Gå til innhold

Ta hensyn til veganer som ikke tar hensyn til oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frista til å si at for en barnehage mentalitet du utviser her TS, men da shamer jeg barnehagebarn som sikkert har mye mer forståelse enn hva du har. Seriøst alt skal lage en sak ut av da. Fokuser å at barna koser seg sammen heller. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette ble møtt med latter og jeg fikk beskjed om at hun syntes synd på barn av foreldre som meg som var så hysteriske. At de ikke hadde hatt lov til å selge maten hvis den hadde vært skadelig. Og hun så ikke poenget med å tilpasse seg etter hysteri.

Anonymkode: 7e0b5...e0c

Da hadde jeg ledd og servert pølser heretter. Det er sikkert ikke sønnen i familien som har valgt å være veganer.

Anonymkode: 64527...ed1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sykeliggjør ungen din. Ingen blir slapp og dårlig i magen av å ikke få raspet eller kokt gultot til ett måltid. 

Disse ofte bønne- og linsebaserte veganske alternativene kan derimot gi luft i magen. 

Anonymkode: 9b799...b33

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er opptatt av rene råvarer og unngår ultraprosessert mat her hjemme. Baker brød selv, og kjøper økologisk der jeg kan.

Men jeg har gitt opp kampen for ordentlig mat utenfor hjemmet. Barnehagen til toåringen serverer 90% ultraprosessert i tillegg til at de gir is og nonstop jevnlig. 

Jeg gjør det jeg kan hjemme, så satser jeg på at det han får i seg i barnehagen ikke skader han altfor mye 🙈

Anonymkode: a3ade...cd3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var nok omvendt. Veganerne serverer veganerjunkfood som sønnen til TS ikke tåler.

Anonymkode: be6d1...1ec

TS spør om hun skal ta hensyn til barnets venner slik at de kan komme på besøk til dem, når barnets venner mor ikke tar hensyn til TS sit ban. Om det er sant at TS sit barn blir syk av maten det får, så kan det selfølgelig ikke dra på besøk der mer. Det er det vel ingen som er uenig i?

Spørsmåle og det jeg svarer på i det du siterte meg på, var om TS skal tilretelege for at barne hennes kan få venner på besøk. Hun kan selfølgelig tilretelege for at barne hennes får besøk av vennen sin uten å spise junkfod.

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg ledd og servert pølser heretter. Det er sikkert ikke sønnen i familien som har valgt å være veganer.

Uff, synes synd på alle barn som lider av foreldre som dette. Synd at det skal gå utover barna at de voksne rundt dem er idioter og knapt nok voksne selv...

Anonymkode: c3dd5...712

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Og så synes du hun skal begynne å gjøre barnets venn syk med vilje i tileg? Slik at barne hennes verken får komme på besøk eller ha besøk? Det og ødelege barne sit venskap bare av prinsip synes jeg er slemt! Gjør man barn syke med vilje bør man ikke ha ansvar for noen barn!!

Hvordan i all verden klarte du å vri det jeg skrev, til dette? Leste du ikke hva jeg skrev? Det eneste jeg påpekte, er at begge barna blir dårlige av å spise maten hos den andre familien. På hvilken måte er det annerledes at veganermoren serverer TS' sønn mat han blir dårlig av, som at TS hadde servert veganerbarnet noe han ble dårlig av, noe hun forøvrig ikke har gjort ennå? 

Anonymkode: 210fb...e20

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joda, tanken er god, men hvis vi har pølsegrateng til middag en dag, eller lasagne, så kan ikke vi sette det i skåler. Hvis vi da må lage en annen middag enn planlagt/kjøpt inn til, så blir det jo litt styr. Her kommer jo an på om man vet på forhånd at det kommer barn på besøk dagen etter eller ikke. Jeg lager gjerne til lasagne eller pølsegrateng dagen før, slik at det skal gå raskt. Jeg rekker ikke innom butikken på vei hjem før barnehage/SFO stenger og det er for langt å kjøre til butikk etterpå. Av og til får jeg melding av mor til en av de andre barna om det er greit at han/hun blir med hjem til oss i dag. Da tenker jeg også at mor ikke kan forvente at barnet får spesialtilpasset mat (nå har ikke vi noen barn i vennekretsen som spiser vegansk da, men hvis det hadde vært slik). 

Anonymkode: d3c35...ab2

De fleste av oss har pasta eller makaroni i skapet, går ann å koke opp dette og ta av litt saus før du har kjøttet oppi. Så spiser gjesten makaroni og saus, eller makaroni og ketchup mens dere spiser det du hadde tenkt. Ingen tar skade av en sidesalat så det hadde vært lurt om dette var en fast del av lasangemiddagen.

Altså jeg tenker det er lov å tilpasse uten å gå  helt ut vegansk.

Det er også lov å kjøpe inn ting på forhånd mtp dette barnet. Jeg har feks en glutenfri lasagne i fryseren min slik at jeg har noe klart "i tilfelle". Du kan kjøpe veganske pølser om du føler deg raus og så fryse dem og ta opp 2 om gangen de gangene middagen ikke lar seg tilpasses. På denne måten har du noe raskt og enkelt i bakhånd. Ellers har jeg alltid havregryn og rett i koppen her i hus, det er også en mulighet for å "redde middagen" de gangene det er helt umulig å tilpasse den opprinnelige planen.

Jeg tenker på ungene jeg, er de gode venner kan det være verdt å strekke seg litt... men du kan også be om matpakke (slik jeg skrev). "Selvsagt kan xx være med hjem etter skolen I morgen, fint om dere sender med litt ekstra mat i matpakken hans da middagen ikke er vegansk". 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen løsning dersom de voksne virkelig ikke klarer å ordne opp i dette på noe som ligner minnelig vis så ungene kan leke, er å ta eventuelle besøk etter middag. Synes ungene skal få ha vennskapet sitt uten at de voksne (da mener jeg på begge sider) skal lage stor baluba ut av det. Det finnes mange muligheter, ikke lag det til en krig omkring hvem sitt kosthold er mest riktig. Det rammer bare ungene.

Anonymkode: 405fa...f2b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

"Vi har dessverre ikke vegansk til middag i dag da vi ikke visste at du skulle spise med. Du er velkommen til å leke her og du kan få en brødskive om du blir sulten, men du kan også dra hjem og spise om du hellere vil det og komme tilbake etterpå?"

Anonymkode: be6d1...1ec

👆👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leste du hovedinnlegget? Ts mener ikke at de skal servere kjøtt, men vegansk mat av rene råvarer - typ en raspet eller kokt gulrot - i stedet for ultraprosessert søppel.

Og ja, sønnen er ofte på besøk der.

Skremmende å lese hvor mange som rett og slett driter i helsa til barna og mener det må være helt greit å spise helseskadelig dårlig drittmat på besøk, men samtidig forventer at ts skal stå på pinne for å servere spesialmat til veganerungen hver eneste gang han er på besøk. 

Anonymkode: f1844...fe4

Jeg leste det, Forstår at hun ikke forventet kjøtt, og leste også det med gulrot og rene råvarer. Men vet ikke, jeg synes ikke man skal forvente å ta sånne mathensyn.

Synesikke dere behøver det heller. Dere har sikkert noe grønnsaker og tilbehør til kjøtt som deres barn kan spise når han er på besøk.

Jeg synes det er utrolig viktig med barbas helse og godt kosthold. Jeg er veldig opptatt av det. Jeg lager omtrent alt fra bunnen av, og jeg fryser ned porsjoner med hjemmelaget mat.

Men jeg tror ikke det er så psykisk bra for barnet og ha restriksjoner for hva det kan spise ute. 

Om de andre forventer at Ts skal stå på pinne, behøver hun jo selv ikke opptre sånn. Synes ikke noe om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (4 minutter siden):

Men jeg tror ikke det er så psykisk bra for barnet og ha restriksjoner for hva det kan spise ute.

Men det gjelder ikke veganer-barnet, eller? 

Anonymkode: e3088...52f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Uff, synes synd på alle barn som lider av foreldre som dette. Synd at det skal gå utover barna at de voksne rundt dem er idioter og knapt nok voksne selv...

Anonymkode: c3dd5...712

Jeg har en sønn som er veganer, han har vært det i 20 år. Begge barna hans er oppvokst på vegansk mat. Riktignok ikke ultraprosessert i stor grad. Det meste blir laget fra bunnen av. 

Ungene er nå snart tenåringer og det er ingenting i veien med dem, de er smarte, reflekterte, høflige, sunne og friske. 

Jeg synes synd på sånne som deg jeg ;) 

Anonymkode: e2696...7e2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en sønn som er veganer, han har vært det i 20 år. Begge barna hans er oppvokst på vegansk mat. Riktignok ikke ultraprosessert i stor grad. Det meste blir laget fra bunnen av. 

Ungene er nå snart tenåringer og det er ingenting i veien med dem, de er smarte, reflekterte, høflige, sunne og friske. 

Jeg synes synd på sånne som deg jeg ;) 

Anonymkode: e2696...7e2

Jeg tror ikke du svarte på det du tror du svarte på her...
Vedkommende kommenterte på en post der forfatteren nærmest skulle hevne seg på den andre moren med å servere vanlige pølser.

Anonymkode: 405fa...f2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det gjelder ikke veganer-barnet, eller? 

Anonymkode: e3088...52f

Jo absolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kommet med samme kommentarer til en familie som serverte ikke-vegansk ultraprosessert mat? Følger du med på om barnet ditt spiser grillpølser, Toro tomatsuppe eller fiskepinner hos ikke-veganere? Det virker nemlig som det er det at de er veganere som er problemet.

Utover det så ser jeg ikke hva som skal være skadelig for barnet ditt å spise ultraprosessert mat når han er på besøk hos akkurat denne familien. Jeg hadde blitt rimelig lattermild om foreldrene til noen av barnas venner syntes det var på sin plass å kritisere maten vi serverer hos oss, det synes jeg virkelig er ekstremt spesielt og viser et kontrollbehov som ikke kan være særlig sunt. Jeg synes ikke man kan sammenligne det å ta hensyn til at en gjest er veganer og å ta hensyn til at en gjest ikke ønsker å spise ultraprosessert mat. Sistnevnte er på ingen måte like viktig, det setter jeg faktisk i samme kategori som "liker ikke".

Jeg synes også du er svært trassig som nå vurderer å la være å server mat din sønns venn kan spise hos dere. Er du i det hele tatt voksen? Du er sur på foreldrene og derfor ønsker du å straffe barnet deres? Jeg synes du skal lese ditt eget innlegg en gang til veldig nøye og så gå litt i deg selv å tenke over hva slags menneske du ønsker å være og ikke minst hvilke konsekvenser holdningene dine kommer til å få for sønnen din. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (40 minutter siden):

Så om en forelder er egoistisk og ødeleger for barna, så må bege foreldrene ødelege for barna? Om TS sitt barn faktisk blir syk av å spisr hos vennen sin, så må jo TS slutte å sende han dit. Og så synes du hun skal begynne å gjøre barnets venn syk med vilje i tileg? Slik at barne hennes verken får komme på besøk eller ha besøk? Det og ødelege barne sit venskap bare av prinsip synes jeg er slemt! Gjør man barn syke med vilje bør man ikke ha ansvar for noen barn!!

Ingen har sagt noe om at vennen blir syk av animalske produkter, det er et scenario du har diktet opp. Derimot blir ts sin sønn dårlig av veganer junkfooden veganerfamilien serverer.

Pippi Lotta skrev (38 minutter siden):

Den forsto jeg ikke, TS kan da tilretelege for at barnets venner får vegansk matt uten å lage junkfood? 

Leser du tråden? Det er veganerene som serverer kun junkfood, ikke ts.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror uansett at dette er en trolletråd, for det virker høytst usannsynlig at barna bare må spise ultraprosessert mat uten tilbehør.

Anonymkode: 5f99a...fa4

Hvorfor tror du det? Jeg vet flere som spiser omtrent kun ultraprossessert.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du sykeliggjør ungen din. Ingen blir slapp og dårlig i magen av å ikke få raspet eller kokt gultot til ett måltid. 

Disse ofte bønne- og linsebaserte veganske alternativene kan derimot gi luft i magen. 

Anonymkode: 9b799...b33

Les tråden - det er nettopp det ts sier, at ungen hennes blir dårlig av den ultraprosesserte bønne- og linsebaserte veganske maten veganerene serverer. Gulroten var et forslag til noe enkel mat som ikke er UP.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krever du generelt av alle foreldre at de må lage mat fra bunnen av for å få servere noe til barnet ditt? Da tipper jeg barnet ditt kan besøke få hjem. 

Uansett, jeg oppfører meg bra selv om andre ikke alltid oppfører seg like bra mot meg. Det er det man i gamle dager kalte "putte glødemde kull på deres hode", at de må skamme seg fordi de med oppførselen er den som kommer dårligst ut av situasjonen. Man viser respekt for gjesters ønsker/preferanser (og tar ikke krangler med foreldre ut på barna deres). Jeg lager vegansk mat til gjester som er veganere, enten to versjoner eller noe god vegansk mat inkludert proteiner som alle kan spise. Jeg har feks lagd vegetarpai av melkefritt smør og nøttelokk i stedet for ost. 

Obs at en del som spiser vegansk (og barnas deres), ikke nødvendigvis gjør det av sunnhet men fordi de er kresne på tekstur og smak. Mine søskenbarn gjør det. De liker ikke mat som smaker "sterkt" aka fersk mat med mye lukt og smak. Og ville heller ha ferdigmat av vegansk farse, enn hjemmelagde retter med krydder, grønnsaker, nøtter og belgfrukt. Selv mora deres som er flink til matlaging, gir dem typ vegetarboller. Da gjelder det å finne det minst usunne i den kategorien. 

Anonymkode: 7520f...e62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For du tror at alle barn som spiser kjøtt har valgt det selv?🤣🤣🤣🤣

De færreste vet hva det innebærer før de er voksne/tenåringer, og da er de vant til at «sånn gjør man det».

Anonymkode: 5f99a...fa4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (Akkurat nå):

Hadde du kommet med samme kommentarer til en familie som serverte ikke-vegansk ultraprosessert mat? Følger du med på om barnet ditt spiser grillpølser, Toro tomatsuppe eller fiskepinner hos ikke-veganere? Det virker nemlig som det er det at de er veganere som er problemet.

Utover det så ser jeg ikke hva som skal være skadelig for barnet ditt å spise ultraprosessert mat når han er på besøk hos akkurat denne familien. Jeg hadde blitt rimelig lattermild om foreldrene til noen av barnas venner syntes det var på sin plass å kritisere maten vi serverer hos oss, det synes jeg virkelig er ekstremt spesielt og viser et kontrollbehov som ikke kan være særlig sunt. Jeg synes ikke man kan sammenligne det å ta hensyn til at en gjest er veganer og å ta hensyn til at en gjest ikke ønsker å spise ultraprosessert mat. Sistnevnte er på ingen måte like viktig, det setter jeg faktisk i samme kategori som "liker ikke".

Jeg synes også du er svært trassig som nå vurderer å la være å server mat din sønns venn kan spise hos dere. Er du i det hele tatt voksen? Du er sur på foreldrene og derfor ønsker du å straffe barnet deres? Jeg synes du skal lese ditt eget innlegg en gang til veldig nøye og så gå litt i deg selv å tenke over hva slags menneske du ønsker å være og ikke minst hvilke konsekvenser holdningene dine kommer til å få for sønnen din. 

Jeg mener motsatt. At noen velger å ikke spise kjøtt, sopp eller kål er «liker ikke». At noen ikke vil ha helseskadelig UP-mat ser jeg på som helt naturlig og et tegn på at de er oppegående mennesker.

Og selvsagt lar jeg ikke ungen min dra ofte på besøk til folk som serverer MUK-pølser, toro, grandiosa eller annen ikke-vegansk søppel heller. En gang i halvåret går nok greit, men venner man typ besøker hver uke? Helt uaktuelt 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...