Gå til innhold

Ta hensyn til veganer som ikke tar hensyn til oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke du svarte på det du tror du svarte på her...
Vedkommende kommenterte på en post der forfatteren nærmest skulle hevne seg på den andre moren med å servere vanlige pølser.

Anonymkode: 405fa...f2b

Åh, da beklager jeg og trekker tilbake min idiotiske påstand. 

Anonymkode: e2696...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener motsatt. At noen velger å ikke spise kjøtt, sopp eller kål er «liker ikke». At noen ikke vil ha helseskadelig UP-mat ser jeg på som helt naturlig og et tegn på at de er oppegående mennesker.

Og selvsagt lar jeg ikke ungen min dra ofte på besøk til folk som serverer MUK-pølser, toro, grandiosa eller annen ikke-vegansk søppel heller. En gang i halvåret går nok greit, men venner man typ besøker hver uke? Helt uaktuelt 

Anonymkode: f1844...fe4

Så det er viktigere å unngå pølser en gang i uka enn å få være med venner hjem? Vi lever virkelig i to vidt forskjellige verdener og jeg er glad jeg ikke kjenner noen som tilhører din. Og jeg sier dette selv om vi også er en familie som foretrekker å spise rene råvarer og lite ultraprosessert mat. Hva barna våre spiser hos andre legger jeg meg ikke opp i. Det finnes viktigere ting i livet. Det er noe som heter "ikke la det beste bli det godes fiende" og det passer veldig godt her.

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Uff, synes synd på alle barn som lider av foreldre som dette. Synd at det skal gå utover barna at de voksne rundt dem er idioter og knapt nok voksne selv...

Anonymkode: c3dd5...712

Beklager mitt krasse svar tidligere. Jeg var dum og ikke leste det du svarte på. 

Anonymkode: e2696...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angående det at barnets ditt blir dårlig av den prosesserte maten hos veganere hadde jeg sendt med egen enkel mat, feks salat. Og sagt at dette trenger barnet mitt for å få nok fiber, men ikke tenk på at dette er noe dere må servere. Da får du ivaretatt barnet ditt.

Anonymkode: 7520f...e62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen har sagt noe om at vennen blir syk av animalske produkter, det er et scenario du har diktet opp. 

Trode det var almenkunskap at fremede bakterier gjør en syk. Har man ikke spist kjøt på lenge eller helle live som det kan høres ut som her, så er man ikke vant til det. Da er det veldig stor sjanse for å bli syk med magesmerter, opkast eller diare. Det er selfølgelig ikke noe jeg finner på. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leser du tråden? Det er veganerene som serverer kun junkfood, ikke ts.

Leser du det du siterer? Ja veganerne serverer junkfood, og er det sånn at TS sitt barn blir syk av det kan hun selfølgelig ikke sende han dit mer.

Spørsmåle i denne tråden er om TS skal legge til rette for at de veganske barna kan komme på besøk til hennes barn. Det er det jeg svarte på, og da gir det ikke mening å argumentere med at hun ikke kan ta hensyn fordi hun ikke vil spise junk. Du må jo nesten se hva jeg svarer på, om du skal forstå samenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts når barnet ditt blir bedt i bursdager etc..får barnet vondt i magen da? For her blir det jo servert ultraprosessert mat.

Jeg ville servert vegansk her hjemme, vi spiser det ofte og kjøtt. Og tenker at ditt barn får vondt i magen av deres ultraprosessert mat er jo kanskje noe han må bli vant til... det kommer jo andre dager der han vil bli med andre barn hjem som også lager ultraprosessert mat.

Eller så må det være noe han ikke tåler 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville sluttet å tilrettelegge og bare ikke sagt noe om det. Også hadde jeg ledd og gjort narr av hvor næringsfattig de spiser. 

Men jeg er hevnfull som person og jatter sjeldent med uansett. 

Anonymkode: d9ecb...25b

Hevngjerrig.

Anonymkode: 2744f...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veganer, og spiser noe av disse erstatningsproduktene. De fleste jeg kjenner spiser ikke hauger av de, fordi de er dyre. Vegisterkaker finnes også kun til jul, men skjønner det var et eksempel. 

Jeg er veldig delt her. Jeg forstår ikke hvorfor den veganske moren ikke kunne laget grove pannekaker med en enkel tomatsuppe til med hvite bønner, eller havregrøt, kikertomelett, tofu scramble, eller annet. 🤔 

Her tror jeg ikke veganisme er problemet, men at det generelle kostholdet til denne familien er «lettvinte» alternativer. Det er det fryktelig mange barnefamilier (og andre) som tyr til, og hva gjør du TS og andre her som er bevisste da i møte med dem? For det er akkurat samme problematikken. 

Jeg synes det er så dumt at det blir veganere vs rene råvarer, for det er lett å droppe up som veganer også. 

Husk at veganisme er anerkjent som et livssyn, så det er mer enn «en fiks ide». Jeg må likevel beklage for den holdningen du ble møtt med TS. Moren her burde jo vært litt mer på tilbudssiden, og ikke ledd av det, om det i tråden her stemmer da. 

Anonymkode: 21168...d1e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt på siden, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor vegetarianere og vegabere har fått så mye "makt" i spisesituasjoner. Hvorfor er det innafor å spørre om tilrettelagt mat overalt når dette er et valg man tar selv? Du har valgt det, så du burde vel kunne ta med egen mat? Allergier har jeg ingen problemer med å tilrettelegge for, de velger jo ikke dette selv, men vegansk/vegetariansk mat er jo selvvalgt!

Jeg ber ikke om tilrettelegging for min lavkarbo-livsstil når vi skal bort. Jeg spiser det jeg kan, eller tar med noe selv. Hvorfor er det innafor at vegetarianere krever tilrettelegging?

Anonymkode: e0935...ad8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Om barna ikke er vant med kjøt kan de bli skikelig dårlige om de plutselig får det i seg. Er virkelig ikke greit å gjøre små barn syke, bare fordi moren deres har vært litt frek.

Så du overså glatt at trådstarters sønn ble dårlig av maten hos disse vegetarianerne? Hvorfor er den enes magetrøbbel verdt mer enn den andre? 

Anonymkode: b1303...cdd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo temmelig usannsynlig at denne familien er den eneste av barnets venner som serverer ultraprosessert mat så hvis det er dette som er problemet burde barnet få vondt i magen hos flere andre og også etter de fleste bursdager. Det er dermed mer sannsynlig at det er en annen årsak til magesmertene. Det er for øvrig ikke gitt at TS serverer sitt barn sunn mat bare fordi den består av rene råvarer. Det er mulig å lage både usunn og lite variert mat selv om selve råvarene er gode. Kanskje barnet ikke er vant til så mye grønnsaker, belgfrukter og fiber som det får hos veganerfamilien?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (11 minutter siden):

Det er jo temmelig usannsynlig at denne familien er den eneste av barnets venner som serverer ultraprosessert mat så hvis det er dette som er problemet burde barnet få vondt i magen hos flere andre og også etter de fleste bursdager. Det er dermed mer sannsynlig at det er en annen årsak til magesmertene. Det er for øvrig ikke gitt at TS serverer sitt barn sunn mat bare fordi den består av rene råvarer. Det er mulig å lage både usunn og lite variert mat selv om selve råvarene er gode. Kanskje barnet ikke er vant til så mye grønnsaker, belgfrukter og fiber som det får hos veganerfamilien?

Jeg får ekstremt vondt i magen etter kun én middag med frityrstekte bønner/linser/kikerter. 

Anonymkode: aa1b1...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror egentlig dette er en tulletråd, men i tilfelle det ikke er det synes jeg begge foreldre har oppført seg litt dårlig. Jeg er vegetarianer som spiser mest vegansk og er opptatt av å unngå ultraprosessert mat, så jeg forstår begge perspektiv, men her får vi jo kun TS' versjon. Det kan godt hende den andre moren begynte å le litt fordi hun ble overrasket. De fleste av oss ville nok bli satt ut om vi plutselig blir stilt til veggs for matvanene i hjemmet av andre foreldre.

Jeg synes TS er litt hysterisk. For det første høres det ut som dette er overdrivelse - spiser de virkelig slik kjapp UP-mat til middag hver dag? Hun nevner varer som kun finnes til jul, og det er jo begrenset med veganske ferdigprodukter tilgjengelig. Jeg tror dette er noe TS har gått og brygget på og ergret seg over en god stund, og det kan ha farget måten hun tok det opp på.

For det andre tror jeg ikke å ta det opp uventet på en måte som den andre moren kan ha opplevd som dømmende eller belærende var lurt. TS vet ingenting om hva som foregår for denne familien. Kanskje de er i en periode med sykdom, stress eller har andre utfordringer hun ikke vet noe om. Om man serverer enkle løsninger til middag hvis man ikke har kapasitet til mer, sørger man i alle fall for at familien får spist.

Den andre moren burde ha vært mer mottakelig for TS' innspill, men TS burde nok ikke tatt det opp slik i utgangspunktet. Det tjener ingen å bli så opptatt av å unngå UP at det går på bekostning av et godt vennskap for barna, det er utrolig verdifullt og de voksne bør ikke komme i veien for at barna har det hyggelig sammen. Å spise et måltid med et element av UP iblant går greit. Eventuelt kunne hun bedt barnet om å bare spise tilbehøret, gitt et godt måltid før barnet dro eller sendt med noe mat hjemmefra. 

Anonymkode: 3225b...28d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (1 time siden):

De fleste av oss har pasta eller makaroni i skapet, går ann å koke opp dette og ta av litt saus før du har kjøttet oppi. Så spiser gjesten makaroni og saus, eller makaroni og ketchup mens dere spiser det du hadde tenkt. Ingen tar skade av en sidesalat så det hadde vært lurt om dette var en fast del av lasangemiddagen.

Altså jeg tenker det er lov å tilpasse uten å gå  helt ut vegansk.

Det er også lov å kjøpe inn ting på forhånd mtp dette barnet. Jeg har feks en glutenfri lasagne i fryseren min slik at jeg har noe klart "i tilfelle". Du kan kjøpe veganske pølser om du føler deg raus og så fryse dem og ta opp 2 om gangen de gangene middagen ikke lar seg tilpasses. På denne måten har du noe raskt og enkelt i bakhånd. Ellers har jeg alltid havregryn og rett i koppen her i hus, det er også en mulighet for å "redde middagen" de gangene det er helt umulig å tilpasse den opprinnelige planen.

Jeg tenker på ungene jeg, er de gode venner kan det være verdt å strekke seg litt... men du kan også be om matpakke (slik jeg skrev). "Selvsagt kan xx være med hjem etter skolen I morgen, fint om dere sender med litt ekstra mat i matpakken hans da middagen ikke er vegansk". 

Og det går an å servere en gulrot, men det vil de ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere blåser dette ut av proporsjoner. 

Man kan ikke forvente tilrettelagt kosthold hos barnehagevenner på vanlig hverdagsbesøk! Det gjelder begge veier. Sender du ungen på besøk hos noen med "dårlig" kosthold så får du akseptere kostholdet, sende med matpakke eller begrense besøket. Du ber ikke verten lage annen mat. 

Det gjelder også motsatt, ingen kan forvente at ts stiller med vegansk mat hyppig. Tilby en frukt og gulrot hvis resten av middagen ikke passer. Er det ikke tilstrekkelig får foreldrene sende med matpakke. 

Det er barnehagebarn, hvor omfattende er egentlig problemet!? Det er jo enkelt å omgå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dere er like overhysteriske begge to. Flere generasjoner folk har blidd fødd opp på ultraprosessert mat så jeg tviler veldig på at barnet ble slapp og dårlig i magen av noen måltider med vegansk utrapros mat. Btw så er det hovedsakelig ultrapros. kjøttprodukter som er helseskadelige.

Det du enkelt kan gjøre for å ligne ut engasjemtent du gjør mot hennes engasjement, som du synes er urettferdig lavt mot ditt (som jeg også ser poenget i) er å gi ham samme mat som dere bare untatt kjøttet og fisken. Evt. bare ha noen ferdige kikertboller på lur i fryseren for å spe på med. Problem løst.

Anonymkode: a0303...cce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror egentlig dette er en tulletråd, men i tilfelle det ikke er det synes jeg begge foreldre har oppført seg litt dårlig. Jeg er vegetarianer som spiser mest vegansk og er opptatt av å unngå ultraprosessert mat, så jeg forstår begge perspektiv, men her får vi jo kun TS' versjon. Det kan godt hende den andre moren begynte å le litt fordi hun ble overrasket. De fleste av oss ville nok bli satt ut om vi plutselig blir stilt til veggs for matvanene i hjemmet av andre foreldre.

Jeg synes TS er litt hysterisk. For det første høres det ut som dette er overdrivelse - spiser de virkelig slik kjapp UP-mat til middag hver dag? Hun nevner varer som kun finnes til jul, og det er jo begrenset med veganske ferdigprodukter tilgjengelig. Jeg tror dette er noe TS har gått og brygget på og ergret seg over en god stund, og det kan ha farget måten hun tok det opp på.

For det andre tror jeg ikke å ta det opp uventet på en måte som den andre moren kan ha opplevd som dømmende eller belærende var lurt. TS vet ingenting om hva som foregår for denne familien. Kanskje de er i en periode med sykdom, stress eller har andre utfordringer hun ikke vet noe om. Om man serverer enkle løsninger til middag hvis man ikke har kapasitet til mer, sørger man i alle fall for at familien får spist.

Den andre moren burde ha vært mer mottakelig for TS' innspill, men TS burde nok ikke tatt det opp slik i utgangspunktet. Det tjener ingen å bli så opptatt av å unngå UP at det går på bekostning av et godt vennskap for barna, det er utrolig verdifullt og de voksne bør ikke komme i veien for at barna har det hyggelig sammen. Å spise et måltid med et element av UP iblant går greit. Eventuelt kunne hun bedt barnet om å bare spise tilbehøret, gitt et godt måltid før barnet dro eller sendt med noe mat hjemmefra. 

Anonymkode: 3225b...28d

Trådstarter her:

Dette er ikke tull, men jeg ser jo på responsen til folk at mange tror det. 

Jeg tok det ikke opp på en belærende måte. Jeg spurte om de kunne vurdere å servere grønnsaker til maten fordi sønnen min ble dårlig i magen. Og så sa jeg at for eksempel raspet gulrot var enkelt og godt. Jeg skulle nok tatt dette med i hovedinnlegget, men hun har selv kommet med innvendinger og tanker om hva jeg skal servere hos oss, så jeg trodde at det var takhøyde for dette begge veier. 

Ser også flere tror jeg nekter barnet mitt å spise hos andre. Dette stemmer ikke og jeg har heller aldri kommentert på hva andre serverer.

Han spiser hos andre og jeg legger aldri føringer for hva han spiser hos andre. Det jeg har reagert på er at denne familien aldri serverer sunn eller uprossesert mat, heller ikke som tilbehør.  Siden han er såpass ofte hos denne familien, spurte jeg i en vennlig tone siden de selv har kommet med forslag (uten at jeg har spurt) til hva vi kan lage. 

Vi spiser gjerne vegetarisk eller vegansk i vår familie og sønnen vår er svært vant til både bønner, linser og store mengder grønnsaker. Så det er ikke årsaken til magevondten. 

Anonymkode: 7e0b5...e0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts nevnte at hun ikke liker overdrevent bruk av ultraprosessert, og da blir hun automatisk syndebukken og hysterisk.

Dette er KG. De som ønsker å gi barna sine rene råvarer er hysteriske og kommer til å få barn med spiseforstyrrelser. Veganer med et 99% ultraprosessert kostholdt er helt innafor. 

Anonymkode: aa1b1...d54

Forstå det den som kan 🤣 Jeg må spise melkefritt pga barnet mitt for tiden, og guri meg så usunt det er med veganske alternativer som f.eks vegansk ost og rømme. Og så må det tilsettes kalsium fordi det er det jo ikke naturlig i disse produktene. Det er typ raps og soya med tilsatt kalsium.. At folk velger å spise slikt frivillig uten allergi er for meg uforståelig. Det er en ting med vegetar, men vegan? Og å tvinge barna til å spise vegan og ikke få god og sunn og naturlig fulllverdig mat er for meg helt uforståelig.

Anonymkode: bc58c...393

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skape problemer for barnet ditt ved å skape dårlige relasjoner til foreldrene der barnet ditt foreløpig er velkommen, eller du kan være rasjonell og fornuftig. 
Det ser mørkt ut for det siste, foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...