AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #81 Del Skrevet 9 timer siden Høres ut som om det er foreldrene som er veganske, ikke ungen. Ser ikke problemet med å servere kjøtt til ungen deres. Og ser ikke problemet med at de serverer veganske greier til din unge. Anonymkode: f660e...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #82 Del Skrevet 9 timer siden Støtter heller det å spise rent uten ultraprossesert mat enn vaganere. Fortstår deg godt ts. Det er dårlig gjort å le av noen og si de er hysteriske, når de er like hysteriske selv. Tenker ingen er hysteriske jeg. Anonymkode: 12efb...891 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #83 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Trådstarter her: Dette er ikke tull, men jeg ser jo på responsen til folk at mange tror det. Jeg tok det ikke opp på en belærende måte. Jeg spurte om de kunne vurdere å servere grønnsaker til maten fordi sønnen min ble dårlig i magen. Og så sa jeg at for eksempel raspet gulrot var enkelt og godt. Jeg skulle nok tatt dette med i hovedinnlegget, men hun har selv kommet med innvendinger og tanker om hva jeg skal servere hos oss, så jeg trodde at det var takhøyde for dette begge veier. Ser også flere tror jeg nekter barnet mitt å spise hos andre. Dette stemmer ikke og jeg har heller aldri kommentert på hva andre serverer. Han spiser hos andre og jeg legger aldri føringer for hva han spiser hos andre. Det jeg har reagert på er at denne familien aldri serverer sunn eller uprossesert mat, heller ikke som tilbehør. Siden han er såpass ofte hos denne familien, spurte jeg i en vennlig tone siden de selv har kommet med forslag (uten at jeg har spurt) til hva vi kan lage. Vi spiser gjerne vegetarisk eller vegansk i vår familie og sønnen vår er svært vant til både bønner, linser og store mengder grønnsaker. Så det er ikke årsaken til magevondten. Anonymkode: 7e0b5...e0c Her tror jeg du gjør lurt i å velge dine kamper litt. Jeg forstår at du føler deg ufint avvist av responsen fra denne moren, og når hun stiller krav til dere så synes jeg det er pussig av henne å avfeie en lignende forespørsel på den måten der. MEN jeg ville fokusert på hvordan du kan sikre at de to ungene deres kan få være venner og være de barna de er uavhengig av denne klinsjen med moren. Send med ekstra mat i barnehagen f.eks. og hør med dem om ikke han kan spise gulrot/grønnsakssnacks på ettermiddagen (før han drar hjem med kameraten). Eventuelt avtal at de kan møtes etter middag, for dere vil gjerne spise sammen som familie. Anonymkode: 405fa...f2b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #84 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror egentlig dette er en tulletråd, men i tilfelle det ikke er det synes jeg begge foreldre har oppført seg litt dårlig. Jeg er vegetarianer som spiser mest vegansk og er opptatt av å unngå ultraprosessert mat, så jeg forstår begge perspektiv, men her får vi jo kun TS' versjon. Det kan godt hende den andre moren begynte å le litt fordi hun ble overrasket. De fleste av oss ville nok bli satt ut om vi plutselig blir stilt til veggs for matvanene i hjemmet av andre foreldre. Jeg synes TS er litt hysterisk. For det første høres det ut som dette er overdrivelse - spiser de virkelig slik kjapp UP-mat til middag hver dag? Hun nevner varer som kun finnes til jul, og det er jo begrenset med veganske ferdigprodukter tilgjengelig. Jeg tror dette er noe TS har gått og brygget på og ergret seg over en god stund, og det kan ha farget måten hun tok det opp på. For det andre tror jeg ikke å ta det opp uventet på en måte som den andre moren kan ha opplevd som dømmende eller belærende var lurt. TS vet ingenting om hva som foregår for denne familien. Kanskje de er i en periode med sykdom, stress eller har andre utfordringer hun ikke vet noe om. Om man serverer enkle løsninger til middag hvis man ikke har kapasitet til mer, sørger man i alle fall for at familien får spist. Den andre moren burde ha vært mer mottakelig for TS' innspill, men TS burde nok ikke tatt det opp slik i utgangspunktet. Det tjener ingen å bli så opptatt av å unngå UP at det går på bekostning av et godt vennskap for barna, det er utrolig verdifullt og de voksne bør ikke komme i veien for at barna har det hyggelig sammen. Å spise et måltid med et element av UP iblant går greit. Eventuelt kunne hun bedt barnet om å bare spise tilbehøret, gitt et godt måltid før barnet dro eller sendt med noe mat hjemmefra. Anonymkode: 3225b...28d Jeg er vegetarianer som spiser mest vegansk og er opptatt av å unngå ultraprosessert mat. Jeg synes TS er litt hysterisk. Er dette innlegget seriøst??? Anonymkode: aa1b1...d54 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #85 Del Skrevet 8 timer siden De eneste jeg vet om som spiser vegansk har sykdommer som holdes i sjakk av vegansk kosthold så at det alltid er ett valg å spise slik stemmer ikke. Hvorfor er så vanskelig å godta at noen velger sånn eller sånn mat? Jeg har aldri tilrettelagt mat for barnas besøk, enten kan de ha det vi serverer eller så kan de få en skive evt må de gå hjem og spise hvis de heller vil det. Verre er det faktisk ikke. Anonymkode: 25d9d...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 8 timer siden #86 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overrasket over mange sine svar her. Det er kommet frem så vanvittig mye om hvor skadelig ultraårosessert mat er for oss siste årene at det burde være en nobrainer å tilrettelegge til rene råvarer for dem som ønsker å ta vare på kroppen og helsen sin. Anonymkode: 3ca11...5ed Det har vel ikke kommet så mye frem i forhold til ultraprosessert vegansk kosthold? Det er vel stort sett kjøttbasert og drikke som har vist dårlig score i forhold til sykdommer. I alle fall i denne oppsummeringen Consumption of ultra-processed foods and risk of multimorbidity of cancer and cardiometabolic diseases: a multinational cohort study - The Lancet Regional Health – Europe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 8 timer siden #87 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får ekstremt vondt i magen etter kun én middag med frityrstekte bønner/linser/kikerter. Anonymkode: aa1b1...d54 Alle her i huset også! Jeg er (faktisk) allergisk mot belgfrukter så erter, linser og bønner er forferdelig for meg. Er det ultraprosessert er det mye fyllmasse og merkelig tilsatt og da kommer det opp igjen 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 8 timer siden #88 Del Skrevet 8 timer siden Ts Har du funnet ut hva sønnen din får vondt i magen av? For det er 2 ting du klager på..at han for vondt i magen..oh de serverer ultraprosessert mat Og det siste er jo ikke er problem... dette er jo noe du skriver etterpå at han spiser slikt mat hos andre. Men...du skriver han er der ofte og spiser..snakker vi 3 ganger i uka...1 gang? Og hvordan kan du gi ultraprosessert mat skylden for vondt i magen? Jeg får vondt i magen av advokado, jordbær er ....har du prøvd å finne ut om det kanskje er noe grønnsaker/ linser/ saus/ krydder etc han ikke tåler? For du skriver at hun spiser ultraprosessert mat andre steder og der virket det som han ikke får vondt i magen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #89 Del Skrevet 7 timer siden Pippi Lotta skrev (4 timer siden): Om barna ikke er vant med kjøt kan de bli skikelig dårlige om de plutselig får det i seg. Er virkelig ikke greit å gjøre små barn syke, bare fordi moren deres har vært litt frek. TS om du sluter å lage vegansk mat får du si de må ha med seg matpake eller at de ikke kan være på besøk hos dere når dere skal spise. Det kommer jo til å gå ut over dit barn som risikerer å miste gode venner... Eventuelt får du svelge stoltheten for barne dit sin skykd. Jeg forstår at det ikke var en hygelig måte å bli møtt på, men jeg tror det er bedre for barne dit å spise lit ultraprosesert mat en å bli utestengt fra det sosiale. Måltider handler ikke bare om næring, det er også en veldig sosial aktivitet! Slik jeg leser deg så sier du at ett barn som ikke er vant til å spise kjøtt kan bli dårlige og Hi må tilrettelegge for det, men samtidig så overser du glatt at hi sitt barn også reagerer på ultraprosessert mat og blir dårlig. Hvorfor er det greit at hi sitt barn må tåle ubehag, mens det andre barnet skal skjermes? Anonymkode: e2f74...b82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #90 Del Skrevet 7 timer siden Send med ham en gulerot da. Eller la han være der litt mindre. At de er kjipe forsvarer da ikke at du skal være kjip tilbake mot et barnehagebarn. Det fremstår bare som hevn. Og det rammer barnet, ikke mora. Anonymkode: 72f42...845 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6 timer siden #91 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du overså glatt at trådstarters sønn ble dårlig av maten hos disse vegetarianerne? Hvorfor er den enes magetrøbbel verdt mer enn den andre? Anonymkode: b1303...cdd Nei, jeg overser ikke at barne til TS er blitt dårlig, men hva så? Om barne dit blir sykt på besøk hos noen, så er det greit å gå inn for å gjøre barna deres syke? Om jeg slår barne dit, så synes du det er greit å slå barne mit? Det blir barnehage mentalitet å skule gå in for å hevne seg på uskyldige barn... Selfølgelig er det dumt at denne moren oppførte seg som hun gjorde, det forsvarer ikke at TS skal gå in for å skade noen sine BARN! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6 timer siden #92 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Slik jeg leser deg så sier du at ett barn som ikke er vant til å spise kjøtt kan bli dårlige og Hi må tilrettelegge for det, men samtidig så overser du glatt at hi sitt barn også reagerer på ultraprosessert mat og blir dårlig. Hvorfor er det greit at hi sitt barn må tåle ubehag, mens det andre barnet skal skjermes? Anonymkode: e2f74...b82 Det er da ikke greit at noen barn må kjene ubehag, hvor har jeg skrevet det liksom? Tvert om jeg har skrevet flere ganger at TS selfølgelig må slutte å sende barne på besøk om barne blir syk av å være der. Som jo er veldig trist for barna som liker hverandre! Det jeg skriver er at det ikke er greit å hevne seg på små barnehage barn. Ja barne til TS ble sykt, det betyr ikke at det er greit å gå in for å gjøre andre barn syke!!! Så er det også intresangt at du skriver at TS sit barn må tåle ubehag. Jeg mistenker også at om barne hennes virkelig ble skikelig sykt ville hun ikke forsat å sende barne tilbake gjentatte ganger..... Et vegansk barn kan faktisk bli ordentlig sykt med oppkast og smerter, som jeg ikke tror noen mor ville utsat barne sitt for med gjentatte anledningner. Så jeg synes ikke alvorlighetsgraden av de to situasjonene er helt samenlignbar heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 5 timer siden #93 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en bekjent som har barn i samme barnehage som oss. Ungene våre leker godt sammen og er bestevenner. De er veganere. Når vi har sønnen deres på besøk, serverer jeg selvsagt vegansk mat og tilpasser alle måltid så han kan spise. Når min sønn er hos dem, serverer de nærmest utelukkende ultraprossesserte ferdige veganske farseblandinger. Type vegisterkaker og vegisterpølser. Vi spiser tilnærmet utelukkende rene råvarer hjemme og holder oss unna ultraprossessert mat. Nå har det vært såpass mye besøk at jeg spurte om de kunne tilpasse litt og prioritere noen rene råvarer og ikke bare disse ferdige produktene for sønnen vår har blitt slapp og dårlig i magen når han har spist hos dem. F. Eks raspet eller kokt gulrot til maten hadde hjulpet. Dette ble møtt med latter og jeg fikk beskjed om at hun syntes synd på barn av foreldre som meg som var så hysteriske. At de ikke hadde hatt lov til å selge maten hvis den hadde vært skadelig. Og hun så ikke poenget med å tilpasse seg etter hysteri. Nå kjenner jeg at jeg ærlig talt ikke har særlig lyst til å lage vegansk mat når de er hos oss lengre. Jeg respekterer hennes overbevisning om å ikke spise animalske produkter, men hun ler av min overbevisning. Det slo meg egentlig at dette er gjennomgående. Både barnehager og folk flest tilpasser til veganere og religiøse overbevisninger. Hvorfor er det da innafor å kalle min overbevisning for hysteri? Det er ikke første gang jeg har blitt ledd av fordi vi har fokus på rene varer. Blant annet har folk kommentert at det var synd på sønnen min da han som 2-åring fikk en skål med bær til dessert og ikke saftis som gjesten ønsket å gi ham. Han elsker bær og koser seg med det. For ordens skyld har vi aldri prøvd å dytte vår overbevisning på andre. Anonymkode: 7e0b5...e0c Dette løser dere enkelt ved at ungene ikke spiser middag hjemme hos hverandre lenger. Det er slett ikke et «must» og dere voksne får det jo ikke til. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #94 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du bekrefter jo bare poenget mitt. Å være veganer er en overbevisning. Å spise rene varer er også en overbevisning. Ville du sagt til en veganer at det er virkelig ikke krise om barnet ditt spiser animalsk innimellom? Anonymkode: 7e0b5...e0c Veganisme er et livssyn. Det å kun ville spise rene råvarer er ikke et livssyn.Men med det sagt er ikke plantebaserte ultraprosseserte produkter en stor stygg ulv som om altfor mange liker å hevde. Og jeg må også si at det er veldig merkelig at noen som hevder at de er opptatt av ren og næringsrik mat faktisk ikke har satt seg inn i forskningen som foreligger rundt up produkter og kun baserer sine meninger på overskrifter som helt tydelig kun har en agenda https://smakmagasinet.no/artikler/2024/06/ultraprosessert-mat/ «En ny og omfattende studie(se vedlagt link) har undersøkt sammenhengen mellom ultraprosessert mat og multimorbiditet, altså at man har flere kroniske sykdommer. Studien brukte data fra over 250 000 deltagere, som ble fulgt i 7 år for å undersøke om kostholdet deres forårsaket hjertesykdommer, diabetes type 2 eller kreft. Studien avdekket at høyt inntak av ultraprosessert mat ser ut til å være forbundet med høyere risiko for sykdom. Ulike undergrupper av ultraprosessert mat har imidlertid svært ulik påvirkning på helsen. De undergruppene som gjorde størst skade, var hovedsakelig animalske produkter og brus, både med sukker og kunstig søtning. Ultraprosesserte produkter som frokostblandinger, brød og plantebaserte erstatninger for kjøtt og meieriprodukter fremviste derimot ingen tegn til skadelige helseeffekter. Mange vegetariske erstatningsprodukter er nemlig næringsrike, og inneholder lite uønskede stoffer. Det er derfor misvisende når både helseskadelige og helsefremmende produkter settes i samme kategori.» https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(23)00190-4/fulltext «Among UPF subgroups, associations were most notable for animal-based products (HR: 1.09, 95% CI: 1.05, 1.12), and artificially and sugar-sweetened beverages (HR: 1.09, 95% CI: 1.06, 1.12). Other subgroups such as ultra-processed breads and cereals (HR: 0.97, 95% CI: 0.94, 1.00) or plant-based alternatives (HR: 0.97, 95% CI: 0.91, 1.02) were not associated with risk.» Anonymkode: 2ec73...7d8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5 timer siden #95 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er vegetarianer som spiser mest vegansk og er opptatt av å unngå ultraprosessert mat. Jeg synes TS er litt hysterisk. Er dette innlegget seriøst??? Anonymkode: aa1b1...d54 Du hopper jo over helle inleget? Hvorfor skulle det ikke være seriøst? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #96 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en bekjent som har barn i samme barnehage som oss. Ungene våre leker godt sammen og er bestevenner. De er veganere. Når vi har sønnen deres på besøk, serverer jeg selvsagt vegansk mat og tilpasser alle måltid så han kan spise. Når min sønn er hos dem, serverer de nærmest utelukkende ultraprossesserte ferdige veganske farseblandinger. Type vegisterkaker og vegisterpølser. Vi spiser tilnærmet utelukkende rene råvarer hjemme og holder oss unna ultraprossessert mat. Nå har det vært såpass mye besøk at jeg spurte om de kunne tilpasse litt og prioritere noen rene råvarer og ikke bare disse ferdige produktene for sønnen vår har blitt slapp og dårlig i magen når han har spist hos dem. F. Eks raspet eller kokt gulrot til maten hadde hjulpet. Dette ble møtt med latter og jeg fikk beskjed om at hun syntes synd på barn av foreldre som meg som var så hysteriske. At de ikke hadde hatt lov til å selge maten hvis den hadde vært skadelig. Og hun så ikke poenget med å tilpasse seg etter hysteri. Nå kjenner jeg at jeg ærlig talt ikke har særlig lyst til å lage vegansk mat når de er hos oss lengre. Jeg respekterer hennes overbevisning om å ikke spise animalske produkter, men hun ler av min overbevisning. Det slo meg egentlig at dette er gjennomgående. Både barnehager og folk flest tilpasser til veganere og religiøse overbevisninger. Hvorfor er det da innafor å kalle min overbevisning for hysteri? Det er ikke første gang jeg har blitt ledd av fordi vi har fokus på rene varer. Blant annet har folk kommentert at det var synd på sønnen min da han som 2-åring fikk en skål med bær til dessert og ikke saftis som gjesten ønsket å gi ham. Han elsker bær og koser seg med det. For ordens skyld har vi aldri prøvd å dytte vår overbevisning på andre. Anonymkode: 7e0b5...e0c Tror nok at dette tilnærmet utelukkende er en konstruert situasjon, altså et sofistikert troll 🥗🥬🧌 Anonymkode: 4c660...cfc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #97 Del Skrevet 5 timer siden Det er ikke normalt å be en vegetarianer om å servere rent kjøtt siden dere er så pripne, og visa versa. Hvis ungen deres så ete gress får den tåle å få en salat mens dere spiser pizza. Hvis ikke ungen vil prøve en pizzabit da, da får den det. Anonymkode: 4394b...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #98 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Overrasket over mange sine svar her. Det er kommet frem så vanvittig mye om hvor skadelig ultraårosessert mat er for oss siste årene at det burde være en nobrainer å tilrettelegge til rene råvarer for dem som ønsker å ta vare på kroppen og helsen sin. Går man grundig til verks så kan man relativt lett finne ut også at dette med veganer er langt mer problematisk enn det er å spise rene produkter i praksis. Det handler jo overhodet ikke om hysteri heller. Om man ser på mennesketevolusjon så ser man også at vi er ikke tilpasset å være veganere, det er unaturlig og skaper problemer for kroppen uten større tilrettelegging for å få i seg alt man trenger ikke kroppen og på denne kanten av verden som vi lever i så er det heller ikke bærekraftig. INGEN kosthold som krever så mye import hvor mat må fraktes kloden rundt for å få nok variasjon til å ha det som kosthold er i praksis bærekraftig...i beste fall er det feilslått symbolpolitikk i den kunstige veien på å finne syndebukker for klimaendringer. Om barnet ditt blir dårlig ts av å spise mat hos dem så tenker jeg at dere bødroppe å spise middag hos hverandre. Å tilpasse seg skal være toveis. Før i tiden var det helt vanlig å sende unger hjem i middagstiden, spise før man dro eller etter man kom hjem, og å vente på rommet og leke når vennen spiste middag kjapt. Det kan være en bedre løsning for deres situasjon enn at noen av barna skal bli dårlig grunnet mangel på tilrettelegging. Det blir feil at kun den ene parten tilrettelegger og den andre får sykt barn. Anonymkode: 3ca11...5ed Det som er overraskende er mennesker som kun leser overskrifter og faktisk ikke setter seg inn i fakta noe du gjør her. Anonymkode: 2ec73...7d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #99 Del Skrevet 4 timer siden Arkana skrev (6 timer siden): Hadde du kommet med samme kommentarer til en familie som serverte ikke-vegansk ultraprosessert mat? Følger du med på om barnet ditt spiser grillpølser, Toro tomatsuppe eller fiskepinner hos ikke-veganere? Det virker nemlig som det er det at de er veganere som er problemet. Utover det så ser jeg ikke hva som skal være skadelig for barnet ditt å spise ultraprosessert mat når han er på besøk hos akkurat denne familien. Jeg hadde blitt rimelig lattermild om foreldrene til noen av barnas venner syntes det var på sin plass å kritisere maten vi serverer hos oss, det synes jeg virkelig er ekstremt spesielt og viser et kontrollbehov som ikke kan være særlig sunt. Jeg synes ikke man kan sammenligne det å ta hensyn til at en gjest er veganer og å ta hensyn til at en gjest ikke ønsker å spise ultraprosessert mat. Sistnevnte er på ingen måte like viktig, det setter jeg faktisk i samme kategori som "liker ikke". Jeg synes også du er svært trassig som nå vurderer å la være å server mat din sønns venn kan spise hos dere. Er du i det hele tatt voksen? Du er sur på foreldrene og derfor ønsker du å straffe barnet deres? Jeg synes du skal lese ditt eget innlegg en gang til veldig nøye og så gå litt i deg selv å tenke over hva slags menneske du ønsker å være og ikke minst hvilke konsekvenser holdningene dine kommer til å få for sønnen din. Nettopp! For hadde det vært det Ultra- prosesserte som var problemet så hadde det ikke vært nødvendig å nevne at de var veganere Anonymkode: 2ec73...7d8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #100 Del Skrevet 3 timer siden Du får holde ungen hjemme siden du er så hysterisk. Ingen dauer av å få servert ultraprossesert mat engang i blant. Anonymkode: ae989...509 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå