tror ikke folk skjønner hva som foregår i helsesektoren. 

Anonymkode: c0c66...99e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan bare snakke for meg selv. Det var sykepleier jeg ville bli, så det handlet ikke om at jeg ikke kunne velge noe annet eller klarte noe mer. Jeg har i grunn mastergrad i dag, så jeg klarte mer. Gikk rett på utdanningen fra VGS og gikk ut med B i snitt fra bacheloren, så jeg kunne gå rett på masterløpet med minimumstiden av yrkeserfaring. Er derfor en av de yngste med min utdannelse selv om det er noen år siden jeg var ferdigutdannet nå. Er blitt anbefalt å ta doktorgrad, men jeg trives i yrket og ønsker ikke per nå å jobbe på universitetet. På sikt tenker jeg at jeg bør ta doktorgrad fordi jeg kjenner på et ansvar for å føre faget fremover. Jeg opplever at mange av mine kollegaer (alle har minimum videreutdanning) er veldig oppegående mennesker. Der jeg jobber er det kjempelav turnover og absolutt ikke umenneskelige forhold. Jeg elsker jobben min. 

Anonymkode: f671a...e10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Inntrykket mitt er at det er nesten ingen nordmenn igjen på de arbeidsplassene i helse der jeg jobbet. Jobber i Oslo, men skal jeg ikke si om arbeidsplassene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 9.47):

Kan bare snakke for meg selv. Det var sykepleier jeg ville bli, så det handlet ikke om at jeg ikke kunne velge noe annet eller klarte noe mer. Jeg har i grunn mastergrad i dag, så jeg klarte mer. Gikk rett på utdanningen fra VGS og gikk ut med B i snitt fra bacheloren, så jeg kunne gå rett på masterløpet med minimumstiden av yrkeserfaring. Er derfor en av de yngste med min utdannelse selv om det er noen år siden jeg var ferdigutdannet nå. Er blitt anbefalt å ta doktorgrad, men jeg trives i yrket og ønsker ikke per nå å jobbe på universitetet. På sikt tenker jeg at jeg bør ta doktorgrad fordi jeg kjenner på et ansvar for å føre faget fremover. Jeg opplever at mange av mine kollegaer (alle har minimum videreutdanning) er veldig oppegående mennesker. Der jeg jobber er det kjempelav turnover og absolutt ikke umenneskelige forhold. Jeg elsker jobben min. 

Anonymkode: f671a...e10

Ekspander  

Jeg tror ikke du skal skimse av at sånne som meg forteller at det fins steder som har høy turnover på grunn av umenneskelige krav. Jeg har også videreutdanning og skal over i en annen jobb der den trengs, og i den jobben er det andre forhold enn der jeg jobber nå. Så du har (delvis) rett, med en gang vi får videreutdanning og finner det rette arbeidsstedet er forholdene bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 9.28):

Hva er ditt inntrykk av sykepleier-yrket? Har det et rykte om at mange som ikke mestrer lengre utdanning/ bedre betalte yrker blir sykepleiere? Er flukten fra yrket fortsatt stor? 

Ekspander  

De siste tallene er fra 2022, og da var frafallet på studiet et sted mellom 15 og 20 %. Jeg tror det er antagelser om at det vil øke nå som karakterkravet mange steder er blitt borte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge har en av de høyeste andelene av sykepleiere/leger per person i hele verden, ifølge statistikk. Nå vet jeg ikke om hvor mange av de er yrkesaktive i forhold til ferdigutdannede. Men uansett er sykepleie et veldig populært yrke grunnet hvor bevisst samfunnet er på den og hvor "safe" den er i forhold til noen andre, som f.eks. teknologisektoren. Samtidig er sykepleiemangelen overblåst av mediene og politikere som ikke får for seg at mange av de utlyste stillingene er vikariater og deltidsstillinger. Forholdene i de som er ledige, sjeldent er bra for å si det sånn, mens de mest tiltalende vanligvis er gitt bort til venner og familiemedlemmer.

Anonymkode: a98f8...fd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 12.03):

Norge har en av de høyeste andelene av sykepleiere/leger per person i hele verden, ifølge statistikk. Nå vet jeg ikke om hvor mange av de er yrkesaktive i forhold til ferdigutdannede. Men uansett er sykepleie et veldig populært yrke grunnet hvor bevisst samfunnet er på den og hvor "safe" den er i forhold til noen andre, som f.eks. teknologisektoren. Samtidig er sykepleiemangelen overblåst av mediene og politikere som ikke får for seg at mange av de utlyste stillingene er vikariater og deltidsstillinger. Forholdene i de som er ledige, sjeldent er bra for å si det sånn, mens de mest tiltalende vanligvis er gitt bort til venner og familiemedlemmer.

Anonymkode: a98f8...fd1

Ekspander  

Det er jo mangel på sykepleiere, problemet er at det er mangel på stillinger fordi de ikke har råd til å ansette nok folk. Som er noe av grunnen til at jeg sluttet i jobben, for få hender på for mange beboere. 

Anonymkode: 0a6a4...1ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 13.10):

Det er jo mangel på sykepleiere, problemet er at det er mangel på stillinger fordi de ikke har råd til å ansette nok folk. Som er noe av grunnen til at jeg sluttet i jobben, for få hender på for mange beboere. 

Ekspander  

Kan jeg spørre hva du jobber med nå? Har høry at 8 av 10 sykepleiere slutter i yrket etter 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykepleier har jeg alltid drømt om å bli men når jeg gikk ut av vgs var karakterkravet skyhøyt og min motivasjon på VGs svært lav pga misstrivsel. Nå er jeg snart 50 men hadde helsa vert god hadde jeg tatt den utdannelsen nå. Jeg liker høyt tempo og har jobbet på sykehjem så jeg vet litt hva det går i.

Anonymkode: bca6c...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekspander  

Jeg har 8 års utdanning og er sykepleier i bunn 🙂 Men så er det slik at at kravene for å bli sykepleier er satt ned, og det øde legger jo litt av ryktet. Da jeg studerte sykepleien var enda kravene strenge og jeg er glad for det den dag i dag. Kom inn på mitt drømmestudie til slutt 🥳

Anonymkode: c3f5a...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 13.46):

Jeg har 8 års utdanning og er sykepleier i bunn 🙂 Men så er det slik at at kravene for å bli sykepleier er satt ned, og det øde legger jo litt av ryktet. Da jeg studerte sykepleien var enda kravene strenge og jeg er glad for det den dag i dag. Kom inn på mitt drømmestudie til slutt 🥳

Anonymkode: c3f5a...e99

Ekspander  

Hvilket studie er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Kålrota skrev (På 26.2.2025 den 9.32):

De har jo tre år på høgskole, så utdanningsargumentet faller. De jeg har kjennskap til rømmer fordi det ofte er en umenneskelig stor arbeidsmengde til forholdsvis liten lønn. Det er ikke alltid så lett å tilpasse familie- og skiftarbeidliv heller.

Ekspander  

Det er da en veldig praktisk bachelor og kan ikke helt sammenlignes med mer akademiske studier.

Det finnes jobb over hele Norge, så det er vel årsaken til at en del tar dette studiet. Andre ønsker å jobbe med mennesker.

Anonymkode: fa637...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 13.31):

Kan jeg spørre hva du jobber med nå? Har høry at 8 av 10 sykepleiere slutter i yrket etter 10 år. 

Ekspander  

Jeg holdt bare ut i to år før jeg begynte å studere juss, så er jurist i dag. Beste valget jeg har tatt i mitt liv tror jeg 😄

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 9.31):

Flukten er stor fordi arbeidsforholdene ikke stemmer med lønnen. 

Anonymkode: a77ea...58a

Ekspander  

Jaaa! Hilsrn vpl

Anonymkode: 3848c...8d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har det blitt nedsnakket kraftig i media av mine medsøstre over år, sykepleierlønna er god i dag og om en elsker å jobbe med mennesker og ønsker å gjøre en forskjell for noen i hverdagen så er det midt i blinken. Jeg elsker å være sykepleier og har tatt ett par videreutdanninger etter bacheloren og jobber i dag som psykiatrisk sykepleier. Jobbet turnus i 18 år og trivdes godt med variert arbeidstid selv om nattevakter ikke var så veldig stas😅 Travle dager, men gud så herlig! Nå jobber jeg bare dag og liker det også, annen fase i livet.

Det er mye jobb, men det er systemet en må klage på og gjøre noe med, ikke skremme folk fra det fantastiske yrket det er. Og det ER mer enn bra nok å være sykepleier, syns maset om mastergrad hit og mastergrad dit er utidig!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Tenker det er pga arbeidsoppgaver og at det er hektisk. Regner også med at det kommer mindre og mindre søkere sa sykepleiere ofte er ute å klager om hvor jævlig de har det. Hvem vil vel utdanne seg til sykepleier da. 

Anonymkode: c1738...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...