AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg tenkte å spørre her før jeg spør NAV ... (enklere å plage dere enn dem 😂) Jeg er sykepleier og har særaldersgrense på 65 år, altså da jeg kan gå av med pensjon/starte pensjonsutbetalingen. Må jeg være i jobb som sykepleier det året jeg fyller 65 for å kunne motta pensjonsutbetaling fra og med den måneden jeg fyller 65, eller holder det med at jeg har jobbet som sykepleier på gulvet (ikke administrativt, de har en pensjonsgrense på 67) fram til noen år før 65? Jeg har noe oppsparte midler og kunne tenke meg å slutte og jobbe et par år før, men de oppsparte midlene holder nok ikke helt til 67, men holder fint til 65, det er derfor jeg spør. Anonymkode: dcc58...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden For å bli pensjonist må du være yrkesaktiv. Det vil si at du ikke kan være sykemeldt eller en ikke aktiv jobbsøker hvis du blir arbeidsledig. For å kunne gå av med særaldersgrense (det har jeg i min jobb også) må du være i jobb med den yrkestittelen i ett yrke som gir den særaldersgrensen. Anonymkode: 2c268...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For å bli pensjonist må du være yrkesaktiv. Det vil si at du ikke kan være sykemeldt eller en ikke aktiv jobbsøker hvis du blir arbeidsledig. For å kunne gå av med særaldersgrense (det har jeg i min jobb også) må du være i jobb med den yrkestittelen i ett yrke som gir den særaldersgrensen. Anonymkode: 2c268...8f3 Takk for klart og tydelig svar. Kan jeg spørre om en ting til? Holder det at jeg er yrkesaktiv en viss periode før, vet du? Altså, hvis jeg planlegger for å slutte fast jobb et par år før 65, men tar et oppdrag/vikariat på en viss størrelse over en viss lengde rett før jeg fyller 65 så er det nok? Og, alle blir jo pensjonister ved 67 uansett om de er yrkesaktive eller ikke? Så akkurat det med å være yrkesaktiv må gjelde spesielt for særaldersgrense? Anonymkode: dcc58...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for klart og tydelig svar. Kan jeg spørre om en ting til? Holder det at jeg er yrkesaktiv en viss periode før, vet du? Altså, hvis jeg planlegger for å slutte fast jobb et par år før 65, men tar et oppdrag/vikariat på en viss størrelse over en viss lengde rett før jeg fyller 65 så er det nok? Og, alle blir jo pensjonister ved 67 uansett om de er yrkesaktive eller ikke? Så akkurat det med å være yrkesaktiv må gjelde spesielt for særaldersgrense? Anonymkode: dcc58...c69 Det får såpass store konsekvenser for deg hvis du får feil svar på dine veldig spesifikke spørsmål her inne, at du absolutt bør stille disse spørsmålene direkte til KLP. Skriftlig. Anonymkode: cd003...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for klart og tydelig svar. Kan jeg spørre om en ting til? Holder det at jeg er yrkesaktiv en viss periode før, vet du? Altså, hvis jeg planlegger for å slutte fast jobb et par år før 65, men tar et oppdrag/vikariat på en viss størrelse over en viss lengde rett før jeg fyller 65 så er det nok? Og, alle blir jo pensjonister ved 67 uansett om de er yrkesaktive eller ikke? Så akkurat det med å være yrkesaktiv må gjelde spesielt for særaldersgrense? Anonymkode: dcc58...c69 Du må være yrkesaktiv i minimum 6 mnd før særaldersgrense, hvis du har din opptjening til det. Jeg kan ikke svare for om dette med yrkesaktiv gjelder ved 67 år, det har jeg ikke satt meg inn i siden jeg har forholdt meg til det som gjelder meg. Alle helseforetak har pensjonskurs, anbefaler deg å melde deg på det. Jeg har tatt det selv om det er rundt 15 år til jeg kan gå av med særaldersgrense. Anonymkode: 2c268...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå