AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Jeg er gravid med mitt 3 barn og har nå bikket 35år. Er det sånn at alle benytter tilbudet eller velger en del å ikke gjennomføre? Sist jeg var gravid var tidlig ultralyd bare om man hadde blødninger eller andre komplikasjoner. Anonymkode: b9b37...cbf
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. februar #2 Skrevet 26. februar Fikk barn ved 35 og nå 37 og tok NIPT begge ganger. Veldig betryggende å vite at ihvertfall de tingene var normale (selv om det jo finnes andre ting). 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #3 Skrevet 26. februar Jeg ville hvertfall vite, så tidlig ultralyd og nipt test ble tatt. På min jordmor virker det som de aller fleste over 35 tar nipt test. Anonymkode: a16b4...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #4 Skrevet 26. februar Absolutt! Jeg var over 40 i begge svangerskap, og hadde tatt den i utlandet om den ikke hadde vært tilgjengelig i Norge. Anonymkode: 18dab...d74 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #5 Skrevet 26. februar Jeg ble automatisk satt opp på en time av jordmor. Vi snakket ikke om det. Kunne selvfølgelig avbestilt, men jeg ønsket å sjekke at alt stod bra til med den lille. Er det egentlig noe god grunn for å ikke se at alt ser greit ut? Det er jo uansett ingen som tvinger deg til abort om de skulle finne avvik. Anonymkode: ed2bd...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble automatisk satt opp på en time av jordmor. Vi snakket ikke om det. Kunne selvfølgelig avbestilt, men jeg ønsket å sjekke at alt stod bra til med den lille. Er det egentlig noe god grunn for å ikke se at alt ser greit ut? Det er jo uansett ingen som tvinger deg til abort om de skulle finne avvik. Anonymkode: ed2bd...0cf Jeg skal ta NIPT men jeg hører bare om de som gjør det i utlandet. Lurte bare om det var så vanlig at derfor man ikke hører om det eller om det er for så få gjør det.. Anonymkode: b9b37...cbf
AnonymBruker Skrevet 26. februar #7 Skrevet 26. februar Men når fortalte dere søsken om graviditeten da? Etter svar på NIPT? Anonymkode: b9b37...cbf
Anononyma Skrevet 26. februar #8 Skrevet 26. februar Vi har tatt nipt i begge svangerskap. Første ble født da jeg var 34, andre kommer like etter jeg fyller 37.
AnonymBruker Skrevet 26. februar #9 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg skal ta NIPT men jeg hører bare om de som gjør det i utlandet. Lurte bare om det var så vanlig at derfor man ikke hører om det eller om det er for så få gjør det.. Anonymkode: b9b37...cbf Du hører nok mest om de i utlandet fordi de ikke får det offentlig og dermed spør mer på forum/diverse. For de over 35 kommer dette av seg selv. Er i en gjeng der vi var litt sent ute, og alle tok Nipt offentlig. Hun som var under tok det hos Aleris mener jeg. Tror det er mer uvanlig å ikke ta Nipt i disse dager. Anonymkode: 6a458...375
AnonymBruker Skrevet 26. februar #10 Skrevet 26. februar Jeg er i samme situasjon som TS, og tok NIPT denne gangen. Det er en helt risikofri test (i motsetning til f.eks. fostervannsprøve), så jeg ser ingen grunn til å la være. Har inntrykk av at det er vanlig i dag at mange yngre gravide betaler for NIPT privat. Anonymkode: a2ecd...ba3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #11 Skrevet 26. februar Ja, var aldri i tvil om det. Hadde tatt det privat uansett alder hvis jeg ikke var over 35 Anonymkode: 5917b...594
Ny Bruker Skrevet 26. februar #12 Skrevet 26. februar NIPT test er en blodprøve. Ingen risiko, så ser ikke grunnen til å nekte å ta den. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Skrevet 26. februar Ja. Er 35 år. Ble ikke spurt, ble bare informert om at de tar det. Hvis man ikke vil, kan man sikkert bare si det. Tok en blodprøve, det var det. Anonymkode: 1c5bf...775
AnonymBruker Skrevet 26. februar #14 Skrevet 26. februar Skjønner ikke hvorfor du ikke skal Ta NIPT? Etter fylte 35 er det jo gratis og når det i tillegg bare er en liten blodprøve så skjønner jeg ikke grunnlaget til å takke nei? Anonymkode: aee5c...c13 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #15 Skrevet 26. februar Nei. Jeg ville uansett ikke tatt abort. Og mange sier at de uansett ville vite, men jeg ønsket heller ikke å bli satt i den situasjonen hvor jeg ble tilbudt fostervannsprøve foreks som øker risikoen for spontanabort. Spesielt siden det også er falske positive. Anonymkode: 6f5e0...a10
AnonymBruker Skrevet 26. februar #16 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja. Er 35 år. Ble ikke spurt, ble bare informert om at de tar det. Hvis man ikke vil, kan man sikkert bare si det. Tok en blodprøve, det var det. Anonymkode: 1c5bf...775 Du må jo skrive under på at du samtykker til det, og at du har fått informasjon om hva det er? Anonymkode: 5917b...594
AnonymBruker Skrevet 26. februar #17 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er gravid med mitt 3 barn og har nå bikket 35år. Er det sånn at alle benytter tilbudet eller velger en del å ikke gjennomføre? Sist jeg var gravid var tidlig ultralyd bare om man hadde blødninger eller andre komplikasjoner. Anonymkode: b9b37...cbf Gjorde det med første. Er nå gravid igjen og kommer ikke til å ta den. Anonymkode: 7a18c...bec
AnonymBruker Skrevet 26. februar #18 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Gjorde det med første. Er nå gravid igjen og kommer ikke til å ta den. Anonymkode: 7a18c...bec Hvorfor ikke? Anonymkode: e2e11...908
AnonymBruker Skrevet 26. februar #19 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor du ikke skal Ta NIPT? Etter fylte 35 er det jo gratis og når det i tillegg bare er en liten blodprøve så skjønner jeg ikke grunnlaget til å takke nei? Anonymkode: aee5c...c13 Det er vel ikke alle som ønsker å vite. Det må også være greit. Da jeg tok den, måtte jeg skrive under på et skjema for å vise at jeg var klar over hva de testa for, og at testen potensielt kunne gi meg info som var vanskelig å forholde seg til. Selv var jeg så sikker som man kan bli (man vet vel aldri før man evt. er der) på at jeg ville tatt abort om fosteret hadde kromosomfeil. Mens andre har kanskje tatt et standpunkt om det motsatte og derfor ønsker de ikke ta testen. Begge deler er greit, man velger selv. Anonymkode: a2ecd...ba3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #20 Skrevet 26. februar Tok testen og hadde tatt den privat hvis jeg ikke hadde fått tilbudet gratis offentlig. Anonymkode: 210c0...4ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå